طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: word کد فایل: 4235
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۶,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول     تولید پیاز خشک آماده طبخ
    ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی)     160 تن در سال
           
    موارد کاربرد   چاشنی، کمک پخت، طعم دهنده، جذب کننده برخی آنزیمهای
        ناخواسته گوشت و موارد دیگر
           
    مواد اولیه مصرفی عمده     پیاز تازه
    کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم)     48,1 تن در سال
    اشتغال زایی (نفر)   35
    زمین مورد نیاز (مترمربع)   2900
      اداری (مترمربع)   60
    زیربنا تولیدی (مترمربع)   600
    انبار (مترمربع)   200
       
      تاسیسات و سایر (مترمربع)   100
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی     800 تن در سال
    میزان مصرف آب (مترمکعب)   2500
    برق (کیلو وات ساعت)   768000
    سالانه یوتیلیتی  
    گازوئیل (مترمکعب)   600
       
    سرمایه گذاری ارزی (یورو)   450000
    ریالی (میلیون ریال)   10000
    ثابت طرح  
    مجموع (میلیون ریال)   16255
       
    محل پیشنهادی اجرای طرح   استانهای اصفهان، گلستان، خراسان رضوی ، هرمزگان ، فارس ،
        آذربایجان غربی ، سیستان و بلوچستان

     

    مقدمه

     

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی

     

    انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار

     

    گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار

     

    میگیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید پیاز خشک آماده طبخ می باشد. این مطالعات

     

    در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول

     

    مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و

     

    در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی

     

    شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه

     

    خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را

     

    کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این

     

    مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

    رئوس مطالب

     

    -1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -1-2 شماره تعرفه گمرکی

     

    -1-3 شرایط واردات

     

    -1-4 بررسی و ارائه استاندارد

     

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    -1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد

     

    -1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

    -1-8 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

    -1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

     

    -1-10 معرفی شرایط صادرات

    بخش اول: معرفی محصول

     

     

    – 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3

    محصول مورد مطالعه طرح حاضر، پیاز خشک شده آماده طبخ می باشد. این محصول یک ماده

     

    غذایی بوده که در تهیه انواع غذاها، سوپ ها، پیشغذاها و غیره دارای کاربرد است.

     

    پیاز سبزی است که حضور آن در بخش عمده غذاهای محلی و عمومی کشورمان به عنوان چاشنی

     

    و طعم دهنده مورد استفاده دارد و شاید کمتر غذایی را میتوان معرفی کرد که در آن پیاز به اشکال

     

    مختلف کاربرد نداشته باشد.

     

    شکل مصرف پیازعموماً به صورت اسلایس های سرخ شده در روغن است به طوری که پیاز تازه

     

    پوست گیری شده و سپس به شکل اسلایس برش و در نهایت به همراه سایر غذاها و یا بصورت تکی در

     

    روغن سرخ می گردد. مسئله قابل طرح در اینجا وجود مشکلات تهیه و آماده سازی پیاز برای استفاده در

     

    غذاها است که از آن جمله می توان به پوست گیری و اسلایس آن اشاره کرد. اجرای این امورمعمولاً

     

    برای آشپزها، خانم های خانه دار و غیره به دلیل اشک آور بودن پیاز و همچنین دشواری اسلایس،

     

    آنچنان مطلوب نمی باشد و روی همین امر تولید صنعتی اسلایس پیاز آماده طبخ ایجاد و در سال های

     

    اخیر از توسعه قابل توجهی نیز برخوردار گردیده است.

     

    اسلایس پیاز در این حالت لازم است به منظور ایجاد قابلیت نگهداری بلندمدت، از حداقل رطوبت

     

    برخوردار باشد که بدینوسیله با گرفتن رطوبت پیاز تازه، اسلایس آن به صورت خشک تهیه میگردد.

    فلسفه علمی خشک کردن مواد غذایی، ایجاد قابلیت نگهداری بلندمدت غذا می باشد. اساس این

     

    روش روی این اصل ساده استوار است که میکروارگانیسم های موجود روی مواد غذایی خشک شده قادر

     

    به رشد نخواهند بود، بدین معنی که این موجودات نمی توانند روی موادی که فعالیت آبی1 آنها کمتر از

     

    0/6 است، رشد نمایند.

     

    سیستم خشک کردن سبزیها و میوهها در چهار شکل زیر صورت میگیرد:

     

    خشک کردن درآفتاب

     

    خشک کردن صنعتی با استفاده از هوای داغ

     

    خشک کردن حرارتی تحت خلاء

     

    خشک کردن تصعیدی

     

    هر کدام از روش های خشک کردن مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. لذا در صورتی که از

     

    لحاظ کیفیت محصولات خشک شده مورد بررسی قرار گیرد، در آن صورت روش خشک کردن

     

    تصعیدی (روش انتخاب شده طرح حاضر) بهترین روش خشک کردن سبزی و میوه جات به شمار آمده

     

    و در آن محصول خشک شده از درجه کیفی بسیار بالائی نسبت سایر روش ها برخوردار است .  علت

     

    این امر را می توان در مکانیزیسم فنی خشک کنی جستجو کرد . در فرایند خشک کردن اصلی ترین

     

    1 فعالیت آبی نسبت فشار بخار آب محصول در یک محیط بسته به فشار بخار آب خالص نسبت به همان شرایط میباشد.  فعالیت

     

    آبی که با کاهش آب محتوی غذا کاهش پیدا میکند.

    عواملی که اثرگذار در کیفیت محصول خشک شده محسوب می گردند زمان و درجه حرارت خشک

     

    کردن می باشد چرا که تحت شرایط خشک کردن در دما و زمان بالاتر ، بسیاری از مواد مغذی سبزی

     

    مانند ویتامین ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی ، رنگدانه ها ، عطر و طعم از بین می رود . از طرف دیگر از

     

    نظر شکل ظاهری نیز سبزی خشک شده از روشهای عمومی ( غیر از روش خشک کن تصعیدی )

     

    چروکیده و از درجه بازار پسندی پائینی برخوردار می باشند . لیکن در خشک کن های تصعیدی بعلت

     

    اینکه از دمای پائین استفاده کرده و همچنین زمان فرایند خشک کردن نیز بسیار کوتاه می باشد ، لذا

     

    بخش عمده مواد مغذی سبزی خشک شده حفظ شده و عطر و طعم آن نیز تا میزان بسیار بالائی در

     

    سطح سبزی تازه باقی می ماند . یکی دیگر از مزیت های مهم خشک کن تصعیدی برخورداری سبزی از

     

    شکل ظاهری بدون چروکیده گی می باشد که این امر درجه بازار پسندی سبزی خشک شده را افزایش

     

    می دهد در طرح حاضر نیز به دلیل استفاده از روش خشک کردن تصعیدی ، پیاز خشک شده دارای

     

    درجه مرغوبیت بالا بوده و تفاوت اندکی با نوع تازه آن خواهد داشت که از این موضوع می توان به

     

    عنوان یک مزیت بزرگ برای محصول طرح حاضر یاد کرد.

     

    از طرف دیگر برگ های پیاز از ضخامت پائینی برخوردار هستند این امر سبب می گردد در سایر

     

    روشهای خشک کردن به دلیل کارامله شدن قند محتوی آن ، پیاز خشک شده به رنگ قهوه ای مبدل

     

    گردد که این امر نه تنها سبب ایجاد ظاهر نامطلوب برای آن می شود بلکه سبب تغییر مزه پیاز می

     

    گردد ولی در خشک کن های تصعیدی رنگ پیاز خشک شده تنها اندکی تغییر پیدا می کند . در شکل

     

    زیر نمونه هایی از پیاز خشک شده یه روش تصعیدی و معمولی آورده شده است .

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ

    فهرست:

    مقدمه.................................................................................................................................. 1

     

    بخش اول : معرفی محصول.................................................................................................... 3

     

    -1 -1 نام و کد محصولات (آیسیک 3................................................................................ (3

     

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی................................................................................................... 6

     

    -1-3 شرایط واردات محصول............................................................................................... 7

     

    -1-4 بررسی و ارائه استانداردهای موجود در محصول ( ملی یا بین المللی )............................ 7

     

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول............ .    7

     

    -1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد..................................................................................... 8

     

    -1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول...................... 8

     

    -1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز...................................................................... 10

     

    -1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول................................................... 10

     

    -1-10 شرایط صادرات...................................................................................................... 11

     

    بخش دوم : بررسی وضعیت عرضه و تقاضا........................................................................... 13

     

    -2-1 بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.......................... 13

     

    -2-2 بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا..................... .......... 20

     

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 22........... ........................ 1385

     

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون............................................... 22

    5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 25............................. 1385

     

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم........................ 25

     

    بخش سوم : مطالعات فنی و تکنولوژیکی......................................................................... ..     31

     

    -3-1  بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور...................... 31

     

    -3-2 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در فرایند تولید محصول.................... 36

     

    -3-3 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه ثابت............... 37

     

    -3-4 برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و منابع تامین آن........................................... 45

     

    -3-5 پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح..................................................................... 48

     

    -3-6 وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال............................................................... 51

     

    -3-7 بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی........................... 52

     

    -3-8 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی....................................................................... 55

     

    -3-9  تجزیه و تحلیل و ارائه جمعبندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید...... 56

     

     

    منبع:

    ندارد

طرح توجیهی طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ, طرح کارآفرینی طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ, طرح توجیهی طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ, Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید پیاز خشک آماده طبخ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت