طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی

تعداد صفحات: 69 فرمت فایل: word کد فایل: 3847
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع دارویی-پزشکی-بهداشتی
قیمت قدیم:۱۴,۳۵۰ تومان
قیمت: ۱۰,۳۵۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی

     خلاصه طرح 

     

    نام محصول      
    ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی)      
           
        در پودرهای رخت شوئی ، صابون ها ، شامپوها ، مایع ظرفشوئی ،  
    موارد کاربرد حشره کش ها ، خوشبو کننده های هوا ، ضد عرق ، بوگیرها ، و  
        بسیاری از مواد آرایشی مانند کرم ها ، رژها ، لاک ناخن و ...  
    مواد اولیه مصرفی عمده انواع گیاهان معطر ، گل ها و پوست مرکبات  
             
    کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم)      
    اشتغال زایی (نفر) 33  
    زمین مورد نیاز (مترمربع) 5000  
      اداری (مترمربع) 60  
    زیربنا تولیدی (مترمربع) 1000  
    انبار (مترمربع) 400  
       
      تاسیسات و سایر (مترمربع) 160  
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی      
    میزان مصرف آب (مترمکعب) 3000  
    برق (کیلو وات ساعت) 576000  
    سالانه یوتیلیتی  
    گازوئیل (مترمکعب) 600  
       
    سرمایه گذاری ارزی (یورو) -- -  
    ریالی (میلیون ریال) 10595  
    ثابت طرح  
    مجموع (میلیون ریال) 10595  
       
    محل پیشنهادی اجرای طرح استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی ، اردبیل ، چهار محال و  
    بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان ، فارس، کرمانشاه ، کردستان ،  
        کهکلیویه و بویر احمد ، لرستان ، همدان  
             

     

     

    مقدمه

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی

     

    انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار

     

    گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار

     

    میگیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید اسانس های صنعتی می باشد. این مطالعات در

     

    قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد

     

    مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در

     

    ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی

     

    شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه

     

    خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را

     

    کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این

     

    مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

    رئوس مطالب

     

    -1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -1-2 شماره تعرفه گمرکی

     

    -1-3 شرایط واردات

     

    -1-4 بررسی و ارائه استاندارد

     

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    -1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد

     

    -1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

    -1-8 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

    -1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

     

    -1-10 معرفی شرایط صادرات

    بخش اول: معرفی محصول

     

    – 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3

    اسانسها ترکیبات معطری هستند که از اندام های مختلف گیاهان مانند برگ ، پوست ، گل ، میوه ، دانه

     

    و ریشه گرفته می شوند . در حال حاضر از حدود 90 گیاه امکان استخراج اسانس وجود دارد . به علت

     

    تبخیر اسانس ها در اثر مجاورت هوا و در حرارت عادی ، آنها را روغن های فرار یا اتری یا اسانس های

     

    روغنی نیز می نامند . اسانس ها به طور کلی بیرنگ هستند بخصوص هنگامی که تازه تهیه شده باشند

     

    ولی در اثر مرور زمان به علت اکسیداسیون و رزینی شدن رنگ آنها تیره می شود . برای جلوگیری از

     

    این تغییرات باید اسانس ها را در مکان خنک ، خشک ، ظرف های سر بسته و پر از جنس شیشه

     

    نگهداری نمود .

     

    اسانس شامل مخلوط پیچیدهای از مواد شیمیایی آلی مثل ترپینوئیدها، آلدئیدها، الکل ها، استرها و ستنها

     

    و ... میباشند. اسانسها نوعی ترکیبات فرار بوده که از تقطیر مواد فرار موجود در اندامهای مختلف

     

    گیاهان تازه یا خشک همراه با بخار آب بدست میآید و وزن مخصوص آنها غالباً از آب کمتر است.

     

    بطور کلی اسانسها در الکل کاملاً حل میشوند، در صورتی که با آب غیر قابل اختلاط هستند اما به

     

    اندازه کمی در آب حل شده و بوی خود را به آن انتقال میدهند (مانند عرقیات گیاهی، گلاب) که ماده

     

    اصلی موجود در آن بر اثر حرارت، گرما و هوا تغییر می یابد، همچنین طعم اسانسها نیز با یکدیگر

     

    متفاوت است. اسانسها دارای خصوصیات مشترکی بوده و عمدتاً ترپینوئیدهایی هستند که قابل تقطیر

    بوده و لکه ثابت روی کاغذ بجا نمی گذارند، برخلاف روغنهای ثابت با قلیائیها صابونی نمی شوند آنها

     

    دارای طعمهای گس، ملایم، سوزاننده، تلخ و شیرین میباشند .

     

    انواع اسانس ها

    اسانس ها را می توان بر اساس میزان خلوص و همچنین موارد اولیه مورد استفاده برای تولید آنها به دو

     

    گروه عمده طبقه بندی کرد :

     

    الف – اسانس های طبیعی  Naturalessence

     

    منشاء اصلی این اسانس ها گیاهان و میوه ها می باشد که از طرق مختلف استخراج می گردد . این

     

    اسانس ها خود به سه نوع زیر تقسیم می گردند :

     

    ♦ اسانس های صنایع غذائی و داروئی

     

    این نوع اسانس ها حالت غذائی داشته و در انواع مواد غذائی ، آشامیدنی ها ، دسر ها ، داروها و سایر

     

    خوراکی ها استفاده می گردند .

     

    ♦ اسانس های صنایع آرایشی ، بهداشتی و پاک کننده ها

     

    این نوع اسانس ها حالت غذائی نداشته و به عنوان اسانس های صنعتی غیر خوراکی محسوب می

     

    گردند. این اسانس ها در ساخت صابون ها ، شامپوها و مواد آرایشی مورد استفاده دارند .

     

    ♦ اسانس های مورد استفاده در عطر و ادکلن

     

    این اسانس ها از خلوصیت بسیار بالا برخوردار بوده و بوی آنها نیز در سطح فوق العاده است و لذا از

     

    آنها در ساخت عطر و ادکلن استفاده می گردد

    ب – اسانس های مصنوعی یا شیمیائی Artificialessence

     

    این اسانس ها فرآوردههایی هستند که بطور تجاری از مواد شیمیایی آلی مشابه اسانسهای طبیعی تهیه

     

    میگردند و بوئی مشابه اسانسهای طبیعی را دارا میباشند که از آن جمله می توان به بنزآلدئید با طعم

     

    گیلاس ، اتیل بوتیرات با طعم آناناس و متیل آنترانیلات با طعم انگور و ... اشاره کرد .

     

    کاربرد اسانس های شیمیائی یا مصنوعی در صنایع بهداشتی ، آرایشی و بعضا نیز غذائی است که در

     

    مجموع این اسانس ها سبب ایجاد مشکلات و بیماری هایی در انسانها می گردند و به همین علت

     

    مسئولین صنعتی و بهداشتی جهان و حتی ایران در حال حذف تولید و مصرف آنها می باشند .

     

    در طرح حاضر هدف تولید اسانس های طبیعی صنعتی یعنی از نوع اسانس های طبیعی مورد استفاده در

    صنایع آرایشی ، بهداشتی و پاک کننده ها می باشد . لازم به ذکر است که این اسانس ها خوراکی نمی

    باشند و لذا نمی توان از آنها در صنایع غذائی و داروئی استفاده کرد .

    ذیلا فهرست محصولات مورد نظر طرح آورده شده است .

     

    ♦ اسانس پرتقال ♦ اسانس لیمو ترش

     

    ♦ اسانس گل محمدی ♦ اسانس اکالیپتوس ♦ اسانس برگ بو ♦ اسانس کاج ♦ اسانس نعناع ♦ اسانس هل

     

     

    ♦ اسانس بهار نارنج ♦ اسانس حنا ♦ اسانس زیتون

    توضیح :

     

    در صفحه قبل فهرست اسانس های تولیدی طرح آورده شد . لیکن باید گفت که در حال حاضر

     

    حدود 90 نوع اسانس در جهان استخراج می گردد که هر کدام از آنها در جای خود مورد استفاده

     

    دارند. هر کدام از 90 نوع اسانس مورد استفاده در صنعت از گیاهان مخصوص به خود استخراج می

     

    گردند . از اینرو در طرح حاضر هر چند اسانس های نسبتا پر مصرف در کشورمان به عنوان محصولات

     

    تولیدی طرح معرفی گردیده است ، لیکن از آنجائیکه نگرش مطرح طرح ، توسعه صادرات است لذا

     

    استخراج اسانس های مختلف و غیر از فهرست ارائه شده طرح در صفحه گذشته می تواند در برنامه

     

    تولیدی طرح حاضر قرار گیرد که این انتخاب بر اساس محل اجرای طرح و قابلیت دسترسی به نوع

     

    گیاهان معطر در آن منطقه صورت می گیرد .

  • فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی

    فهرست:

    مقدمه........................................................................................................................... 1

     

    بخش اول : معرفی محصول............................................................................................... 3

     

    -1 -1 نام و کد محصولات (آیسیک 3.............................................................................. (3

     

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی............................................................................................... 7

     

    -1-3 شرایط واردات محصول.......................................................................................... 8

     

    -1-4 بررسی و ارائه استانداردهای موجود در محصول ( ملی یا بین المللی )................................ 9

     

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول................. .   10

     

    -1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد................................................................................ 10

     

    -1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول.......................... 11

     

    -1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز..................................................................... 12

     

    -1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول................................................... 13

     

    -1-10 شرایط صادرات................................................................................................. 14

     

    بخش دوم : بررسی وضعیت عرضه و تقاضا......................................................................... 17

     

    -2-1 بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون............................... 17

     

    -2-2 بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا......................... ......... 25

     

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 32...................................... 1385

     

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون

    -2-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 35............................ 1385

     

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم.............................. 36

     

    بخش سوم : مطالعات فنی و تکنولوژیکی...................................................................... ..   41

     

    -3-1 بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور............................. 41

     

    -3-2 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در فرایند تولید محصول............................. 46

     

    -3-3 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه ثابت..................... 47

     

    -3-4 برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و منابع تامین آن............................................. 55

     

    -3-5 پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................... 57

     

    -3-6 وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال............................................................... 60

     

    -3-7 بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی............................... 61

     

    -3-8 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی...................................................................... 64

     

    -3-9 تجزیه و تحلیل و ارائه جمعبندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید............. 65

     

    منبع:

    ندارد

طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی, طرح کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی, طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی, پروژه کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی, Business plan با موضوع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اسانس های صنعتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت