مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing)

تعداد صفحات: 66 فرمت فایل: word کد فایل: 3991
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع چاپ-گرافیک
قیمت قدیم:۱۳,۹۰۰ تومان
قیمت: ۹,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing)

    مقدمه ای بر چاﭖ

     

    چاﭖ به معنی انتقال هر نوع حرف، نقش و تصویر بر روی یک ماده خاص، در تیراﮊ بالاتر از یک عدد است بطوریکه شکل و فرم انتقال یافته تغییری نکند. با این تعریف هزاران کالا را پیرامون خود خواهید یافت که به نوعی بر روی آنها چاﭖ صورت گرفته است. شیوه های چاﭖ را به طور کلی می توان به سه گروه عمده زیر شامل چاﭖ مستقیم، چاﭖ غیر مستقیم و چاﭖ غیر تماسی تقسیم نمود]٢،١.[

     

    الف) چاﭖ مستقیم

     

    ویژگی این شیوه این است که چاﭖ شونده به طور مستقیم با فرم چاﭖ در تماس می باشد. معمول ترین روشهای این نوع چاﭖ عبارتند از لترپرس، داغی، فلکسو، ایچینگ، هلیوگراور، سیلک اسکرین، چاﭖ مخمل، چاﭖ پارچه و پوشش UV، ورنی چاﭖ ]٢،١.[

     

    ب) چاﭖ غیر مستقیم

     

    در این شیوه چاﭖ، سطح چاﭖ شونده به طور غیر مستقیم با فرم چاﭖ در تماس است بدین معنی که نقش به سطوح دیگر منتقل شده و در نهایت به روی سطح مورد نظر چاﭖ می شود. معمول ترین روشهای این نوع چاﭖ عبارتند از افست، تامپو و افست روی فلز. معروف ترین شیوه چاﭖ غیر مستقیم، چاﭖ افست است که رابط چاﭖ (زینک) نقش را به روی لاستیک منتقل کرده و سپس طرح از روی لاستیک به سطح چاﭖ شونده انتقال می یابد ]٢،١.[

    چاﭖ غیر تماسی

     

    در این شیوه، چاﭖ در اثر تماس صورت نمی گیرد بلکه پودر یا جوهر به سطح چاﭖ شونده پاشیده می شود. معمول ترین نمونه های این نوع چاﭖ عبارتند از ترموگرافی، چاپگر های لیزری- جوهرافشان و فتوکپی ]٢،١.[

    انتخاب یک روش چاﭖ مشخص برای واحد چاﭖ صنعتی

     

    با در نظر گرفتن این مساله که چاﭖ صنعتی طیف وسیعی از شیوه های چاﭖ را در بر می گیرد (بدین معنی که شیوه های گوناگونی از چاﭖ به دلیل داشتن کاربردهای صنعتی در زیر مجموعه عنوان "چاﭖ صنعتی" می گنجند)، تعیین یک روش در این میان که به تنهایی محق عنوان "چاﭖ صنعتی" باشد، انتخابی بس دشوار است. اما بررسی کاربردهای روشهای گوناگون چاﭖ (جدول ١-١)، مؤید این حقیقت است که در مقام مقایسه می توان ادعا نمود چاﭖ بسته بندی از کاربردی ترین روشهای چاﭖ صنعتی است که طیف وسیعی را پوشش می دهد ]١.[ صنعت بسته بندی و به تبع آن چاﭖ بسته بندی در ایران صنعتی نوپا است که همچنان نیاز به توسعه فراگیر داشته و با توجه به نقشی که بسته بندی در توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش درآمد ارزی کشور می تواند ایفا کند، سرمایه گذاری برای رشد و توسعه همه جانبه آن امری است ضروری ]١٨.[ چاﭖ بسته بندی از جمله رشتههایی از صنف چاﭖ است که طی سالهای اخیر توسعه کمی و کیفی خوبی داشته اما در عین حال با وجود به خدمت گرفتن ماشینآلات پیشرفته هنوز درصد قابل توجهی از آثار چاپی بسته بندی قابل رقابت با نمونههای غربی خود نیستند ]٧.[ گستردگی صنعت بسته بندی باعث شده که شناخت خوبی برای اولویت بندی سرمایه گذاری در بخش های مختلف آن وجود نداشته باشد ]١٩[

     

    اما آنچه مسلم است این است که در تقسیم بندی صنعت بسته بندی به گواهی آمارهای موجود، قوطی سازی را می توان یکی از مهم ترین شاخه های آن به حساب آورد که در حوزه چاﭖ، نیازمند چاﭖ بر روی فلز است]٣.[ با توجه به اینکه پتانسیل صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی کشورمان بسیار نامحدود است و اکثر محصولات غذایی کنسرو شده، آب میوه، نوشابه و ... قابل صادر شدن به سایر کشورها هستند بنابراین ایجاد ظرفیت های جدید قوطی سازی و به تبع آن چاﭖ روی فلز امری ضروری است. روش چاﭖ بر روی فلزات یکی از روشهای مهم چاﭖ صنعتی است که شاید امروزه در مقایسه با سایر روشهای صنعتی چاﭖ، برای طرحهای آتی توجه کمتری بدان معطوف شده است. اگرچه بسته بندی فلزی شامل انواع گوناگونی از جمله قوطی ها، سطلها، بشکه ها، تیوپها، لفافها و ... است ]٣[، اما بیشترین کاربرد چاﭖ روی فلز برای بسته بندی در ایران عمدتاﹰ به چاﭖ روی قوطی های فلزی اختصاص دارد. شایان ذکر است که

    سفارشات چاپی حوزه بستهبندی از حساسیت بسیار زیادی برخوردارند. چاﭖ از نظر سرمایهگذاری و هزینه تمام شده و یا پروسه تحقیقات و تولید برای بسیاری از تولیدکنندگان، موضوعی فرعی است و به آن به عنوان یک صنعت تکمیلکننده نگاه میکنند. با این حال بسیاری از اوقات سرنوشت تمام فعالیتهای بخش تولید و فروش یک واحد تولیدی به میزان دقت و دلسوزی چاپخانه وابسته است ]٧.[

     

    بر اساس آنچه به اختصار شرح داده شد، کلیه بررسی های فنی و اقتصادی پروﮊه فعلی برای چاﭖ بر روی فلزات در جهت تولید قوطی های فلزی انجام شده است.

  • فهرست و منابع مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing)

    فهرست:

    ١- معرفی محصول

    ١-١- مقدمه ای بر چاﭖ

    ١-٢- شماره تعرفه گمرکی و شرایط واردات

    ١-٣- بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی

    ١-٤- بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    ١-٥- موارد مصرف و کاربرد

    ١-٦- بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    ١-٧- اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

    ١-٨- کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

    ١-٩- شرایط صادرات

    ٢-وضعیت عرضه وتقاضا

    ٢-١- بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون و محل واحد ها و

    تعداد آنها و سطح تکنولوﮊی واحد های موجود، ظرفیت اسمی، عملی، علل عدم بهره برداری

    کامل از ظرفیتها، نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید

    محصول

    ٢-٢- بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا( از نظر تعداد، ظرفیت،

    محل اجرا، میزان پیشرفت فیزیکی وسطح تکنولوﮊی آنها و سرمایه گذاری انجام شده اعم از

    ارزی و ریالی و مابقی مورد نیاز)

    ٢-٣- بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ٨٥(چقدر از کجا)

    ٢-٤- بررسی روند مصرف از آغاز برنامه

    ٢-٥- بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ٨٥ و امکان توسعه

    آن(چقدر به کجا صادر شده است)

    ٢-٦- بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم

    ٣- بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با

    دیگر کشورها.

    ٤- تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم

    ٥- بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی و شرایط عملکرد واحد و بر آورد حجم سرمایه

    گذاری ثابت به تفکیک ریالی و ارزی(با استفاده از اطلاعات واحد های موجود، در دست اجرا،

    وUNIDO  و اینترنت و بانک های اطلاعاتی جهانی، شرکت های فروشنده تکنولوﮊی و

    تجهیزات و...)

    ٦- میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تامین آن از خارج یا داخل کشور قیمت

    ارزی و ریالی آن و بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و

    آینده

    ٧- پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح

    ٨- وضعیت تامین نیروی انسانی و تعداد اشتغال

    ٩- بررسی و تعیین میزان تامین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی( راه- راه

    آهن- فرودگاه- بندر...) و چگونگی امکان تامین آنها در منطقه مناسب برای اجرای طرح

    ١٠- وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی

    ١١- تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهائی در مورد احداث واحد های جدید

    منابع و مراجع

    پیوست الف-

     

    منبع:

    طراحان گرافیک، کانونهای تبلیغاتی و ... (راهنمای شیوه های مختلف چاﭖ بر روی مواد یا چه چاپی برای چه کاری مناسب است)، بهرام عفراوی، ١٣٨٤.

     

    ٢- آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاﭖ می دانند، بهرام عفراوی، ١٣٨٣.

     

    ٣- علم بسته بندی فلزی، گروه کارشناسی بسته بندی معاونت نگهداری، اداره آماد و پشتیبانی ستاد مشترک سپاه،١٣٧٨.

     

    .٢٠٠٧ www.kba-print.de, .٤

     

    ٥- آمار واردات و صادرات ارائه شده توسط گمرک ایران،١٣٨٤.

     

    .٢٠٠٦ www.mehrnews.com, .٦

     

    ٧- ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره٧٩ ، تیر ماه سال ١٣٨٥.

     

    .٢٠٠٧ www.aftab.ir, .٨

     

    .٢٠٠٧ www.isiri.org, .٩

     

    .٢٠٠٧ www.mobarakeh-steel.ir, .١٠

     

    ١١- آمار ارائه شده توسط وزارت صنایع و معادن،١٣٨٦.

     

    .٢٠٠٧ .www.iranprint.com,١٢

     

    .٢٠٠٧ www.iraniec.ir, .١٣

     

    ١٤- راهنمای افرا، بانک اطلاعات چاﭖ، بسته بندی و تبلیغات کشور، ١٣٨٥.

     

    .٢٠٠٧ www.fadakprint.ir, .١٥

     

    .٢٠٠٧ .irna.com,٢www .١٦

     

    ١٧- بروشور ماشین چاﭖ افست روی فلز تولید(KBA(LTG MAILANDER آلمان، شرکت آرن افرا

     

    (نمایندگی ماشین آلات KBA (LTG MAILANDER) در تهران)، ١٣٨٦.

     

    ١٨- ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره٨٩، خرداد ماه سال ١٣٨٦.

     

    ١٩- ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره٧٦، سال ١٣٨٤.

طرح توجیهی مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing), طرح کارآفرینی مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing), طرح توجیهی مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing), پروژه کارآفرینی مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing), نمونه طرح کسب و کار مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing), Business plan با موضوع مقاله چاﭖ صنعتی (Industrial Printing)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت