طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 4362
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

     

    نام محصول :   پلوپز برقی نیمه اتوماتیک
           
    ظرفیت پیشنهادی طرح :   ٢٠ هزار عدد معادل ٦٠ تن
           
    موارد کاربرد :   پخت آسان برنج
           
    عمده مواد اولیه مصرفی :
      ورق کششی آهنی
           
    اشتغال زایی (نفر) :   ٢٥
           
    زمین مورد نیاز (متر مربع) :   ٢٠٠٠
           
           
    واردات این محصول در سال ١٣٨٦ معادل ٦٥ هزار عدد بوده که با به بهره برداری رسیدن طرح های در مرحله اجرا از میزان این واردات به نحوی کاسته خواهد شد که کلیه تقاضای داخل پوشش داده شده و میزان صادرات نیز افزایش خواهد یافت لذا راه اندازی خطوط تولیدی این محصول توجیه پذیر نخواهد بود.      
      اداری ٢٠٠  
           
    مساحت ساختمانها تولیدی و انبار ٦٤٨  
    (متر مربع) : سایر ٧٥  
           
      مجموع ٩٢٣  
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی (تن) : ٤٣  
           
      آب (lit/h) ٣١٣  
           
    میزان مصرف انرﮊی : برق (kw) ٤٠٠  
           
      گاز /h)٣(m ١٥  
           
    سرمایهگذاری ثابت ارزی ‐‐‐‐‐‐‐  
         
    ریالی (میلیون ریال) ٨١٠٠  
    طرح :  
         
      جمع کل (میلیون ریال) ٨١٠٠  
           
    استان های پیشنهادی محل اجرای طرح با توجه به عدم توجیه پذیری طرح استانی پیشنهاد  
    (بر اساس اولویت بندی شهرک های صنعتی هر استان) : نمی گردد.  

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    خاطر نشان می نماید از آنجائیکه یکی از الزامات پیشرفت و توسعه صنعت لوازم خانگی، افزایش صادرات و کاهش واردات، سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه این صنعت می باشد و به لحاظ اهمیت مصرف انرﮊی، ایمنی در ساخت لوازم خانگی و توجه به تنوع طلبی و سلایق گوناگون جامعه، بایستی به استفاده از فنآوریهای روز دنیا اقدام نمود تا در جهت رقابت با صاحبان بزرگ این صنعت امکان حیات و جذب بازار در کشور و حتی پس از کسب استانداردهای بین المللی بازارهای جهانی را نیز فراهم نمود لذا در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید پلوپز برقی نیمه اتوماتیک می باشد باید به این نکته توجه لازم را مبذول داشت که با توجه به حضور شرکتهای بزرگ و صاحب نام در بازار ایران و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از مارکهای معتبر و شناخته شده ورود به این عرصه و رقابت در این بازار بسیار مشکل است. با توجه به این توضیحات به سرمایه گذاران محترم توصیه میشود در صورت علاقمندی جهت راه اندازی واحد تولیدی این محصول ابتدا مطالعاتی در کشورهای صاحب تکنولوﮊی تولیداین محصول انجام داده و سپس با الگوبرداری از آنها و یا عقد قرارداد با شرکتهای شناخته شده تولیدی این محصول نسبت به مونتاﮊ داخلی آن اقدام نمایند و در آینده پس از دستیابی به دانش فنی و کسب مهارت لازم نسبت به تولید قطعات آن در داخل کشور اقدام نماید.

    ١‐ معرفی محصول

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به تولید پلوپز برقی نیمه اتوماتیک با مشخصات فنی ذکر شده در جدول ١ ادامه می باشد. البته لازم به ذکر است که تولید تنها این مدل از محصول به تنهایی مقرون به صرفه نخواهد بود و معمولا واحدهای تولیدی با توجه به امکانات خود در حال تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی می باشند تا از این طریق بتوانند هزینه ها را کاهش داده و سهم بازار خود را افزایش دهند.

    شماره تعرفه گمرکی

     

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مستقیما به پلوپز برقی نیمه اتوماتیک اشاره نشده است لذا در این طرح از شماره تعرفه ذکر شده در جدول ٣ ادامه بجای پلوپز برقی استفاده شده است

     

    محصول شماره تعرفه حقوق ورودی  
    دستگاه های الکتروترمیک برای مصارف خانگی, ٠٠/٧٩/٨٥١٦ ٥٥  
    که در جای دیگر مذکور نباشد  
         

     

    ‐ شرایط واردات محصول

     

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی که در جدول ٣ آمده است امکان واردات وجود خواهد داشت.

     

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد ملی ایران، دستگاههای الکتریکی تجاری پخت با بخار با شماره استانداردهای ٦‐١٥٦٢ و ١‐١٥٦٢ جزﺀ فهرست کالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد جهت تولید و توزیع و صادرات می باشد که رعایت استاندارد فوق جهت کلیه تولید کنندگان الزامی می باشد.

     

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد.بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل می باشد:

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

     

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین می شود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

     

     

    محصول تولیدی طرح پلوپز برقی نیمه اتوماتیک است. پلوپز وسیله ای است با ظرفیت های مختلف که به سبب افزایش سرعت پخت برنج از آن استفاده می گردد. همچنین به دلیل سهولت در آماده نمودن برنج سبب شده که در اکثر منازل، رستورانها، هتلها و ... مورد استفاده قرار گیرد.

     

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

     

    از جمله کالاهای جایگزین این محصول مایکروفر و ظروف ساده آشپزخانه می باشد. به جهت مصرف انرﮊی و با توجه به اهمیت انرﮊی، ظروف ساده که بوسیله سوخت قابل کاربرد برای پخت می باشند مصرف آنها در اولویت اول و پلوپز و مایکروفر به ترتیب در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

     

    از لحاظ مقرون به صرفه بودن و مصرف، استفاده از ظروف ساده آشپزخانه در اولویت اول و پلوپز و مایکروفر به ترتیب در اولویت های بعدی قرار می گیرند. اما پلوپزها از لحاظ سهولت استفاده به دلیل مجهز بودن به سیستم الکتروترمیک تنظیم کننده درجه حرارت پخت و عدم نیاز به وسایل دیگر (مایکروفر به ظرف دیگری برای پخت نیازمند است) در اولویت اول و مایکروفر و پلوپز به ترتیب در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

     

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

    با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط با اهمیت استراتژیکی کالا محصول طرح در ایران دارای اهمیت استراتژیکی نمی باشد اما از قابلیت صادراتی کمی برخوردار می باشد که دلیل آن عدم توانایی شرکت های تولیدکننده داخلی در طراحی های متفاوت و مورد پسند مشتری می باشد که این مسئله مانع از برخورداری این صنعت از شاخص های رقابتی می باشد. این محصول قابل تولید در اکثر کشورها بوده و در ضمن این کالا دارای موانع سیاسی، اجتماعی و... جهت ورود به بازار را ندراد. دانش فنی و مهارت های لازمه جهت تولید این محصول و تکنولوﮊی مربوط به آن در کشور وجود دارد.

     

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

    این محصول جهت پخت برنج خصوصا در مصارف خانگی استفاده می شود. از اینرو می توان اذعان نمود که تولید و مصرف آن در بسیاری از کشورهای جهان عمومیت دارد. کشورهای چین، کره، ﮊاپن، آلمان و فرانسه از عمده تولیدکنندگان این محصول در دنیا می باشند و از جمله عمده ترین کشورهایی که این محصول را به ایران صادر می کنند کشورهای امارات متحده عربی، چین و ترکیه می باشند. عراق و افغانستان نیز عمده کشورهایی هستند که بازارهای صادرات ایران را شامل می شوند..

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................

    ................................

    ................................................................

    ١‐ معرفی محصول ................................................................................................

     

    ................................................................................................

    ١‐١‐ نام و کد محصولات (آیسیک ٣) ................................................................

     

    .............................................................................................................

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................

    ................................

    ................................................................................................

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................

    ................................

    ............................................................................................

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................

     

    ....................................................................................................................

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول .................................................................................................

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمت های داخلی ................................

    ................................

    ......................................................................................................

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................

    ................................

    .....................................................................................................

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول................................

    ................................

    ................................................................................................

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ....................................................................................................

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................

     

    ..............................................................................................................

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................

    ...................................................................................................

    ١‐١٠‐معرفی شرایط صادرات محصول ................................

    ................................

    .........................................................................................................

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................

    ................................

    ....................................................................................................

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته................................

    .......................................................................................

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................

    ................................

    ................................................................................................

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور .................................................................................................................

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصول طرح در کشور ................................

    ...............................................................................................

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................

    ................................................................................................

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ...............................................................

    ٢‐١-٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .........................................................................

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................

     

    ...........................................................................................................

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................

     

    ...................................................................................................................

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................

     

    .............................................................................................................

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................

    ................................

    ..................................................................................................

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف در ٥ سال گذشته ................................

    ................................

    ..............................................................................................

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................

    ................................

    ...........................................................................................

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات طی سالهای آتی ................................

     

    ................................................................................................................

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سالهای آتی ................................

    ............................................................................................

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................

     

    ....................................................................................................................

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................

     

    .............................................................................................................

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................

    ................................

    .............................................................................................

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ................................

    .....................................................................................

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ................................

    .....................................................................................

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ................................

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

     

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................

     

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

     

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................

     

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................

     

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................

     

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................

     

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................

     

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................

     

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح ................................

     

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................

     

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................

     

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................

     

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................

     

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................

     

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده .........................................................................................

    ٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................

     

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................

     

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................

     

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

     

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

     

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

     

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن

     

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی................................

     

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز................................................................

     

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................

     

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................

     

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی

     

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................

     

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ...................................................................................

    ١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................

     

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................

     

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................

     

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................

     

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................

     

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................

     

    منابع و ماخذ ................................................................................................

     

    منبع:

    کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦

     

    ٢)  سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ٣) لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤) کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ ٥) سایت سازمان صنایع کوچک

     

    ٦)  سایت سازمان شهرکهای صنعتی استانها

     

    ٧)  سایت

     

    www.nextag.com

    www.ebay.com.au

    www.globalsources.com www.made-in-iran.net

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید پلو پز برقی نیمه اتوماتیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت