طرح توجیهی تجهیزات آسانسور

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 4149
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تجهیزات آسانسور

    خلاصه طرح 

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    تاریخچه آسانسور :

    آدمی همواره کوشیده است برخی شیو های ساده برای بلند کردن خود و مواد مورد استعمال را بالا ببرد .یکی از نخستین آسانسور ها که اختراع آن ثبت شده به وسیله ریاضیدان پر آوازه ،ارشمیدس در

    حدود قرن 253 ق.م بود .آسانسور وی یک بلند کن دستی بود که برای حمل یک مسافر طراحی شده

    بود . در مصر باستان احتمالا" نمونه ای از نیروی بلند کردن به وسیله بردگان برای ساختمان اهرام استفاده میکردند.

    آورده اند که چنگیزخان مغول برای رفتن به طبقات بالای یک ساختمان از آسانسور استفاده میکرد اما این آسانسور را نیروی بردگان و اسیران بالا و پایین میبرد. اما تا زمانی که آدمی ساختمان های خیلی بلند نساخته بود نیازی به آ سانسور نداشت و از وقتی آسانسور مورد نیاز احساس گشت که کار ایجاد بنا های بلند آغاز گردید.

    بعد ها به فکر ساختن آسانسوری افتادند که با نیروی باد ، آب ، برق و غیره کار کند و سرانجام در

    سال 1850 آسانسور آبی یا هیدرولیکی برای ساختمان های سه ، چهار طبقه ساخته شد . در این روزگار آسانسور های زمختی برای حمل بار ساخته و به کار مشغول شد .این آسانسور ها بار پر وزنی را نمیتوانست بالا ببرد .علاوه بر این خیلی کند بالا میرفت .نخست این آسانسور ها با موتور های بخار و بعد با موتورهای هیدرولیک به کار میرفت.

    موتور های نخستین هیدرولیک ) Plunger ستون فولادی ) به کار میرفت .دستگاه پایین و بالا با ستون فولادی پایین تر از آسانسور قرار میگرفت یک تلمبه فشار آب را با فشار به دستگاه پایین فروبرنده داخل سیلندر عمودی میکرد .افزایش فشار روی دستگاه پایین و فروبرنده آسانسور را بلند میکند و بالا می برد.

    فشار حقیقی مورد نیاز در این آسانسور را به پایین تامین میکند در این آسانسور همچنین یک سیستم دستگاه وزنه تعادل که مانع بلند شدن وزنه داخلی آساسنسور و محموله آن میشود ،دارد.

    4

    دستگاه فروبرنده Plunger به طور عملی برای ساختمان های بلند مناسب نبود زیرا نیاز به یک گودی زیادی داشت بعدها با به کار بردن یک ریسمان گیردهنده آسانسور هیدرولیکی با تعداد زیادی قرقره تکامل و توسعه یافت.

    در 1853 الیشا گرویس از اوتیس از مردم نیویورک ،نخستین دستگاه بلند کننده یا بالابر با یک نوع ایمینی خودکار برای نگهداری سکوی آسانسور از سقوط (اگر ریسمان بالابر پاره شود ).اختراع کرد.

    آسانسور Elevator

    آسانسور دستگاهی است که مردم و بار را به طبقات بالای یک ساختمان میرساند یک اتومبیل با جعبه و یا بسته باری را نیز بالا و پایین میبرد.

    آسانسور ، با گسترش و ارتفاع آسمان های خراش های مدرن امکان پذیر ساخته است .پیش از اختراع آسانسور مردم مجبورند طبقات متعدد ساختمان های بلند را پیاده بالا و پایین بروند .

    یک آسانسور مسافر بر چطور کار میکند ؟

    یک آسانسور حمل مسافر در حدود 2300 کیلوگرم وزن دارد این آسانسور حدود 1600 کیلو را

    حمل میکند در یک ساختمان بلند ماشین آلات مورد نیاز را بالا و پایین میبرد که وزنش 1400 کیلو یا بیشتر میباشد. .

    پیدایش آسانسورهای شیشهای

    در سال 1964 نویسنده مشهور انگلیسی رولد دال یکی از معروفترین آثار خود را به نام »چارلی و

    کارخانه شکلاتسازی« را منتشر کرد، که بعدها در سال 1971 انگیزه ساخت فیلم ویلی وونکا و

    کارخانه شکلات شد. در پایان هر دو اثر چارلی (در کتاب) و وونکا (در فیلم) سوار آسانسور شیشهای منحصر به فردی شده و بالا میروند.

    دال در دنباله رمان خود که در سال 1972 به نام چارلی و آسانسور شیشهای شگفتانگیز چاپ کرد، آسانسور را به عنوان تم اصلی داستان به کار برد.

    5

    دلیل مشخصی برای انتخاب آسانسور شیشه ای توسط دال در دست نیست. با این حال، شاید سفرهای

    پیدرپی او به ایالت متحده و دیدن یکی از آسانسورهای شیشهای ایالت کالیفرنیا در نیمه دهه 1950

    بیتأثیر نبوده باشد. حضور آسانسور شیشهای در داستان چارلی و کارخانه شکلاتسازی حاکی از علاقه عمومی مردم آن دهه و قوه تخیل هنری دال است.

    کار طراحی و نصب اولیه آسانسور شیشهای را که در هتل الکورتز در شهر سان دیگوی ایالت کالیفرنیا

    نصب شد، دو مهندس لس آنجلسی به نامهای آلبرت و اکر و پرلی ایسن در سال 1927، انجام دادند.

    این هتل شامل یک برج 15 طبقهای مرکزی و یک ساختمان 6 طبقهای چسبیده به آن بود و در تمام سالهایی که پذیرای میهمانان بیشماری از سراسر دنیا بود، نقش مهمی را در شهرت و اعتبار شهر بازی میکرد و پیوسته دستخوش تغییراتی اساسی در جهت نوسازی و تغییر دکوراسیون بود.

    یکی از اولین و مهمترین تغییراتی که در سال 1940 انجام گرفت، مربوط به شیشهای کردن دیوارهای طبقه پانزدهم برج میشد. به این ترتیب چشماندازی از مناظر تماشایی شهر سان دیگو و مناطق مجاور آن در مقابل چشم میهمانان مستقر در هتل قرار میگرفت.

    در سال 1951 این هتل توسط یک تاجر اهل سانفرانسیسکو به نام هری هندلری خریداری شد.

    هندلری مصمم شد که با بازسازی این هتل آن را به یکی از مشهورترین و برجسته ترین مراکز گردشگری و جذب توریست در ناحیه جنوب کالیفرنیا تبدیل کند.

    برای دستیابی به این هدف او شروع به افزایش امکانات رفاهی کرد که عبارت بودند از: ساخت استخر

    شنا در سال 1952، و نیز بالا بردن ظرفیت پذیرش میهمان با ساخت یک ساختمان 8 طبقه در

    مجاورت هتل در سال .1954 هندلری همچنین در سال 1956 با تغییر و تبدیل طبقات هتل، موجب شد طبقه دوازدهم به رستوران ستارگان معروف شود.

    با این همه، ساختار رستوران و طبقه شیشهای، مشکل جدیدی را پدید آورد. به گونهای که دو آسانسور موجود، نمیتوانستند به قدر کافی نیاز میهمانان و بازدیدکنندگان هتل را که به دنبال دسترسی به طبقات جذاب فوقانی برج بودند، پوشش دهند.

    راه حل کاربردی و ابتکاری این مشکل منسوب به یکی از کارمندان سابقهدار هتل به نام دان بودن همر با طرح چنین سوالی میباشد:

    آیا میتوان از یک آسانسور بیرونی که در مقابل ساختمان نصب شده باشد، برای نقل و انتقال افراد از لابی به پشت بام و یا بر عکس استفاده کرد؟

    هندلری خیلی زود دریافت که این راه حل نه تنها میتواند مشکل حمل و نقل عمودی را حل کند، بلکه میتواند بر جذابیت هتل برای جلب توریست هم بیفزاید. اولین قدم بستن قرارداد با یک شرکت ساختمانی (متعلق به پادرسکی، میشل و دن) بود.

    تیم طراحی این آسانسور که به سرپرستی پادرسکی و میشل شروع به کار کردند، خیلی زود متوجه شدند که چنین آسانسوری علاوه بر کارایی و سهولت در استفاده، میتواند به عنوان وسیلهای زینتی برای برج به کار رفته و با ساختاری منحصر به فرد، جذابیتهای شهر را افزایش دهد.

    هر چند که تلاشهای بعدی برای رسیدن به این هدف به جایی نرسید و همفکریها و مشاورههای کارشناسان آسانسوری (پادرسکی و میشل) به پاسخ مناسبی در ارتباط با ساخت چنین ساختار نامتعارفی، منتهی نشد.

    دلایلی که توسط آنها ارائه شده بود در ذیل میآید:

    به فرض این که کابلها برای بالا و پایین کشیدن کابین محکم و قابل استفاده باشند باید ساختار پشت بام هتل آنقدر مستحکم شود که بتواند وزن موتور، قرقره شیاردار و وزنه تعادل را تحمل کند. در حالی که استفاده از آسانسورهای هیدرولیک که برای بالا و پائین بردن کابین از لابی تا طبقه پانزدهم به ضخامت زیاد و وزن بالای پیستون نیاز دارند، عملاً غیر ممکن به نظر میرسد.

    7

    همچنین، از آنجایی که چشمانداز بیرون کابین مدنظر میباشد، چاه آسانسور باید از پائین تا بالا با صفحات شیشه محصور شده باشد. بدیهی است که نصب و پشتیبانی این پروژه مستلزم هزینههای بسیار بالایی است.

    خوشبختانه یک شرکت کوچک مهندسی آسانسور پذیرفت تا تدبیری برای این مشکل بیندیشد.

    مهندسان جوان این شرکت که با نام تجاری Elevator Electric Inc. در سال 1954 و با مدیریت آرنولد هانسبرگر به ثبت رسیده بود، استفاده از آسانسور هیدرولیک را برای دوری از مشکلات بدیهی ناشی از سیستم کششی، پیشنهاد کردند.

    آنها همچنین دریافتند که یک آسانسور هیدرولیک معمولی برای چنین طرحی نمیتواند مناسب باشد و مجبورند که سیستم نسبتاً غیرمعمول و نامتعارفی را طراحی کنند.

    توضیحات مربوط به طراحی آنها و تفاوت این طرح با سیستمهای مرسوم به این شرح است:

    این آسانسور از نوع آسانسور هیدرولیکی خواهد بود، اما به جای استفاده از پیستون سنگین متداول، از پیستونی از جنس فولاد توخالی استفاده میشود که بر اثر فشار روغن جابجا شده و موجب حرکت کابین میشود. پیستون (جک) داخل سیلندر به روش مستقیم مرکزی به زیر کابین متصل گردیده و مستقیماً توسط نیروی روغن موجود در سیلندر تحریک میشود، در حالی که قطر و وزن پیستون تا حد امکان کاهش مییابد. استحکام پیستون از یک طرف توسط نگهدارنده محکمی که که بر روی ریل

    آسانسور مستقر شده و از طرف دیگر توسط یک پولی (چرخ متحرک) که به زیر کابین متصل شده است، تامین میگردد.

    این تثبیت کنندهها در نیمه بالایی و روباز پیستون قرار گرفتهاند و نیمه پایینی آن در زیرزمین میباشد. از آنجائی که این آسانسورها کابلهای حمل بار ندارند، نیازی به لوازم جانبی بالابر نداشته و کابین را میتوان با قابلیت نمایش مناظر بیرونی و از جنس شیشههای ضد ضربه پلکسی گلاس

    8

    ساخت. در حالی که هانسبرگر و همکاران مهندسش، سیستم آسانسور هیدرولیک را طراحی میکردند، پادرسکی، میشل و دن مشغول طراحی کابین این آسانسور بودند.

    این کابین با اندازههای 6 فوت و 8 اینچ در 5 فوت و 5 اینچ و ظرفیت 16 نفر و از جنس آلومینیوم

    صیقلی ساخته شد و با صفحات 1/2 اینچی پلکسی گلاس تزئین شد و همچنین در ساختار آن سیستم تهویه مطبوع و یک پیام گیر درونی برای صدا و موزیک به کار گرفته شد.

    حق انحصاری طراحی این کابین در سال 1956 توسط میشل به ثبت رسید. در اواخر سال 1956

    آسانسور جدیدی که هندلری آن را آسانسور ستارهای نامیده بود شروع به کار کرد و بلافاصله با موفقیت چشمگیری روبرو شد. به گونهای که در روزهای پایانی هفته بیش از دو هزار نفر در هتل جمع میشدند تا سوار این آسانسور شوند. در نتیجه این آسانسور تبدیل به وسیلهای برای جلب مشتری شد.

    این موفقیت بیسابقه طراحان این سیستم (هانسبرگر، لارسن، مکین تایر،پادرسکی، میشل و دن) را

    ترغیب کرد که شرکت form glass elevator , Inc را به ثبت رسانده و تولید جدید و منحصر به فرد خود را به بازار عرضه کنند.

    طبق گفتههای مک فرسون مدیر فروش این شرکت، این آسانسور نه تنها ترفندی تازه برای جلب توجه تماشاگران بود، بلکه باعث شد ایدهای کاملاً نو چه در بخش مهندسی و چه در بخش معماری به وجود آید.

    مک فرسون پتانسیل بالقوه این ایده جدید را این گونه شرح میدهد:

    در معماری ساختمان، میتوان به رها شدن از قید و بندهای اجباری برای پیروی از طراحی بکهای مرسوم و بهکارگیری سیستمهایی که باعث میشوند مسافرین دچار ترس از گیر کردن در قفسهای

    9

    تنگ و بیروزنه شوند، اشاره کرد. همچنین این آسانسورهای شیشهای فارغ شدن از رفت و آمدهای فراوان در آسانسورهای مرکزی را ممکن میسازد.

    در مجمع سالانه انجمن ملی پیمانکاران آسانسور (NAEC) که در سال 1958 برگزار شد، آقای

    ویلیام استرجن (مؤسس مجله (Elevator World فرصت را مغتنم شمرد و با نظرسنجی که از اعضا برجسته صنعت آسانسور که در آن مجمع دور هم گرد آمده بودند به عمل آورد، به نتایج قابل توجهی دست یافت.

    در پاسخ به این سوال که: 3» مورد از بزرگترین رویدادهای صنعت آسانسور را طی 5 سال اخیر نام ببرید.« اعضاء صنعت این موارد را بر شمردند:

    (1 ادغام شرکتهای آسانسوری شهر دوور (در جنوب شرق انگلیس)

    (2 ادغام شرکتهای تعمیر و نگهداری آسانسوری در شهر تولیدو (در شمال ایالت اوهایو – آمریکا)

    (3 آسانسور شیشهای هتل الکورتز.

    دومین آسانسور شیشهای در سال 1958 نصب شد. شرکت اوتیس 2 دستگاه آسانسور شیشهای هیدرولیکی را که کابینهای آن از جنس پلکسی گلاس (پلاستیک شیشه مانند) بود برای ساختمان

    6 طبقهای مجاور استودیو پیکی واقع در شهر پالوآلتو ایالت کالیفرنیا در اوایل سال 1958 نصب کرد.

    به دنبال نصب این آسانسورها که از آسانسور هتل الکورتز مدرنتر بودند، آسانسورهای شیشهای دیگری ساخته شدند که در زمینه طراحی از سیستمهای قبلی پیشی گرفتند.

    این آسانسورها یکی پس از دیگری چشم انداز زیبای کالیفرنیا و بعدها فلوریدا را برای تماشاگران نمایان ساختند.

    در سال 1959 جرج ساکس صاحب هتل ساکسونی در ساحل میامی (ایالت فلوریدا) تصمیم گرفت

    که برج آیووری را بسازد. برای این برج یک هتل 16 طبقه و بر روی طبقه شانزدهم آن سالن پذیرایی در نظر گرفته شده بود.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تجهیزات آسانسور

    فهرست:

    معرفی محصول.............................................................................. . 13

     

    -1 -1 نام و کد محصول....................................................................... 29

     

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی................................................................... 30

     

    -1-3 شرایط واردات............................................................................ 30

     

    -1-4 بررسی و ارائه استاندارد ملی....................................................... 30

     

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت 33..   ................................

     

    -1-6 توضیح موارد مصرف و کاربرد...................................................... 34

     

    -1-7بررسی کالاهای جایگزین 34................................ ................................

     

    -1-8 اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز.......................................... 35

     

    -1-9 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده............................... ..35

     

    -1-10 شرایط صادرات....................................................................... 37

     

    -2 وضعیت عرضه و تقاضا 38...................................... ................................

     

    -2-1 بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید 40......... ................................

     

    -2-2 وضعیت طرح های جدید 41................................ ................................

     

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم............................ 43

     

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم 55........... ................................

     

    -2-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم........................... 55

     

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با الویت صادرات تا پایان برنامه چهارم......... 56

     

    -3 بررسی اجمالی تکنولوژی............................................................... 57

     

    -4 نقاط قوت و ضعف تکنولوژی 58............................. ................................

     

    -5 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی 59................ ................................

     

    -6 محل های پیشنهادی اجرای طرح..................................................... 59

     

    بخش مالی طرح  

    منبع:

    ندارد

طرح توجیهی طرح توجیهی تجهیزات آسانسور, طرح کارآفرینی طرح توجیهی تجهیزات آسانسور, طرح توجیهی طرح توجیهی تجهیزات آسانسور, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تجهیزات آسانسور, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تجهیزات آسانسور, Business plan با موضوع طرح توجیهی تجهیزات آسانسور
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت