پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام

تعداد صفحات: 66 فرمت فایل: word کد فایل: 3535
سال: نامشخص مقطع: کشاورزی و دامپروری دسته بندی: شیلات-دامداری-دامپروری- طیور
قیمت قدیم:۱۳,۹۰۰ تومان
قیمت: ۹,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید کشتارگاه دام پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

    - 1 مقدمه :

    هدف از ارائه این گزارش بررسی امکان احداث کشتارگاه دام اعم از گاو و گوسفند می باشد . انواع تولیدات کشتارگاهی از قبیل گوشت قرمز ، پوست ، دل و جگر ، روده و... می باشد که بدلیل استفاده از فرایند صنعتی در این نوع کشتارگاه ها به همراه سایر تولیدات قابل استفاده ناشی از کشتار دام (از قبیل خون و امعاء و اشیاء ) بصورت بسته بندی و کاملاً با رعایت نکات بهداشتی و زیست محیطی تولید و عرضه می گردد .

    لازم به ذکر است که در ارتباط با محصولات تولیدی حاصل از ذبح گاو و گوسفند ، گوشت قرمز به عنوان کالای اصلی در نظر گرفته شده و کلیه محاسبات نیز بر آن اساس انجام می گیرد و سایر محصولات به عنوان محصول جانبی در نظر گرفته می شوند .

    جدول شماره یک ارائه دهنده هجده محصول متفاوت می باشد  که نه محصول از ذبح گاو و نه محصول دیگر از ذبح گوسفند بدست می آید . همانطور که مشاهده می شود بعضی از محصولات حاصل از ذبح گاو و گوسفند با یکدیگر مشترک هستند و مسلماً کاربرد مشترکی خواهند داشت .

     

    تاریخچه :

    اگر به تاریحچه کشتارگاه ها نظر افکنیم ملاحظه می کنیم که قبل از اینکه کشتارگاه ها به شکل امروزی پدید بیاید و کشتارها در محل خاصی متمرکز گردند ، هر گوشت فروشی در جوار مکان خود دام مورد نیاز خود را ذبخ می کرد و بدون رعایت موازین بهداشتی اقدام به فروش گوشت می کردند که این سلامت اهالی شهر را به مخاطره می انداخت . در ابتدا دولت ها به کمک شهرداری ها اقدام به ساخت مکان های ذبح دام به صورت بهداشتی نمودند و سپس این امر به بخش های خصوصی سپرده شد . اما پس از مدتی این قضیه احساس شد که کنترل و تصدی دولت بر کشتارگاه ها لازم است . ناگفته نماند که در برخی کشورها هنوز کشتارگاه های خصوصی وجود دارد لکن فعالیت آنها تحت نظر سازمان بازرسی گوشت همان کشور صورت گرفته و کنترل و بازرسی نیز به گونه کشتارگاه های دولتی توسط دامپزشکان و بازرسان ذیصلاح انجام می گیرد .

    در اروپا و آمریکا ابتدا کشتارگاه های خصوصی تبدیل به کشتارگاه های خصوصی گردیده ولی به تدریج جای خود را به کشتارگاه های صنعتی و تعاونی داد . به طوریکه در حال حاضر اغلب کشتارگاه های موجود در کشورهای پیشرفته دارای تاسیسات عظیم صنعتی و روش اتوماتیک می باشد که به صورت تعاونی اداره می شوند .

    ضمناً چون کشتارگاه های تعاونی هر شهر تحت تاثیر ویژگی های فرهنگ بومی اهالی را به نحوی که با موازین بهداشتی مغایرتی نداشته باشد می توان مورد اعتناء قرار داد .

    اداره امور کشتارگاه های تعاونی به عهده هیئتی است که شرکت های تعاونی منطقه یا شهر تعیین می نمایند و کلیه درآمدهای حاصل طبق مقررات خاص پس از کسر مخارج به حساب شرکت تعاونی منظور می گردد و مبلغی هم با تصویب هیئت مذکور صرف تهیه تجهیزات جدید و بهبود ساختمان کشتارگاه می شود .

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید کشتارگاه دام

    مجوز های قانونی :

    تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع)  صادر می گردد.

    مراحل صدور جواز تاسیس :

    1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی استان .

    2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی .

    3-  تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی

    4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی  و ارجاع  پرونده  به  مدیریت .

    5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

     

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس  

    1-   اشخاص حقیقی

    -   تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

    -   حداقل سن 18 سال تمام

    -   دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

     

    2-   اشخاص حقوقی

    -   اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )

    -   ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

     

    مدارک مورد نیاز:

    1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت صنایع  کشاورزی و روستایی استان.

    2-  اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن

    3-  تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

    4-  تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست

    5-  یک قطعه عکس از هریک از شرکاء

    6-  تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی

    7-  پوشه فنردار

    8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

     

     

     

    اصلاحیه جواز تاسیس :

    1- ارسال درخواست متقاضی توسط جهاد کشاورزی شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

    2-  دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.

    3-  دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

    4-  اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

    5-  دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

     

    تعریف:

    پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات  ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی وسایر صنایع روستایی صادر می گردد. 

     

     صدور پروانه بهره برداری :

    1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط جهاد کشاورزی شهرستان به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.

    4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.

    5-  تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.

    6-  صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

     

    مراحل صدور توسعه طرح :

    1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.

    4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.

    5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.

    6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

    فصل دوم

    روش انجام کار

    گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

    بازدید از کارخانه تولید کشتارگاه دام

    براساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه تولید کشتارگاه دام به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

     

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

    ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت  و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید کشتارگاه دام استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام

    فهرست:

    خلاصه طرح :.............................................................................................................................................................. 4

     

    فصل اول - کلیات............................................................................................................................................... 6

    1- 1 مقدمه :.............................................................................................................................................................. 7

    جدول شماره 1 ، محصولات تولیدی کشتارگاه صنعتی............................................................................................. 8

    تاریخچه :.................................................................................................................................................................... 9

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :................................................................................................................ 10

    محل اجرا :................................................................................................................................................................ 10

    1 – 3 – مشخصات متقاضیان :............................................................................................................................... 10

    1 – 6  - وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................... 10

    مجوز های قانونی :.................................................................................................................................................... 10

    مراحل صدور جواز تاسیس :..................................................................................................................................... 11

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس............................................. 11

    1-   اشخاص حقیقی................................................................................................................................................ 11

    2-   اشخاص حقوقی................................................................................................................................................ 12

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 12

    اصلاحیه جواز تاسیس :............................................................................................................................................. 13

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 13

    صدور پروانه بهره برداری :........................................................................................................................................ 13

    مراحل صدور توسعه طرح :....................................................................................................................................... 14

     

    فصل دوم - روش انجام کار.......................................................................................................................... 15

    گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :....................................................... 16

    بازدید از کارخانه تولید کشتارگاه دام....................................................................................................................... 16

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :............................................................................................ 16

    فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :............................................................................. 17

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار (ارقام به میلیون ریال) :.............................. 19

    روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش  کالا )........................................................................................ 19

     

    فصل سوم - امور مالی طرح........................................................................................................................ 20

    تعرفه واردات محصولات کشتارگاه گاوی.................................................................................................................. 21

    تعرفه واردات محصولات کشتارگاه گوسفندی.......................................................................................................... 21

    جدول 2 عناوین استانداردهای ملی ایران در خصوص گوشت................................................................................. 22

    درجه بندی گوشت گوسفند یا بز به روش زیر انجام می شود................................................................................. 24

    جدول 3 چگونگی ارزیابی کیفی نوع قطعه های گوناگون گوشت گاو یا گاومیش بر روی یک لاشه و نمره امتیازهای آن ها          24

    جدول 4 پلیمرهای انتخابی و به کار رفته در بسته بندی غذاهای گوشتی............................................................. 25

    نمودار کلی مراحل پیاده سازی و استقرار سیستم HACCP................................................................................. 26

    نمودار آلودگی و نقاط کنترل بحرانی قبل و بعد از کشتار گو.سفند و گاو............................................................... 27

    جدول 5 آمار متوسط قیمت گوشت در سال های 1378 تا 1385........................................................................ 28

    جدول 6  قیمت گوشت در بازار آمریکا.................................................................................................................... 28

    جدول 7 قیمت گوشت در بورس لندن.................................................................................................................... 29

    جدول 8 ارزش غذایی پروتئین در برخی فراورده های دامی.................................................................................... 29

    جدول 9 بررسی رتبه ایران در زمینه تولید گوشت در جهان.................................................................................. 29

    جدول 10 کشورهای عمده صادر کننده در سال 2005......................................................................................... 30

    جدول 11 کشورهای عمده وارد کننده در سال 2005........................................................................................... 30

    نمودارهای زیر سهم صادرات گوشت گاوی صادر کنندگان عمده جهانی را نشان می دهد . (سال 2000 و 2005) 31

    جدول 12 میزان تولید و مصرف گوشت قرمز در جهان (با احتساب متوسط تمامی کشورها ) و ایران از سال 1350 تا سال 1382 32

    بررسی وضعیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون..................................................................... 33

    واحدهای فعال قبل از سال 1379........................................................................................................................... 33

    آمار واحدهای فعال از آغاز برنامه سوم تا کنون....................................................................................................... 34

    جمع ظرفیت واحدهایی که درصد پیشرفت آنها زیر 40% می باشد....................................................................... 34

    واحدهایی که دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر از 40% می باشند به تفکیک استان به قرار زیر است......................... 35

    جدول 17 مصرف سرانه گوشت قرمز کشور طی دوره 82 – 1375 ( از محل تولد و واردات).............................. 36

    جدول 18 روند رشد جمعیت طی سال های 1370 تا 1384 و برآورد جمعیت در سال های 1385 و 1386... 36

    جدول 19  بررسی آمار تولید گوشت گاو و گوسفند در فاصله سال های 1378 تا 1382.................................... 37

    جدول 20 پیش بینی مصرف گوشت قرمز از سال 1385 تا 1388....................................................................... 37

    جدول 21 بررسی اجمالی تکنولوژی  و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 38

    جدول 22 تیپ های کشتارگاهی عمده در جهان.................................................................................................... 38

    جدول 23  هزینه های ثابت سرمایه گذاری............................................................................................................ 39

    جدول 24 زمین....................................................................................................................................................... 39

    جدول 25 محوطه سازی.......................................................................................................................................... 40

    جدول 26 فضاها و ساختمان های مورد نیاز طرح................................................................................................... 40

    جدول 27 ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح................................................................................................. 43

    جدول 28 شرح ریز هزینه های خرید ماشین آلات به همراه ماشین آلات هر بخش............................................. 44

    ماشین آلات و تجهیزات خط کشتارگاه گاوی 50 راس در شیفت........................................................................... 44

    سایر تجهیزات اختیاری مورد نیاز خط کشتارگاوی.................................................................................................. 46

    ماشین آلات و تجهیزات خط کشتارگاه گوسفندی 500 راس در شیفت................................................................. 47

    ماشین آلات و تجهیزات اختیاری خط کشتار گوسفندی......................................................................................... 48

    ماشین آلات و تجهیزات کشتارگاه بهداشتی............................................................................................................ 48

    ریل گذاری و تجهیزات مورد نیاز پیش سردکن ها و چهار شقه کنی...................................................................... 49

    ماشین آلات و تجهیزات کله و پاچه پاک کنی........................................................................................................ 50

    ماشین آلات و تجهیزات شکمبه و روده پاک کنی................................................................................................... 51

    لیست ماشین آلات و تجهیزات کارخانه تبدیل ضایعات پودر گوشت و خون به ظرفست 5/8 تن ضایعات در روز با سیستم چربی گیر         53

    دستگاه لاشه سوز دامی............................................................................................................................................ 54

    ماشین آلات و تجهیزات سیستم انتقال خون........................................................................................................... 54

    لیست ماشین آلات سیستم تصفیه فاضلاب کشتارگاه به ظرفیت 150 متر مکعب در روز..................................... 55

    تجهیزات اختیاری سیستم تصفیه فاضلاب............................................................................................................... 55

    تاسیسات مورد نیاز طرح........................................................................................................................................... 56

    میزان برق مورد نیاز ماشین آلات هر بخش به شرح زیر می باشد.......................................................................... 57

    تجهیزات اداری مورد نیاز طرح.................................................................................................................................. 58

    وسایل نقلیه برون و درون کارگاهی......................................................................................................................... 58

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................. 59

    فهرست مواد اولیه و بسته بندی در سال 1385...................................................................................................... 59

    استان های عمده تولید کننده دام سبک و سنگین و رتبه آنها............................................................................... 60

    برآورد جمعیت استان های کشور............................................................................................................................. 61

    نیروی انسانی مورد نیاز طرح.................................................................................................................................... 62

    پرسنل دوران بهره برداری به تفکیک مستقیم تولید ، غیرمستقیم تولید و اداری.................................................... 62

    ادامه جدول پرسنل دوران بهره برداری به تفکیک مستقیم تولید ، غیرمستقیم تولید و اداری................................ 63

    بررسی و تعیین میزان تاسیسات مورد نیاز............................................................................................................... 63

    میزان برق مصرفی ماشین آلات تولید...................................................................................................................... 64

    آب مصرفی کارخانه.................................................................................................................................................. 64

    بخار مصرفی.............................................................................................................................................................. 65

    محاسبه میزان آب ، برق و سوخت مصرفی.............................................................................................................. 65

    قیمت جهانی گوشت قرمز در سیستم تولیدی کشورها............................................................................................ 66

     

    فصل چهارم  - جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات............................................................... 67

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................... 68

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام, طرح کارآفرینی پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام, طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام, پروژه کارآفرینی پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام, نمونه طرح کسب و کار پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام, Business plan با موضوع پروژه کارآفرینی کشتارگاه دام
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت