پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی

تعداد صفحات: 63 فرمت فایل: word کد فایل: 4408
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع دارویی-پزشکی-بهداشتی
قیمت قدیم:۱۳,۴۵۰ تومان
قیمت: ۹,۴۵۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی

    چکیده :

    هدف از انجام این بررسی ، مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی است . در این بررسی بازار فروش، واردات و صادرات ، واحد های فعال و در دست احداث , منابع تامین مواد اولیه و کلیه ماشین الات و سایر امکانات مورد نیاز برای احداث واحد به تفصیل شرح داده شده است.

    طبق بررسی انجام شده احداث چنین واحدی نیاز به سرمایه ثابتی حدود 920 میلیون تومان دارد و هزینه های در گردش سالانه مورد نیاز برای تولید و تامین منابع در حدود 250 میلیون تومان برآورد شده است. سرمایه گذاری اولیه طرح ظرف مدت 2.8 سال برگشت می یابد .

    احداث واحد در مناطق مختلف کشور با توجه رویش گیاهان مختلف در نقاط مختلف امکان پذیر است و با توجه به توسعه ارتباطات و احداث شهرک های صنعتی در نقاط مختلف کشور توجیه پذیر است .

    بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی

     

    معرفی محصول :

    مشخصات کلی محصول :

    کد محصول (انواع اسانس وسایرافزودنیهای موادغذائی (اسانس گیاهی و....) :  15491410

    کد محصول (بسته بندی اسانس) :   15491460

    یکی از گروههای مواد موثره گیاهان، اسانس ها[1] هستند. اسانس ها از نظر ترکیب شیمیایی همگن نیستند، بلکه به صورت ترکیب های مختلفی مشاهده می شوند، ولی به طور کلی از گروه شیمیایی موسوم به ترپن ها هستند و یا منشا ترپنی[2] دارند. این ترکیبات معمولاً از بو و مزه تندی برخوردارند و وزن مخصوص آنها اغلب از آب کمتر است. این مواد به روغن های فرار[3] یا روغن های خاص[4] نیز معروفند.

    اسانس ها در سلول ها و کرک های ترشحی منفرد و یا مجتمع، غده های ترشحی، مجاری ترشحی در قسمت های سطحی و درونی اندام های مختلف برگ ها، میوه ها، جوانه ها و شاخه های گیاهان وجود دارند. سلول ها و بافت های ترشحی مذکور ممکن است تنها در یک اندام گیاه وجود داشته باشند (مثلاً تنها در گل یا میوه) و یا ممکن است در اندام های مختلف گیاه پراکنده باشند. در این صورت اسانس های حاصله از نظر کمیت، کیفیت و همچنین عناصر و اجزاء تشکیل دهنده از اندامی به اندام دیگر تفاوت دارند، به طوری که مثلاً تولید کنندگان عطر و ادکلن به خوبی می دانند که اسانس های حاصل از گل های نارنج تلخ در مقایسه با اسانس های استخراج شده از پوست و میوه این گیاه از کیفیت و ارزش بیشتری بر خوردار می باشند. از اینرو یکی از مهمترین مسائل گیاهان دارویی مطالعه و تحقیق در مورد اسانس موجود در اندام های مختلف یک گیاه و مقایسه آنها از نظر میزان کیفیت و کمیت با یکدیگر می باشد. اسانس ها معمولاً در داخل سلول های گیاهی به شکل قطرات کروی و گلبول مانند جای گرفته اند. وجود اسانس تنها در حدود 2000 گونه از 250000 گونه گیاه گلداری که تا کنون شناخته شده، گزارش گردیده است. مهمترین گیاهان دارویی حاوی اسانس متعلق به خانواده های نعناع، سراب، مورد، گشنیز، کاسنی، سرو و تعداد کمی از گیاهان دیگر می باشد.

    اسانس ها معمولاً دارای خواص فیزیکی و شیمیایی زیر هستند :

    اسانس ها موادی فرار هستند، در الکل و دیگر حلال های آلی حل می شوند، وقتیکه تازه باشند عمدتاً بیرنگ به نظر می رسند که در این حالت هیچ گونه شباهتی به مواد روغنی ندارند.

    اسانس ها معمولاً متعلق به ترپن ها، سزکویی ترپن ها، الکل ها، آلدئید ها، استرها، فنل ها، اتر ها و پراکسیدها می باشند. این مواد غالباً مانع رشد باکتری می گردند و خاصیت ضد تورم، ضد دل درد، آرام بخش، ضد نفخ، اشتها آور و گاهی اوقات خاصیت خلط آوری دارند.

    ممکن است اسانس ها با موادی نظیر صمغ ها و رزین ها همراه گردند، که در این صورت ترکیبات شیمیایی حاصل بسیار پیچیده می گردند. این ترکیبات معمولاً در دمای پایین به صورت جامد هستند و در دمای بالا ذوب و مایع می گردند.

     

    خواص فیزیکی

    وزن مخصوص اسانس ها با مختصر اختلافی معادل یکدیگر بوده (حدود 8/0 تا 9/0) و عموما در یک دسته معین از حلال های آلی حل می شوند. بطور کلی اسانس ها با آب غیر قابل اختلاط می باشند ولی می توانند در عین انحلال کم به خوبی بوی خود را به آن انتقال دهند. قدرت چرخش نوری و ضرایب شکست اغلب وسیله مناسبی جهت تشخیص آنهاست. اسانس های کاملا خالص, بیرنگ هستند. بخصوص هنگامیکه تازه تهیه شده باشند. ولی در اثر مرور زمان بعلت اکسیداسیون و رزینی شدن, رنگ آنها تیره می گردد. اسانس با آنکه نام روغن را به همراه دارند, ولی فاقد ترکیب استر های گلیسرول اسید های چرب بوده و از اینرو تولید لکه روغنی ثابت روی کاغذ نمی نمایند و بوسیله قلیا ها نیز صابونی نمی گردند.

     

    منشاء گیاهی

    اسانس ها بسته به نوع تیره های گیاهی ممکن است در اندام های ترشحی مانند کرک های غده ای, سلول های پارا نشیسم تغییر یافته, لوله های اسانسی به نام ویتا و در کانالهای لیروژن وجود داشته باشند.

    خانواده های گیاهی که از نظر اقتصادی در تهیه اسانس های مختلف دارای اهمیت می باشند عبارتند از : رزاسه (گل سرخ) کمپوزیته (مانند ماتریکاریا), لابیاته (مانند نعناع), میر تاسه (کالیپتوس),. پیانه (کاج), روتاسه (نارنج), و جتریان(رازیانه و زیره).

     

    شیمی اسانس

    با اینکه عملا تمام اسانس ها از مخلوط ترکیب های شیمیایی که اغلب بسیار پیچیده می باشند درست شده اند ولی در بسیاری از موارد, اسانس یک گیاه خالص, علاوه بر ترکیب های بسیار متنوع, ازیک ترکیب شیمیایی با خلوص نسبی تشکیل یافته است.

    اکثر اسانس ها حاوی انواع زیادی ترپن هستند. ترپن ها دسته ای از مواد طبیعی اند که از نظر ساختمانی از واحد های ایزپرون تشکیل یافته و ساختمان کربنی آنها از دو یا چند واحد پنج کربنی ساخته شده است. از این رو طبقه بندی این مواد بر حسب دو واحد پنج کربنی (منوترپن C10H16), سه واحد پنج کربنی (سزکوئی ترپن C15H24) و چهار واحد پنج کربنی (دی ترپن C20H32) و ... می باشد.

    اکسیژنه شدن ترپن ها, سبب تولید دسته از مواد ترپنی اکسیژنه که تروپنوئید نام دارند می شود. از آنجا که این ترکیب های اکسیژنه بوی معطر و خواص درمانی اسانسها را شامل می شوند, به نظر می رسد طبقه بندی شیمیایی اسانس ها باید بر اساس ترکیب شیمیایی مواد متشکله آنها باشد.

     

    شماره تعرفه گمرکی :

    شماره تعرفه گمرکی انواع مختلف اسانس در جدول شرایط واردات و صادرات آورده شده است .

     

     

    شرایط واردات و صادرات :

     

    شماره تعرفه نام کالا حقوق ورودی
    2101 عصاره‌ ها، اسانس‌ ها و تغلیظ شده‌‌های (Concentrates) قهوه، چای یا ماته و فرآورده‌ها براساس این محصولات یا براساس قهوه، چای یا ماته؛ کاسنی بو داده و سایر بدل‌های قهوه بو داده و عصاره‌ها، اسانس‌ها و تغلیظ شده‌های آنها  
    21011100 عصاره‌ها، اسانس‌ها و تغلیظ شده‌ ها 20
    21011200 فرآورده‌ها براساس عصاره‌ها، اسانس‌ها یا تغلیظ شده‌ها یا براساس قهوه 20
    21012000 عصاره‌ها، اسانس‌ها و تغلیظ شده‌های چای یا ماته و فرآورده‌ها براساس این عصاره‌ها، اسانس‌ها یا تغلیظ شده‌ها یا براساس چای یا ماته 20
    21013000 کاسنی بو داده و سایر بدل قهوه‌های بوداده و عصاره‌ها، اسانس‌ها و تغلیظ شده آنها 20
    2403 سایر توتون‌ها و تنباکوهای ساخته‌شده و بدل توتون‌ها و تنباکوهای ساخته شده؛ توتون و تنباکوی «هموژنیزه» یا «دوباره ساخته» (Reconstituted)؛ عصاره و اسانس توتون و تنباکو.  
    3301
      روغن‌های اسانسی
    (ترپن‌گرفته‌شده یا گرفته نشده)، همچنین روغن‌های اسانسی کنسانتره (Concrete) و روغن‌های اسانسی مطلق (Absolute)؛ شبه رزین‌ها (رزینوئیدها)؛ اولئورزین‌های‌(رزین‌های‌روغنی‌Oleoresines) استخراجی؛ محلول غلیظ روغن‌های اسانسی در چربی‌ها، در روغن‌های غیرفرار، در موم‌ها یا در مواد همانند، که از طریق مجاورت (Enfleurage) یا خیساندن (Maceration) تهیه شده باشند؛ محصولات فرعی‌ترپن‌دار که از ترپن‌گیری روغن‌های اسانسی به‌دست می‌آید؛‌آبهای مقطر‌خوشبو و محلول‌های آبی روغن‌های اسانسی.  
    33012100 از شمعدانی 4
    33012200 از یاسمن 4
    33012300 از اسطوخودوس یا لاواندن 4
    33012400 از نعنای صحرایی (Mentha piperita) 4
    33012500 از سایر نعناع‌ها 4
    33012600 از برمکیا 4
    33029010 اسانس‌های مورد مصرف در صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی 4
         
  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی, طرح کارآفرینی پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی, طرح توجیهی پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی, پروژه کارآفرینی پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی, نمونه طرح کسب و کار پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی, Business plan با موضوع پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی اسانس از گیاهان داروئی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت