پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 3593
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع ساختمانی و مصالح ساختمانی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    بتن سبک طبق تعریف مؤسسه بتن آمریکا (ACI 116R-87) عبارت است از بتنی که وزن مخصوص » : آن به طور محسوسی کمتر از وزن مخصوص بتنی است که با سنگدانه های طبیعی یا شکسته ساخته می شود بتن دانه سبک در سه نوع طبقه بندی می شود که عبارتند از: بتن سبک ناسازه ای، بتن سبک سازه ای و بتن سبک متوسط.

    بتن سبک سازه ای که معمولاً به عنوان جداسازهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد، دارای جرم مخصوص کمتر از 800 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد(وزن مخصوص بتن معمولی حدود 2400 کیلوگرم بر 0 تا 7 نیوتن بر میلی متر مربع / مترمکعب می باشد ). با وجود جرم مخصوص کم، مقاومت فشاری آن حدود 35 است. دو نوع از معمول ترین سنگدانه های مورد مصرف در این نوع بتن پرلیت ( نوعی سنگ آذرین )  و ورمیکولیت (ماده ای با ساختار ورقه ای شبیه میکا )  هستند.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  قطعات بتنی سبک پیش ساخته

    دلایل انتخاب طرح :

    با توجه به تمایل روز افزون بشر به شهرنشینی به خصوص در کشورهای در حال توسعه و به تبع آن نیاز ساختمان های با استحکام و عمر بیشتر و هزینه کمتر، نیاز به مصالح ساختمانی که در عین سبک و ارزان بودن از مقاومت و دوام کافی برخوردار باشند، روز به روز در حال افزایش است، اما با توجه به وجود جایگزین هایی برای این محصول، می توان گفت که اهمیت استراتژیک ندارد.

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 32 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد آیسیک محصول

    کد آیسیک قطعات پیش ساخته بتنی و سیمانی و سبک 26951110 می باشد.

     

     

    شماره تعرفه گمرکی :

    شماره تعرفه گمرکی اشیاء ساخته شده از سیمان یا از بتن یا از سنگ مصنوعی، حتی مسلح شده  6810 می باشد که به موارد زیر تقسیم می شوند:

    به شکل چهارگوش،به شکل لوح (Flagstone) آجر و اشیاء همانند

    بلوک و آجر برای ساختمان 681011

    نتب کبس ( بر پایه پوکه خرد شده،سرباره یا گدازه، دانه بندی شده 68101110)

     

    شرایط واردات

    که شرایط ورود الاهای مذکور به شرح زیر می باشد:

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    قیمت داخلی کالاهای ساخته شده از بتن سبک در جداول 1-4 و 1-5 ارائه شد هاست. همچنین با داشتن مقدار واردات در هر سال و ارزش ریالی و دلاری آن و همچنین میزان تعرفه گمرکی می توان با استفاده از رابطه ( 1)، برآوردی از قیمت جهانی این محصولات بدست آورد که در جدول 1-6 نشان داده شده است.

    اگر قیمت جهانی را متغیر X میزان واردات سالیانه را متغیر Y و حقوق گمرکی را متغیر A در نظر بگیریم رابطه ( 1) بین میزان واردات و قیمت برقرار است:

    Ax+x=y

     

    بررسی و ارائه استاندارد ملی

    استاندارد ملی ایران در مورد ویژگی های بلوک های ساخته شده با بتن سبک با شماره 6045 و 6049 توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه شده است.

     

    توضیح موارد مصرف و کاربرد

    بلوک های سبک بتنی در انواع مختلف دیواری، سقفی و تیغه ای تولید می شوند و دارای کاربردهای گسترده ای در انواع دیوارهای پوشش خارجی جداکننده نما، دوجداره عایق ضد آتش، باربر ونیز سقف های سبک بتنی  (تیرچه و بلوک ) می باشند.

     

    بررسی کالای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    کالاهای جایگزین و یا رقیب بلوک های بتنی سبک در سقف های تیرچه وبلوک، بلوک های سفالی و پنل های ساخته شده از موادی مانند پلی استایرن می باشند بخصوص پنل های پلی استایرن که به علت وزن بسیار کم رقیبی جدی برای بلوک های بتنی سقف می باشند. رقبای بلوک های سیمانی که در ساخت دیوار بکار می روند نیز آجرهای سفالی، پن لهای پلی استایرن و قطعات و دیوارهای گچی می باشند.

    کشورهای عمده تولید و مصرف کننده حصول

    امروزه بتن و قطعات بتنی بخصوص بتن سبک به خاطر داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود تقریباً در تمامی کشورها جزء لاینفک ساختمان سازی می باشد، و از آنجائیکه هزینه حمل و نقل قطعات بتنی حتی انواع سبک آن بالاست و ضمناً ساخت آن نیاز به تکنولوژی بالایی ندارد، اکثر کشورها خودشان بتن و قطعات بتنی مورد نیاز خود را تولید می کنند و در نتیجه میزان تولید هر کشور تابعی از میزان ساخت و ساز در آن کشور است.

     

    وضعیت عرضه و تقاضا

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون بتنی میزان قطعات سبک پیش ساخته و میزان رشد ظرفیت تولید در هر سال نسبت به سال قبل از آن، از 1 آورده شده است.

     

     

    پراکندگی واحدهای فعال به تفکیک استان

    میزان سهم تولید هر استان در ابتدا و انتهای برنامه سوم توسعه (سال های 1379 و) 1384   نشان داده شده است.

     

     

     

    بررسی وضعیت طرح های جدید و طر حهای در دست اجرا

    هم اکنون در کشور 2469 واحد تولید قطعات بتنی سبک پیش ساخته با ظرفیت   421245620  مترمکعب در حال ساخت می باشند که با بهره برداری از همه این طرح ها، در پایان سال 1390 ظرفیت تولید قطعات بتنی سبک پیش ساخته در کشور به 423074554 مترمکعب در سال خواهد رسید.

     

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1384

    واردات قطعات بتنی سبک پیش ساخته تنها در سا لهای 1380 و 1384 و بصورت موردی و خاص صورت گرفته است. میزان واردات از کشورهای مختلف در مدت برنامه سوم در جداول 2شده است.

     

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم 1384

    میزان و روند صادرات قطعات بتنی سبک پیش ساخته از سال 1379 تا سال 1384 ، در جدول آورده شده است. سهم صادرات به کشورهای مختلف در مدت برنامه سوم توسعه در شکل های زیر نشان داده شده است بتنی سبک 49,3 درصد ، صادرات قطعات پیش ساخته از ابتدای برنامه سوم توسعه تا پایان سال 1384کاهش داشته است.

     

     

     

     

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم

    میزان مصرف قطعات بتنی سبک پیش ساخته از رابطه (2)  محاسبه گردیده است

    (2) میزان صادرات - میزان واردات + میزان تولید = میزان مصرف

    روند مصرف از آغاز برنامه سوم تا پایان سال 1384 درنمودار 2 برابر است.

     

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    قطعات بتنی سبک پیش ساخته از ابتدای برنامه سوم توسعه تا پایان سال 1384

     

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات

    صادرات قطعات بتنی سبک طی برنامه سوم توسعه روند کاهشی داشته با توجه به بالا رفتن کیفیت تولیدات داخلی در سال های اخیر، که یکی از علل آن استفاده از دانش روز دنیا و استفاده از مواد اولیه و افزودنی جدید و با کیفیت بالا می باشد، و همچنین نیاز کشورهای همسایه ایران که همگی در حال توسعه بوده و به شدت نیازمند مصالح مرغوب و با قیمت مناسب می باشند، در صورت توجه دولت به این بخش و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان چشم انداز روشنی را برای این بخش از صنعت متصور بود.

     

    کلیات روش تولید :

    بتن های سبک سازه ای دارای مقاومت و وزن مخصوص کافی می باشند، به گونه ای که کاربرد آن ها را در اعضای سازه ای مجاز می سازد. این بتن ها عموماً دارای جرم مخصوصی بین 1400 الی 1900 کیلوگرم بر مترمکعب بوده و حداقل مقاومت فشاری تعریف شده برای آن ها معادل 17 نیوتن بر میلیمترمربع است. در بعضی حالات امکان افزایش مقاومت تا 60 نیو تن بر میلیمترمربع نیز وجود دارد . در مناطق زلزل ه خیز ، طبق نتب اه ی سبک متوسط، از لحاظ وزن مخصوص و مقاومت فشاری در محدود های بین بتن های سبک ناسازه ای و سازه ای قرار دارند به گونه ای که مقاومت فشاری آن ها بین 7 الی 17 نیوتن بر میلیمترمربع و جرم مخصوص آن ها 800 الی 1400 کیلوگرم بر مترمربع می باشد.

    به بتن سبک اغلب به عنوان جایگزینی مناسب و مکمل برای بتن معمولی و به منظور کاهش وزن سازه کار می رود، هر چند مقاومت فشاری نهایی آن در مقایسه با بتن های معمولی کمتر است، اما این ضعف معمولاً با کاهش بار مرده و افزایش مقاومت بتن در مقابل آتش سوزی جبران می شود. کاهش بار مرده در سازه موجب کاهش ابعاد پی ساختمان، کاهش ابعاد پی های منفرد و کاهش عرض پی های زیر دیوار، ابعاد ستون ها، تیرها و همچنین کاهش ضخامت سقف می گردد. این کاهش در جرم بتن مصرفی (کاهش در وزن مخصوص و جرم یکسان است ) موجب صرفه جویی در هزینه ساخت اعضای فوق الذکر و جبران اضافه هزینه ناشی از ساخت بتن سبک خواهد شد. علاوه بر این میزان عایق سازی صوتی و حرارتی آن به گونه ای است که در اکثر موارد استفاده از لایه های اضافی جهت عایق بندی جزیی و یا کلی را منتفی می سازد که خود از لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود.

     

    بتن سبک ناسازه ای

    این نوع بتن ها با جرم مخصوصی معادل 800 کیلوگرم بر متر مکعب و کمتر، به عنوان تیغه های جداساز و عایق های صوتی در کف بسیار مؤثر هستند. این نوع بتن می تواند در ترکیب با مواد دیگر در دیوار، کف و سیستم های مختلف سقف مورد استفاده قرار گیرد. مزیت عمده آن در کاهش هزینه لازم برای تهویه گرمایی یا سرمایی فضاها و کاهش انتقال صوت بین طبقات و فضاهای ساختمان است. بتن های سبک ناسازه ای بر اساس ترکیب ساختمان، خود می توانند به دو گروه جداگانه تقسیم بندی شوند.

     سختی بتن های  اسفنجی که در آن ها با استفاده از ایجاد کف، حبا ب های هوا در خمیر سیمان یا در ملات سیمان  سنگدانه ایجاد می گردد. کف مورد نظر یا از طریق مواد ک فزا در حین اختلاط تولید شده و  با بتن سنگدانه های سبک یا به اختصار بتن های دانه سبک با استفاده از پرلیت یا ورمیکولیت منبسط شده و یا الیاف منبسط شده پلی استر ساخته می شوند. جرم مخصوص خشک این مخلوط بین 240 تا 960 کیلوگرم برمترمکعب می باشد.

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 6

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 6

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 7

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 7

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 7

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 7

    نام و کد آیسیک محصول............................................................................................................................................ 7

    شماره تعرفه گمرکی :................................................................................................................................................. 8

    شماره تعرفه گمرکی اشیاء ساخته شده از سیمان یا از بتن یا از سنگ مصنوعی، حتی مسلح شده  6810 می باشد که به موارد زیر تقسیم می شوند:.......................................................................................................................................................................... 8

    شرایط واردات............................................................................................................................................................ 8

    که شرایط ورود الاهای مذکور به شرح زیر می باشد:................................................................................................ 8

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول.......................................................... 9

    بررسی و ارائه استاندارد ملی................................................................................................................................... 10

    توضیح موارد مصرف و کاربرد................................................................................................................................. 10

    بررسی کالای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول................................................................ 10

    کشورهای عمده تولید و مصرف کننده حصول........................................................................................................ 11

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 11

    پراکندگی واحدهای فعال به تفکیک استان.............................................................................................................. 12

    بررسی وضعیت طرح های جدید و طر حهای در دست اجرا................................................................................ 14

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1384........................................................................... 16

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم 1384..................................................................................... 16

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم.................................................................................................................. 19

    قطعات بتنی سبک پیش ساخته از ابتدای برنامه سوم توسعه تا پایان سال 1384................................................. 20

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات............................................................................................................. 20

    کلیات روش تولید :.................................................................................................................................................. 21

    بتن سبک ناسازه ای................................................................................................................................................. 22

    بتن سبک متوسط..................................................................................................................................................... 23

    بتن های سبک سازه ای........................................................................................................................................... 23

    دسترسی به مواد اولیه............................................................................................................................................... 24

    طرح اختلاط و روش اختلاط بتن سبک سازه ای.................................................................................................. 24

    آزمایش و کنترل کیفیت بتن دانه سبک سازه ای..................................................................................................... 26

    خط تولید :............................................................................................................................................................... 27

    قالب بندی :.............................................................................................................................................................. 27

    بتن ریزی.................................................................................................................................................................. 28

    عمل آوری................................................................................................................................................................ 28

    جابجایی و حمل قطعات.......................................................................................................................................... 29

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 29

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 30

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 30

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 30

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 30

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 31

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 31

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 32

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 32

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 33

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 34

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 34

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 35

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 35

    تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی و تاثیر دادن قیمت زمین در منطقه پیشنهادی....................................................... 36

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 37

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 37

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 38

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 38

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 38

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 39

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 39

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 40

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 41

    وسایل اداری و خدماتی :......................................................................................................................................... 41

    وسایل نقلیه :............................................................................................................................................................. 41

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 42

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 42

    هزینه نیروی انسانی :............................................................................................................................................... 43

    پرسنل تولیدی........................................................................................................................................................... 43

    پرسنل غیر تولیدی.................................................................................................................................................... 43

    هزینه مواد اولیه :...................................................................................................................................................... 44

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 45

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 45

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 46

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته, طرح کارآفرینی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته, طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته, پروژه کارآفرینی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته, نمونه طرح کسب و کار پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته, Business plan با موضوع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قطعات بتن سبک پیش ساخته
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت