طرح توجیهی محصولات زیتون

تعداد صفحات: 120 فرمت فایل: word کد فایل: 4248
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۲۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی محصولات زیتون

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول     روغن زیتون تصفیه شده
    ظرفیت پیشنهادی طرح 6000 تن  
    مواد اولیه (میلون ریال) انواع زیتون و ملزومات بسته بندی
    اشتغال زایی     25 نفر  
    زمین مورد نیاز     5000 متر مربع
      اداری 75  
      سالن تولید 1000  
             
      انبار مواد اولیه 400  
      انبار محصول 400  
    زیر بنا        
    آشپزخانه 25  
       
             
      رخت کن و نماز خانه 25  
             
      سرویس ها 50  
             
      ساختمان نگهبانی 50  
    سرمایه ثابت (هزار ریال) 1E+07  
    سرمایه در گردش(هزارریال) 1E+08  
    مصرف سالانه آب ( متر مکعب) 1500  
    مصرف سالانه برق( کیلو وات بر ساعت) 250  
    مصرف سالانه سوخت گاز( متر مکعب) 450000  
        بنزین(لیتر) 9000  
    محل پیشنهادی برای احداث طرح استانهای گیلان مازندران سمنان قزوین فارس

     

    معرفی محصول

    زیتونها (نام علمی: (Olea europaea شامل تقریباً 20 گونه درختان کوچک از خانواده

     

    Oleaceae بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال افریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گستردهای داشته اند. آنها همیشه سبز بوده و دارای برگهایی کوچک و یکپارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته اند. میوه این گیاه یک شفت میباشد.

     

    معروفترین گونه شناخته شده این گیاه زیتون اروپایی نام دارد Olea europaea که از دوران باستان برای تهیه روغن زیتون و نیز برای خوردن خود میوه آن کاربرد داشته است (که در حالت طبیعی تلخ است که باید در معرض تخمیر طبیعی قرار گیرد و یا به منظور قابل خوردن نمودن، آن را در آب نمک بخوابانند).

    زیتون وحشی به شکل درخت کوچک یا بوتههایی با رشد هرزه و تیغدار است که دارای برگهایی دوک مانند وتیز، رنگ سبزمایل به خاکستری در قسمت بالا میباشد، زیتون وحشی جوان در

     

    قسمت پایین سفید رنگ و دارای پولکهایی مایل به سفید است ؛ گلهای سفید کوچکی دارد که کاسه و جام گلها دارای چهار درز کاسه گل، دو پرچم و کلاله شکافته میباشد این گلها به تدریج به

    شکل خوشههایی که ازبغل برگها ظاهر میشوند بر روی چوبهای سالهای آخر میروید ؛ شفت

     

    (میوه) در گیاه وحشی کوچک و دارای غلافی گوشتداراست این غلاف که تعیین کننده ارزش اقتصادی میوه میباشد در نوع وحشی نسبتاً نازک است. انواع کشت شده خصوصیات متفاوتی دارند اما فشرده تر، حاصلخیزتر و بی خار است.

    منطقهای بومی و مسلمان در سوریه و قسمتهای ساحلی آسیای میانه، فراوانی آن دریونان ومجمع الجزایر آن و کنایات فراوانی که توسط شعرای قدیمی در مورد آن بکار رفته نشان میدهد که زیتون بومی این نواحی بوده است اما در نواحی دورافتاده از مشرق زمین زیتون کشت نشده و کم و بیش به شکل نوع ابتدایی خود بازگشته است. این مسئله نشان دهنده مزیتی ویژه برای خاکهای آهکی و تمایل به نسیم دریایی است، درحالیکه شکوه و جلال خاصی بر روی سراشیبیهای آهکی و پرتگاههایی که بیشتر سواحل شبه جزیره یونان و جزایر کنار آن را تشکیل میدهند ایجاد شده است.

     

    از دیدگاه پرورش دهندگان مدرن، تنوع زیتون های شناخته شده بسیارزیاد است. فقط در ایتالیا حداقل 300 گونه وجود دارد اما تعداد کمی از آنها تاحد زیادی رشد میکنند.گونههای اصلی ایتالیا

    'Leccino', 'Frantoio'و 'Carolea' هستند. هیچکدام از آنها را نمی توان با توصیفات باستانی همانند دانست، اگرچه بعید نیست بعضی از گونههای نازک برگ که بیش از همه مورد توجه

     

    میباشند از تبار Licinian معروف باشند.درختان پهن برگ اسپانیا میوههای درشت میدهند اما غلاف آنها طعمی نسبتاً تلخ تر دارد و کیفیت روغن آنها نامرغوب تر است.این زیتونهای اسپانیایی

    است که معمولاً پس ازسوراخ سوراخ شدن و پر شدن پرورده شده وپس از خواباندن در آب نمک تازه خورده میشوند(با فلفل ترشی، پیاز ترشی یا سایر چاشنی ها).

     

    درختان زیتون حتی زمانیکه بدون هرس رشد آزادانه دارند دارای رشد بسیار آهستهای هستند اما هنگامیکه امکان رشد طبیعی را در طول چند سال پیدا میکنند گاهی اوقات قطر تنه آنها به میزان

     

    چشمگیری افزایش مییابد. De Candolle محیطی بیش از 10 متر 33) پا) را به ثبت رسانده که احتمال میرود عمرآن به چند قرن برسد. قدمت بعضی از درختان زیتون ایتالیا را به اولین سالهای امپراتوری یا حتی روزهای جمهوری روم نسبت میدهند؛ اما همیشه سن چنین درختان باستانی در زمان رشد مورد تردید قرارمی گیرد و شناسایی آنها با توصیفات قدیمی هنوز دشوارتر است.درختان تحت پرورش به ندرت به ارتفاع بیش از 15 متر میرسند 50) فوت) و معمولاً در فرانسه و ایتالیا بهوسیله هرس کردنهای زیاد به ابعادی بسیار محدود ترمنحصر میشوند .چوب آن که به رنگ زرد یا قهوهای مایل به سبز روشن است اغلب با ته رنگ تیره تری رگه دار شده است و بسیار سخت و متراکم میباشد چوب آن برای قفسه سازان و خراطان تزئینی بسیار با ارزش است.

    * تنه درخت زیتون

    درخت زیتون از راههای مختلفی تکثیر میشود اما معمولاً روش قلمه زدن یا خوابانیدن شاخه ارجح میباشند ؛ این درخت در خاکهای مساعد به آسانی درخت بید ریشه میکند و زمانیکه قطع میشوند مکندهها رااز ریشه جدا میکند.شاخههای مختلف این درخت را به اندازههای چند اینچی برش میدهند و بصورت نسبتاً عمیقی در زمینهای کود داده شده که میکارند ؛ قطعات کوچکتررا گاهی اوقات بطور افقی داخل شیارهای کم عمقی قرار میدهند که اگر با چند اینچ خاک پوشیده شوند به سرعت جوامهایی شبسه مکنده روی آنها ظاهر میشود.

    در یونان و جزایر آن پیوند زدن درختان اهلی با انواع وحشی عملی متداول میباشد. در ایتالیا جوانههای جنینی که برجستگیهای کوچکی را روی شاخه بوجود میآورند را به دقت جدا کرده و زیر خاک میکارند (که درآنجا میتوانند رشد کنند) این جوانههای جنینی خیلی زود جوانههای قوی تری را تشکیل میدهند. بعضی اوقات شاخههای بزرگتر را میبرند و با این کار شاخههای جوانی بدست میآید.همچنین گاهی مواقع زیتون از دانه رشد میکنند، غلافهای روغنی رابه منظور تسریع در رشد ابتدا در آب گرم یا در محلولهای قلیایی خیس نموده ونرم میکنند.

    در مشرق زمین کشاورزان به درختان زیتون توجه زیادی نمیکنند و شاخهها بی آنکه بهوسیله چاقوهای هرس کاری کوتاه شوند آزادانه رشد میکنند ؛ با این همه در دوران خشکسالی طولانی برای حفظ محصول باید آب لازم را تأمین کرد این بی توجهی به کشت زیتون موجب میشود تا درختان در فواصل سه یا چهار سال محصول باردار بدهند بنابراین اگرچه رشد وحشی از نظر ایجاد منظره زیبا مورد توجه است این کار در زمینهای مناسب و اقتصادی توصیه نمیشود. در نواحیمانند Languedoc و Provence که در کشت این میوه دقت زیادی میشود آنها را در ردیفهایی با فواصل معین میکارند که این فاصلهها بر حسب گونه زیتون متفاوت است. درختان هرس شده و شاخههایی که در سال گذشته دارای شکوفه بودند حفظ میشوند و به منظور چیدن آسان میوه ها

    نوک درخت را کوتاه نگه میدارند، هدف هرس کنندگان ایجاد شکلی گنبدی یا گرد برای درخت است.

    گاهی اوقات فضای بین درختان را کود یا مواد نیتروژنی دیگری میریزند ؛ در فرانسه استفاده از کهنههای مندرس پشمی برای این کار مورد توجه قرار دارد.گاهی محصولات سالانه متنوعی در این ردیفها کشت میشوند، درکالابریا حتی گندم را با این روش میکارند اما درختانی که در طول سال فاقد برداشت دوباره هستند برای این کار مناسب تر میباشند. اخیراً گونهای درخت کوتاه و پربار با میوههای سبز در مناطق خاصی مخصوصاً در آمریکا مورد توجه قرار گرفته که گفته میشود در این کشور یک محصول دو یا سه فصل بعد از کاشت تولید میشود. انواع معمولی قبل ازگذشت پنج تا هفت سال از کاشتن قلمهها درزمینهای زیتون برای پرورش دهندگان سودمند نخواهند بود.

    جدای خساراتی که بر اثر آب و هوا یا آفات آلی به زیتون وارد میشود این میوه حتی در پرورشهای بسیار دقیق هم در خطر میباشد و درختان پرورش نیافته بزرگی که در ایتالیا و اسپانیا دیده میشوند، میزان درآمد خاصی را که موسسات برای پرورش دهندگان نسبت میدهند حاصل نمیکنند. این درختان پیر اغلب محصول فراوان دارند اما به ندرت در دوسال متوالی این اتفاق میافتد و در بسیاری از موارد در ششمین یا هفتمین فصل میتوان انتظاریک برداشت پربار را داشت.

    زمانیکه این میوه میرسد پرورش دهندگان دقیق، آن را با دست چیده و جهت انتقال به کارخانه درون پارچه یا سبدهایی میگذارند اما در بسیاری از نواحی اسپانیا و یونان و بخصوص در آسیا زیتونها را با استفاده از اشیاء بلند یا با تکان دادن شاخهها میچینند یا حتی اجازه میدهند تا آنها بطور طبیعی روی زمین بیفتند تا وقتیکه مالکان به راحتی اجازه جمع آوری آنها را بدهند ؛ بیشترین علت نامرغوبی روغن زیتون مربوط به بی دقتی مالکان درختها میباشد. برداشت این محصول در جنوب اروپا در ماههای زمستان انجام شده و تا چند هفته ادامه مییابد ؛ اما این زمان درهرکشورو نیز با هر فصل و نوع برداشت متفاوت میشود.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی محصولات زیتون

    فهرست:

    معرفی محصول.................................................................................... 5

    -1 -1 نام و کد محصول.......................................................................... 31

     

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی...................................................................... 32

    -1-3 شرایط واردات............................................................................... 32

    -1-4 بررسی و ارائه استاندارد ملی......................................................... 32

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت.............................. .. 33

    -1-6 توضیح موارد مصرف و کاربرد....................................................... 37

     

    -1-7بررسی کالاهای جایگزین.............................................................. . 47

    -1-8 اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز......................................... 53

    -1-9 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده............................ .. 54

    -1-10 شرایط صادرات........................................................................... 55

    -2 وضعیت عرضه و تقاضا...................................................................... 55

    -2-1 بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید...................................... 67

     

    -2-2 وضعیت طرح های جدید............................................................. . 68

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم........................... 68

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم 80.......... ................................

    -2-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم.......................... 80

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با الویت صادرات تا پایان برنامه چهارم...... 86

    -3 بررسی اجمالی تکنولوژی.................................................................. 87

     

    -4 نقاط قوت و ضعف تکنولوژی............................................................. 93

    -5 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی............................................. 94

    -6 محل های پیشنهادی اجرای طرح..................................................... 94

    بخش مالی طرح...................................................................................... 95

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی طرح توجیهی محصولات زیتون , طرح کارآفرینی طرح توجیهی محصولات زیتون , طرح توجیهی طرح توجیهی محصولات زیتون , پروژه کارآفرینی طرح توجیهی محصولات زیتون , نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی محصولات زیتون , Business plan با موضوع طرح توجیهی محصولات زیتون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت