طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی)

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: word کد فایل: 4495
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: معادن و صنایع وابسته
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی)

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول :   کپسول گاز (دوکیلویی)
           
    ظرفیت پیشنهادی طرح :   ١١٠ هزار عدد معادل ٢٢٠ تن در سال
           
    موارد کاربرد :   وسیله پخت و پز مسافرتی و روشنایی
           
    عمده مواد اولیه مصرفی :   ورق فولادی
           
    اشتغال زایی (نفر) :   ٢٣
           
    زمین مورد نیاز (متر مربع) :   ٢٠٠٠
           
    برای مواجه نشدن بازار با کسری آن طی سالهای آتی بایستی معادل ١٠٠ درصد از عرضه این قطعه از طریق واردات تامین گردد که این درصد واردات از میزان بالایی برخوردار می باشد لذا احداث واحدهای جدید تولید کننده این محصولات مانند طرح حاضر جهت کاهش واردات آن طی سالهای آتی توجیهپذیر خواهد بود.      
      اداری ٢٠٠  
           
    مساحت ساختمانها تولیدی ٥٤٠  
         
    انبار ٢٥٠  
    (متر مربع) :  
         
      سایر ٧٥  
           
      مجموع ١٠٦٥  
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی (تن) : ٥.٢٢٥  
           
      آب (lit/h) ٢٩٠  
           
    میزان مصرف انرﮊی : برق (kw) ٢٤٥  
           
      گاز /h)٣(m ٩.١٦  
           
    سرمایهگذاری ثابت ارزی ‐‐‐‐‐  
         
    ریالی (میلیون ریال) ٩٤٠٠  
    طرح :  
         
      جمع کل (میلیون ریال) ٩٤٠٠  
           
    استان های پیشنهادی محل اجرای طرح : خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و مرکزی  

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسی های فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    خاطر نشان مینماید از آنجائیکه یکی از الزامات پیشرفت و توسعه صنعت لوازم خانگی، افزایش صادرات و کاهش واردات، سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه این صنعت میباشد و به لحاظ اهمیت مصرف انرﮊی، ایمنی در ساخت لوازم خانگی و توجه به تنوع طلبی و سلایق گوناگون جامعه، بایستی به استفاده از فنآوریهای روز دنیا اقدام نمود تا در جهت رقابت با صاحبان بزرگ این صنعت امکان حیات و جذب بازار در کشور و حتی پس از کسب استانداردهای بین المللی بازارهای جهانی را نیز فراهم نمود. در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید کپسول گاز (دو کیلویی) میباشد نکته حائز اهمیت در این طرح میزان تقاضای فعلی این محصول میباشد که روند نزولی داشته و میزان آن در حال کاهش می باشد البته محاسبات انجام گرفته با توجه به عدم وجود شماره تعرفه مشخصی برای محصول این طرح می باشد که نشان دهنده افزایش میزان تقاضای آن در سالهای آتی میباشد. با توجه به اطلاعات بدست آمده از تولید کنندگان فعال محصول این طرح میزان تولید این محصول در کشور با در نظر گرفتن محصولات جایگزین آن (پلوپز، آرام پز، مایکروفر، هیتر) در حال کاهش می باشد.

    معرفی محصول

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به تولید کپسول گاز (دو کیلویی) با مشخصات فنی ذکر شده در جدول ١ ادامه می باشد. البته لازم به ذکر است که تولید تنها این مدل از محصول به تنهایی مقرون به صرفه نخواهد بود و معمولا واحدهای تولیدی با توجه به امکانات خود در حال تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی می باشند تا از این طریق بتوانند هزینهها را کاهش داده و سهم بازار خود را افزایش دهند.

     

    کپسول گاز (دو کیلویی)       از جنس ورق فولادی به ضخامت ٥/١ میلی متر و دارای شیر خروج گاز

    شماره تعرفه گمرکی

     

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مستقیما به کپسول گاز (دو کیلویی) اشاره نشده است لذا در این طرح از شماره تعرفه ذکر شده در جدول ٣ ادامه بجای کپسول گاز (دو کیلویی) استفاده شده است

     

    محصول شماره تعرفه حقوق ورودی  
    سایرظروف چدنی , آهنی یا فولادی برای گازهای فشرده یا مایع شده ##### ٢٠  
    بجزسیلندرهای گاز مایع یکبار مصرف  
         

     

    شرایط واردات محصول

     

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی که در جدول ٣ آمده است، امکان واردات وجود خواهد داشت.

     

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

    با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد ملی ایران کپسول گاز (دو کیلویی) با شماره استاندارد ٤٧٣ جزﺀ فهرست کالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد جهت تولید و توزیع و صادرات میباشد که رعایت استاندارد فوق جهت کلیه تولید کنندگان الزامی میباشد.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل می باشد:

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین می شود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازارهای غیر رسمی و فروشندگان و واسطهها تعیین می گردد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی)

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................ ................................ ................................................................ ........................................... ٧

    ١‐ معرفی محصول ................................................................................................ ................................................................................................ ................... ٨

    ١‐١‐ نام و کد محصولات (آیسیک ٣) ................................................................ ............................................................................................................. ٨

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................ ................................ ................................................................................................ ٩

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................ ................................ ............................................................................................ ٩

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................ .................................................................................................................... ٩

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول ................................................................................................. ٩

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمت های داخلی ................................ ................................ ................................................................................................... ١٠

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................ ................................ .................................................................................................. ١٠

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول................................ ................................ ................................................................................................ ١١

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول .................................................................................................... ١١

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................ .............................................................................................................. ١١

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................ ................................................................................................... ١٢

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول ................................ ................................ ....................................................................................................... ١٣

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................ ................................ .................................................................................................... ١٤

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته................................ ....................................................................................... ١٤

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................ ................................ ................................................................................................ ١٤

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور ................................................................................................................. ١٥

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصول طرح در کشور ................................ ............................................................................................... ١٥

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................ ................................................................................................ ١٦

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ............................................................... ١٨

    ٢‐١-٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول ......................................................................... ١٨

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................ ........................................................................................................... ١٩

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................ ................................................................................................................... ٢٠

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................ ............................................................................................................. ٢٢

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................ ................................ .................................................................................................. ٢٣

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف در ٥ سال گذشته ................................ ................................ .............................................................................................. ٢٣

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................ ................................ ........................................................................................... ٢٤

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات طی سالهای آتی ................................ ................................................................................................................ ٢٥

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سالهای آتی ................................ ............................................................................................ ٢٦

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................ .................................................................................................................... ٢٦

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................ ............................................................................................................. ٢٦

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................ ٢٧

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................ ................................ ............................................................................................. ٢٧

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ................................ ..................................................................................... ٢٧

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ................................ ..................................................................................... ٢٨

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ................................ ................................   .... ٢٩

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................ ................................ ................................................................ ........................ ٣٠

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................ ................................ ......................................................................................................... ٣١

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................ ................................ ................................................................................................. ٣١

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................ ................................ ......................................................................................................... ٣٢

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................ ................................ ................................................................................................... ٣٤

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................ ................................ ......................................................................................... ٣٤

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................ ................................ ...................................................................................... ٣٥

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................ ............................................................................................................ ٣٥

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................ ................................................................................................................ ٣٥

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح ................................ ................................ .............................................................................................. ٣٥

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................ ................................ ........................................................................................... ٣٦

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................ ................................................................................................................... ٣٦

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................ ................................................................................................... ٣٨

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................ .................................................................................................. ٣٨

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................ .............................................................................................................. ٣٨

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ......................................................................................... ٣٨

    ٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................ ................................ .................................................................................................. ٤٠

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................ ................................................................................................................... ٤٠

    ٧‐٢‐ بازارهای تأمین مواد اولیه ................................................................ ................................ ..................................................................................... ٤٠

    ٧‐٣‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................ ................................ ......................................................................................................... ٤٠

    ٧‐٤‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................ ................................ ............................................................................................... ٤٢

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................ ................................ ............................................................................................ ٤٣

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................ ................................................................................................................ ٤٤

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................ ......................................................................................... ٤٤

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................ .......................................................................................... ٤٤

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ .................................................................................................... ٤٥

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ......................................................................................................... ٤٥

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی................................ ................................ .............................................................................................. ٤٦

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز................................................................ ................................ ........................................................................................ ٤٦

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................ ................................ ....................................................................................................... ٤٦

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................ ................................ .............................................................................................. ٤٧

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی .................................................................................................................... ٤٧

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................ ................................ ................................................................................................ ٤٧

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................................................................... ٤٨

    ١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................ .......................................................................................................... ٤٨

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................ ................................ ....................................................................................................... ٤٨

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................ ................................................................................................................. ٤٨

     

    ١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................................................ ................................................................................................. ٤٨

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................ .................................................................................. ٤٨

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................ ........................................................................... ٤٩

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................ ................................................ ٤٩

    منابع ................................................................................................................................................................................................ .......................................... ٥٠

     

     

    منبع:

     

     

    ١)  کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٦‐١٣٨٢

     

    ٢)  سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ٣) لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤) کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ ٥) سایت سازمان صنایع کوچک

     

    ٦)  سایت سازمان شهرکهای صنعتی استانها

     

    ٧)  سایت

     

    www.laugfs.lk

     

    www.flogas.co.uk

     

    www.ebay.com.au

    www.globalsources.com

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی), طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی), طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی), پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی), نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی), Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید کپسول گاز (دو کیلویی)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت