طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 3840
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی

    نام محصول   تولید و تصفیه روغن ماهی  
    ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی)   200 تن در سال  
           
        مصارف غذائی انسان ، مصارف داروئی روغن ماهی ، استفاده از  
    موارد کاربرد روغن ماهی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و مصارف روغن  
          ماهی در ساخت رنگها  
    مواد اولیه مصرفی عمده   انواع ماهی تازه یا منجمد  
             
    کمبود محصول (پایان برنامه توسعه پنجم)   مازاد عرضه  
    اشتغال زایی (نفر) 24  
    زمین مورد نیاز (مترمربع) 3500  
      اداری (مترمربع) 60  
    زیربنا تولیدی (مترمربع) 800  
    انبار (مترمربع) 200  
       
      تاسیسات و سایر (مترمربع) 100  
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی   2000 تن ماهی در سال  
    میزان مصرف آب (مترمکعب) 3000  
    برق (کیلو وات ساعت) 576000  
    سالانه یوتیلیتی  
    گازوئیل (مترمکعب) 600  
       
    سرمایه گذاری ارزی (یورو) ---  
    ریالی (میلیون ریال) 9400  
    ثابت طرح  
    مجموع (میلیون ریال) 9400  
       
    محل پیشنهادی اجرای طرح استانهای خوزستان ، هرمزگان ، بوشهر ، سیستان و بلوچستان  

     

     

    مقدمه

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی

     

    انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار

     

    گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار

     

    میگیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی می باشد. این

     

    مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا

     

    محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد

     

    گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز

     

    شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح

     

    برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات

     

    مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید

     

    است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

    توضیح ضروری : روغن موجود در اندام ماهی تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد و

     

    لذا بخش عمده آن مربوط به گوشت و استخوان و سایر اندام های ماهی می باشد که به طور متوسط

     

    می توان گفت که پس از روغن گیری ، حدود ده برابر آن نیز گوشت ، استخوان و سایر اندام های

     

    ماهی باقی می مانند که معمولا این مواد به صورت پودر تبدیل و برای خوراک دام و طیور و حتی

     

    آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین در بسیاری از واحدهای روغن گیری ، مواد جامد باقی

     

    مانده نیز به پودر تبدیل می گردد و می توان گفت که واحد روغن گیری و واحد تولید پودر ماهی

     

    همواره در کنار هم ایجاد و مورد استفاده قرار می گیرند . لیکن در طرح حاضر از آنجائیکه هدف

     

    بررسی طرح با حداقل سرمایه گذاری است ، لذا فرض بر این است که ضایعات باقی مانده فرایند

     

    تولید ( که به نوعی می توان گفت مقدار و ارزش آن به مراتب بالا از روغن استخراج شده است ) جمع

     

    آوری و پس از خشک کردن مقدماتی به سایر واحدهای تولید کننده پودر ماهی فروخته خواهند شد .

     

    این مواد در آنجا به شکل پودر ماهی قابل عرضه به بازار تبدیل و پس از بسته بندی روانه بازار می

     

    گردد .

     

    در انتها هر چند با توجه بر مطالب ذکر شده طرح حاضر صرفا از نگاه استخراج روغن ماهی تهیه

     

    شده است ولی به سرمایه گذاران محترم توصیه می شود که در صورت برخورداری از توان مالی

     

    مناسب ، حتما قسمت تولید پودر ماهی و بسته بندی آن را نیز در کنار طرح ایجاد نمایند .

    رئوس مطالب

     

    -1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3

     

    -2-1 شماره تعرفه گمرکی

     

    -3-1 شرایط واردات

     

    -4-1 بررسی و ارائه استاندارد

     

    -5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    -6-1 معرفی موارد مصرف و کاربرد

     

    -7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

    -8-1 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

    -9-1 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

     

    -10-1 معرفی شرایط صادرات

     

    – 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3

    مطابق تعاریف علمی ، واژه روغن برای آن دسته از مایعات به کار می رود که با آب مخلوط نمی شوند و

     

    به دلیل آن که چگالی آنها کمتر از آب است، روی آب شناور می مانند. اصولاً روغن به چربی اطلاق

     

    می شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع باشد. لیکن به صورت عمومی روغن ها ( خوراکی ) به

     

    آندسته از روغن ها و چربی ها که از نباتات یا حیوانات استخراج شده و مصرف خوراکی انسان را دارد ،

     

    اطلاق می گردد .

     

    روغن ماهی از جمله روغن های خوراکی است که از انواع ماهیان گرفته شده و در تهیه غذاها مورد

     

    استفاده انسان قرار می گیرد . عامل اصلی که سبب ایجاد مزیت در روغن ماهی به نسبت سایر روغن ها

     

    و چربی های نباتی و حیوانی می گردد ، ماده ای به نام امگا 3 است .  Omega- 3  که یک نوع

     

    Essential Fatty Acid می باشد ( Essential به این معنی است که بدن آن را نمی سازد و ما باید از

     

    طریق تغذیه آن را به بدن برسانیم) ماهی یکی ازبهترین منبع های Omega- 3  می باشد و نوعی از آن

     

    که در ماهی وجود دارد دارای 2 نوع Acid Fatty می باشد که در سلامت انسان نقش بسیار مهمی دارد،

     

    این دو نوعFatty Acid شامل:

    DHA که نقش مهمی در فعالیت مغز دارد و همچنین خاصیت ضد تورم و

     

    التهاب را دارد و برای سلامتی مفصل ها بسیار مؤثر است.

     

    EisosahexonicAcid -EPA که نقش مهمی در خاصیت ضد ورم و التهاب دارد و همچنین تنظیم کننده

     

    دستگاه ایمنی بدن، دستگاه گردش خون و همچنین انعقاد خون می باشد.

     

    از خاصیتهای دیگر Omega- 3 تأثیر آن در دستگاه گردش خون است که کمک به زیبائی پوست و مو

     

    می کند. این چربی می تواند در درمان امراضی چون آسم، سرطان، بیماریهای قلبی، بالا بودن فشار خون،

     

    بالا بودن چربی خون، پوکی استخوان، آرتروز، افسردگی و ناراحتی های روحی و روانی مؤثر باشد.

    Atlantic و ماهی هائی چون Trout, Sordfish, Tuna, Atlantic Halibut دارای

     

    میزان کمتری از این چربی می باشند.

     

    همچنین Omega- 3 در مواد غذائی دیگری چون Flaxseed Oil, Canola Oil, Walnut Wheat Germ و

     

    Soy bean یافت می شود.

     

    خوردن روزانه 1 تا 2 گرم از این نوع چربی کمک به جلوگیری از امراض مختلف می کند.

     

    گنجانیدن اسید های چرب ضروری (Essnetial Fatty Acid) در برنامه غذائی روزانه بسیار لازم می

     

    باشد، زیرا که این چربیهای مفید کمک بسیارمؤثری در سلامتی بدن، سلامتی قلب و مغز دارند. اسید

     

    های چرب ضروری (Essnetial Fatty Acid) نقش بسیار مهمی در زیبا سازی و سالم نگاه داشتن پوست

     

    و مو دارند، زیرا که در رقیق سازی و دستگاه گردش خون مؤثر می باشند.

     

    Omega-3 یکی از مهمترین اسید های چرب ضروری (Fatty Acid Essnetial) می باشد که تأثیر فراوانی

     

    روی انرژی، خلق و خو و خواب می گذارد. کمبود Omega -3 ممکن است ایجاد خستگی، افسردگی، بی

     

    خوابی و اضطراب و ناراحتی ها جسمی و روحی شود.

     

    Omega-3 برای سلامتی سلولهای بدن و سوخت و ساز Cholestrol و Triglycerides نقش مهمی دارند و

     

    در نتیجه می توانند میزان آنها را در خون کاهش دهند و در دراز مدت با مصرف Omega-3 دربرنامه

     

    غذائی می شود که از بیماریهای قلبی جلوگیری کرد.

     

    Omega-3 به رقیق شدن خون کمک می کند، باعث انبساط رگهای خون می شود، از ورم و التهاب کم

     

    می کند و در نتیجه کمک به رفع سردرد، درد مفاصل و ناراحتی مربوط می کند.

     

    تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه Omega-3 می تواند از رشد بدخیم تومورها جلوگیری کند.

     

    ماهی و روغن ماهی یکی ازمهمترین منابع Omega-3 می باشد.

     

    معمولا برای روغن ماهی و یا ماهی، نوعی را که از دریای عمیق( (Deep Sea تهیه شده ، مصرف نمائید

     

    تا آلودگی جیوه( (Mercury کمتری داشته باشد.

     

    بهترین منابع Omega-3 در غذاهای دریائی شامل می باشد:

     

    ماهی آزاد (Salmon)

     

    قزل آلا (Trout)

     

    تُن (Tuna)

     

    ماکرل (Mackerel)

     

    شاه ماهی (Herring)

    ساردین ( Sardine )

     

    انچوی (Anchovies)

     

    لیکن در اینجا باید گفت که استفاده از ماهیان ذکر شده در بالا برای استخراج روغن ماهی اقتصادی

     

    نبوده و لذا در عمل از ماهیان ارزان قیمت که مطلوبیت کمتری در بازار از نظر مصارف خوراکی دارند ،

     

    استفاده می گردد که فانوس ماهی و ماهی کلیکا از جمله آنها می باشد .

     

    کد ISIC محصول

     

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن محصولات روغن ماهی دارای کد آیسیک 15141711

     

    میباشد .

     

    توضیح : واحدهای فعال در تولید روغن ماهی خوراکی به دو گروه تقسیم می گردند . گروه اول روغن را از ماهی استخراج نموده و گروه دوم روغن استخراج شده فوق را تصفیه ، بسته بندی و روانه بازار می نمایند .

     

    در طرح حاضر هدف بررسی طرح ایجاد واحد صنعتی می باشد که روغن را پس از استخراج تصفیه نیز نموده و سپس آنرا روانه بازار خواهد نمود .

     

    – 2 – 1 شماره تعرفه گمرکی

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه 15042000 برای

     

    روغن ماهی استخراج شده است . حقوق ورودی این کالا 4 درصد است .

    شرایط واردات

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که

     

    محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی ذکر

     

    شده در قسمت1-2 واردات انجام می گیرد .

     

    -4-1 بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی

    با مراجعه به فهرست استانداردهای ملی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، هیچگونه

     

    استاندارد ملی برای روغن ماهی بدست نیامده است و لذا می توان گفت که محصول مورد مطالعه فاقد

     

    استاندارد ملی است .

     

    -5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی

    -1-5-1 بررسی قیمتهای داخلی

    قیمت روغن ماهی در بازار تابع کیفیت آن ، فصول مختلف سال ، وضعیت صید ماهی از دریا ،

     

    وضعیت بازار و همچنین شرایط اقتصادی کشور است و لذا در سالهای گذشته با توجه بر متغیر بودن

     

    عوامل فوق، قیمت ها نیز متغیر بوده است . بنابراین قیمت ثابتی را نمی توان برای آن عنوان نمود .

     

    بطوریکه مطابق اطلاعات جمع آوری شده در سال گذشته قیمت هر کیلو روغن ماهی در بازارهای جنوب

     

    کشور از 30000 ریال تا 45000 ریال متغیر بوده است .

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی

    فهرست:

    مقدمه.................................................................................................................................. 1

     

    بخش اول : معرفی محصول.................................................................................................... 3

     

    -1 -1 نام و کد محصولات (آیسیک 4................................................................................ (3

     

    -2-1 شماره تعرفه گمرکی................................................................................................... 7

     

    -3-1 شرایط واردات محصول............................................................................................... 8

     

    -4-1 بررسی و ارائه استانداردهای موجود در محصول ( ملی یا بین المللی )............................ 8

     

    -5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول............ .   8

     

    -6-1 معرفی موارد مصرف و کاربرد..................................................................................... 9

     

    -7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............. ...   12

     

    -8-1 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز...................................................................... 13

     

    -9-1 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول................................................... 14

     

    -10-1 شرایط صادرات...................................................................................................... 15

     

    بخش دوم : بررسی وضعیت عرضه و تقاضا........................................................................... 16

     

    -1-2 بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.......................... 17

     

    -2-2 بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا..................... .......... 23

     

    -3-2 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 25................................ .. 1387

     

    -4-2 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون............................................... 26

     

     بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 28............................... 1387

     

    -6-2 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه پنجم.... ...................... 28

     

    بخش سوم : مطالعات فنی و تکنولوژیکی......................................................................... ..   32

     

    -3 بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور........................... 33

     

    -4 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در فرایند تولید محصول............................ 36

     

    -5 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه ثابت................... 37

     

    -6 برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و منابع تامین آن.............................................. 45

     

    -7 پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح........................................................................ 48

     

    -8 وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال................................................................... 50

     

    -9 بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی............................... 51

     

    -10 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی...................................................... .................. 54

     

    -11 تجزیه و تحلیل و ارائه جمعبندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید. ..   55

     

    بخش چهارم : مطالعات مالی و اقتصادی................................................................................. 56

     

    -1-12 ارائه اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری و سرمایه در گردش............................. ..   57

     

    -2-12 محاسبه و تجزیه و تحلیل نقطه سربسر.......................................................... ........... 59

     

    -3-12 آنالیز قیمت و حاشیه سود....................................................................................... 61

     

    -4-12 آنالیز جریان نقدی طرح.......................................................................................... 61

     

    -5-12 آنالیز ریسک پذیری پروژه...................................................................................... 63

     

    -6-12 محاسبه کلیه شاخصهای مالی.................................................................................... 64

     

    -7-12 آنالیز حساسیت طرح نسبت به پارامترهایی نظیر قیمت فروش.................................. 65

     

    منبع:

    ندارد

طرح توجیهی طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی, طرح کارآفرینی طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی, طرح توجیهی طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی, Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید و تصفیه روغن ماهی خوراکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت