طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: word کد فایل: 4319
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۶,۴۵۰ تومان
قیمت: ۱۲,۴۵۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو

    خلاصه مشخصات طرح

     

    نام محصول       جعبه کنترل الکترونیکی خودرو
    ویژگی محصول یا طرح       با توجه به حجم گسترده واردات محصول
    ظرفیت پیشنهادی طرح (عدد)     10,000
    موارد کاربرد       در انواع خودروها
    مواد اولیه مصرفی عمده (مقدار داخلی یا خارجی)   فیبر مدار چاپی (شامل بورد ، بایوس ، ..)
    کمبود / مازاد محصول تا سال 1395     -329,499
    اشتغالزایی (نفر)         13
    زمین مورد نیاز (2m)     2,500
        تولیدی (2m)   350
    زیر بنا   اداری (2m)   250
        انبار (2m)   200
        آب (3m)   1,500
    میزان مصرف سالانه یوتیلیتی   برق (kw)   105,000
        گاز (3m)   110,000
        ارزی (یورو)   446,383
    سرمایه گذاری ثابت   ریالی (میلیون ریال)   6,159
        مجموع (میلیون ریال)   11,292
    سرمایه در گردش   (ریال میلیون)   3,440
    میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته   واحد     1,746,954
             
      ارزش (میلیون ریال)   3,668,603
         
    پیش بینی میزان صادرات محصول سالانه   واحد     27,023
      ارزش (میلیون ریال)   56,748
         
    نقطه سر به سر تقریبی         40.87%

     

    کارفرما   سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
           
    عنوان طرح     طرح تولید جعبه الکترونیکی خودرو
               
    کد آیسیک       31901156  
               
    شماره تعرفه گمرکی       85362090  
                 
    SUQ         KG  
                 
    حقوق واردات       30    
    استاندارد ملی یا بین المللی       8100-6  
    سرمایه گذاری کل (هزار ریال)       14,732,530  
    سرمایه ثابت (هزار ریال)       11,292,125  
    سرمایه در گردش (هزار ریال)       3,440,405  
    سرمایه گذاری کل (هزار ریال)       14,732,530  
    آورده سرمایه گذار (هزار ریال)       2,232,530  
    تسهیلات (هزار ریال)       12,500,000  
    سرمایه ثابت (هزار ریال)       11,292,125  
    آورده سرمایه گذار (هزار ریال)       1,292,125  
    تسهیلات (هزار ریال)       10,000,000  
    سرمایه در گردش (هزار ریال)       3,440,405  
    آورده سرمایه گذار (هزار ریال)       940,405  
    تسهیلات (هزار ریال)       2,500,000  
    نقطه سربسری       40.90%    
    دوره بازگشت سرمایه       هشت سال دو ماه  

     

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    فصل دوم معرفی طرح وسابقه

     

    تا به حال به احتمال بالا اسم این قطعه که در خودرو های انژکتوری وجود دارد به گوشتان رسیده است.

     

    Electronic Control Unit - Engine Control Unit

    این قطعه یک میکرو کامپیوتر کوچک است که می تواند به کمک اطلاعاتی که به صورت زنده و همزمان از سنسور های وابسته می گیرد با تعیین شرایط لحظه ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندر ها تامین کند.

     

    این کامپیوتر نیز مانند دیگر همنوع ها خود شامل CPU ، حافظه و برنامه ریزی است.در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است.

    ) حافظه موقت که با قطع برق از بین میرود اما مجددآ قابل استحصالاست.به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می گویند. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

     

    تذکر:

     

     

    اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامتر های لحظه ای موتور بد کار می کند:

     

    جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه

     

    جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه

     

    جدا کردن سوکت رله دوبل در خودرو های غیر مولتی پلکس و سوکت های BSM در خوردو های مولتی پلکس بیش از 15 دقیقه.

     

    در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود.در این حالت خودرو سکته های بی دلیل و نا به هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحضه ای دچار مکث می شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.

     

    روش تجدید حافظه:

     

     

    اصولآ با توجه به اینکه در کارخانه های مختلف روش ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشور ها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه گذاری می شود:

     

     

     

     

     

    سنسور اکسیژن

     

    سنسور موقعیت دریچه گاز

     

    سنسور ضربه

     

    استپ موتور

    برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی به شرح زیر استفاده می کنیم:

     

     

    سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید

     

     

    سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید.

     

    خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید

     

    دنده ها را یک به یک معرفی کنید. به روش ذیل

    حافظه دائم که مانند سیستم عامل و Setup  کامپیوتر های PC  است و با قطع برق از بین نمی رود اما

    در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می توان گفت ECU  سوخته است.حافظه دائم شامل جدول

     

    بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف ها و ستون ها و خانه هایی وجود دارد.با این تفاوت که تعداد ردیف ها و ستون های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد ان برابر تعداد سنسور های موجود در سیستم موتور می باشد.

    ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد ECU .با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال می کند.

     

    سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یاRPM ، سنسور فشار داخل مانیفولد یاMAP ، سنسور دریچه گاز یاTPS ، سنسور دمای آب یاCTS ، سنسور دمای هواATS ، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...

     

    طراحی و ساخت ECU یکی از فناوریهای کلیدی در صنعت خودرو سازی مدرن است .یک ECU شامل مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزار است که وظیفه نظارت ، تنظیم یا هدایت و کارکرد ویژه ای را در خودرو به عهده دارد . سیستم ضد قفل ترمز (ABS) ، سیستم ایمنی کیسه هوا (AirBag) و برف پاک کن حساس به باران ، نمونه هایی از کاربرد ECUهستند. آغاز تکنولوژی ECU به سیستم انژکتوری شرکت بوش (Bochs)

     

    آلمان به نام JETronicباز می گردد که در سال 1968 در خودروی فولکس واگن VW 1600TL نصب شد.

     

     

     

    اهمیت و نقش اقتصادی و تکنیکی ECU و به ویژه نرم افزار آن در ساخت خودرو روز به روز در حال افزایش است . بر طبق پیش بینی های انجام شده ، سهم الکترونیک در هزینه ساخت خودرو از 22 درصد در سال

    2000 به 35 درصد در سال 2010 می رسد همچنین سهم هزینه نرم افزار الکترونیکی به کار گرفته شده در خودرو از 20 درصد در سال 2000 به 38درصد در سال 2010 خواهد رسید.

     

    به طور کلی واحدهای کنترل الکترونیکی توانایی انجام سه کارکرد زیر را دارند:

     

     

     

     

    نظارت (Monitoring) بر کارکرد های خودرو و آگاه کردن راننده از آن ، مانند نظارت بر مصرف سوخت و آگاه کردن راننده از مصرف لحظه ای یا میانگین سوخت ، یا نظارت بر موقعیت درها و آگاه کردن راننده از باز بودن آنها.

     

    تنظیم (Regulating)کارکردهای خودرو به وسیله بهینه کردن همواره ی آنها ، مانند تنظیم مصرف سوخت موتور توسط واحد کنترل الکترونیکی سیستم انژکتوری.

     

    کنترل (Controlling)کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، مانند :

     

    کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل. (ABS) در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل توامان وجود دارند.

     

    سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟

     

    (1 شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو

    فهرست:

     

     

    فصل اول

    :

    خلاصه گزارش

    فصل دوم

    :  معرفی طرح و سابقه

    فصل سوم

    :

    مطالعه بازار

    فصل چهارم

    :  مواد اولیه و تاسیسات

    فصل پنجم

    :  مکان یابی و بررسی جنبه های زیست محیطی

    فصل ششم

    :

    منابع نیروی انسانی

    فصل هفتم

    :

    فنی و مهندسی

    فصل هشتم

    :

    برنامه اجرائی و بودجه بندی

    فصل نهم :

     

    برآورد ها و تجزیه و تحلیل مالی

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو, طرح کارآفرینی طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو, طرح توجیهی طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو, Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید سیستم کنترل الکترونیکی خودرو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت