طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر

تعداد صفحات: 94 فرمت فایل: word کد فایل: 4294
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول             کفی تریلی  
    ویژگی محصول یا طرح       افزایش حمل نقل جاده ای مستهلک شدن  
              محصولات موجود  
                   
    ظرفیت پیشنهادی طرح (تن)       2000  
    موارد کاربرد             حمل و نقل  
    مواد اولیه مصرفی عمده (مقدار داخلی یا خارجی)         انواع ورق
    کمبود / مازاد محصول تا سال 1395 (عدد)       -294333
                   
    اشتغالزایی (نفر)           37  
    زمین مورد نیاز (2m)       5,880
          تولیدی (2m)     850  
    زیر بنا   اداری (2m)     500
          انبار (2m)     1100  
          آب (3m)     1,500  
    میزان مصرف سالانه یوتیلیتی   برق (kw)     1,100,000
          گاز (3m)     150,000  
          ارزی (یورو)     0  
    سرمایه گذاری ثابت   ریالی (میلیون ریال)     33,955
          مجموع (میلیون ریال)     33,955  
    سرمایه در گردش   (ریال میلیون)     8,401
                     
    میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته   واحد       286,514
      ارزش (میلیون ریال)     4,054,173
                                     
    پیش بینی میزان صادرات محصول سالانه   واحد       0
      ارزش (میلیون ریال)     0

     

     

    عنوان طرح       طرح تولید انواع کفی تریلی و بالابر
                 
    کد آیسیک         34101325  
                 
    شماره تعرفه گمرکی         84251100  
                   
    SUQ           U  
                   
    حقوق واردات         10    
    استاندارد ملی یا بین المللی         4543-1702  
    سرمایه گذاری کل (هزار ریال)         42,356,079  
    سرمایه ثابت (هزار ریال)         33,955,457  
    سرمایه در گردش (هزار ریال)         8,400,621  
    سرمایه گذاری کل (هزار ریال)         42,356,079  
    آورده سرمایه گذار (هزار ریال)         12,856,079  
    تسهیلات (هزار ریال)         29,500,000  
    سرمایه ثابت (هزار ریال)         33,955,457  
    آورده سرمایه گذار (هزار ریال)         8,955,457  
    تسهیلات (هزار ریال)         25,000,000  
    سرمایه در گردش (هزار ریال)         8,400,621  
    آورده سرمایه گذار (هزار ریال)         3,900,621  
    تسهیلات (هزار ریال)         4,500,000  
    نقطه سربسری         12.90%    
    دوره بازگشت سرمایه         چهار سال شش ماه  

     

     

     

    بازار مصرف برای محصول :

     

    بازار کامیون و تریلی ایران هماکنون به یکی از جذابترین بازارهای کامیون در جهان، تبدیل شده است، این بازار در حال حاضر در کمترین برآورد، قابلیت جذب حدود 60 هزار دستگاه در سال را دارد، البته وزارت راه و ترابری معتقد است: سالانه بیش از 55 هزار دستگاه کامیون تقاضای این بازار است و به همین دلیل واردات کامیون را لازم می داند، اما از طرفی، شرکتهای تولید کننده کامیون، معتقدند: این بازار بیش از 55هزار دستگاه تقاضا داشته و به زودی با تولید کامیونسازان خصوصی در ایران، وارد عرصه جدیدی خواهد شد.

     

    هماکنون شرکتهای خصوصی در زمینه تولید کامیون فعال شدهاند، به عنوان مثال در استان یزد کارخانه کویر خودرو تاسیس شده و قصد دارد تولید خود را به سالانه 10هزار کامیون برساند، این کارخانه که به تولید کامیونهای شرکت BMC میپردازد، قصد دارد با قیمت کمتر و ارائه خدمات بهتر، محصولات خود را وارد بازار کند. گارانتی این شرکت برای کامیون، 200هزار کیلومتر یعنی درست دو برابر دیگر کامیونسازان ایرانی است.

     

    این شرکت کامیونهای خود را با موتور و گیربکس ZF آلمان، موتور کامنز و طراحی بدنه ایتالیایی عرضه میکند. درست مشابه این کار در شرکت آمیکو نیز در حال شکلگیری است، یعنی کامیونی که طراحی آن متعلق به یک شرکت و موتور آن برای شرکت دیگر است.

     

    از دیگر کامیون سازان در ایران میتوان به گروه فتح که کامیونهای مان تولید میکند، اشاره کرد.

     

    شرکت بهمن خودرو نیز به تازگی به تولید کامیونهای ایسوز میپردازد. تاسیس شرکتهای مختلف کامیونسازی در ایران، بیانگر وجود رقابت شدید در این قسمت از صنعت خودروی ایران است،

    اما بیشترین رقابت هنوز هم بین دو تولیدکننده اصلی یعنی ایران خودرو دیزل و شرکت سایپا دیزل است. این دو شرکت از نظر محصول با هم به رقابت برخاستهاند، البته از نظر محصولات سنگین سایپا دیزل با تولید ولووهای سنگین، گوی سبقت را از ایران خودرو دیزل که کامیونهای بنز تولید میکند، ربوده است. در تولید کامیونهای کمپرسی و متوسط هم ایران خودرو دیزل با تولید بنزهای مختلف و رنو تراکز از سایپا دیزل جلوتر است.

     

    اما رقابت این شرکتها، مدتی است که شکل تازهتری به خود گرفته است: چندی پیش هر دو شرکت ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل اعلام کردند که قصد دارند کامیونهای نیسان دیزل را با قیمت زیر 50 میلیون تومان تولید کنند، که این امر نیز موجب افزایش تقاضا جهت محصول مورد بررسی خواهد شد . در ابتدا حدود

    400دستگاه به صورت وارداتی به ایران آورده خواهد شد و پس از ارزیابی بازار، به تولید این کامیونها اقدام خواهد شد و قرارداد با شرکت نیسان دیزل به گونهای است که در فاز اول و در صورت توجیه اقتصادی، تولید

     

    6هزار کامیون ارزان در ایران آغاز شود. درباره دلیل ارزان بودن کامیونهای تولیدی در ایران باید گفت این کامیونها در شعبه چینی نیسان ژاپن تولید می شود و به دلیل نیروی کار ارزان چین، تولیدات این شرکت بسیار ارزان عرضه می شود.

     

    به گفته مدیر عامل شرکت سایپا دیزل ، وزارت راه درخواست به تولید کامیونهای ارزان برای کاربرد داخلی و جایگزینی آن با ناوگان کامیونهای فرسودهرا نموده است چون بسیاری از رانندگان، قادر به خرید کامیونهای جدید اروپایی، نیستند، در ضمن تعمیر خودروهای اروپایی نیز دشوار است و به آسانی در همه جای ایران تعمیر نمی شوند .

    به گفته مسوولان صنعت خودروسازی، واردات خودروهای سنگین ضرورتی ندارد چرا که تولید داخلی پاسخ نیاز مصرف کشور را میدهد. این تحول در دو سه سال اخیر رخ داده است و علت اصلی و عمده آن اهمیت یافتن نقش ترانزیتی ایران و سودآوری حمل بار در جادههای ایران از یک سو و سیاستهای حمایتی درست، در تولید و خرید کامیون است. این سیاستها و روند جاری و رو به رشد حمل کالای ترانزیت در ایران موجب شده است تا سرمایهگذاریها در تولید کامیون افزایش یابد. لازم به توجه است که در بخش حمل و نقل عدم اعمال تعرفههای اجباری از سوی دولت برای حمل بار در واقع به رشد حمل و نقل بار از یک سو و سرمایهگذاری در تولید کامیونهای متنوع و متناسب با نیاز این شبکه کمک کرده است.

     

    در حال حاضر مشکلی برای تولید انواع کامیون و تریلی وجود ندارد . در مورد قیمتها نیز پس از طی یک روند ثابت، قیمتها کمی کاهش نیز یافته است. این روند و پوشش دادن تورم داخلی تنها با افزایش بهرهوری ممکن بوده است و به همین دلیل قیمت 15 تا 20درصد نیز کاهش یافته است.

     

    این تحول همانگونه که پیش از این نیز تاکید شد در سال های اخیر رخ داده است و ناشی از تغییر شرایط و افزایش تقاضا برای کامیون است. تولید کامیون در ایران در سالهای اخیر از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی داشته است، ولی این تحول در تولید اتوبوس رخ نداده است. دلیل عمده این عدم رشد نیز به بازار این نوع خودروها باز میگردد.

     

    این روند اما در تولید کامیون بهگونه دیگری نمود یافته است. با توجه به رونق بازار حمل و نقل بار در 6 ماهه آغاز سال جاری 11هزار و 969 دستگاه کامیون تولید شد که این میزان در سال گذشته 4هزار دستگاه بود. رونق بازار کامیون به توسعه بیشتر آن انجامیده است و به پیروی از آن، نهادهای دولتی نیز در این بخش سیاستهای تشویقی بیشتری را به کار گرفتهاند.

    خاور میانه و نیاز به کامیون :

     

    بازار خاورمیانه و آسیای میانه به شدت تشنه کامیونهای تولیدی در ایران است، اما بازار تشنهتر ایران، سبب شده است تولیدکنندگان داخلی چندان به فکر صادرات نباشند. هماکنون رقابت بین تولیدکنندگان داخلی بسیار داغ است و همانطور که گروه ولوو و بنز در بازارهای بینالمللی بر سر بازار با هم رقابت میکنند، در ایران هم این رقابت در حال رشد کردن است.

     

    در حال حاضر متوسط عمر ناوگان حملونقل جادهای ایران حدود 21سال است که استاندارد آن بین 10 تا

     

    12سال است. تولید کامیون ترانزیتی هم اکنون در ایران حیاتی است و برای آنکه ایران در قافله ترانزیت از شرکتهای ترکیه و اروپای شرقی عقب نماند و همچنین به دلیل آنکه ایران در شاهراه ارتباطی شمال و جنوب و شرق و غرب قرار دارد بهتر است تقاضای اینگونه کامیونها در ایران پاسخ داده شود.

     

    تمامی این موارد نشان میدهد رقابت درسال 90 بین تولیدکنندگان داغتر شود و واردکنندگان نیز برای کسب سود همچنان در پی واردات کامیون باشند.

     

    تولید اتوبوس و کامیون در ایران حداقل5/2 درصد شغل مستقیم ایجاد میکند و5/7 درصد شغل غیرمستقیم، علاوه بر این ایران به لحاظ تواناییهای بالقوه ظرفیت تبدیل شدن به یک مرکز تولید خودروهای کار را دارد و با توجه به بازار مصرف داخلی گسترده، ضروری است در این زمینه سرمایهگذاری شود ولی این رویکرد نیاز به یک برنامهریزی و استراتژی دقیق و روشن دارد. باید در این بخش دخالتهای دولت به حداقل رسیده و کنترل تعرفهها به پرداخت کمک هزینههای مستقیم برای سفر تبدیل شود.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر

    فهرست:

    فصل اول

    :

    خلاصه گزارش

    فصل دوم

    :  معرفی طرح و سابقه

    فصل سوم

    :

    مطالعه بازار

    فصل چهارم

    :  مواد اولیه و تاسیسات

    فصل پنجم

    :  مکان یابی و بررسی جنبه های زیست محیطی

    فصل ششم

    :

    منابع نیروی انسانی

    فصل هفتم

    :

    فنی و مهندسی

    فصل هشتم

    :

    برنامه اجرائی و بودجه بندی

    فصل نهم :

     

    برآورد ها و تجزیه و تحلیل مالی

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر, طرح کارآفرینی طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر, طرح توجیهی طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر, Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید انواع کفی تریلی و بالا بر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت