طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 4365
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

     

    نام محصول :   رادیو جیبی دو موج  
           
    ظرفیت پیشنهادی طرح :   ٢٧ هزار دستگاه  
           
    موارد کاربرد :
      وسیله ارتباط جمعی  
           
    عمده مواد اولیه مصرفی :   برد مدار چاپی  
           
           
    واردات این محصول در سال ١٣٨٦ معادل ١٥٠ هزار دستگاه بوده و طبق پیش بینی انجام شده این میزان به ٢٤٠ هزار دستگاه در سال ١٣٩١ خواهد رسید لذا با فرض اجرای این طرح میزان واردات در این سال ٢١٣ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.      
    اشتغال زایی (نفر) : ١٥  
           
    زمین مورد نیاز (مترمربع) : ٢٠٠٠  
           
      اداری ٢٠٠  
    مساحت ساختمان ها      
    تولیدی و انبار ٥٤٠  
    (متر مربع) :      
    سایر ٧٥  
       
           
      جمع ٨١٥  
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی : ٣٧٠ متر مربع  
           
      آب (lit/h) ١٨٧  
    میزان مصرف انرﮊی :      
    برق (kw) ٦٠  
           
      گاز(/h٣(m ٤  
           
    سرمایهگذاری ثابت ارزی ‐‐‐  
         
    ریالی (میلیون ریال) ٥٩٠٠  
    طرح:  
         
    جمع کل (میلیون ریال) ٥٩٠٠  
       
           
    استان های پیشنهادی محل اجرای طرح آذربایجان غربی، خراسان رضوی، چهارمحال  
    (بر اساس اولویت بندی شهرک های صنعتی هر استان) : بختیاری، کرمان و مرکزی  

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی رادیو است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند خواننده محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه شده تا با استفاده از آن سرمایهگذران محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند.

     

    باید خاطر نشان نمود که در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید رادیو جیبی میباشد باید به این نکته توجه لازم را مبذول داشت که واحدهای تولید این کالا در کشور بایستی انعطاف لازم جهت تولید انواع رادیو و محصولات مشابه مانند player ٣mp را داشته باشند تا بتوانند با توجه به حضور صاحبان بزرگ این صنعت در کشورهای صنعتی، امکان حیات و جذب بازار را در زمینه مونتاﮊ این گونه دستگاه ها داشته باشند که برای این منظور لازم است آشنایی کامل با بازار رادیو در کشور و اینکه هم اکنون در کشور ما عرضه این محصول از طریق واردات کمپانی های بزرگی مانند سونی و توشیبا صورت می گیرد و در نظر گرفتن میل و سلیقه مصرف کنندگان در کشورکه بیشتر به سمت محصولات تولید کشورهای بزرگ صنعتی می باشد، صورت گیرد. سپس در جهت سرمایهگذاری در این بخش اقدام صورت گیرد. با این حال به دلیل آنکه عنوان این طرح مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید رادیو جیبی میباشد لذا این مهندسین مشاور در این گزارش به بررسی مطالعات بازار و امکانات مورد نیاز جهت تاسیس واحد تولید منحصرا این کالا اقدام نموده است. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.

    معرفی محصول

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مشخصات فنی محصول مورد مطالعه در این طرح بشرح جدول ١ ادامه میباشد.

    رادیو

     

    رادیو جیبی دو موج (MW,FM) قابل استفاده با دو باطری ٥.١ ولت و یا برق و آداپتور با بدنه

    پلاستیکی و مشخصات و ویژگی های مندرج در استاندارد ملی ایران به شماره ٣١٣٣

     

    نام و کد محصول ( آیسیک٣ )

     

     

    محصول مورد مطالعه طرح حاضر، رادیو جیبی میباشد. مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، این محصول دارای

     

    کد آیسیک بشرح جدول ٢ ادامه می باشد.

     

     
    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    استاندارد این محصول، بدست آمده از اطلاعات سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بشرح استاندارد ملی ایران به شماره ٣١٣٣ می باشد.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل میباشد.

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین می گردد

     

    مروری بر قیمت های جهانی محصول

     

    محدوده قیمت محصول مورد مطالعه در بین تولیدکنندگان خارجی در حدود ٢٥ تا ٤٠ دلار می باشد.

     

     

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

    رادیو به اصطلاح به دستگاهی اطلاق می شود که امواج رادیویی را از فرستنده دریافت و سپس این امواج را به صوت تبدیل می کند. محصول این طرح رادیو جیبی دو موج می باشد که قابلیت دریافت امواج FM و AM را دارا می باشد.

     

    این رادیو از نوع قابل حمل می باشد و قابلیت استفاده از آن در هر مکانی که امواج رادیویی قابل دریافت باشد امکان پذیر است.

     

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

     

    برای رادیو نمی توان جایگزینی را معرفی کرد اما به تازگی رادیو های جیبی در ابعاد بسیار کوچکتر از محصول این طرح به بازار عرضه گردیده که از نظر میزان فضای اشغالی و قیمت محصول قابل مقایسه با محصولات قدیمی تر نمی باشند لذا خواننده محترم بایستی در طرح توسعه واحد تولیدی حرکت کردن در مسیر تکنولوﮊی روز دنیا را مد نظر قرار دهد.

     

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

     

    با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط با اهمیت استراتژیکی کالا، محصول طرح در ایران دارای اهمیت استراتژیکی نبوده اما با توجه به اینکه امروزه سرعت انتقال و دریافت اخبار و اطلاعات در جهان مسئله بسیار حائز اهمیتی می باشد و رادیو هم از ابزار صوتی انتقال سریع اخبار و اطلاعات سرتاسر جهان می باشد لذا عواملی چون حجم کوچک و استفاده آسان و عدم دسترسی به تلویزیون و اینترنت در همه مکان ها به اهمیت این کالا افزوده است.

     

    این محصول قابل تولید در اکثر کشورها بوده و در ضمن این کالا دارای هیچ گونه موانع سیاسی، اجتماعی و... جهت ورود به بازار نمی باشد. دانش فنی و مهارت های لازمه جهت تولید این محصول و تکنولوﮊی مربوط به آن در کشور وجود دارد.

     

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

     

    از کشور های عمده تولید کننده رادیو جیبی می توان به چین، آلمان و ترکیه اشاره نمود و به این دلیل که این محصول کاربرد فراگیر در سر تاسر جهان دارد تمامی کشورهای دنیا مصرف کننده این محصول می باشند

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج

    فهرست:

    مقدمه  ٦

     

    ١‐ معرفی محصول ٧

     

    ١‐١‐ نام و کد محصول ( آیسیک٣ ) ................................................................................................................................................................

    ............... ٧

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ...............................................................................................................................................................................................

    ٧

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ...........................................................................................................................................................................................

    ٧

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ...................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت داخلی و جهانی محصول ...........................................................................................................

    ٨

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمت های داخلی محصول .....................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐٥‐٢‐ مروری بر قیمت های جهانی محصول .....................................................................................................................................................

    ٩

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ..................................................................................................................................................................

    ٩

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ......................................................................................................

    ٩

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز..................................................................................................................................................

    ٩

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول .....................................................................................................................................

    ٩

    ١‐١٠‐ شرایط صادرات محصول ...................................................................................................................................................................................

    ١٠

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا  ١١

     

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی پنج سال گذشته ....................................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................................................................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت اسمی نصب شده واحدهای فعال در کشور .....................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی واحدهای فعال در کشور .............................................................................................................................

    ١٢

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................................................................................................................

    ١٢

    ٢‐١-٥‐ نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال .............................................................

    ١٣

    ٢‐١-٦‐ نام کشورها، شرکت های سازنده ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در تولید محصول ......................................................

    ١٤

    ٢‐٢‐بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ...........................................................................................................................................

    ١٤

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ...................................................................................................................................................

    ١٥

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی پنج سال گذشته .........................................................................................................................................

    ١٦

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه .................................................................................................................................................................................................

    ١٧

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف طی پنج سال گذشته .........................................................................................................................................................

    ١٧

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی پنج سال گذشته .......................................................................................................................................................

    ١٨

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در آینده ..............................................................................................................................................................

    ١٨

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سال های آتی .........................................................................................................................

    ١٩

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ....................................................................................................................................................

    ١٩

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار .............................................................................................................................................

    ١٩

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ٢١

     

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید رادیو جیبی ......................................................................................................................................................................

    ٢١

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان .....................................................................................................................

    ٢١

     

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم درتولید محصول ٢١

     

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز  ٢٢

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

    ................................................................

     

    ........................................................ ٢٣

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................................................

    ................................

    ................................

    ......................................... ٢٤

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

    ................................................................

     

    ................................................................. ٢٤

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................................................

    ................................

    ................................

    ......................................... ٢٥

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................

    ................................................................

     

    ................................................................... ٢٦

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................

    ................................................................

     

    ......................................................... ٢٦

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل درون / برون کارگاهی ................................

    ................................................................

     

    .............................................. ٢٦

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................

    ................................

    ................................

    ............................................ ٢٧

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................

    ................................................................

     

    ................................................ ٢٧

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح ................................

    ................................................................

     

    .............................................................. ٢٧

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................

    ................................................................

     

    ........................................................... ٢٧

    ٥‐١٠‐٢‐ لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................

    ................................................................

     

    .................................................. ٢٧

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن

    ٢٩

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و اجزای اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها................................................................

     

    .............................................................. ٢٩

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................

    ................................................................

     

    .............................................. ٣٠

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................

     

    ......................................................... ٣٠

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب جهت اجرای طرح

    ٣١

     

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصول ................................................................

    ................................................................

     

    ....................................................... ٣١

    ٧‐٢‐ بازارهای تأمین مواد اولیه ................................................................

    ................................................................

     

    ..................................................... ٣١

    ٧‐٣‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................................................

    ................................

    ................................

    ......................................... ٣١

    ٧‐٤‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................

    ................................................................

     

    ............................................................. ٣٣

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال

    ٣٤

     

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح

    ٣٥

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................................................

     

    ......................................................... ٣٥

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................................................

     

    .......................................................... ٣٥

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    ................................

    .................................... ٣٦

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................

    ................................

    ......................................... ٣٦

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................

    ................................................................

     

    .............................................................. ٣٧

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................

    ................................................................

     

    ........................................................ ٣٧

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................

    ................................................................

    ................................

    ....................................... ٣٧

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی

    ٣٨

     

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................................................

     

    .................................................... ٣٨

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................

    ................................................................

     

    ................................................................ ٣٨

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ٣٩

    ١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................

    ................................

    ................................

    ........................................... ٣٩

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................................................

    ....................................................................................................... ٣٩

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................................

    ................................................................................. ٣٩

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................................................

    ................................................................................................. ٣٩

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................

    .................................................................................. ٣٩

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................

    ........................................................................... ٤٠

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................

    ................................................................................ ٤٠

    ١٢‐ منابع و ماخذ

    ٤١

    منبع:

    کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦

     

    ٢)  سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ٣) لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤) کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ ٥) سایت اینترنتی سازمان صنایع کوچک

     

    ٦)  سایت اینترنتی سازمان شهرکهای صنعتی استانها

     

    ٧)  سایت های اینترنتی

     

    www.ketabemarja.com

     

    www.istgah.com

    www.niazerooz.com

     

    www.nextag.com

     کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦

     

    ٢)  سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ٣) لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤) کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ ٥) سایت اینترنتی سازمان صنایع کوچک

     

    ٦)  سایت اینترنتی سازمان شهرکهای صنعتی استانها

     

    ٧)  سایت های اینترنتی

     

    www.ketabemarja.com

    www.istgah.com

    www.niazerooz.com

    www.nextag.com

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رادیو جیبی دو موج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت