طرح توجیهی تولید چسب صحافی

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 4185
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع شیمیایی و پتروشیمی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید چسب صحافی

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

      نام محصول :   چسب صحافی
             
      حداقل ظرفیت پیشنهادی طرح :   ٤٠٠ تن در سال
             
     
    موارد کاربرد :   چسباندن کاغذ و مقوا
             
      عمده مواد اولیه مصرفی :   رزین ١٢٥ HP
             
             
    در حال حاضر واحدهای فعال در کشور تامین کننده بخش عمده مصرف داخل می باشند و٢٠ درصد تقاضا از طریق واردات تامین می گردد و به منظور محدود نمودن میزان واردات و توسعه صادرات در سنوات آتی احداث واحدهای جدید تولیدی در این زمینه به صرفه و بطورکلی این طرح از هر دو لحاظ اقتصادی و بازار توجیه پذیر می باشد.        
    اشتغال زایی ( نفر) : ١٣    
             
    زمین مورد نیاز (متر مربع) : ٢٠٠٠    
             
      اداری ٢٠٠    
             
    مساحت ساختمانها (متر مربع) : تولیدی و انبار ٥٤٠    
           
      سایر ٧٥    
             
      جمع ٨١٥    
             
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی (تن) : ٢٨٠ تن    
             
      آب((LIT/H ١٦٢    
    میزان مصرف سالانه انرﮊی : برق((KW ٥٠    
             
      گاز(/H٣(M ٧    
             
      ارزی    
    سرمایهگذاری ثابت طرح :        
    ریالی(میلیارد ریال) ٢.٨    
             
      مجموع(میلیارد ریال) ٢.٨    
             
    شهرکهای صنعتی پیشنهادی محل اجرای طرح: چاﭖ و نشر، شکوهیه، محمود آباد، قنوات،    
    گنجینه و نواحی صنعتی دستجرد و خورآباد    
           
             

     

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم جهت بررسیهای بیشتر از دی ماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به ویژگیهای محصول که از سوی آن شرکت تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است.

     

    این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که گزارش حاضر صرفا جهت برآورد نیاز بازار و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز جهت اجرای طرح مطابق با شرح خدمات ارائه شده از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم تدوین گردیده و جهت بررسی در آن شرکت اعتبار داشته و در غیر اینصورت از اعتبار ساقط است.

     

    در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید چسب صحافی میباشد باید به این نکته اشاره نمود که در حال حاضر واحدهای فعال در کشور تامین کننده بخش عمده مصرف داخل می باشند و٢٠ درصد تقاضا از طریق واردات تامین می گردد که این میزان بیانگر رضایت از کیفیت تولیدات داخلی و توانایی این صنعت در کشور می باشد و به منظور محدود نمودن میزان واردات و توسعه صادرات در سنوات آتی احداث واحدهای جدید تولیدی در این زمینه به صرفه و بطورکلی این طرح از هر دو لحاظ اقتصادی و بازار توجیه پذیر می باشد. لازم بذکر است که تولید تنها این نوع محصول مقرون به صرفه نخواهد بود و با توجه به شباهت فرآیند تولید و مواد اولیه مصرفی، لازم است تولید کننده جهت بقا در بازار به تولید انواع دیگر چسب نیز بپردازد. در این واحد تولیدی با توجه به ظرفیت تولید در نظر گرفته شده خرید رزین به عنوان ماده اولیه اصلی، پیشنهاد شده است و در واقع در حال حاضر معمولا واحدهای تولید کننده رزین در کنار خط تولید خود با اضافه نمودن یک دستگاه مخلوط کن از باقی مانده برخی مواد اولیه به تولید چسب نیز می پردازند و با این شرایط راه اندازی خط تولید رزین به عنوان ماده اولیه چسب صحافی مقرون به صرفه نخواهد بود.

     

     

    ١‐ معرفی محصول

     

    محصول مورد مطالعه این طرح چسب صحافی می باشد که برای صحافی و جلد نمودن انواع کتاب و دفترها، چسباندن انواع کاغذ و مقوا مورد استفاده قرار می گیرد در گذشته مصرف کنندگان چسب آبنوس کاران و صحافان جهت چسباندن قطعات چوبی و یا اشیای کاغذی بودند. اما به تدریج دامنه کاربرد آن گسترش یافت به طوری که امروزه به جای استفاده از میخ، پیچ، بست و لولا برای اتصال قطعات فلزی، چوبی، کائوچویی و غیره از بخاری تا تهیه اسباب بازی, صنایع مونتاﮊ و حتی برخی از قسمتهای هواپیماهای مافوق صوت, از چسبهای گوناگون و ویژهای که به روش سنتزی تهیه می شوند, استفاده می شود. چسب صحافی زیر مجموعه چسب هایی می باشد که بدون واکنش شیمیایی سخت میشوند.

     

    ١‐١‐نام و کد محصول (آیسیک٣)

     

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن محصول طرح حاضر دارای کد آیسیک به شرح جدول شماره ١میباشد]١.[

    شماره تعرفه گمرکی

    محصول شماره تعرفه حقوق ورودی
    انواع چسب (از دکسترین و سایر نشاسته ها) ٠٠/٢٠/٣٥٠٥ ١٠

     

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه محصول طرح بشرح جدول شماره ٢ می باشد]٢.[

    شرایط واردات محصول

     

     

    طبق قانون مقررات صادرات و واردات محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه این طرح وجود ندارد و با پرداخت حقوق گمرکی که در جدول ٢ ارائه شد امکان واردات وجود دارد.

     

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

    مطابق آخرین فهرست استانداردهای ملی موجود در موسسه استاندارد ملی ایران محصول طرح دارای شماره استاندارد ١٥٠٤ می باشد. رعایت استاندارد فوق برای کلیه تولید کنندگان الزامی می باشد]٣.[

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. در کشور ما بازارهای تعیین کننده قیمت شامل ارگانهای ذیل میباشد.

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین می شود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین می گردد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید چسب صحافی

    فهرست:

    ١‐ معرفی محصول ....................................................................................................................................................................................................................

    ٦

    ١‐١‐نام و کد محصول (آیسیک٣) ........................................................................................................................................................................................

    ٦

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی .....................................................................................................................................................................................................

    ٦

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................................................................................................................................................

    ٦

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ........................................................................................................................................................

    ٧

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول ......................................................................................................

    ٧

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی ........................................................................................................................................................................

    ٧

    ١‐٥‐٢‐ مروری بر قیمت های جهانی ......................................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول .......................................................................................................................................................................

    ٨

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ............................................................................................................

    ٩

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ....................................................................................................................................................

    ١٠

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ......................................................................................................................................

    ١٠

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول ............................................................................................................................................................................

    ١٠

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ....................................................................................................................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید ازآغاز برنامه اول تا کنون ...................................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................................................................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور .................................................................................................................

    ١١

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی واحدهای فعال در کشور .............................................................................................................................

    ١٣

    ٢‐١‐٤‐ نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال .............................................................

    ١٣

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ...............................................................................................................................................

    ١٤

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ...................................................................................................................................................

    ١٤

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصولات طرح از آغاز برنامه اول تا کنون .........................................................................................................................

    ١٥

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه .......................................................................................................................................................................................................

    ١٧

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف از آغاز برنامه اول تا کنون .......................................................................................................................................................

    ١٨

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات محصول طرح از آغاز برنامه اول تاکنون .............................................................................................................................

    ١٩

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در آینده ..............................................................................................................................................................

    ٢٠

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه پنجم توسعه ..............................................................................................................

    ٢١

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ....................................................................................................................................................

    ٢١

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ..............................................................................................................................................

    ٢٢

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٢٤

    ٣‐١‐بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ...................................................................................................................................................

    ٢٤

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ..........................................................................................................................

    ٢٥

    ٣‐٣‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .............................................................................................

    ٢٥

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصولات ..................................................................................................................

    ٢٦

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ....................................................................

    ٢٧

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

    ................................................................................................

    ............................. ٢٨

    ٥‐٢‐ محوطه سازی................................................................................................

    ................................................................

    .............................................. ٢٨

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

    ................................................................................................

    ..................................... ٢٨

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................................................

    ................................................................

    .............................................. ٢٩

    ٥‐٥‐تاسیسات عمومی ................................................................

    ................................................................................................

    ......................................... ٣٠

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................

    ................................................................................................

    ............................. ٣٠

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................

    ................................................................................................

    ........................... ٣١

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................

    ................................................................

    ................................................ ٣١

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................

    ................................................................

    .................................................... ٣١

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح (شناسایی و اندازه گیری هزینه و فایده اجرای طرح) ................................

    .......................... ٣١

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربه سر تولید ................................

    ................................................................

    ...................................................... ٣٢

    ٥‐١٠‐٢‐ لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................

    ................................................................

    .................................................. ٣٢

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................................................

    ..................................... ٣٤

    ٦‐١‐ معرفی ماده اولیه اصلی و میزان مصرف آن ................................

    ................................................................................................

    ........................... ٣٤

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین ماده اولیه ................................................................

    ................................................................

    .................................................. ٣٥

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................................................

    ............................. ٣٥

    ٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................

    ................................................................................................

    .................................. ٣٦

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصول ................................................................

    ................................................................................................

    ........................... ٣٦

    ٧‐٢‐ بازار تأمین مواد اولیه ................................................................

    ................................................................................................

    ................................. ٣٦

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................

    ................................................................................................

    ................................... ٣٦

    ٨‐ بررسی تاثیرات زیست محیطی ................................................................

    ................................................................

    ...................................................... ٣٨

    ٩‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................

    ................................................................................................

    ............................. ٣٩

    ١٠‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................

    ................................................................

    ............................................. ٤٠

    ١٠‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................................................................................

    .......................... ٤٠

    ١٠‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................................................................................

    ........................... ٤٠

    ١٠‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    ...................................... ٤١

    ١٠‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    ........................................... ٤١

    ١٠‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................

    ................................................................................................

    ............................... ٤١

    ١٠‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................

    ................................................................................................

    ......................... ٤٢

    ١٠‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................

    ................................................................................................

    ......................................... ٤٢

    ١١‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................

    ................................................................................................

    ............................... ٤٣

    ١١‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................................................................................

    ........................ ٤٣

    ١١‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................

    ................................................................................................

    .................................... ٤٣

    ١٢‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................

    ................................................... ٤٤

    ١٢‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................

    ................................................................

    ............................................... ٤٤

    ١٢‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................

    ................................................................................................

    ........................................... ٤٤

    ١٢‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................

    ................................................................

    ..................................................... ٤٤

    ١٢‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................

    ................................................................................................

    ..................................... ٤٤

    ١٢‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................

    ....................................................................................... ٤٥

    ١٢‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................

    ............................................................................... ٤٥

    ١٢‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................

    ..................................................... ٤٥

    ١٣‐ منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................

    .................................................. ٤٦

    ضمائم ................................................................................................................................................................................................

    ........................................ ٤٧

     

     

    منبع:

    ١[ لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ٠١/٠٨/١٣٨٧

     

    ]٢[ کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٦‐١٣٧١

     

    ]٣[ سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

    ]٤[ سایت های اینترنتی (www.istgah.com)، (www.razi.com) و (www.delta.com)

    ]٥[ سایت اینترنتی (www.absoluteponds.com) و (www.drillspot.com)

    ]٦[ سایت اینترنتی خانه کتاب (www.ketab.ir)

    ]٧[ سایت مرکز آمار ایران.

     

    ]٨[ شرکت ماشین سازی زرگریان

     

    ]٩[ شرکت کیمیدارو (مدیریت فروش)

     

    ]١٠[سایت شرکت شهرکهای صنعتی استان قم

طرح توجیهی طرح توجیهی تولید چسب صحافی, طرح کارآفرینی طرح توجیهی تولید چسب صحافی, طرح توجیهی طرح توجیهی تولید چسب صحافی, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تولید چسب صحافی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید چسب صحافی, Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید چسب صحافی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت