پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 3585
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید ضد یخ پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    اکثریت سیستم های خنک کننده خودروهای سواری و سنگین دارای یک سیال هستند که با گردش در اطراف موتور، بخش اعظم گرمای ایجاد شده را جذب و به بیرون منتقل می سازند. ساده ترین، ارزان ترین و در ددسترس ترین سیال شناخته شده، آب است.

    اما به دلایلی چند از جمله محدودیت استفاده در دماهای خاص ) عموما بین ٥ تا ٦٠ درجه سانتی گراد ( و ایجاد زنگ زدگی در قطعات فلزی این سیال به تنهایی پاسخگوی نیاز سیستم نبوده و نقاط ضعف آن به طریقی جبران می شود.

    در سیستم های خنک کننده، مخلوطی یکسان از آب و ماده ضدیخ با فرمولاسیون شیمیایی خاص استفاده می شود که علاوه بر پایین آوردن دمای انجماد سیال تا کمتر از ٣٥ - درجه سانتیگراد، موجب افزایش نقطه جوش تا بیش از ١١٢ درجه سانتیگراد و نیز جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی می شود . لذا برخی از را برای محصول خود انتخاب ) ضدیخ - ضد جوش - ضدزنگ( تولیدکنندگان این ترکیب شیمیایی نام می نمایند.

    مشابه هر ترکیب شیمیایی دیگر، ضدیخ از عناصر و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت زمان و محدودیت های زیست محیطی و قوانین وضع شده در این زمینه، روز به روز شرایط سخت تری برای تولیدکنندگان معتبر، عاری) ضدیخ- ضدجوش( تولیدکنندگان این ترکیب به وجود می آید. امروزه فرآورده از فلزات سنگینی همچون باریم و ترکیبات مضری از قبیل بوراکس می باشد که مصرف کننده در هنگام خرید بایستی به این نکته دقت نماید.

    نکاتی که در هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن توجه داشت:

    عمر مفید ضدیخ برحسب زمان و شرایط کاری متغیر می باشد. زمان مناسب تعویض ضدیخ دو سال، توصیه می شود.

    رنگ ضدیخ ربطی به کیفیت آن نداشته و سازندگان برای مشخص کردن محصولات خود از رنگ های گوناگونی استفاده می نمایند.

    همرنگ بودن ضدیخ ها دلیلی بر کیفیت یکسان آنها نیست ، بنابراین از مخلوط کرد ن آنها باید جدًا اجتناب کرد.

    در مورد نسبت صحیح رقیق سازی نیز باید به دستورالعمل سازندگان توجه نمود . بهترین کارایی ضدیخ ضدجوش ترکیب آن به نسبت یک به یک با آب است.

    اگر عمل مخلوط سازی به نسبت یک به یک با آب صورت گیرد، ضد یخ - ضد جوش تا دمای ٣٨ درجه سانتیگراد نقطه انجماد مخلوط را پایین خواهد آورد.

    در مورد رقیق سازی نیز باید به دستور العمل سازندگان توجه کرد . اگر غلظت ضدیخ بیشتر از مقدار توصیه شده باشد، امکان خرابی واترپمپ و افزایش خوردگی وجود دارد . همچنین اگر غلظت ضدیخ کمتر از حد توصیه شده باشد، موجب افزایش نقطه انجماد و یخ زدن آن در مجاری سیستم رادیاتور می شود.

    باید به این نکته توجه شود که کیفیت آب استفاده شده در رقیق سازی ضد یخ، مهم است . حتی المقدور باید از آب با املاح کم استفاده کرد.

    سطح سیال باید دائما کنترل شود تا از میزان مشخص شده کمتر نباشد.

    ضد یخ ها معمولا کف تولید نمی کنند. مشاهده کف می تواند به علت وارد شدن هوا به سیستم و سوراخ شدن بخش مکش واترپمپ باشد . در این صورت باید رادیاتور را کاملا تخلیه کرده و تمامی لوله های رابط، واشرها، بست ها و ترموستات را بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد. پیش از افزودن ضدیخ در سیستم خنک کننده باید از سلامت و کارایی قسمت های مختلف سیستم خنک کاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگ ها و درب رادیاتور مطمئن شد.

    با بازکردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی باید تمام مسیر گردش ضدیخ، با آب یا محلول های ویژه ، شست وشو و تمیز شود . بدنه بیرونی رادیاتور به وسیله برس پلاستیکی نرم با محلول آب و صابون شسته می شود تا عبور هوا از میان پره های رادیاتور بهتر انجام شود.

    با توجه به عدم مصرف اتانول، اغلب ضدیخ های موجود، پایه اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول دارند و بدین لحاظ طبقه بندی خاصی از نظر نوع ترکیبات وجود ندارد و تنها از نظر درصد ترکیبات تفاوتهایی در انواع ضدیخ وجود دارد . محصول مورد نظر مایعی است سمی و چون مونو اتیلن گلیکول به خودی خود بیرنگ و بی بو میباشد، در طول فرایند تولید یک مرحله افزودن اندیکاتور وجود دارد تا ضد یخ تولیدی به رنگ سبز مایل به آبی درآید و به این ترتیب از مایعات مشابه مانند آب قابل تشخیص گردد . بر خلاف اکثر محصولات مایع پتروشیمی، این ماده در شرایط محیط امکان انفجار آتش سوزی ندارد و به همین دلیل ایمنی انبار کردن آن بالا میباشد . مونو اتیلن گلیکول به دلیل داشتن OH در ساختمان خود به راحتی در آب به صورت صددرصد حل میشود و بر اثر مرور زمان دوفازی نخواهد شد.

    محصول فوق الذکر چون به طور معمول در سیستم آب خنک کننده موتورهای ماشین کاربرد دارد و از طرفی مونو اتیلن گلیکول به شدت خورنده می باشد، در دمای بالا نزدیک س یلندر و حتی در داخل رادیاتور میتواند ایجاد خوردگی، سوراخ و پوسیدگی کند . به همین علت از مواد ضد خورندگی استفاده می کنند تا در مقابل اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنک کننده، مقاومت ایجاد نموده و عمر آنها را کم نماید . این مواد به طور کلی به دو دسته آلی و غیر آلی تقسیم میشوند . ماد آلی مانند آمین ها، آمید ها، بنزوات ها، مرکاپتانها، تری آزول ها و مواد غیر آلی مانند برات ها، نیترات ها، فسفات ها، سیلیکات ها و کربنات ها میباشند.

    این مواد بازدارنده، به صورت اطلاعات محرمانه هر واحد تو لید ضدیخ تلقی شده و مرغوبیت محصول تولید شده را به شدت تحت تاثیر قرار میدهند.

    بسته بندی ضد یخ به صورت ظروف ۱ و ۴ و در موارد خاص ۲۰ و ۲۲۰ لیتری انجام میگیرد که این ظروف از دو جنس فلزی و پلاستیکی تهیه میشوند . با توجه به عدم امکان انفجار و آتش سوزی و یا ایجاد خو ردگی در صورت سوراخ شدن و ضربه خوردن، احتیاج به اینکه بسته بندی بسیار مقاوم باشد، نیست و میتوان از قوطی های فلزی و پلاستیکی با ضخامت های معمولی استفاده نمود . با توجه به اینکه ضدیخ خاصیت ضد خوردگی نیز دارد، قوطی های فلزی از جنس ورق گالوانیزه معمولی برای بسته بندی ضدیخ مناسب است.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید ضد یخ  

    دلایل انتخاب طرح :

    با شروع فصل زمستان یکی از کالاهایی که مورد تقاضای دارندگان خودرو قرار می گیرد، مایعات خنک کننده موتور است که در بازار اصطلاحاً با عنوان ضدیخ شناخته می شود. بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو و یا موتورهای متحرک که در آن ها ضدیخ به عنوان خنک کننده استفاده م یشود، توصیه سازنده موتور است. در غیر اینصورت باید با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضدیخ مناسب را شناسایی و خریداری کرد. پس از انتخاب و خرید ضدیخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد، می توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روی برچسب ظرف )که یکی از الزامات نشانه گذاری این فرآورده است( با آب رقیق کرد. با توجه به اینکه کشور ما در زمره مناطق سرسیر قرار دارد و در برخی مناطق مانند غرب و شمال غرب کشور حداقل نیمی از سال هوا سرد است، نیاز به ضدیخ در کشور همیشه احساس می شود. به همین دلیل وجود واحدهایی که این محصول را در در داخل کشور تولید کرده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند، همیشه لازم است.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 17 نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصول

    محصول بررسی شده در این طرح ضدیخ با کد شناسایی کالا  )کد آیسیک ( ۲۴۲۹۱۵۳۰ می باشد . بر اساس سیستم طبقه بندی آیسیک، عدد ۲۴ مربوط به ساخت مواد و محصولات شیمیایی ، ۲۴۲۹ مربوط به ساخت محصولات شیمیایی طبقه بندی نشده در جای دیگر و ۲۴۲۹۱۵۳۰ شامل ضدیخ می باشد.

    شماره تعرفه گمرکی

    ضدیخ با تعرفه کلی ۲۹۰۵ به کشور وارد و یا صادر میگردد که شامل دو بخش است.

    تعرفه ۳۱/۲۹۰۵ تحت عنوان اتیلن گلیکول

    تعرفه ۳۲/۲۹۰۵ تحت عنوان پروپیلن گلیکول

     

    شرایط واردات

    حقوق ورودی برای ضدیخ تحت تعرفه۲۹۰۵ ۳۱  برابر ۴% میباشد.  حقوق پایه طبق ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، شامل حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی می باشد و معادل ۴% ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیات وزیران تعیین میشود، حقوق ورودی اطلاق می شود.

     

    بررسی و ارائه استاندارد ملی

    جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان محصول تولیدی و نیز رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول توجه به استانداردهای موجود امری ضروری است . به طور کلی در مورد هر محصول استانداردهای مختلف ملی و بین المللی وجود دارد . استانداردهای ملی توسط موسسه استانداردها و تحقیقات صنعتی ایران تهیه میگردد و کلیه تولید کنندگان محصول ملزم به رعایت این استانداردها می باشند. در جدول ۱ استانداردهای کارخانهای، ملی و بینالمللی در ارتباط با ضدیخ ارائه شده است.

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت داخلی و جهانی محصول

    پارامترهای مختلفی بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود که در ادامه شرح داده شده اند.

    ۱- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.

    ۲- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانون های مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    ۳- نوع تکنولوژی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری، کیفیت محصول تولیدی و می زان ضایعات بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.

    ۴- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد. ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد. در حال حاضر قیمت ضدیخ در بازار داخلی، هر قوطی ۱ لیتری حدود ۲۲۰۰۰ ریال به فروش می رسد.

     

    توضیح موارد مصرف و کاربرد

    با شروع فصل زمستان یکی از کالاهایی که مورد تقاضای دارندگان خودرو قرار می گیرد، مایعات خنک کننده موتور است که در بازار اصطلاحاً با عنوان ضدیخ شناخته می شود . ضدیخ، یک ترکیب شیمیایی شامل اتیلن گلیکول، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدکف، رنگ و آب است که مخلوطی از آن با آب به عنوان پایین آورنده نقطه انجماد مایعات خنک کننده موتورخودرو به کار می رود . ضدیخ همچنین به عنوان افزایش دهنده نقطه جوش آب در سیستم خنک کننده موتورهای درون سوز نیز به کار می رود که مخلوط ٤٠ تا ٧٠ درصد آن در چهار فصل سال مناسب است . اجزای تشکیل دهنده مایعات خنک کننده موتور عبارتند از: سیال پایه، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدکف، آب، رنگ. براساس استانداردهای بین المللی و استاندارد ملی ایران انواع مایعات خنک کننده موتور را می توان به این شرح برشمرد:

    مایعات خالص بر پایه اتیلن گلیکول

    مایعات خالص بر پایه پروپیلن گلیکول

    مایعات از پیش رقیق شده، آماده برای مصرف بر پایه اتیلن گلیکول ) ٥٠ درصد حجمی (

    مایعات از پیش رقیق شده، آماده برای مصرف بر پایه پروپیلن گلیکول) ٥٠ درصد حجمی(

     

    برخی خواص مایعات خنک کننده مناسب موتور عبارتند از:

    ضدیخ باید قادر به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممکن در فصل زمستان باشد. از نظر شیمیایی و کارکرد پایداری کافی داشته باشد.

    از نقطه جوش بالایی برخوردار بوده و در درجه بالا، تولید رسوب نکند.

    روی لاستیکهای مصرفی در سیستم، اثر نامطلوب نداشته باشد.

    حرارت را به خوبی منتقل کرده و هیچگونه اثر نامساعدی روی تبادل حرارتی در سیستم خنک کننده نداشته باشد.

    دارای کمترین اثر سمی باشد.

    آتشگیر نباشد.

    بوی نامطلوب نداشته باشد.

    دارای کف جزیی باشد.

    ضریب انبساط پایین داشته باشد.

    در دماهای پایین گرانروی کم و قابل قبول داشته باشد.

    بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات مورد استفاده در سیستم خنک کننده داشته باشد.

    روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نکاتی که در هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن توجه داشت:................................................................................ 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 9

    محل اجرا :............................................................................................................................................................... 10

    مشخصات متقاضیان :............................................................................................................................................... 10

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................. 10

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................................... 11

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :............................................................................................................................... 11

    نام و کد محصول...................................................................................................................................................... 11

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 11

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 12

    بررسی و ارائه استاندارد ملی................................................................................................................................... 12

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت داخلی و جهانی محصول................................................................ 13

    توضیح موارد مصرف و کاربرد................................................................................................................................. 14

    برخی خواص مایعات خنک کننده مناسب موتور عبارتند از:................................................................................. 15

    موارد کاربرد ضد یخ در ادامه ذکر شده است :....................................................................................................... 16

    مزایای استفاده از ضد یخ عبارتند از........................................................................................................................ 16

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر محصول......................................................................... 18

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 19

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 19

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 20

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید.............................................................................................................. 20

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا....................................................................... 21

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم................................................................................................... 22

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه.......................................................................................................................... 22

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم................................................................................................. 24

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 25

    در جدول ۱۱ آمار واردات جهانی اتیلن گلیکول در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ درمناطق مختلف جهان ارائه گردیده است.     26

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 27

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 27

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 28

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 28

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 28

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 28

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 29

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 30

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 30

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 30

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 32

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 32

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 33

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 33

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و عرضه محصول در کشور................................................................. 34

    تشریح فرایند منتخب............................................................................................................................................... 35

    به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد................................................................ 37

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم................................................................................................... 38

    بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی طرح....................................................................................................... 38

    برنامه تولید فصلی و مقطعی مواد............................................................................................................................. 39

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 40

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 42

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 42

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 43

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 43

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 43

    هزینه محوطه سازی:................................................................................................................................................. 44

    هزینه ساختمان سازی  :........................................................................................................................................... 44

    هزینه حق انشعاب ها :............................................................................................................................................. 44

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 45

    هزینه وسایل اداری :................................................................................................................................................. 45

    هزینه وسایل نقلیه :................................................................................................................................................... 45

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 46

    هزینه های قبل از بهره برداری و پیش بینی نشده :................................................................................................ 46

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 47

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 48

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 48

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 49

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ, طرح کارآفرینی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ, طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ, پروژه کارآفرینی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ, نمونه طرح کسب و کار پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ, Business plan با موضوع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید ضد یخ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت