طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 4334
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

     

    نام محصول : بخاری گازسوز
       
    ظرفیت پیشنهادی طرح : ١٣ هزار دستگاه در سال معادل ٣٧٧ تن
       
    موارد کاربرد : گرمایش محیط
       
    عمده مواد اولیه مصرفی : مس مفتولی ، ورق گالوانیزه و فولادی
       
    اشتغال زایی( نفر) : ٢٤
       
    زمین مورد نیاز(مترمربع) : ٣٠٠٠
       

     

    واردات این محصول در سال ١٣٨٦ معادل ٨ هزار دستگاه بوده و طبق پیش بینی انجام شده این میزان در سال ١٣٩١ به ٤٩١ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت لذا اجرای این طرح جهت کاهش واردات که ١٠ درصد از تقاضا در آینده را شامل میشود توجیه پذیر میباشد.

     

      اداری ٢٠٠  
           
    مساحت ساختمانها تولیدی و انبار ١١٥٢  
    (متر مربع) :      
    سایر ٧٥  
       
           
      جمع ١٤٢٧  
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی(تن) : ٣٧٠  
           
      آب ( LIT/H ) ٣٠٠  
    میزان مصرف انرﮊی :      
    KW ٢٤٤  
      برق (   )  
      گاز /H)٣(M ٧.٣١  
           
      ارزی ‐‐‐‐  
    سرمایهگذاری ثابت طرح :      
    میلیون ریال ١١٦٠٠  
           
      جمع(میلیون ریال) ١١٦٠٠  
           
    استانهای پیشنهادی محل اجرای طرح با لحاظ کرمانشاه، یزد، خراسان شمالی، کرمان، هرمزگان و  
    نمودن اولویت سرمایه گذاری : زنجان  

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    خاطر نشان می نماید از آنجائیکه یکی از الزامات پیشرفت و توسعه صنعت لوازم خانگی، افزایش صادرات و کاهش واردات، سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه این صنعت می باشد و به لحاظ اهمیت مصرف انرﮊی، ایمنی در ساخت لوازم خانگی و توجه به تنوع طلبی و سلایق گوناگون جامعه، بایستی به استفاده از فنآوریهای روز دنیا اقدام نمود تا در جهت رقابت با صاحبان بزرگ این صنعت امکان حیات و جذب بازار در کشور و حتی پس از کسب استانداردهای بین المللی بازارهای جهانی را نیز فراهم نمود لذا در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید بخاری گازی میباشد باید به این نکته توجه لازم را مبذول داشت که با توجه به حضور شرکتهای بزرگ در بازار ایران و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از مارکهای معتبر و شناخته شده و اینکه در حال حاضر بازار این محصول اشباع میباشد لذا ورود به این عرصه و رقابت در این بازار بسیار مشکل است. با توجه به این توضیحات به سرمایه گذاران محترم توصیه میشود در صورت علاقمندی جهت راه اندازی واحد تولیدی این محصول ابتدا مطالعاتی در کشورهای صاحب تکنولوﮊی تولیداین محصول انجام داده و سپس با الگوبرداری از آنها و یا عقد قرارداد با شرکتهای شناخته شده تولیدی این محصول نسبت به مونتاﮊ داخلی آن اقدام نمایند و در آینده پس از دستیابی به دانش فنی و کسب مهارت لازم نسبت به تولید قطعات آن در داخل کشور اقدام نماید.

    معرفی محصول

     

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣)

    انواع بخاری گاز سوز

    ٢٩٣٠١٤١١

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، طرح حاضر مربوط به تولید بخاری گاز سوز می باشد. مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، بخاری گاز سوز مورد بحث در این طرح دارای کد آیسیکی می باشد که در جدول ١ ادامه ارائه شده است.

     

    ‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی

     

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، شماره تعرفه محصول به صورت جدول ٣ ادامه ارائه شده است.

     

    محصول   شماره تعرفه حقوق ورودی
    انواع بخاری گازسوز   ٠٠/٨١/٧٣٢١ ٤٥

     

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی که در جدول ٢ آمده است، امکان واردات انواع بخاری گاز سوز وجود خواهد داشت.

     

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

    با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد انواع بخاری گاز سوز برای صادرات ١٢٢٠و ١‐ ١٢٢٠ استاندارد برای توزیع در کشور بدست آمده است.

     

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت درکشورشامل ارگانهای ذیل می باشد

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین می شود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................

    ................................................................

    ................................

    ١‐ معرفی محصول ................................................................................................

    ................................

    ...................................................................

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣) ................................

    ................................................................

    ................................................................

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................

    ................................

    ...............................................................................

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................

    ................................

    ...........................................................................

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................

    ................................

    ...................................................................

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    ................................................................................

    ١‐٥‐١‐مروری بر قیمت های داخلی ................................

    ................................................................

    .......................................................

    ١‐٥‐٢‐ مروری برقیمت های جهانی ................................

    ................................................................

    ....................................................

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول................................

    ................................................................

    ...............................................

    ١‐٧‐بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ................................

    .....................................................

    ١‐٨ ‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................................................

    .............................................................

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................................................

    ..................................................

    ١‐١٠‐ شرایط صادرات محصول ................................................................

    ................................

    ...................................................................

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................

    ................................................................

    .....................................................

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید در ٥ سال گذشته ................................

    .........................................................................

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................

    ................................................................

    ...............................................

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحد های تولید بخاری گازی در کشور ......................................................................

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی واحد های فعال در کشور ................................

    ...........................................................................

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................................................

    ...............................................

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ..............................................

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................................................

    ..........................................................

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................

    ................................

    ..................................................................

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................................................

    ............................................................

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................

    ................................................................

    .................................................

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف در ٥ سال گذشته ................................

    ................................

    .............................................................................

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................

    ................................

    ..........................................................................

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات طی ٥ سال آینده ................................................................

    .............................................................

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی٥ سال آینده ................................

    ...........................................................................

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................

    ................................

    ...................................................................

    ٢-٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................................................

    .............................................................

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ....................................................................

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................

    ................................

    ............................................................................

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ................................

    ....................................................................

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ................................

    .........................................................................

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ................................

    ........................ ٢٧

     

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

    ................................

    .......................................................................

    ٢٨

     

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................

    ................................................................

    ........................................................

    ٢٩

     

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

    ................................................................

    ................................................

    ٢٩

     

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................

    ................................................................

    ........................................................

    ٣٠

     

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................

    ................................................................

    ..................................................

    ٣١

     

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................

    ................................

    ........................................................................

    ٣١

     

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................

    ................................

    .....................................................................

    ٣٢

     

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................

    ................................................................

    ...........................................................

    ٣٢

     

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................

    ................................................................

    ...............................................................

    ٣٢

     

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................

    ................................

    .................................................................

    ٣٢

     

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر ................................

    ................................................................

    .....................................................

    ٣٣

     

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................

    ................................

    ..................................................................

    ٣٣

     

    ٦‐برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................

    ........................................................

    ٣٥

     

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................................................

    .................................................

    ٣٥

     

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................

    ................................................................

    .............................................................

    ٣٦

     

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ........................................................................

    ٣٦

     

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................

    ................................................................

    .....................................................

    ٣٦

     

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................

    ................................

    ..................................................................

    ٣٦

     

    ٧‐٢‐ بازار تأمین مواد اولیه ................................................................

    ................................

    ............................................................................

    ٣٧

     

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................

    ................................................................

    ..............................................

    ٣٧

     

    ٧‐٤‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................

    ................................................................

    ........................................................

    ٣٧

     

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................

    ................................................................

    ..............................................

    ٣٩

     

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................

    ................................

    .................................................................

    ٤٠

     

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................

    ........................................................................

    ٤٠

     

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................

    .........................................................................

    ٤٠

     

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    ...................................................

    ٤١

     

    ٩‐٤‐برآورد هوای فشرده مورد نیازو چگونگی تامین آن ................................................................

    ...........................................................

    ٤١

     

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی................................

    ................................

    .............................................................................

    ٤١

     

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز................................................................

    ................................

    .......................................................................

    ٤٢

     

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................

    ................................................................

    ......................................................

    ٤٣

     

    ١٠ ‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................

    ................................................................

    ...............................................

    ٤٣

     

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................

    ...................................................................

    ٤٣

     

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................

    ................................................................

    ...............................................

    ٤٣

     

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ......................................................................

    ٤٤

     

    ١١‐٢‐عرضه و تقاضا ................................................................................................

    ....................................................................................... ٤٤

    ١١‐٣‐هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................................

    ................................................................ . ٤٤

    ١١‐٤‐ظرفیت اقتصادی ................................................................................................................................

    ................................................. ٤٤

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................................................

    ................................ . ٤٤

    ١١‐٦‐تولید جهت مصرف داخلی/تولید جهت صادرات ................................................................................................

    ............................ ٤٥

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ...............................................................................................................................................................

    ٤٥

    ١٢‐منابع و ماخذ ....................................................................................................................................................................................................

    ٤٦

    منبع:

     

    ١‐ کتاب صادرات و واردات ایران،سال١٣٨٦‐ ١٣٨٣ .

     

    ٢‐سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( (www.isiri.org

     

    ٣‐لوح فشرده واحدهای فعال و در دست اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ١/٣/١٣٨٧ .

     

    ٤‐ کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ .

     

    ٥‐سایت های اینترنتی www.ketabe,arga.comو.  www.istgah.com

     

    ٦‐سایت سازمان شهرک های صنعتی استانها .

     

    ٧‐سایت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید بخاری گازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت