طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 4437
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: شیلات-دامداری-دامپروری- طیور
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند

    چکیده :

    هدف از انجام این بررسی ، مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند است . در این بررسی بازار فروش، واردات و صادرات ، واحد های فعال و در دست احداث , منابع تامین مواد اولیه و کلیه ماشین الات و سایر امکانات مورد نیاز برای احداث واحد به تفصیل شرح داده شده است.

    طبق بررسی انجام شده احداث چنین واحدی نیاز به سرمایه ثابتی حدود 13.7 میلیارد ریال دارد و هزینه های در گردش سالانه مورد نیاز برای تولید و تامین منابع در حدود 2.03 میلیارد ریال برآورد شده است. سرمایه گذاری اولیه طرح ظرف مدت 4.77 سال برگشت می یابد .

    احداث واحد در مناطق مختلف کشور که کارخانجات تولید قند از چغندر قند احداث گردیده اند امکان پذیر است که از این جهت استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی, همدان و سمنان از جهت حجم تولید دارای مزیت نسبی هستند.

    تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند

     

    معرفی محصول :

    مشخصات کلی محصول :

    کد محصول(سرکه) :15492451

    کد محصول(خوراک دام):15331130

     

    شماره تعرفه گمرکی :

    شماره تعرفه گمرکی سرکه و علوفه دامی در بخش 2-3 به تفکیک آورده شده است.

     

     

    شرایط واردات و صادرات :

    محصولات زیر جزء محصولات غذایی می باشد که دارای استاندارهای سخت خوراکی در اروپا و آمریکا بوده و رعایت کردن اینگونه استاندارها در بدو تولید دارای هزینه زیادی می باشد، لذا پیشنهاد می شود در ابتدای تولید ، و با توجه به شرایط صادرات آسان و تعرفه ای گمرکی و هزینه  حمل و نقل در ابتدا صادرات به کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و مناطقه خاورمیانه مد نظر قرار گیرد.

     

    بخش نامه خاصی در مورد واردات و صادرات این محصول ذکر نشده است.

     

     استانداردهای ملی  وجهانی :

    شماره استاندارد های مربوط به سرکه به شرح زیر است :

    استاندارد صنعتی (api) : c-397

    استاندارد ملی – خوراکی : 252-201

     

    قیمت تولید داخلی و جهانی محصول :

    نکته قابل توجه آن است که سرکه تولیدی در این روش از نوع سرکه بسیار مرغوب و غلیظ است . در بازار سرکه باقیمتی حتی در حدود 2500 ریال برای هر کیلوگرم هم بفروش می رسد ولی این محصول با توجه به کیفیت مطلوب آن قیمت گذاری شده است و امکان صادرات نیز دارد. بنابراین با در نظر گرفتن قیمت صادراتی ، بهای هر کیلوگرم سرکه به طور متوسط 8700 ریال در نظر گرفته شده است.

    موارد مصرف و کاربرد :

    از سرکه در تهیه بسیاری از غذاها به یک ترشی متداول بکار می رود. همچنین در تهیه سس سالاد نیز استفاده می شود. برای درست کردن برخی شربت ها نظیر سکنجبین نیز کاربرد دارد.

    علاوه بر مصارف خانگی که در بالا ذکر شد سرکه در تهیه بسیاری از مواد غذایی از جمله کنسروها و ترشی سازی نیز در صنعت کاربرد دارد.

    سرکه ، نوعی ماده پاک کننده خنثی و ارزان قیمت است که به محیط زیست هم هیچ آسیبی نمی‌رساند (بر خلاف برخی مواد پاک کننده). معمولاً از سرکه سفید برای پاک کردن استفاده می‌شود. برای مثال ، مخلوط آب و سرکه (یک قسمت سرکه و چهار قسمت آب) قادر است تا شیشه‌های پنجره را بخوبی تمیز کند. اگر احساس می‌کنید که پس از تمیز کردن شیشه‌ها با سرکه ، شیشه‌ها چرب شده‌اند، نصف قاشق غذاخوری صابون مایع به مخلوط اضافه کنید. این صابون مایع هر گونه لک و چربی شیشه را از بین می‌برد.

    لوله ها را می‌توان با استفاده از مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین تمیز کرد. پس از مدت زمان معین ، چند گالن آب داخل لوله بریزید تا اثر سرکه و جوش شیرین کاملاً از بین برود.

    از سرکه در کشور چین بعنوان نوعی داروی خانگی استفاده می‌شود. معمولاً سرکه را برای جلوگیری از پخش ویروس سارس و ذات الریه مورد مصرف قرار می‌دهند. بنابراین سرکه خاصیت ضد ویروسی دارد. همان طور که می‌دانید، هیدروژن ، برای نابود کردن باکتری و ویروس‌های مواد غذایی پیش از نگهداری غذا در یخچال به کار می‌رود. برای تهیه اسپری‌هایی که بمنظور کنترل بیماری ذات الریه ، معمولاً در قاره آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، 5 درصد اسید استیک و 3 درصد هیدروژن را با هم مخلوط می‌کنند.

    علوفه دامی هم بدست آمده به این روش نیز بدلیل داشتن مواد قندی و مغذی برای تغذیه دام مناسب است.

     

    کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول :

    سرکه از مواد مختلفی گرفته می شود که می توانند به عنوان جایگزین سرکه تولیدی از چغندر قند بکار روند. به عنوان مثال سرکه انگور , سرکه سیب و سرکه خرما می توانند به عنوان جایگزین به کار روند و همچنین هر ماده غذایی که حاوی مواد قندی باشد نیز می تواند به عنوان منبعی برای تولید سرکه به کار رود ( سرکه انواع میوه جات ).

    علوفه دامی هم انواع گوناگونی دارد که همگی می توانند به عنوان جایگزین محصول ما به کار روند, تنها مزیت علوفه تهیه شده به این روش ارزان بودن آن است .

     

    اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز :

    سرکه جزء کالاهای محلی بوده و به عنوان واحدهای کوچک صنعتی زود بازده می باشد و از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار نیست .

    علوفه دامی نیز به طور غیر مستقیم بر زنجیره تولید مواد غذایی موثر است ولی با توجه به جایگزین های زیادی که دارد از اهمیت استراتژیک برخوردار نیست.

     

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول :

    همانطور که گفته شد سرکه و علوفه دامی به عنوان کالاهای محلی و داخلی مصرف می شوند و در مورد سرکه هم چنانچه صادرات را در نظر داشته باشیم کشورهای همسایه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را باید مد نظر قرار داد.

     

    وضعیت عرضه و تقاضا :

    2-1 و 2-2 -  بررسی ظرفیت بهره برداری و وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه و در دست اجرا  از آغاز برنامه سوم تا کنون :

    در مورد تولید علوفه دامی از ملاس هیچ واحد فعالی گزارش نشده است و تنها یک واحد در دست احداث در استان گیلان با ظرفیت اسمی 750 تن در سال وجود دارد.

    در مورد تولید سرکه هم هنوز واحدی با تولید سرکه ساخته نشده است. لذا در زیر لیستی از کارخانجات تولید سرکه که البته از روش های دیگر به تولید این ماده می پردازند آورده شده است :

     

    استان تعداد واحد ظرفیت(تن در سال) سرمایه گذاری (ملیون ریال) تعداد اشتغال
    آذربایجان شرقی 1 100 5000 20
    آذربایجان غربی 1 7500 7000 338
    اصفهان 2 163 4040 20
    کردستان 1 6 850 16
    همدان 1 450 1112 15
    جمع 6 8219 18002 409

     

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    مراجع اینترنتی :

    http://www.sme.ir ((سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

    http://irtp.com/farsi (نقطه تجاری ایران)

    http://isiri.org(  موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور)

    http://irica.gov.ir( گمرک جمهوری اسلامی ایران)

    http://www.mim.gov.ir ( وزارت صنایع و معادن)

    http://www.wikipedia.org ( دایره العارف الکترونیکی)

    http://irandoc.ac.ir( پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)

     

    مراجع لاتین :

    Frederick j.france,"food science and technology" ,wiley interscience publition, newyork,2000.

     

    مراجع فارسی:

    آلفرد بار تولومای؛ "کارخانه های مواد غذایی" و ترجمه دکتر فخری شهیدی و مهندس سید مهدی جعفری ، نشر تیهو، چاپ دوم، زمستان 79.

    "شیمی و تکنولوژی مواد غذایی"، دکتر محمدرضا ملاردی و دکتر عباس احمدی، مبتکران، چاپ اول، 1385.

    پی.جی . فیلاوز؛ " تکنولوژی فراورش غذا" ، ترجمه دکتر مرتضی سهرابی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، چاپ اول،1377.

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند , طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند , طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند , پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند , نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند , Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید سرکه و علوفه دامی از ملاس چغندر قند
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت