طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 3944
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول رنگ های خوراکی  
    ظرفیت پیشنهادی طرح 50 تن در سال  
    موارد کاربرد صنایع غذایی ، صنایع داروسازی  
          مواد اولیه رنگ های طبیعی : دانه گیاه آناتو ،  
          هویج ، انگور ، ریشه چغندر ، اسفناج ، حرارت  
    مواد اولیه مصرفی دادن کربوهیدراتها و...  
    مواد اولیه رنگ های مصنوعی : سرب ، ارسینیک ،  
           
          آمین های آرماتیک ، مواد قابل استخراج بادی  
          اتیل اتر  
    کمبود محصول 17900.5 تن  
    اشتغال زایی ( نفر) 31  
    زمین مورد نیاز 9000  
        اداری 500  
    زیر بنا تولیدی 1500  
    سوله تاسیسات 500  
         
        انبار 1000  
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی 16000 تن  
    میزان مصرف سالانه آب 5562  
    برق 60  
    یوتیلیتی  
    گاز 295000  
         
    سرمایه گذاری طرح   ارزی (یورو) -  
      ریالی(هزار ریال) 14884274  
        مجموع(هزار ریال) 14884274  
    محل پیشنهادی اجرای طرح گیلان ، مازندران، کرمانشاه ، فارس  

     

    معرفی محصول

     

    تاثیر رنگ در مواد غذائی هیچکس نمی تواند منکر تأثیر رنگ در زندگی انسان و حتی بسیاری از موجودات زنده شود. یک

     

    لحظه دنیای بدون رنگ را تصور کنید: گل،سبزه،آسمان،دریا همه و همه بی جلوه و خسته کننده می شوند. هرکدام از رنگها ما را به جلوه ای از طبیعت رهنمون می شوند.

     

    ما دقیقا همین احساس را در مورد خوراکیها نیز داریم. هر ماده غذایی به واسطه منبع تولید خود رنگی دارد که ممکن است در محیطهای مختلف تغییر کند مثلا رنگ قرمز گوشت که پس از پخت تغییر می کند و به رنگ قهوه ای نزدیک می شود. این تغییرات رنگی که در هر ماده خوراکی در اثر تغییرات شیمیایی محیط بوجود می آیند همیشه هم مطلوب نیستند.

     

    در چنین جامعه ای نمی توان از تولید کنندگان انتظار داشت که تأثیر رنگها را در فرآورده های تولیدی خود نادیده بگیرند و محصولی هر چند سلامت، اما بدون رنگ یا فاقد رنگ واقعی و طبیعی را روانه بازار نمایند چرا که نه اشتها آور است و نه مشتری پسند و این در حالیست که تأثیررنگها برای کودکان که مصرف کننده اصلی تنقلات هستند بسیار پر اهمیت تر و جذاب تر است. فرض کنید یک لیوان شربت که تفاوتی با آب ندارد یا آب نبات بدون رنگی را تصور کنید که حس مکیدن یک قطعه شیشه را به انسان می دهد ویا پاستیل بدون رنگ که همانند یک قطعه سیلیکونی به نظر خواهد رسید. در اصل رنگهای متنوع در منظر چشم همانند یک مهمانی با شکوه به نظر می رسند و بسیار زیبا و جذاب هستند.

    دردنیایی که دارو نیز برای احساس بهتر با افزودن رنگ و اسانس تهیه می شود نمی توان تولید کننده ماده غذایی را از مصرف رنگها به صرف تأکید بر سلامت غذا منع کرد، نمی توان تافته ای جدا بافته از کل دنیا بود زیرا مرزهای هیچ کشوری به روی محصولات تولیدی سایر جوامع بسته نیست و هیچکس در یک انتخاب آزاد، محصول خوش رنگ و جذاب را در مقابل محصولی بدون جذابیت های ظاهری رها نمی کند. مصرف کننده مواد غذایی قدرت درک وتشخیص داشته و خود بیش از هرکس به سلامتی خود و خانواده اش ارج می نهد. پس حق دارد بجای منع مصرف رنگها با

     

    بالا بردن سطح آگاهی از طریق درج اطلاعات صحیح بر روی بسته بندی او را در انتخاب سالمترین محصولات تولیدی موجود در بازار یاری کرده و اجازه انتخاب را از وی سلب نمائیم،کاری که در سایر کشورهای دنیا در حال اجرا است و به نظر منطقی هم می رسد. در اغلب کشورهای جهان همانند آمریکا، اروپا و حتی ویتنام تولید کنندگان می توانند از رنگهای طبیعی و یا سایر انواع رنگها به انتخاب خود در محصولات تولیدی استفاده کنند مشروط بر آنکه در صورت استفاده از رنگ شیمیائی، مضرات احتمالی آن را نیز بر روی بسته بندی درج نمایند. مثلا در صورت استفاده از رنگ تارترازین باید مضرات آن روی بسته بندی درج شود و در صورت جایگزینی این رنگ با مثلا بتا کاروتن یا تورمریک باید به محصول بها داد و آنرا در رقابت مثبت مورد تمجید قرار داد. رنگ مواد غذائی ممکن است در اثر عواملی مانند فصل، تغییرات دما و فشار، شرایط اسیدی، ترکیبات موجود در آن، شرایط پخت یا هر عامل دیگری تغییر کند .

     

    اگر بخواهیم رنگ و رنگدانه را تعریف کنیم باید بگوئیم اگر جسمی تمام نورهایی را که به آن می تابد بازتاب نماید به رنگ سفید و درصورتیکه تمام نورها را جذب کند به رنگ مشکی دیده می شود. اما در صورتیکه نورهای تابیده شده به جسم بصورت انتخابی جذب شوند جسم بصورت رنگی دیده می شود اما رنگدانه ها در واقع مواد رنگی هستند که عامل ایجاد رنگهای مختلف در اجزاء گیاهان و جانوران می شوند. مثل کلروفیل در گیاهان سبز و هموگلوبین در جانوران .

     

    احساس مشتریان رنگ یکی از مهمترین پارامترهائی است که مشتریان برای انتخاب محصول در نظر می گیرند و

     

    مصرف کنندگان، غذا یا نوشیدنی را بر حسب طعم تجربه شده انتخاب می کنند. کودکان که دارای احساسات قویتری نسبت به بزرگسالان هستند مواد رنگی و شیرین را دوست دارند و بسیار بیشتر از بزرگسالان به رنگ وابسته اند.

     

    در مواقعی رنگ به منظور افزایش جذابیت و به اشتها آوردن، به محصول اضافه می شود مانند افزایش رنگ به ژله های ژلاتینی که طبیعتا بی رنگ هستند. گاهی اوقات رنگ به منظور دادن هویت به ماده غذایی اضافه می شود مانند رنگ پرتقالی در یک نوشابه پرتقالی و گاهی نیز رنگ وجود دارد، اما مقدار آن کمتر از انتظار مصرف کننده می باشد مانند سس گوجه فرنگی.

     

    رنگهایی که در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند منشاء طبیعی داشته باشند یعنی از منابع طبیعی استخراج شود. در این رابطه می توان به زعفران و یا زرد چوبه اشاره داشت. از رنگهای طبیعی دیگر می توان کلروفیل، آنتوسیانین و تبالین را نام برد، این رنگها دارای منشاء گیاهی هستند، اما برخی از رنگدانه های طبیعی دارای منشاء حیوانی یا معدنی هستند. رنگهای حیوانی مانند رنگ قرمز کوشینیل، که از نوعی حشره استخراج می شود. این حشره در مرحله تخم ریزی به شدت قرمز رنگ می گردد. از رنگهای طبیعی معدنی دی اکسید تیتانیوم می باشد که در پوشش سفید رنگ برخی از انواع آدامس مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده و یا استخراج رنگ از منابع طبیعی همیشه مقرون به صرفه نبوده و یا دسترسی به مواد اولیه وجود ندارد، بنابر این ساختمان رنگدانه های طبیعی مورد شناسایی قرار گرفته و مشابه آن در صنعت ساخته می شود. از این رنگها می توان بتاکاروتن را ذکر کرد که در سالهای اخیر در صنعت ماکارونی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    در کشور ما گندم مخصوص ماکارونی به نام Ourum به صورت انبوه تولید نمی شود، گندم های این گونه، سبب ایجاد آرد گندم های مورد استفاده در ایران دارای ارزش نانوایی می باشند، بنابر این ماکارونی تولیدی از رنگ مطبوع برخوردار نمی باشند، لذا از رنگ بتاکاروتن استفاده می شود. گروه سوم از رنگها، رنگهای شیمیایی مصنوعی می باشند که این رنگها برخلاف رنگهای طبیعی و مشابه طبیعی جزء مواد افزودنی شمرده می شوند و نیاز به مجوز جهت استفاده کردن می باشند. رنگ های شیمیایی مصنوعی، معمولا در نوشابه های غیر الکلی، آبنبات، آدامس و پوشش برخی از انواع شکلات استفاده می شوند.

     

    -1-1نام و کد محصول : [1]

     

    نام محصول انواع رنگ های خوراکی با کد آیسیک : 15491441 می باشد .

     

    این رنگها شامل : رنگهای طبیعی: این رنگها مستقیما از گیاه به دست آمده و در طبیعت به وفور یافت می شوند مانند کاروتن در هویج یا آنتوسیانین در گوجه فرنگی. رنگهای مشابه طبیعی: این رنگها دارای فرمول شیمیائی هستند که در طبیعت وجود دارد اما به دلیل اینکه استخراج رنگ از گیاه گران قیمت و مشکل می باشد در کارخانه

    فرموله می شود، مانند بتاکاروتن. رنگهای شیمیائی یا سنتتیک : این رنگها در آزمایشگاه و بر پایه ترکیبات شیمیائی ساخته می شوند مانند کارموزین. تقسیم بندی دیگری نیز برای رنگها از نظر قدرت حلالیت وجود دارد که از این منظر آنها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

     

    همچنین کد آیسیک رنگ طبیعی بتاکاروتن 15491471 می باشد .

    -2-1شماره تعرفه گمرکی [2]

    کد تعرفه ایی که انواع رنگهای خوراکی را در بر می گیرد شامل تعرفه 32041990 می باشد .

  • فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی

    فهرست:

    فصل – 1 معرفی محصول

    1-1 نام و کد محصول

    2-1 شماره تعرفه گمرکی

    3-1 شرایط واردات

    4-1 استاندارهای رنگ خوراکی

    5-1 قیمت تولیدات داخلی و جهانی محصول

    6-1 موارد کاربرد

    7-1 کالای جایگزین

    8-1 اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

    9-1 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده

    10-1 شرایط صادرات

    11-1 درصد تولید رنگهای خوراکی

    فصل -2 بررسی عرضه و تقاضا

    1-2 بررسی ظرفیت بهره برداری فعلی و روند تولید تا کنون

    2-2 بررسی طرحهای در دست اجرا

    3-2 بررسی روند واردات

    4-2 بررسی روند مصرف

    5-2 بررسی روند صادرات محصول

    6-2 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات

    7-2 شرح فرآیند تولید

    8-2 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی

    9-2 بررسی تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی شامل برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت

    10-2 پیشنهاد منطقه مناسب برای ایجاد طرح

    11-2 تامین نیروی انسانی

    12-2 برآورد میزان مصرف سالیانه آب ، برق و گاز

    14-2 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی

    15-2 تجزیه و تحلیل

    16-2 برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

    17-2 برآورد هزینه تعمیرات و نگهداری

    18-2 برآورد سرمایه در گردش

    19-2 نحوه سرمایه گذاری

    20-2 هزینه های تولید سالیانه

     

    منبع:

     

    سایت وزارت صنعت ، معدن و تجارت

     

    گمرک جمهوری اسلامی ایران

     

    کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت صنایع و معادن

     

    سایت اداره استاندارد کل ایران

     

    www.cen.eu.com

     

    اینترنت

     

    موسسه ( SRI ( FOOD DYE

     

    اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن

     

    WWW.FBPGROUP.ORG

طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی, طرح کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی, طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی, پروژه کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی, Business plan با موضوع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رنگ خوراکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت