طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 3930
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت

    خلاصه طرح 

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    معرفی محصول

     

    تاریخچه موتور سیکلت

    موتور سیکلت یک وسیله دو چرخ است که با یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه بعنوان یک وسیله نقلیه ارزان قیمت و بسیار پر کاربرد در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرارمیگیرد. شاید بتوان آن را دو چرخه ای نامید که تنها درمکانیسم حرکتی توسعه یافته است. اولین ایده ساخت یک وسیله موتوری دوچرخ واحتمالا اولین موتور سیکلت توسط دوسازنده آلمانی " گاتلیب دایملر " و" ویلهلم میباخ " در شهر بدکانسات ( شهری که از سال 1905 بخشی از اشتوتگارت شد ) در سال 1885 عملی و اجرا شد. البته وسیله ای که ساخته شد در واقع همان دوچرخه موتور دار بود که با مواد نفتی تغذیه می شد. بدنه آن از چوب بود و چرخهایی که در آن استفاده شده بود ترکیبی از اسپوکهای چوبی با تسمه های فلزی و شخصاً یک شاسی " بون کرشر" بود که درکنار پیشرانه تک سیلندر اتوسیکل و یک کاربراتور تلمبه ای این وسیله نقلیه ابتدایی موتوری را ارائه می کرد. سازندگان این اختراع خود را " " Reitwagen

     

    (یعنی خودروی سواری ) نام نهادند. هدف اولیه آنها طراحی یک فرم رسمی نقلیه نبود بلکه تمام کار و تلاش آنها بر طراحی یک حمل کننده موتور متمرکز بود.

     

    البته اگر کسی موتور سیکلت را بعنوان دو چرخ که با نیروی بخار کار می کند تعریف کند، اولین موتور سیکلت آمریکایی بوده است. این وسیله در نمایشگاه ها و سیرکهای آمریکای شرقی در سال 1867 توسط "سیلوستر هاروارد روپر" از روکسری ماساچوست به معرض دید همگان قرارداده شد. یک نمونه از ماشین روپر ساخت 1869 موجود است. این دستگاه از یک پیشرانه دو سیلندر زغال سوزساخته شده ویک میله اتصال بطور مستقیم چرخ عقب را به حرکت در می آورد .

    در اوایل گسترش صنعت تولید موتورسیکلت، سازندگان دوچرخه بسیاری وجود داشتند که تولیدات خود را به وسایلی با پیشرانه های درونسوز توسعه دادند. البته در ابتدای راه، کار تمامی تولید کنندگان، طراحی مدلهای سه یا چهار چرخه بود و این حالت امنیت و اطمینان کافی را برای کنترل وسیله و زمین نخوردن راننده تضمین می کرد.

     

    راه با قویتر شدن پیشرانه ها و توسعه طراحی بدنه دوچرخه ها سازندگان موتور سیکلت کم کم افزایش یافتند. یک مدل دوچرخ بسیار جالب که بعدها در سال 1892 طراحی شد. مدل " میلت" بود .

     

    میلت از یک پیشرانه 5 سیلندر استفاده میکرد که به عنوان توپی چرخ عقب نیز بکار می رفت. سیلندرها همراه چرخ دور میخوردند و میل لنگ آن نیز محور عقب را تشکیل می داد. اولین تولید موفق مدل دوچرخ، "هیلد براند وولفهولر " بود که درسال 1984

     

    در مونیخ عرضه شد. یک پیشرانه دو تایی موازی در پایین بدنه نصب می شد که سیلندرهای آن جلو و عقب می رفت. میله اتصال مستقیما به محور چرخ عقب متصل می شد . بجای استفاده از چرخ سنگین برای ذخیره انرژی در بین احتراق سیلندر در این موتور یک جفت تسمه محکم ارتجاعی مورد استفاده بود که هر کدام در قسمت خارجی برد سیلندر نصب می شد. سیستم خنک کننده پیشرانه استفاده از یک تانکی آب ( رادیاتور ) در بالای گلگیر عقب بود. در سال 1895 شرکت فرانسوی " دودیون باتن" پیشرانه ای ساخت که امکان تولید انبوه و عمومی موتور سیکلت را فراهم می کرد . این پیشرانه سبک، کوچک و با دور موتور بالا بود که از باتری و احتراق ذغال استفاده میکرد. دودیون باتن این پیشرانه 2.1اسب بخاری را برای استفاده درموتورهای شهری ارائه کرد .

     

    پیشرانه فوق توسط شرکت های متعددی همچون " ایندین " و هارلی دیویدسن در آمریکا کپی شد. اگر چه یک آمریکایی به نام " پنینگتون " تعدادی ماشین از این

     

    دست را در سال 1895 ساخت .

    اولین تولید آمریکایی موتور سیکلت " ارینت آستره " بود که کمپانی "هتز " در و

     

    "اتهام ماساچوست" ساخته شد.

     

    سال ها پس از آن تا قبل از جنگ جهانی اول، بزرگ ترین تولید کننده موتور سیکلت شرکت" ایندین" بود. پس از آن " هارلی دیویدسن " این جایگاه را در دست داشت.

     

    در سال 1928 این DkW بود که به بزرگ ترین سازنده تبدیل شد. موتور سیکلت های ب ام و در سال 1923 با موتور دو قلو یا " بوکسر " خود وارد عرصه شد. پس از جنگ جهانی دوم گروه BSA ، موتور سیکلت های "ترایامف" را در سال 1951

     

    خریداری کردند تا بدین ترتیب ادعای تولید یکی از هر چهار موتور سیکلت را داشته و به بزرگ ترین تولید کننده وقت تبدیل شوند. شرکت آلمانی NSU از سال 1955 تا

     

    1970 به بزرگ ترین سازنده موتور سیکلت بدل شد .

     

    1970سالی بود که هوندا این عنوان را بدست آورد و تا امروز نیز در اختیار دارد .تولید کنندگان انگلیسی ( ترایامف BSA نورتون ) تا قبل از به عرصه آمدن ژاپنی ها ( و

     

    در راس شان هوندا ) جایگاه غالبی در تولید موتور سیکلت در برخی بازارها داشتند .

     

    اما تولیدات سریع، ارزان، متنوع و با کیفیت برتر ژاپنی ها در اواخر 1960 و اوایل

     

    1970بازار را از دست دیگران خارج کرد و شرکت های انگلیسی را کم کم از بین برد .

     

    امروز شرکت های ژاپنی سازنده موتور سیکلت هوندا، کاوازکی و سوزوکی صنعت موتور سیکلت را تحت نفوذ گرفته اند. اگرچه هارلی دیویدسن هنوز از محبوبیت بالایی در ایالات متحده برخوردار است، البته درسال های اخیر برخی از مارک های دیگر نیز توانسته اند باز هم محبوبیت خود را بدست آورند و دراین میان شرکت هایی همچون ب ام و، ترایامف ودوکاتی و همچنین ویکتوری به عنوان دومین تولید کننده موفق موتور سیکلت در آمریکا وجود دارند.

    تاریخچه موتور سیکلت در ایران

     

    رشد چشمگیر صنایع موتورسیکلتسازی در سالهای گذشته در کشور بسیار سریع بوده است. رشدی که مسائل بسیاری در پی داشته و بررسی وضعیت آن میتواند برای برنامهریزان اقتصادی کشور بسیار مفید باشد.

     

    آنچه درپی می آید گزارش کوتاهی از وضعیت این صنعت از گذشته تا امروز است. به طور دقیق روشن نیست که تولید موتورسیکلت در ایران از چه زمانی آغاز شده، اما اولین موتورسیکلت در سال 1342 در سطح کشور توزیع شد.

     

    نخستین عرضه کننده موتورسیکلت داخلی، رکس نام داشت که موتورسیکلتی را به همین نام توزیع کرد. در سال 1353 شرکت ایران دوچرخ، موتورسیکلت دو زمانه یاماها و در سال 1355 شرکت تیزرو، موتورسیکلت چهارزمانه هوندا را با شراکت مالی کشور ژاپن در ایران ارائه کردند.

     

    سپس شرکتهای جهانرو و نیرومحرکه نیز اقدام به تولید کاوازاکی دو زمانه، براوو و اسکوتر وسپا کردند.

     

    آنگاه دیگر شرکتها یکی پس از دیگری به جرگه تولیدکنندگان اضافه شدند و کمکم با حضور نسل جدید، پیشینه تولید کمرنگ و مونتاژ و عرضه از اقبال بیشتری برخوردار شد. صنعت موتورسیکلت از سال 1379 به رشد کمی تعداد تولید کننده و تعداد محصول بیسابقه دست یافت.

     

    دلایل مؤثر بر افزایش کمی عرضه موتورسیکلت را میتوان در بالا رفتن قیمت خودروها، ترافیک سنگین در کلان شهرها، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید شهروندان و روستاییان کشور دانست. بنابر برخی از گزارشها و آمارهای منتشر اکنون در حدود بیش از 300 شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در کشور به ثبت رسیدهاند که از این تعداد، حدود نیمی از آنها فعال هستند.

    بیشتر محصولات موتورسیکلت سازان، دستکم از نظر ظاهر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و بیشتر قطعات و اجزای آنها نیز از کشورهایی مانند چین وارد می شود. هماکنون غیر از موتور موتورسیکلت، 90 درصد تجهیزات این وسیله نقلیه در داخل کشور تولید میشود.

     

    تاکنون 600 مجوز برای تولید موتورسیکلت در ایران صادر شده و 230 شرکت پروانه بهرهبرداری دریافت کردهاند اما تعداد موتورسیکلت سازان از 150 به 100 واحد تقلیل یافته است.در یک مقطع زمانی، تعداد متقاضیان تولید موتورسیکلت به سرعت رشد کرد به طوری که تعداد زیادی مجوز برای تولید موتورسیکلت صادر شد.

     

    این امر به دلیل ایجاد پایگاه تولید ارزان قیمتی به نام چین بود که شهروندان ایرانی نیز توانایی خرید این موتورسیکلتها را داشتند اما چندی بعد با وضع استانداردهای سختگیرانه و توجه مردم به اموری مانند کیفیت و خدمات پس از فروش و آگاه شدن از مارکهای باکیفیت، تولیدکنندگان با مشکل رو به رو شدند و به ناگاه تقاضا برای موتورسیکلت کاهش یافت و آهنگ رشد این بازار معکوس شد.

     

    براساس آمار وزارت صنایع و معادن، یک میلیون و 80 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال 1383 در ایران تولید شد که این تعداد در سال 1384 به حدود 850 هزار دستگاه رسید. این در حالی است که در سال 1381 یک میلیون و پنجهزار دستگاه موتورسیکلت در ایران، تولید شده بود.

     

    در حال حاضر آمار دقیق و قطعی از میزان تولید موتورسیکلت در کشور برای سال وجود ندارد اما پیشبینی میشود این رقم، کمتر از 800 هزار دستگاه باشد.

     

    بازاریابی نامناسب تولیدکنندگان و صدور مجوز تولید به صورت بیرویه، سبب افزایش تعداد موتورسیکلتسازان شد و حال پس از اشباع بازار، این سازندگان با مشکل مواجه شدهاند. تقاضای واقعی این بازار 500 هزار دستگاه در سال است. این در حالی است که در حال حاضر حدود هفت میلیون دستگاه موتورسیکلت در ایران تردد می کنند.

  • فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت

    فهرست:

    خلاصه گزارش

    -1 معرفی محصول

    -1-1 نام و کد آیسیک محصول

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی

    -1-3 شرایط واردات

    -1-4 بررسی و ارائه استاندارد (ملی یا بین المللی)

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    -1-6 توضیح موارد مصرف و کاربرد

    -1-7 بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    -1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

    -1-9 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

    -1-10 شرایط صادرات

    -2وضعیت عرضه و تقاضا

    -2-1 بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولیدات از آغاز برنامه سوم تا کنون و محل واحدها و

    تعداد آنها و سطح تکنولوژی واحدهای موجود، ظرفیت اسمی، ظرفیت عملی، علل عدم بهره برداری

    کامل از ظرفیت ها، نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول

    -2-2 بررسی وضعیت طرح های جدید و طرح های توسعه در دست اجرا ( از نظر تعداد ، ظرفیت،

    محل اجرا، میزان پیشرفت فیزیکی و سطح تکنولوژی آنها و سرمایه گذاری های انجام شده اعم از

    ارزی و ریالی و مابقی مورد نیاز)

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا پایان سال ) 87 چقدر از کجا)

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه

    -2-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا پایان سال 87 و امکان توسعه آن

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم

    -3بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر

    کشورها

    -4 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی تکنولوژی های مرسوم در فرآیند تولید محصول

    -5 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی شامل برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت به تفکیک

    ریالی و ارزی ( با استفاده از اطلاعات واحدهای موچود، در دست اجراء، UNIDO و اینترنت و

    بانک های اطلاعاتی جهانی، شرکت های فروشنده تکنولوژی و تجهیزات و ... )

    -5-1 اطلاعات مربوط به سرمایه ثابت طرح

    5-1-2 هزینه های محوطه سازی

     

    5-1-3 هزینه های ساختمان

     

    5-1-4 هزینه ماشین آلات و تجهیزات خط تولید

     

    -5-1-5 هزینه های تاسیسات

     

    -5-1-6 هزینه های وسائط نقلیه

     

    5-1-7 هزینه لوازم اداری و خدماتی

     

    -5-1-8 هزینه های قبل از بهره برداری

     

    -5-1-9 جمع هزینه های ثابت سرمایه گذاری

     

    -5-2 سرمایه در گردش مورد نیاز طرح

     

    -5-3 کل سرمایه مورد نیاز طرح

     

    -5-4 تأمین منابع مالی طرح

     

    -5-5 هزینه های سالیانه

     

    -5-5-1 هزینه مواد اولیه

     

    -5-5-2 هزینه نیروی انسانی

     

    -5-5-3 هزینه های سوخت و انرژی مصرفی

     

    -5-5-4 تعمیر و نگهداری

     

    -5-5-5 استهلاک

     

    -5-5-6 هزینه های سالیانه تولید

     

    -5-6 شاخص های اقتصادی

     

    -6 میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تامین آن از خارج یا داخل کشور قیمت ارزی و ریالی آن و بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده

     

    -7 پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح

     

    -8 وضعیت تامین نیروی انسانی و تعداد اشتغال

    -9 بررسی و تعیین میزان تامین آب ، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی (راه- راه آهن – فرودگاه- بندر ...) و چگونگی امکان تامین آنها در منطقه مناسب برای اجرای طرح

     

    -10 وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی

    -11 تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت, طرح کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت, طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت, پروژه کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت, Business plan با موضوع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید رینگ موتورسیکلت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت