طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: word کد فایل: 4190
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع شیمیایی و پتروشیمی
قیمت قدیم:۱۲,۸۵۰ تومان
قیمت: ۸,۸۵۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

     

    نام محصول :   پودر و قرص ماشین لباسشویی
         
    حداقل ظرفیت پیشنهادی طرح : ٢٠١٠ تن در سال
           
    موارد کاربرد :   شوینده البسه
         
    عمده مواد اولیه مصرفی : LAB (آلکیل بنزنات خطی)
         
    به دلیل عدم وجود واحد های فعال و درحال اجرا احداث واحدهای تولیدی قرص ماشین لباسشویی در کشور
    ضروری به نظرمی رسد. از طرفی از موازنه عرضه و تقاضا چنین بر می آید که کشور در آینده با مازاد پودر
    ماشین لباسشویی مواجه خواهد شد و احداث واحدهای جدید آن ضروری نمی باشد و برای توازن در بازار
    میبایستی با بهبود کیفیت محصولات تولیدی به توسعه و گسترش صادرات پرداخت. بنابراین این طرح در
    زمینه تولید قرص ماشین لباسشویی از نظر اقتصادی و بازار توجیه پذیر بوده و در زمینه تولید پودر لباسشویی
    از نظر بازار توجیه پذیر نمی باشد.    
    اشتغال زایی ( نفر) : ١٩
         
    زمین مورد نیاز (متر مربع) : ٤٠٠٠
           
        اداری ٣٦٠
           
        تولیدی ٨٦٤
    مساحت ساختمانها (متر مربع) :      
      انبار ١٠٠٨
           
        سایر ٧٥
           
        جمع ٢٣٠٧
         
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی (تن) : ٣٤٥
           
        آب((LIT/H ٢٣٨
    میزان مصرف سالانه انرﮊی :   برق((KW ٨٠
           
        گاز(/H٣(M ٢٥
           
        ارزی
    سرمایهگذاری ثابت طرح :      
      ریالی(میلیارد ریال) ٩.١٣
           
        مجموع(میلیارد ریال) ٩.١٣
           
          شکوهیه، محمود آباد و شهرک در مرحله احداث
    شهرکهای صنعتی پیشنهادی محل اجرای طرح: گنجینه واقع در استان قم (صرفا جهت تولید
          قرص ماشین لباسشویی)

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم جهت بررسیهای بیشتر از دی ماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به ویژگیهای محصول که از سوی آن شرکت تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است.

     

    این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که گزارش حاضر صرفا جهت برآورد نیاز بازار و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز جهت اجرای طرح مطابق با شرح خدمات ارائه شده از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم تدوین گردیده و جهت بررسی در آن شرکت اعتبار داشته و در غیر اینصورت از اعتبار ساقط است.

     

    در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید پودر و قرص ماشین لباسشویی میباشد باید به این نکته اشاره نمود که به دلیل عدم وجود واحد فعال قرص ماشین لباسشویی میزان مصرف با میزان واردات آن برابر می باشد و به این ترتیب تقاضای سنوات آتی همان رگرسیون واردات سنوات گذشته می باشد. با توجه به این نکته که تمامی تقاضا از طریق واردات تامین می شود احداث واحدهای تولیدی قرص ماشین لباسشویی در کشور ضروری به نظر می رسد. از طرفی از موازنه عرضه و تقاضا چنین بر می آید که کشور در آینده به دلیل طرحهای در حال اجرا در این خصوص با مازاد پودر ماشین لباسشویی مواجه خواهد شد و احداث واحدهای جدید جهت تولید آن ضروری به نظر نمیرسد و برای توازن در بازار میبایستی با بهبود کیفیت محصولات تولیدی به توسعه و گسترش صادرات پرداخت.

     

    بنابراین این طرح از نظر تولید قرص ماشین لباسشویی توجیه پذیر بوده و در زمینه تولید پودر لباسشویی توجیه پذیر نمی باشد. با بررسی های این مشاور تکنولوﮊی تولید قرص ماشین لباسشویی به تازگی به کشور وارد شده و لذا واحدهای تولید کننده تاکنون اقدامی جهت تولید آن ننموده اند بنابراین علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش بایستی شناخت کافی نسبت به تکنولوﮊی تولید این محصول داشته باشند.

     

    تا سال ١٣٨٧ یارانه ای بودن پودر لباسشویی مشکلات متعددی را برای تولید کنندگان این صنعت ایجاد نمود و اکنون از طرفی حذف یارانه موجب افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه شده و از طرف دیگر کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی موجب کاهش سود بازرگانی این محصول شده است.

     

    پس از حذف یارانه ها، شرکت های داخلی جهت رقابت با مارک های خارجی مجبور خواهند بود در کیفیت و بسته بندی انواع پودر لباسشویی، تحولی اساسی ایجاد نمایند. تولید پودر با کیفیت و فرمولاسیون ٤٠سال پیش در عرصه رقابت با مارک های خارجی یقینا موفق نخواهد شد. تقویت بخش های R&D در این خصوص اجتناب ناپذیر می باشد.

     

    پیش بینی می گردد در سنوات آتی انواع پودر لباسشویی با بسته بندی های متنوع، جذاب و فرمولاسیون متفاوت تر و اثربخش تر (پودرهای چند کاره ) به بازار عرضه گردد.

     

    با توجه به افزایش ١٣٠درصدی قیمت پودر دستی نسبت به سال گذشته پیش بینی می گردد مصرف آن به مراتب کاهش یابد و بنابراین شرکت های جدید جهت تامین این بخش از تقاضا و نیاز های جدید مصرف کنندگان وارد عرصه شده و با تمرکز خاص بر روی محصولات جدید سهم عمده این بازار را به خود اختصاص دهند لذا سرمایه گذار محترم بایستی به توضیحات اشاره شده توجه لازم را مبذول نمایند و فعالیت خود را در حیطه وسیعی از مواد شوینده و بهداشتی آغاز نمایند امید است این مطالعات کمکی هر چند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشور بشمار آید ]١.[

     

     

    پیشرفت علوم شیمیایی در سنوات اخیر سبب تنوع بخشیدن به پاک کننده های البسه در جهان شده اند اما

     

    عمده ترین آنها پودر دستی و لباسشویی می باشد که نحوه مصرف آنها با یکدیگر متفاوت می باشد.

     

    پودر لباسشویی دستی دارای ترکیبات آنیونیک (پاک کننده) اس تی اس (افزایش حلالیت و قدرت پاککنندگی)

     

    سدیم تریپلی فسفات (سخت گیر آب) سلیکات سدیم (قلیایی) سی ام سی (مانع رسوب مجدد چرک روی پارچه)

     

    برایتنر (برای درخشندگی) می باشند. از پودر ماشین در ماشین های لباسشویی استفاده می گردد چون کف آن ها کنترل شده می باشد و دارای آنزیم (برای تقویت لکه بری)، آنیونیک و ناینونیک (پاک کنندگی)، سی ام اس (مانع چروک)، پربورات سدیم (سفیدکنندگی) اپتیکال برایتنر (برای درخشندگی)، تی ای دی (برای لکه زدایی)، سدیم تریپلی فسفات و کربنات سدیم (برطرف کنندگی املاح و سختی آب)، سلیکات سدیم (ضد رسوبات زنبیل ماشین لباسشویی) می باشد. در این گزارش به بررسی مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید پودر و قرص ماشین لباسشویی پرداخته شده است.

     

    ١‐١‐نام و کد محصولات ( آیسیک٣ )

     

     

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن محصولات طرح حاضر دارای کد آیسیک به شرح جدول شماره ١ می باشد]٢.[

    شماره تعرفه گمرکی

     

    پودر ماشین لباسشویی #####
    قرص ماشین لباسشویی

    #####

     

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه محصولات طرح بشرح جدول شماره ٢ می باشد]٣.[

     

    ١ پودریا مایع ماشین لباسشویی   ٢٠/٢٠/٣٤٠٢ ٤٠  
    ٢ سایر فرآورده های بسته بندی شده   ٩٠/٢٠/٣٤٠٢ ٤  
    برای خرده فروشی    
             
               

     

    ‐٣‐ شرایط واردات محصولات

    طبق قانون مقررات صادرات و واردات محدودیت خاصی جهت واردات محصولات مورد مطالعه این طرح وجود ندارد و با پرداخت حقوق گمرکی که در جدول ٢ ارائه شد امکان واردات وجود دارد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................................................................................................................................................

    ........... ٦

    ١‐ معرفی محصول ....................................................................................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐١‐ نام و کد محصولات ( آیسیک٣ ) ................................................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی .....................................................................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصولات .............................................................................................................................................................................................

    ٩

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصولات ....................................................................................................................................................

    ٩

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصولات ..................................................................................................

    ٩

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی ........................................................................................................................................................................

    ٩

    ١‐٥‐٢‐ مروری بر قیمت های جهانی ...................................................................................................................................................................

    ١١

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات ................................................................................................................................................................

    ١١

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصولات .....................................................................................................

    ١١

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ....................................................................................................................................................

    ١٢

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصولات ....................................................................................................................................

    ١٣

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصولات ........................................................................................................................................................................

    ١٤

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ....................................................................................................................................................................................................

    ١٥

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید ازآغاز برنامه اول تا کنون ...................................................................................................................

    ١٥

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ..............................................................................................................................................................

    ١٥

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور .................................................................................................................

    ١٦

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی واحدهای فعال در کشور .............................................................................................................................

    ١٧

    ٢‐١‐٤‐ نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از ظرفیت اسمی)  در واحدهای تولیدی فعال .........................................................

    ١٨

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ...............................................................................................................................................

    ١٩

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ...................................................................................................................................................

    ٢٠

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصولات طرح از آغاز برنامه اول تا کنون .........................................................................................................................

    ٢٢

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه .......................................................................................................................................................................................................

    ٢٤

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف از آغاز برنامه اول تا کنون .......................................................................................................................................................

    ٢٥

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات محصولات طرح از آغاز برنامه اول تاکنون .........................................................................................................................

    ٢٧

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات طی سنوات آتی .................................................................................................................................................

    ٢٩

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه پنجم توسعه ..............................................................................................................

    ٣٠

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ....................................................................................................................................................

    ٣٠

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ..............................................................................................................................................

    ٣٢

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٣٤

    ٣‐١‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ..................................................................................................................................................

    ٣٤

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ..........................................................................................................................

    ٣٥

    ٣‐٣‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .............................................................................................

    ٣٦

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصولات ..................................................................................................................

    ٣٧

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ....................................................................

    ٣٨

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

     

    ٥‐٢‐ محوطه سازی................................................................................................

     

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

     

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی................................................................

     

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................

     

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................

     

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................

     

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................

     

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................

     

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح (شناسایی و اندازه گیری هزینه و فایده اجرای طرح) ................................

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربه سر تولید ................................

     

    ٥‐١٠‐٢‐ لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................

     

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................................................

    ٦‐١‐ معرفی ماده اولیه اصلی و میزان مصرف آن ................................

     

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین ماده اولیه ................................................................

     

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................................................

    ٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................

     

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................

     

    ٧‐٢‐ بازار تأمین مواد اولیه ................................................................

     

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................

     

    ٨‐ بررسی تاثیرات زیست محیطی ................................................................

     

    ٩‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................

     

    ١٠‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................

     

    ١٠‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

     

    ١٠‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

     

    ١٠‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    ١٠‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    ١٠‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................

     

    ١٠‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................

     

    ١٠‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................

     

    ١١‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................

     

    ١١‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................................................................................

    ١١‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................

     

    ١٢‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................

    ١٢‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................

     

    ١٢‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................

     

    ١٢‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................

     

    ١٢‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................

    ١٢‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................

    ١٢‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................

    ١٢‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................

    ١٣‐ منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................

    ضمائم ................................................................................................................................................................................................

    منبع:

    روزنامه دنیای اقتصاد ٨/٤/٨٧

     

    ]٢[ لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ٠١/٠٨/١٣٨٧

     

    ]٣[ کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٦‐١٣٧١

     

    ]٤[ سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

    ]٥[ سایت های اینترنتی (www.istgah.com) و (www.Tolypers.com)

    ]٦[ بانک اطلاعات نشریات کشور(روزنامه سرمایه).

     

    ]٧[ بام کویر(نشریه استان کرمان)

     

    ]٨[ دفتر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری

     

    ]٩[ سایت مرکز آمار ایران.

     

    ]١٠[ استعلام های اخذ شده از شرکت کارا صنعت.

     

    ]١١[ سایت شرکت شهرکهای صنعتی استان قم

     

    ]١٢[ پژوهشکده توسعه صنایع شیمیائی ایران

طرح توجیهی طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی, طرح کارآفرینی طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی, طرح توجیهی طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی, Business plan با موضوع طرح توجیهی پودر و قرص ماشین لباسشویی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت