دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 3014
سال: قبل از 1390 مقطع: تولیدی دسته بندی: شیلات-دامداری-دامپروری- طیور
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ

    پیشگفتار

    با تحولات‌ سریع‌ و شتابان‌ محیط‌ بین‌المللی‌ و گذر از جامعه‌ صنعتی‌ به‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌ و مواجه ‌اقتصادهای‌ ملی‌ با اقتصاد جهانی‌ و مطرح‌ شدن‌ پدیده‌هایی‌ همانند «جهانی‌ شدن‌ اقتصاد» و «فن‌آوری‌اطلاعات‌» ، مباحث‌ اساسی‌ درخصوص‌ راهکارهای‌ مختلف‌ برای‌ تسریع‌ فرآیند رشد و توسعه ‌ پایدار و رفاه‌اقتصادی‌ مطرح‌ می‌گردد. یکی‌ از این‌ مباحث‌ جدید، نقش‌ کارآفرینان‌ در این‌ فرایند می‌باشد. کارآفرینی‌ ازمفاهیم‌ جدیدی‌ است‌ که‌ حداقل‌ در محدوده ‌ علم‌ اقتصاد ، مدیریت‌، جامعه‌شناسی‌ و روان‌شناسی‌ و سایرمقوله‌های‌ مرتبط‌ با این‌ موضوع‌ قدمتی‌ بسیار کوتاه‌ داشته‌ و از مفاهیم‌ رو به‌ گسترش‌ می‌باشد. به‌ دلیل‌ آنکه ‌معنای‌ تحت‌الفظی‌ «کارآفرینی‌» نمی‌تواند عمق‌ محتوی‌ و مفهوم‌ این‌ واژه‌ را مشخص‌ نماید و برای‌ جلوگیری‌ ازفهم‌ نادرست‌ این‌ موضوع‌ یا واژه‌ با سایر واژه‌ها و برای‌ رسیدن‌ به‌ فهم‌ و فرهنگ‌ مشترک‌ از آن‌، معرفی‌ وشناساندن‌ این‌ واژه‌ بسیار مهم‌ می‌نماید . این‌ که‌ کارآفرینی‌ چیست‌؟ کارآفرین‌ کیست‌؟ فرآیند کارآفرینی‌ چگونه‌است‌؟ نقش‌ و تاثیر کارآفرینی‌ و کارآفرینان‌ در ابعاد توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ و متغیرهای‌ کلان‌ اقتصادی‌ هماننداشتغال‌ چیست‌؟ نقش‌ آموزش‌ و تجربه‌ در رشد کارآفرینی‌ چه‌ میزان‌ است‌؟ سوالهایی‌ هستند که‌ باید برای‌ رسیدن‌به‌ این‌ فرهنگ‌ مشترک‌ به‌ وضوح‌ و مبسوط‌ پاسخ‌ داده‌ شود. به‌طور کلی‌ «کارآفرینی‌» از ابتدای‌ خلقت‌ بشر و همراه‌ با او در تمام‌ شئون‌ زندگی‌ حضور داشته‌ و مبنای‌تحولات‌ و پیشرفتهای‌ بشری‌ بوده‌ است‌. لیکن‌ تعاریف‌ زیاد و متنوعی‌ از آن‌ در سیر تاریخی‌ و روند تکامل‌موضوع‌ بیان‌ شده‌ است‌، که‌ برخی‌ از این‌ تعاریف‌ ارائه‌ می‌گردد:

    کارآفرین‌ کسی‌ است‌ که‌ متعهد می‌شود مخاطره‌های‌ یک‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ را سازماندهی‌، اداره‌ و تقبل‌کند ( Webster's New Collegiate Dictionary ).

    خریداری‌ نیروی‌ کار و مواد اولیه‌ به‌ بهائی‌ نامعین‌ و به‌ فروش‌ رساندن‌ محصولات‌ به‌ بهائی‌ طبق‌ قرارداد(برنارد دو بلیدور ( Bernard F. De Belidar ) اقتصاددان‌ فرانسوی‌ در اوایل‌ قرن‌ هیجدهم‌).

    کارآفرین‌ فردی‌ است‌ که‌ ابزار تولید را به‌ منظور ادغام‌ آنها برای‌ تولید محصولات‌ قابل‌ عرضه‌ به‌ بازار، ارائه‌می‌کند (ریچارد کانتیلون‌ R. Cantillon در حدود سال‌ 1730).

    کارآفرین‌ عاملی‌ است‌ که‌ تمامی‌ ابزار تولید را ترکیب‌ می‌کند و مسوولیت‌ ارزش‌ تولیدات‌، بازیافت‌ کل‌سرمایه‌ای‌ را که‌ بکار می‌گیرد، ارزش‌ دستمزدها، بهره‌ و اجاره‌ای‌ که‌ می‌پردازد و همچنین‌ سود حاصل‌ را برعهده‌ می‌گیرد (جان‌ باتیست‌ سی‌ ( Jean Baptiste Say ) ، اقتصاددان‌ فرانسوی‌ در سال‌ 1803 میلادی‌).

    کارآفرینی‌ پلی‌ است‌ بین‌ جامعه‌ به‌ عنوان‌ یک‌ کل‌، به‌ ویژه‌ جنبه‌های‌ غیراقتصادی‌ جامعه‌ و موسسات‌انتفاعی‌ تاسیس‌ شده‌ برای‌ تمتع‌ از مزیت‌های‌ اقتصادی‌ و ارضاء آرزوهای‌ اقتصادی‌ (آرتور کول‌ ( A. Cole )،1946).

    کارآفرین‌ فردی‌ است‌ که‌ تخصص‌ وی‌ تصمیم‌گیری‌ عقلائی‌ و منطقی‌ درخصوص‌ ایجاد هماهنگی‌ در منابع‌کمیاب‌ می‌باشد (کاسون‌، 1982).

    کارآفرینی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ تسریع‌کننده‌، جرقه ‌ رشد و توسعه ‌ اقتصادی‌ را فراهم‌ می‌آورد (ویلکن‌( Wilken )، 1980)

    کارآفرین‌ فردی‌ است‌ که‌ شرکتهای‌ جدیدی‌ را که‌ سبب‌ ایجاد و رونق‌ شغل‌های‌ جدید می‌شوند، شکل‌می‌دهند (که‌ چموف‌ ( B - Kirchhoff )، 1994).

     

    چکیده

    این طرح درنظردارد تعداد 250 قطعه شترمرغ شامل 150 قطعه ماده و 100قطعه نررا درزمینی به مساحت 12هزارمترمربع درشهرستان مرودشت     ( جاده اسماعیل آباد ) روبروی روستای چهارطاق پرورش داده که اولین مزرعه پرورش شترمرغ دراستان فارس می باشد که امید است با همکاری نهادها وسازمانهای ذیربط دراستان این طرح هرچه زودتر عملی گردد. همان طور که ذکرگردید استان فارس بدلیل داشتن آب وهوای معتدل بهترین مکان جهت اجرای این طرح بوده وچون شترمرغ حیوانی است نیمه وحشی وجزء رشته پرندگان است که میل زیادی به آزاد زی بودن دارد می بایست محل نگهداری این پرنده درفضایی باز وفقط محصور به فنس باشد .که درقسمت ذیل شرح ساختمانها ومحل نگهداری این پرنده شرح داده شده است :

     الف : زمین وساختمانها:

    زمین : 12000مترمربع دیوارکشی وفنس کشی شده به انضمام 6هکتار جهت کشت علوفه است

    ساختمان خرپا محصور به فنس ازیک طرف وسه طرف دیوارکشی 140مترمربع

     انبارعلوفه خشک                               140مترمربع

     ساختمان نگهبانی وسرویس بهداشتی          100مترمربع

    آزمایشگاه وبخش تکثیر                         200مترمربع

     سالن جوجه   : 3 تا 6 ماهه بامحوطه        600مترمربع

     محوطه سازی                                1200مترمربع

     پن پرنده  : 2سری                          1500 مترمربع

    توضیح اینکه محوطه سازی شامل محل تخم گذاری وفضا جهت چرای پرندگان می باشد 7450مترمربع به ارتفاع سه مترکه این فضا با غذای مورد نیاز پرندگان نظیریونجه وذرت علوفه ای پوشیده   می باشد.

     

     ب : تأسیسات

    چاه

      حفریک حلقه چاه به عمق 80 متر بالوله 3 اینچی ومنبع هوایی 20هزارلیتری با پمپ مکش وشناور وتأسیسات جانبی ولوله کشی محوطه وساختمانها

    برق

       جهت اجرای طرح برق رسانی نیاز به 50 کیلووات برق به انضمام ترانس هوایی وتابلوهای مربوطه وخازن وروشنایی ساختمانها واطراف محوطه       می باشد.

    ژنراتور:

      جهت مواقع اضطراری نیاز به یک دستگاه ژنراتور 50 K-V-A می باشد .

    سپتیک تانک جهت فاضلاب ودفع آبهای زائد نیاز به یکعدد سپتیک تانک به حجم 120مترمکعب می باشد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مقدمه

    درحال حاضر مهمترین مسئله بشرامروزی تأمین غذا ومایحتاج خود می باشد که با افزایش بی رویه جمعیت درجهان ونیاز به غذای بیشتر ومقوی تر دانشمندان وکارشناسان درصدد پیداکردن راههای جدید ، افزایش کمی وکیفی تولیدات ومحصولات می باشند به همین لحاظ ازنظراجتماعی واقتصادی امرتغذیه اهمیت زیادی داشته وهرکشوری که درجهت افزایش تولیدات غذایی گام بردارد از نظر اقتصادی وحتی سیاسی مستقل تربوده واتکایش به دیگرکشورها نیز کم می گردد.

    یکی از فعالیتهای مهم دراین زمینه دامپروری آنهم به شکل صنعتی واستفاده ازآخرین دستاوردهای علمی وتکنیک های اصلاح نژادی و پرورش دامهاوطیور پرتولید می باشد . پرورش طیور یکی ازفعالیتها دراین مورد می باشد که خوشبختانه کشورما دارای پتانسیل بالایی می باشد که پرورش اردک ، غاز ، بوقلمون ، کبک ، قرقاول ، بلدرچین وشترمرغ مشتی ازاین فرواربوده که اخیراَ نیز پرورش ودرچند نقطه از کشور شامل ، تهران ،  اصفهان ، کرمان وشمال مزارع پرورش شترمرغ احداث ومورد بهره برداری قرارگرفته ودولت نیز باتشویق برتوسعه این طرح دردیگر نقاط کشور چترحمایتی خود را دراین راستا پهن نموده که استان فارس با توجه به شرایط آب وهوای معتدلی که داراست یک از بهترین مناطق جهت احداث مزرعه شترمرغ می باشد .

    شایان ذکر می باشد که با توجه به اسناد یافته شده پرورش شترمرغ از6000 سال پیش درایران دراطراف استخر که همان مرودشت فعلی می باشد انجام می شده .

     

     

     

     

     

     

    تاریخچه طرح

    این طرح درشهرستان جهرم  روستای یوسف آباد در تاریخ 1385 پرورش داده با تعداد 250 قطعه شترمرغ شامل 150 قطعه ماده و 100قطعه نررا درزمینی به مساحت 12هزارمترمربع با تعداد نیروی انسانی 3 نفر و با مدیریت جناب آقای محسن غلامی می باشد .

    بیان مسئله

    پرورش شترمرغ از لحاظ اقتصادی اهمیت فراوانی داشته وبه دلیل سودآوربودن روز به روز تعداد علاقمندان به پرورش این پرنده بیشتر گردیده وتجارت آن به صورت جهانی درآمده است . از جمله دراسترالیا که طی 5 سال گذشته ازصفر به 200میلیون دلار رسیده است وبیشتردرآفریقا نگهداری می گردند . جوجه های شترمرغ دریک سالگی کشتارشده وپوست آنها صادر می گردد .

     درسن یک سالگی شترمرغ 45 کیلوگرم گوشت داشته وبین 15 تا 20 فوت مربع چرم مرغوب که 3 تا 5 برابر پوست گاو مقاومت وقیمت داشته تولید می کند . همچنین پرهای این پرنده بسیارارزشمند بوده که برای تزیین لباس استفاده می شود وگوشت آن اخیراَ به عنوان یک منبع جدید تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان استفاده می شود . طول عمر شترمرغ 35 تا 50 سال می باشد ودرحالت طبیعی 30 تا 50 عدد تخم مرغ وبعضاَ تا 100 عدد تخم می گذارد .

    این پرنده دربرابر ناملایمات طبیعی ودرمقابل کمبود آب وغذا بسیار مقاوم بوده وشبیه به شتر می باشد ولی از نظرظاهری شبیه به پرندگان می باشد . درزمان دویدن گامهایش به 5 مترمی رسد . شترمرغ چراکننده خوبی است وبیشترترجیح می دهد درمراتع گردش کند وچریدن درمراتع را به انبوه خوراک جمع شده دریک محل ترجیح می دهد . شترمرغ در2 سالگی بالغ می گردد وشروع به تخم گذاری می نماید وتا 40 سال قادراست تخمگذاری کند . شترمرغ نر درسن 5/2 سالگی بالغ می شود وفصل تخمگذاری آنها معمولاَ از اوائل فروردین تا اوائل بهمن ماه می باشد .

     

     

    روش تحقیق

    این تحقیق با مراجعه به واحد های پرورش شتر مرغ و تجربه کاری موسس طرح با  جمع آوری اطلاعاتی از اینترنت و طبق نیاز مردم به این محصول و اهمیت گوشت شترمرغ به دلیل پایین بودن میزان کلسترول آن و آشنایی با محصول سئوالاتی از مردم و با بررسی به توجیه اقتصادی این طرح و نتیجه گیری از کار تنظیم و جمع آوری کرده ام .

     

    فرضیه تحقیق

    تا زمانی که تولید کنندگان و پرورش دهندگان به بررسی این مشکل نپردازند و آنها را حل نکنند، پرورش و فروش شترمرغ از نظر اقتصادی دچار مشکل خواهد بود. اما چرا این چنین است؟

    عوامل مهم متعددی در فرآیند اقتصادی شترمرغ دخالت دارند.

    تبدیل این صنعت از یک صنعت پوست ساز به یک صنعت پول ساز

    بازه گسترده واریانس موجود در وزن و کیفیت عضلات هر قطعه

    جداول صنعت گوشت اطلاعات ضد و نقیضی را ارائه می دهند

    تنوع و گوناگونی در صنعت گوشت

    تنوع و گوناگونی در میزان درآمد و عایدی هر قطعه پرنده

     

     

     

     

     

    مشکلات و راه کارهای موجود طرح

    مشکلات موجود پیش روی تولیدکنندگان و فرآیند کنندگان را بخوبی درک کرده اند و راه حل های مناسبی جهت حل مشکاین مقاله دستور العمل و راهنمای عملی است که تولید کنندگان مایل به داشتن و خواندن آن به دفعات می باشند تا همواره به خاطر داشته باشند که نیازها و اهدافشان در این زمینه برای ماه آینده، سال آینده و یا 10 سال بعد چه خواهد بود.

    پرورش شترمرغ در کشورهای زیادی در حال توسعه و رشد می باشد. به ندرت اتفاق می افتد که تولید کنندگان خودشان دور هم جمع شوند و شرکت تولیدی را تشکیل دهند که به تولید کنندگان همکارشان در بازاریابی این پرنده کمک نمایند. درتمامی کشورها مانند آفریقای جنوبی، اغلب تولید کنندگان از مساله واحدی گله مند هستند و آن تنوع وزن لاشه و متفاوت بودن وزن ماهیچه های هر قطعه است. اگر از بعد اقتصادی به این مشکل نگاه کنیم، مشخص می شود که چرا موفقیت دراین صنعت می تواند مخاطره آمیز باشد. همچنین مشکل اساسی در مورد مصرف کنندگان یا خریداران وجود دارد.آنها اغلب با وزن مورد انتظار توده عضلانی، در هنگامی که کل لاشه را از تولید کنندگان خریداری می کنند، مشکل دارند. این امر به دلیل داده ها و اطلاعات ضعیف در مورد وزن ماهیچه ها در صنعت پرورش شترمرغ می باشد.

    تا زمانی که تولید کنندگان و پرورش دهندگان به بررسی این مشکل نپردازند و آنها را حل نکنند، پرورش و فروش شترمرغ از نظر اقتصادی دچار مشکل خواهد بود. اما چرا این چنین است؟

    عوامل مهم متعددی در فرآیند اقتصادی شترمرغ دخالت دارند.

    تبدیل این صنعت از یک صنعت پوست ساز به یک صنعت پول ساز

    بازه گسترده واریانس موجود در وزن و کیفیت عضلات هر قطعه

    جداول صنعت گوشت اطلاعات ضد و نقیضی را ارائه می دهند

    تنوع و گوناگونی در صنعت گوشت

    تنوع و گوناگونی در میزان درآمد و عایدی هر قطعه پرنده

    از یک صنعت پوست ساز تا یک صنعت پول ساز

    این صنعت می کوشد تا از یک حالت پوست ساز به حالت صنعتی پولساز درآید: صنعتی حرفه ای به منظور تولید دامهایی که گوشتی با کیفیت بالا دارند، آنطور که مطلوب نظر مصرف کنندگان است. اغلب افراد صاحب نظر در این مورد توافق دارند که در صورت حصول پرندگانی با گوشت بیشتر از 40 کیلوگرم، این صنعت از نظر تجاری برای تولید کنندگان به صرفه خواهد بود. اگر چه سایرین هنوز بر تلاشهای خود در جهت حفظ همان وضعیت صنعت پوست ساز که بر پایه پرورش پرندگانی با کیفیت پایین گوشت و همان روشهای قدیمی پرورش می باشد، اصرار می ورزند. این افراد معتقدند که این وضعیت باعث حفظ ارزش تجاری پوست می شود و تنها راه پرورش تجاری شترمرغ می باشد که البته این نظریه عامل پس رفت صنعت شترمرغ می باشد.

    واریانس بزرگ وزن ماهیچه / لاشه – مشکلات فرآیند

    فرآیند کنندگان برنامه خاصی بر اساس میزان آگاهی از تعداد پرندگانی که به منظور کشتار کنار گذاشته شده اند و یا می توانند در هر روز کشتار شوند، دارند. دامنه وزن لاشه ها، کل محصول گوشت و نیز وزن ماهیچه های هر قطعه از بدترین حالت متوسط 16 کیلوگرم تا میانگین 50 کیلوگرم گوشت در شترمرغهای 12 ماهه تغییر می کند. این دامنه 34 کیلوگرمی 300% واریانس ازتولید پایین تا پرندگانی با تولید بالا ایجاد می کند. گوشت حاصل از پرندگان کوچک جثه عموما در درجه دوم به نسبت گوشت پرندگان بزرگتر قرار دارند.
    شکل 1 مربوط به رکوردهایی می باشد که بدترین و بهترین و نیز پرندگان متوسط را در طی یک فرآیند 18 ماهه نشان میدهد. آنچه در نگاه اول از شکل 1 به نظر می رسد این است که برای فرآیند کنندگان خرید و پرداخت هزینه به تولید کنندگان هنگامی که سیستم پرداخت به ازای هر قطعه پرنده باشد (یعنی تمامی پرندگان قیمت یکسانی داشته باشند)، به صرفه نیست.
     

      وضعیت ظاهری وطبقه بندی

    شترمرغ جزء مهرداران بوده وپرواز نمی کند وزمین زی می باشد ، دارای دو انگشت درپا می باشد ، پرها درسروگردن کم می باشد ، ازگیاهان تغذیه می کند ودرموقع تخم گذاری یک پرنده نر از 4 تا 5 پرنده ماده حمایت می کند و ازدوره میوسن تاکنون روی زمین زندگی کرده ودرگروههای 3 تا 20 تایی زندگی می کند که به لحاظ تقسیم بندی به صورت ذیل می باشد :

    شترمرغ شمال آفریقا معروف به گردن قرمز(Red Neck)

    شترمرغ آفریقای شرقی Struthio massalevs

    شترمرغ آفریقای جنوبی با گردن آبی Struthio camelus Austalies

    شترمرغ سومالی معروف به گردن آبی Struthio camelus phanes

    شترمرغ دارای قلب ، سنگدان ، پیش معده ، کبد ، روده کوچک ، سکوم ودستگاه تنفسی می باشد .

    شرایط نگهداری برای پرورش شترمرغ

    شترمرغ مانند دیگر پرندگان احتیاج به پناهگاه داشته لیکن آشیانه شترمرغ به مجهزی مرغان گوشتی ومادرنیست بلکه ساختمانهای کاملاَ معمولی به عنوان سرپناه استفاده می شود لذا می بایست محوطه نگهداری آنها باز بوده وتنها با فنس وتوری حصارکشی گردد . حصارکشی توسط توری های با دهانه ریز انجام    می شود زیراعبور سرشترمرغ از توری منجر به خفگی پرنده می گردد ، ارتفاع توری می بایست 3 متر باشد وبرای تغذیه آنها نیاز به آبشخور وآخور می باشد .

    محل نگهداری آنها می بایست کاملاَ تمیز وعاری از هرگونه آلودگی بوده تا به بیماری وتلفات دچارنشوند . هرشترمرغ نیاز به پنج متر مربع فضای مسقف داشته به صورتی که از سه طرف دیواره داشته ویک طر‍ف آن باز می باشد . درزمین های اطراف محل نگهداری آنها نیز  بایست علوفه ، یونجه وذرت کشت گردیده تا هم به صورت تازه وهم به صورت خشک شده درتغذیه آنها مورد استفاده قرار گیرد :

     

    محل نگهداري آنها مي بايست كاملاَ تميز وعاري از هرگونه آلودگي بوده تا به بيماري وتلفات دچارنشوند . هرشترمرغ نياز به پنج متر مربع فضاي مسقف داشته به صورتي كه از سه طرف ديواره داشته ويك طر‍ف آن باز مي باشد . درزمين هاي اطراف محل نگهداري آنها نيز بايست علوفه ، يونجه وذرت كشت گرديده تا هم به صورت تازه وهم به صورت خشك شده درتغذيه آنها مورد استفاده قرار گيرد :

    جيره غذايي شترمرغ دردوران پرورش

    ( تا 5/2 سالگي )

    مقايسه كيفيت گوشت شترمرغ با ساير حيوانات

    گوشت شترمرغ به دليل پايين بودن ميزان كلسترول آن اهميت فراواني دارد ضمن آنكه دل ، جگر ، سنگدان وگردن آن به دليل خوشمزه بودن نيزبسيارطرفداردارد. چربي گوشت شترمرغ بسيارپايين بوده ( كمتراز 2%) واز لحاظ آهن بسيار غني مي باشد . چربي شترمرغ در صنايع آرايشي خواستارفراوان دارد ، به دليل پايين بودن ميزان كلسترول درگوشت اين پرنده كه حتي ازمرغ وماهي نيز كمترمي باشد باعث شده تا گرايش به مصرف گوشت شترمرغ بخصوص دربيماران قلبي افزايش يابد درهر100گرم گوشت شترمرغ طبق گزارش اداره كشاورزي آمريكا مقدار 58 ميلي گرم كلسترول و2درصد چربي و114 درصد كالري مي باشد كه درمقايسه باگوشت مرغ هرسه مورد كمتر يا مساوي با آن مي باشد وبه همين علت مصرف گوشت اين پرنده درآمريكا افزايش يافته است .

    جدول مقايسه گوشت شترمرغ نسبت به سايرحيوانات وحشي

    تركيب گله شترمرغ

    درپرورش شترمرغ مادر معمولاَ نرها وماده ها باهم پرورش داده مي شوند ونسبت گله به صورت دوشترمرغ ماده با يك شترمرغ نرمي باشد واين پنج شترمرغ يك واحد توليدي را به وجود مي آورند كه به آن Trio مي گويند . براي هرپنج واحد توليدي (Trio) حصاري به وسعت 400مترمربع لازم است . بيشتر مناطق درپرورش شترمرغ به صورت 3شترمرغ ماده با 2 شترمرغ نر نگهداري مي گردند كه شترمرغ ماده در2 سالگي شروع به تخم گذاري مي نمايد .

    بازاريابي و تبليغات

    امروزه جامعه بشري بيش از هر زمان ديگري با کمبود منابع و نيازهاي متنوع مواجه شده است، لذا شناخت فرصتها و استفاده بهينه از منابع محدود به منظور برآوردن نيازها، اهميت بسزايي يافته است. لازمه تحقق چنين هدفي شناخت علايق مشتري، درك تحولات بازار و برنامه‌ريزي صحيح است.

    سازمان مديريت صنعتي به پشتوانه انجام پروژه‌هاي متعدد تحقيقاتي، مشاوره‌اي و آموزشي، شناخت واقع‌بينانه‌اي از مسائل و نيازهاي مديريت كشور به دست آورده و مي‌كوشد اين دستاوردها را در خدمت توسعه اقتصادي كشور قرار دهد. بر اين اساس بخش جديدي از اين شماره تحت عنوان «كلينيك بازاريابي و تبليغات» به مجله تدبير اضافه شده است. اين بخش در نظر دارد، اخبار، اطلاعات و مطالب مفيد و كاربردي در زمينه بازاريابي و تبليغات را در اختيار علاقه‌مندان و خوانندگان گرامي قرار دهد.كلينيك بازاريابي و تبليغات همه متخصصان و علاقه‌مندان حوزه بازاريابي را به همكاري دعوت مي‌كند. اميد است شما نيز با پيشنهادات سازنده خود، و همچنين ارسال تجربيات، اطلاعات و مطالب مرتبط، اين كلينيك را در جهت هرچه پربارتر و غني‌تر شدن ياري دهيد. تحقيقات بازاريابي در شرايطي كه توليد و عرضه كالا و خدمات به عنوان مبنا و ميزاني براي سنجش توسعه‌يافتگي اقتصادي كشورها قلمداد مي‌شود، عنصري نقش حياتي دارد كه پايداري اين روند را تضمين كند. اين عنصر بدون شك مصرف‌كننده است كه حق انتخاب دارد. لذا گزينه‌هايي كه براي انتخاب در پيش روي اوست و براساس آنها يكي را بر ديگري مقدم مي‌دارد بسيار اساسي و تعيين كننده است. بايد اين موارد را شناخت، تحليل كرد و توليد را برپايه آنها بنياد نهاد.

    بازاريابي محصولات و خدمات، عامل ماندگاري و بالندگي مؤسسات و بنگاه‌هاي اقتصادي است، بدين جهت اين امر از اهميتي ويژه برخوردار بوده و در چرخه توليد تا مصرف نقطه‌اي كليدي تلقي مي‌شود. حال اگر اين فرايند با پشتوانه تحقيقات بازار همراه شود كه خود مي‌تواند بخشي از علم بازاريابي باشد. قطعاً اثربخشي بيشتري خواهد داشت.«راسبي گازير» معتقد است در بازاريابي، اطلاعات صرفاً به عنوان مبنايي براي اتخاذ تصميمات بهتر نيست. بلكه يك دارايي ارزشمند است كه از نظر استراتژيك مي‌تواند مزاياي رقابتي به بار آورد.

    تحقيقات بازاريابي چيست ؟ تحقيق عبارت است از بررسي كامل موضوع به گونه‌اي منظم و منسجم و بر اساس روشهاي عيني، به منظور كسب اطلاعات يا كشف اصول وابسته به آن. با توجه به اين تعريف، تحقيقات بازاريابي عبارت است از روش عيني، منظم و منسجم كه از طريق آن اطلاعات لازم و مناسب براي تصميم‌گيري مدير بازاريابي فراهم مي‌آيد. حوزه كاربرد تحقيقات بازاريابي: يكي از مواردي كه موجبات تصميمات سازنده و درست مديران بازاريابي را فراهم مي‌آورد تحقيقات بازاريابي است. بهره‌برداريهاي مختلفي از تحقيقات بازاريابي به عمل مي‌آيد كه از جمله اين موارد عبارتند از:

    * تحقيقات بازاريابي نخستين گام در راه شناختن خريداران است و در نتيجه زيربناي مديريت سازمانهايي است كه برنامه كار خود را با توجه به نيازها و خواسته‌هاي مشتريان تنظيم مي‌كند؛ * از تحقيقات بازاريابي در تعيين سياستهاي بازاريابي استفاده مي‌شود و به اين ترتيب از عوامل قابل كنترل و خارج از كنترل بازار به بهترين صورت استفاده مي‌شود؛

    * تحقيقات بازاريابي با كشف بازارهاي جديد، موارد استفاده از محصولات و خدمات پيشين را گسترش مي دهد؛* تحقيقات بازاريابي باعث حذف تصميماتي مي‌شود كه بر اطلاعات نادرست و يا حدسيات استوار است و از آنجا كه معمولاً پس از تصميم‌گيريهاي مهم تجاري، امكان بازگشت وجود ندارد، از سرمايه‌گذاريهاي سنگين در بخشهاي غير ضروري جلوگيري مي‌شود؛

    * تحقيقات بازاريابي موجب كاهش هزينه‌ها مي‌شود؛

    * تحقيقات بازاريابي تاثير فعاليتهاي تبليغاتي را زياد كرده، موجب افزايش فروش مي‌شود. نقش تحقيقات بازاريابي برقراري پيوند بين مشتري يا مصرف‌كننده و سازمان از طريق اطلاعات است.

    تحقيقات بازاريابي را به طور كلي مي‌توان به گروه‌هاي زير تقسيم كرد:

    الف) تحقيقات درباره بازار؛

    ب) تحقيقات درباره مشتري و مصرف‌كننده؛

    ج) تحقيقات درباره محصول.مراحل كلي انجام تحقيقات بازاريابي

    1- تنظيم مسئله؛

    2- تعيين طرح تحقيق؛

    3- تعيين روش گردآوري اطلاعات؛

    4- طراحي فرم هاي گردآوري اطلاعات؛

    5- نمونه گيري؛

    6- گردآوري اطلاعات؛

    7- پردازش داده‌ها؛

    8- تجزيه و تحليل و تفسير اطلاعات؛

    9- تهيه گزارش تحقيق.

    انواع تحقيقات بازاريابي

    * تحقيقات كمي: در تحقيقات كمي از روشهايي استفاده مي‌شود كه بتوان نتايج را اندازه‌گيري كرد. اين روشها بر پايه تحقيقات پيمايشي قرار دارد كه اغلب از نمونه‌هايي بيش از 100 نفر استفاده مي‌شود. ولي پژوهشگران بر اين باور نيستند كه بايد فقط از روش كمي استفاده كرد. اغلب پژوهشگران بر اين باورند كه بايد نخست با استفاده از روشهاي كيفي از ديدگاه و نظرات افراد آگاه شده و سپس درصدد ارائه اعداد و ارقام برآمد. بنابراين، شايد بهترين راه اين باشد كه از تركيبي از روشهاي كيفي و كمي استفاده كرد.

    * تحقيقات كيفي: در برخي از تحقيقات، پژوهشگران مي‌خواهند نه تنها درباره آنچه رخ مي‌دهد بلكه درباره علت و شيوه رخ دادن آن دركي عميق پيدا كنند. تحقيقات كيفي عمدتاً به دنبال چرايي موضوع تحقيق است و اقدامي در جهت اندازه‌گيري پاسخها به عمل نمي‌آورد. تحقيق كيفي مي‌تواند داده‌هاي پربار و غني ارائه كند و از اين طريق پژوهشگر مي‌تواند به نوع نگرش، رفتار ، نيازها و انگيزه‌هاي آزمودني‌ها پي ببرد. در تحقيقات كيفي عمدتاً از روشهاي مصاحبه آزاد و بحث گروهي استفاده مي‌شود.مواقع سودمندي تحقيقات بازاريابي

    1- هنگامي كه اطلاعات لازم براي تصميم‌گيري بازاريابي وجود ندارد.

    2- زماني كه چند راه مختلف موجود است و نمي دانيم كدام يك را انتخاب كنيم.

    3- وقتي كه درون سازمان بر سر مسائلي از قبيل سياست سازمان، اهداف و راهبردهاي آن تضاد و كشمكش وجود دارد.

    4- هنگامي كه مشكلي مشاهده مي‌شود، نظير كاهش سهم بازار يا ضعيف شدن نحوه توزيع. 5- وقتي به كار تازه اي دست مي زنيم، نظير عرضه محصولي جديد، تغيير قيمت، ايجاد شبكه توزيع جديد، تغيير بسته‌بندي يا تقسيم بازار فروش.انتخاب تيم تحقيقات بازاريابي سازمانها و مؤسسات براي تصميم‌گيري درباره انجام يك پروژه در داخل سازمان خود و يا برون‌سپاري آن مي‌بايست مواردي را در نظر گيرند. در زير برخي شرايط كه در آن برون‌سپاري تحقيقات بازاريابي توصيه شده، آمده است:

    * در صورتي كه پروژه گستره وسيعي داشته باشد.(تعداد نمونه‌ها زياد باشد يا مي‌بايست در چند منطقه يا ناحيه انجام شود.)

    * نبود متخصصان لازم براي انجام پروژه يا كمبود وقت آنان.

    * در بسياري از موارد به منظور اجتناب از انحراف در تحليل نتايج، استفاده از متخصصان بيروني توصيه مي‌شود.

    * براي همكاري موفقيت‌آميز بين مؤسسه تحقيقاتي و استفاده كننده از تحقيقات، هر دو طرف مي‌بايست همچون افراد حرفه‌اي رفتار كرده و براي رسيدن به اهداف مورد نظر برنامه‌ريزي كرده و مشكلات احتمالي را حل كنند.

    بسم الله الرحمن الرحيم

    تقاضانامه

    وزارت تعاون/ اداره كل تعاون استان ………………

    اينجانبان هيئت مؤسس شركت / اتحاديه تعاونی در شرف تاسيس …………………ضمن ارائه كليات طرح پيشنهادی و معرفی آقای/خانم ……………. فرزند……………….به شماره شناسنامه ………………صادره از……………..بعنوان نماينده تام الاختيار اين هيئت جهت مذاكره و دريافت مدارك و ساير اقدامات لازم, بدينوسيله درخواست موافقت با تشكيل شركت/ اتحاديه تعاونی …………………….را مي نماييم .

    عنوان طرح: پرورش شتر مرغ

    محل اجراي طرح :

    ب : حقوقي:

    نمونه برنامه زمانبندی برای 15ماه آتی

    چارت تشکیلاتی

    توجیه اقتصادی طرح

    تراز نامه

    پرورش شتر مرغ

    در تاریخ 5/11/1386

    دارائی ها بدهیها

    دارایی جاری حساب پرداختنی 15400000

    نقدوبانک 14000000 اسناد پرداختنی 6000000

    حسابهای در یافتنی 000000 2 پیش دریافت 3000000

    پیش پرداخت بیمه 1000000 دستمزد پرداختنی 3009700

    ملزومات 119700 وام بانکی 3000000

    جمع دارائی جاری 17119700 جمع بدهیها 16669700

    دارایی ثابت حقوق صاحب سرمایه

    ساختمان 15000000 سرمایه 791980000

    اثاثه 1400000

    ابزار و وسایل کار 5400000

    جمع دارایی ثابت 15680000

    تراز آزمایشی

    صورتحساب سود و زیان

    صورتحساب سرمایه

    نتیجه گیری

    يكي از فعاليتهاي مهم دراين زمينه دامپروري آنهم به شكل صنعتي واستفاده ازآخرين دستاوردهاي علمي وتكنيك هاي اصلاح نژادي و پرورش دامهاوطيور پرتوليد مي باشد . پرورش طيور يكي ازفعاليتها دراين مورد مي باشد كه خوشبختانه كشورما داراي پتانسيل بالايي مي باشد كه پرورش اردك ، غاز ، بوقلمون ، كبك ، قرقاول ، بلدرچين وشترمرغ مشتي ازاين فرواربوده كه اخيراَ نيز پرورش ودرچند نقطه از كشور شامل ، تهران ، اصفهان ، كرمان وشمال مزارع پرورش شترمرغ احداث ومورد بهره برداري قرارگرفته ودولت نيز باتشويق برتوسعة اين طرح درديگر نقاط كشور چترحمايتي خود را دراين راستا پهن نموده كه استان فارس با توجه به شرايط آب وهواي معتدلي كه داراست يك از بهترين مناطق جهت احداث مزرعه شترمرغ مي باشد . گوشت شترمرغ به دليل پايين بودن ميزان كلسترول آن اهميت فراواني دارد ضمن آنكه دل ، جگر ، سنگدان وگردن آن به دليل خوشمزه بودن نيزبسيارطرفداردارد. چربي گوشت شترمرغ بسيارپايين بوده ( كمتراز 2%) واز لحاظ آهن بسيار غني مي باشد . چربي شترمرغ در صنايع آرايشي خواستارفراوان دارد ، به دليل پايين بودن ميزان كلسترول درگوشت اين پرنده كه حتي ازمرغ وماهي نيز كمترمي باشد باعث شده تا گرايش به مصرف گوشت شترمرغ بخصوص دربيماران قلبي افزايش يابد

    منابع

    واحد های پرورش شترمرغ

    مراکز پرورش دام وطیور

    سایت اینترنتی جستجوگر گوگل

    سایت تعاون

    5- www.karafariny.com

    ذرت دانه اي47%
    يونجه خشك8/41%
    پودر استخوان7%
    پودر ماهي2%
    منوكلسيم فسفات2%
    نمك2%
    جمـــــــــــع100%
    رديفنوع گوشتكلسترولكالريچربيپروتئين
    1شترمرغ49977/12/21
    2ران مرغ7314035/18
    3سينه مرغ801352/221
    4بوقلمون591658/220
    5ران گوساله553251520
    6گاو751611621
    7گوسفند782151322
    8خوك842751924
    استان: فارسشهرستان: شیرازبخش:مركزيروستا: -
    نام شركتنوع شركتشماره ثبتمحل ثبتتاريخ ثبت
    پرورش شتر مرغتولیدی---
    ماه برحسب اولویت زمانها123456789101112
    جمع اوری اطلاعات
    تعیین مراحل اجرای کار
    انتخاب افراد
    تامین تجهیزات و براورد هزینه ها
    انام تحقیقات بازاریابی
    براورد سود و میزان تولید
    تقسیم کار بین افراد
    طراحی خط تولید
    شروع خط تولیذ
    ارزیابی محصول
    اصلاح خط تولید
    فروش محصول
    میزان سود و زیان
    پرورش شتر مرغ صورت سود و زيان براي دوره مالي منتهي به 5/11/1386 درآمدهاي طي دوره 301854000 كسر شود : هزينه هاي طي دوره مالي هزينه سوخت 9000000 هزينه نگهداري 12130000 هزينه استهلاک 21800000 هزينه تعميرات و نگهداري 12130000 هزينه هاي متفرقه 21586000 جمع هزينه هاي طي دوره مالي 302072000 سود(زیان) ويژه دوره مالي (218000)
    پرورش شتر مرغ صورت حساب ( تغييرات ) سرمايه براي دوره منتهي به 5/11/1386 سرمايه اول دوره 791980000 سرمايه گذاري مجدد --- سرمايه گذاري طي دوره --- سود طي دوره --- برداشت سرمايه آخر دوره مالي 856710000
  • فهرست و منابع دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    واحد های پرورش شترمرغ

    مراکز پرورش دام وطیور

    سایت اینترنتی جستجوگر گوگل

    سایت تعاون 

    .

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ, پروژه کارآفرینی درباره دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ, نمونه طرح کسب و کار دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ, Business plan با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی پرورش شتر مرغ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت