دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو

تعداد صفحات: 81 فرمت فایل: word کد فایل: 3523
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۲۱,۰۱۰ تومان
قیمت: ۱۷,۰۱۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد. گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید فیلتر هوا برای انواع خودرو میباشد. که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  فیلتر هوا

     

    محل اجرا :

     

     

    مشخصات متقاضیان :

     

     

    دلایل انتخاب طرح :

    در کشور ما توسعه صنعت خودرو از سال 1371 شروع شده و سیاست های دولت در گسترش این صنعت و کسب سهم از بازار جهانی می باشد . توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطعه سازی در کشور شده است بطوریکه هم اکنون حدود 1700 قطعه ساز در کشور 2 درصد از تولید / فعالیت می نمایند . صنعت خودرو حدود چهار درصد و صنعت قطعه سازی ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند و در این میان قطعات تند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نیز در آن خانواده قرار دارد ، از بیشترین سهم در قطعه سازی برخوردار می باشند .

    توسعه صادرات از دیگر سیاست های دولت است که قطعات خودرو نیز در این حرکت قرار دارند . نگاه ویژه مسئولین به صادرات قطعات خودرو ، ایجاد ستاد ویژه توسعه صادرات این قطعات در سازمان توسعه تجارت ایران و بسیاری از موارد دیگر ، نشان از وجود حرکت عظیم در توسعه تولید و صادرات قطعات خودرو می باشد . بنابر این می توان گفت که هر چند قطعات خودرو در ردیف کالاهای اساسی و استراتژیک قرار ندارند ولی این قطعات در ردیف کالاهای مهم و حساس کشور قرار دارند .

    محصول مورد مطالعه یک قطعه ای از قطعات خودرو محسوب می شود. از اینرو اهمیت استراتژیک آن نیز در ردیف صنایع و بازار خودرو طبقه بندی میگردد.

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 31 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصول مورد مطالعه طرح حاضر، تولید فیلتر هوا برای انواع خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین میباشد. فیلتر هوا یک قطعه ای در خودرو است که عهده دار تصفیه هوای وارده به موتور خودرو به منظور ترکیب با سوخت و احتراق آن می باشد. فیلترها عموماً دارای صفحه ای کاغذی هستند که آغشته به برخی مواد شیمیایی مومی شکل شده اند. این فیلترها در مسیر گذر هوا از محیط به موتور خودرو قرار داده میشود، به طوری که در هنگام عبور هوا از آن، کلیه گرد و خاکها ، غبار معلق آب، دود و غیره گرفته شده و هوای تمیز وارد موتور می گردد.

    فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است و علت آن این است که به مرور گرد و خاک، دوده و دیگر اجرام معلق در هوا روی فیلتر رسوب کرده و سبب کاهش و در نهایت از بین بردن قدرت تصفیه فیلتر می شود و در این زمان است که عمر سرویس دهی فیلتر به پایان رسیده و لذا با یک فیلتر تازه تعویض میگردد. عمر سرویس دهی فیلتر کاملاً بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد. لازم به ذکر است که کلیه خودروها بدون استثناء از فیلتر هوا استفاده می نمایند و به عبارت دیگر هیچ خودرویی بدون فیلتر هوا یافت نمی شود.

    فیلترهای هوا علاوه بر خودرو در سایر موتورهای احتراقی نیز کاربرد دارند. موتورهای مورد استفاده در کشاورزی ، موتورهای مورد استفاده در صنعت، قایقها، سم پاشها، ژنراتور برق، لیفتراک ها، جرثقیل ها و ... که از موتور احتراقی )بنزینی – گازوئیلی – گازی( استفاده می نمایند نیز از فیلترهای هوا استفاده می کنند .

    دسته بندی محصول

    در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی میشوند :

    فیلترهوا برای خودروهای سبک

    فیلتر هوا برای خودروهای سنگین

    فیلترهوا برای خودروهای صنعتی

    فیلترهای هوا برای مصارف خاص

    ماهیت کار و عملکرد هر چهار گروه فیلتر با همدیگر یکسان است و آنچه که سبب تفکیک آنها می گردد ساختمان فیلتر، روش تولید و ابعاد ظاهری آنها میباشد.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    وزارت بازرگانی به عنوان متولی سیاست گذاری صادرات و واردات از کشور و همچنین تعیین کننده قانونی مقررات آن، هیچگونه شماره تعرفه مستقلی برای قطعات مورد مطالعه ارائه نکرده است. این وزارتخانه کلیه قطعات منفصله خودرو را صرف نظر از نوع و نام آنها در یک مجموعه کلی طبقه بندی نموده و شماره تعرفه و حقوق ورودی به شرح زیر را برای آنها تعیین نموده است.

     

    همانطوری که جدول بالا نشان میدهد برای قطعه مورد مطالعه شماره تعرفه و حقوق ورودی مستقلی را نمیتوان ارائه کرد

    شرایط واردات محصول

    با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات صنعتی وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعات مورد مطالعه نیز در فهرست قطعات صنعتی خودرو و غیره طبقه بندی می شود لذا مشمول این عدم محدودیت واقع می گردد و لذا کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به واردسازی این قطعات بنمایند.

    در صفحه قبل ذکر شد که مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات صنعتی وجود ندارد، لیکن لازم است به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.

    الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه AM  -   OES - OEM تقسیم میگردد  و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.

     

    بازار OEM

    در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد )خودروساز

    قطعات وارداتی را خرید نمیکند(

     

    بازار OES

    شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.

     

    بازار AM

    در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.

    با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OES و OEM تنها برای شرکت های خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

    ب - فیلتر هوا در گروه قطعات تند مصرف خودرو ( fast move ) طبقه بندی میگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار بیشتر از بازار خودروسازان است بطوریکه  بخش عمده این قطعات در بازار AM , OE مصرف می شود و از اینرو میزان واردات در صورت  وجود مزیت رقابتی قابل انجام خواهد بود .

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    بررسی قیمتهای داخلی

    در جدول شماره چهار موارد کاربرد فیلتر هوا آورده شده است و همانطوری که در آن قسمت نیز ذکر گردید مورد مصرف فیلتر هوا کلیه جاهایی است که موتورهای احتراقی در آن وجود دارد. از اینرو مشاهده میگردد که تنوع بسیار بالایی از انواع خودرو و دیگر موارد مصرف فیلترها وجود دارد که این بازار عظیم مصرف کننده انواع بسیار متنوعی از فیلترهای هوا میباشد. بنابراین به منظور تسهیل مطالعات و ایجاد قابلیت تعریف قیمتها، مجموعه فیلترهای مورد استفاده در بازار به گروه های مشابه از نظر مشخصات و موارد کاربرد طبقهبندی شده و سپس برای هر طبقه قیمتها ارائه خواهد شد. مطالب فوق در جدول زیر آمده است :

    (تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    در این قسمت لازم بذکر است که یکی از عوامل مهم در قیمت فیلتر هوا ، نشان تجاری است بطوریکه محصولات با برند معتبر از قیمت حدودا" بیست درصد بالاتر از قیمت همان محصولات ولی با نام متفرقه در بازار هستند . از اینرو در جدول ذبل متوسط قیمت ها آورده شده است .

    در این قسمت لازم بذکر است که یکی از عوامل مهم در قیمت فیلتر هوا ، نشان تجاري است بطوریکه محصولات با برند معتبر از قیمت حدودا" بیست درصد بالاتر از قیمت همان محصولات ولی با نام متفرقه در بازار هستند . از اینرو در جدول ذبل متوسط قیمت ها آورده شده است .

    در طرح حاضر قیمت متوسط انواع فیلتر بهصورت زیر در نظر گرفته شده است :

    فیلتر هاي پلاستیکی 15000 ریال

    فیلتر هاي فلزي 80000 ریال

    بررسی قیمت هاي جهانی فیلترهوا

    قیمتهاي جهانی فیلترهاي هوا بسیار متنوع بوده و تابع نوع فیلتر ، نشان تجاري و کشور سازنده میباشد. و لذا نمی توان قیمت هاي مشخصی را در اینجا ارائه کرد. لیکن در مجموع دسته بندي زیر در مورد قیمت ها قابل ارائه است.

    معرفی موارد مصرف وکاربرد

    همانطوري که در قسمت معرفی محصول نیز ذکر گردید، فیلترهاي هوا به عنوان یکی از قطعات خودرو محسوب می گردند که در ساخت خودرو و همچنین به عنوان قطعات مصرفی در دوره بهره برداري از آن مورد استفاده قرار میگیرد. فیلتر هوا یک قطعه تند مصرف است که دورههاي نسبتاً کوتاه در روي خودروهاي ترددي تعویض میگردد. در مورد سایر زمینه هاي کاربرد فیلتر هوا باید گفت که هر کجا موتورهاي احتراقی وجود دارد، به طور اجتناب ناپذیر در روي آن موتور از فیلترهوا استفاده شده است.

    در جدول زیر جمع بندي موارد کاربرد این محصول خلاصه شده است.

    همانطوربکه پبشتر نبز اشاره گردبد بازار قطعات خودرو که فیلتر هوا نیز در آن جاي دارد خود به گروه هاي زیر تقسیم بندي میگردد:

    بازار OEM :

    این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکتهاي تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان مینمایند. شرکت هاي ساپکو )تأمین کننده شرکت ایران خودرو( شرکت سازه گستر سایپا )تأمین کننده شرکت سایپا( شرکت اپکو )تأمین شرکت ایران خودرو دیزل( از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند.

    بازار OES :

    این بازار خدمات پس از فروش خودروها میباشد که وابسته به شرکت هاي خودروساز است. سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو )ایساکو( ، شرکت سایپا یدك، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو، مزدا یدك از شرکت هاي این گروه محسوب میشوند.

    بازار AM :

    این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش هاي مختلف در سطح کشور میباشد که به صورت آزاد ) بدون ارتباط خاصبا خودرو سازان ( اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند. میزان مصرف در هر کدام از بازارهاي خودرو متفاوت است که مطالعات بیشتر در این خصوص در بخش دوم گزارش ارائه خواهد شد .

    بررسی کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    فیلتر هوا یک قطعه اي از مجموعه قطعات خودرو است که حضور آن در روي کلیه خودروها امري اجتناب ناپذیر میباشد. این قطعه هیچگونه جایگزین ندارد و از طرف دیگر امکان حذف آن از روي خودرو نیز وجود ندارد.

    -1-9 کشورهاي عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

    -1-9-1 کشورهاي عمده مصرف کننده

    فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است که در ردیف قطعات تند مصرف (Fast Move) تقسیمبندي میگردد. از اینرو همانطوري که در قسمت معرفی کاربردهاي محصول نیز ذکر شد، مصرف در نزد خودروسازان و همچنین در بازار خدمات پس از فروش خودرو صورت میگیرد که از نگاه حجم مصرف میتوان گفت که میزان مصرف در بازار خدمات پس از فروش بسیار بالاتر از بازار خودروسازي است. از اینرو این قطعه در کلیه کشورهاي جهان و صرف نظر از اینکه کشور فوق تولیدکننده خودرو است یا نه، مصرف دارد ولی در این قسمت کشورهایی که داراي بیشترین مصرف در سطح جهان هستند انتخاب و در جدول زیر جمع بندي شده است.

    در جدول بالا براي برآورد حجم مصرف به شیوه زیر رفتار شده است :

    بازار OE :

    هر خودرو تولیدي تعداد یک عدد فلیتر هوا مصرف دارد. لذا به تعداد خودروهاي تولیدي کشورها نیاز به فیلتر هوا میباشد. لذا براي تعیین مصرف در این بازار، تعداد خودروهاي تولیدي هر کشور با استفاده از نشریات تخصصی خودرو در کشورمان استخراج و سپس با ضرب آن در عدد یک، نتیجه در جدول فوق وارد شده است.

    بازار AM :

    ضریب مصرف فیلتر هوا در هر خودروي ترددي، شش است. یعنی اینکه هر خودرو به طور متوسط سالانه 6 بار اقدام به تعویض فیلتر هواي خود می نماید. بنابراین براي تعیین مصرف در این بازار، ابتدا تعداد خودروهاي ترددي کشورها با استفاده از نشریات تخصصی کشور جمع آوري و سپس با ضرب آن درعدد 6 نتیجه در جدول شماره پنج وارد شده است.

    کشورها ي عمده تولیدکننده

    کشورهاي عمده تولیدکننده خودرو ، به نوعی کشورهاي عمده تولیدکننده فیلتر هوا نیز محسوب می گردند . لذا با استناد بر امر فوق ، کشورهاي عمده تولیدکننده فیلتر هوا در جدول زیر جمع بندي شده است .

    شرایط صادرات

    فیلتر هوا، یک قطعه مصرفی در خودرو است. از اینرو بازار جهانی آن تابع فضاي حاکم بر بازار این صنعت میباشد و ورود به این بازار نیز مستلزم برخورداري از تواناییها و شایستگی هایی است که ذیلاً به آنها اشاره شده است:

    وضعیت عرضه و تقاضا

    بررسی ظرفیت بهره برداري و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون

    بررسی ظرفیت هاي بهره برداري

    با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، ظرفیت بهره برداري در سطح کشور به صورت جدول زیر جمع بندي شده است:

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید فیلتر هوا در کشور

    با توجه به جدول فوق و بااستناد بر تاریخ بهره برداري از واحدهاي فعال کشور، روند ظرفیت نصب شده کشور درجدول زیر جمع بندي شده است:

    بررسی روند تولید واقعی فیلتر هوا در کشور

    در جدول بالا، واحدهاي فعال و ظرفیت اسمی آنها در تولید انواع فیلتر هواي خودروها آورده شد. لیکن براي بررسی روند تولید واقعی واحدهاي فوق باید گفت که بخش عمده این واحدها از مالکیت خصوصی برخوردار هستند. لذا امکان دسترسی به آمار تولید واقعی آنها بسیار دشوار میباشد. بنابراین براي تعیین تولید واقعی فیلترها در کشور، فرض میشود که واحدهاي فعال کشور با ظرفیت هشتاد درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید میباشند که بدین ترتیب تولید واقعی فیلتر در کشور معادل 40،630،000 عدد در سال برآورد میشود. همچنین با توجه به جدول فوق روند تولید واقعی نیز در جدول زیر جمع بندي شده است.

    بررسی سطح تکنولوژي تولید در واحدهاي فعال

    فیلترهاي مورد استفاده در انواع خودروها به گروه هاي زیر تقسیم بندي میشوند :

    فیلتر خودروهاي سواري

    فیلتر خودروهاي سنگین

    فیلتر خودروهاي صنعتی

    فیلتر موتورسیکلت

    هر کدام از فیلترهاي فوق الذکر به کیفیت هاي مختلف قابل تقسیم بندي هستند. بنابراین با توجه به نوع و کیفیت فیلتر، تکنولوژي هاي تولید مختلف در واحدهاي فعال در حال استفاده میباشد که در این مورد توضیحات بیشتر در بخش سوم آورده شده است .

    نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی ( در واحدهاي فعال

    قطعات مورد مطالعه، قطعات مورد استفاده در صنایع خودروسازي و خدمات پس از فروش آن میباشد. بنابراین برنامه ریزي تولید واحدهاي صنعتی قطعه ساز به طور کامل تابع سیاست هاي خودروسازان و همچنین قابلیت هاي فروش در بازار خدمات پس از فروش آن میباشد . در جدول شماره 9 ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور آورده شده است و در خصوص راندمان تولید می توان گفت که هر واحد صنعتی متناسب با توان رقابتی خود سهمی را از بازار کسب می نماید . راندمان تولید واحدهاي موجود کشور ، در قسمت آینده ( بررسی روند مصرف قطعات مورد مطالعه ( مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

    کشورها و شرکت هاي سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید

    مهمترین ماشین آلات مورد استفاده در این طرح عبارتند از دستگاه تزریق رزین ، ماشین پرس 50 تن ، ماشین فرم دهی کاغذ ، گیوتین ، رول ورق فلزي و کوره پخت که تمامی آنها داراي تولید کنندگان داخلی بوده و به راحتی قابلیت تهیه از منابع داخلی می باشند و به لحاظ کیفیت نیز ماشین ساخت کشورمان قابلیت رقابت با نمونه هاي مشابه خارجی را دارا هستند . درجدول ذیل مشخصات واحدهاي تولید کننده ماشین آلات ارائه گردیده است .

    بررسی وضعیت طرحهاي جدید و طرح هاي توسعه در دست اجرا

    با مراجعه به بانک اطلاعاتی صنعتی وزارت صنایع و معادن، مشاهده شده است که طرح هاي بسیار زیادي به عنوان طرحهاي در حال ایجاد در این بانک اطلاعاتی ثبت شده است. از اینرو به منظور ایجاد بسترهاي اطلاعاتی براي بهرهبرداري هرچه بیشتر از اطلاعات فوق، با اعمال دو تقسیمبندي در میان طرحهاي فوق، وضعیت این طرحها مورد بررسی قرار گرفته است :

    ارائه ظرفیت کل طرحهاي ایجاد شده در کشور در حالت کلی تفکیک و ارائه ظرفیت طرحهایی که داراي پیشرفت فیزیکی بزرگتر از صفر هستند.

    وضعیت کل طرحهاي در حال ایجاد تولید فیلتر هوا در کشور

    بررسی وضعیت طرحهایی که داراي پیشرفت بیش ازصفر هستند

    پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور

    عرضه فیلتر هوا در آینده از طریق تولید واحدهاي فعال و طرح هاي در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

    الف ( پیشبینی عرضه واحدهاي فعال

    در جدول شماره 9 ظرفیت نصب شده کشور براي تولید فیلتر هوا براي سالهاي گذشته آورده شد. از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیت هاي فوق ، عرضه این واحدها در آینده سالانه 40630 هزار عدد پیش بینی شده است.

    ب ( پیشبینی عرضه واحدهاي در حال ایجاد

    در جدول شماره 12 فهرست طرحهاي در حال ایجاد کشور آورده شد. همچنین در جدول شماره 13 طرح هایی که داراي پیشرفت فیزیکی بیش از صفر می باشند آورده شده است. بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرح ها ، مقاطع بهره برداري از آنها به صورت زیر فرضشده است :

    با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهاي در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیشبینی است :

    راندمان تولید واقعی طرح هاي در حال ایجاد متناسب با عرف طرح هاي صنعتی به صورت 80-70-60 درصد ظرفیت اسمی در سه سال اول بهرهبرداري لحاظ شده است.

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال 1385

    در قسمت بررسی شماره تعرفه قطعات مورد مطالعه عنوان شد که وزارت بازرگانی شماره تعرفه قطعات خودرو را تنها بر حسب درصد تولید داخلی آنها طبقه بندي کرده است و بنابراین شماره تعرفه مستقلی براي فیلتر هوا وجود ندارند. این قطعات به صورت مجموعه اي و به همراه سایر قطعات هم خانواده وارد میشوند که متشکل از تعداد متنوع از قطعات مختلف است. بنابراین نمی توان آمار دقیقی از حجم واردات آنها ارائه کرد ولی با انجام مطالعات میدانی نتیجه گیري شده است که میزان واردات فیلتر هوا در کشور بسیار پائین است و لذا می توان از آن صرف نظر کرد .

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون

    موارد کاربرد فیلتر هوا صرفاً براي انواع خودرو میباشد که این مصارف در ساخت خودرو و دوران بهره برداري از آن است. بنابراین براي بررسی مصرف این محصول لازم است بازار خودروسازي و خدمات پس از فروش آن مورد مطالعه قرار گیرد.

    برآورد میزان مصرف درصنایع خودروسازي

    هر خودروي تولیدي در کشور، نیازمند یک عدد فیلتر هوا می باشد. از اینرو به تعداد خودروي تولیدي در کشور فیلتر هوا نیز مصرف میشود. لیکن نکته اي که در اینجا باید گفت این است که برخی خودروها هر چند که در داخل کشور تولید می شوند ولی به نوعی این خودروها مونتاژ داخل بوده و کلیه مجموعه ها و قطعات آن از خارج کشور وارد میشود که علت این امر پایین بودن تعداد تولید خودروهاي فوق میباشد. البته این گروه در خودروها در مقایسه باخودروهاي تولید داخل از تعداد بسیار پایینی برخوردار میباشند و مطابق آمارهاي ارائه شده از سوي دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، تنها پنج درصد خودروهاي تولیدي کشورمان در این گروه قرار دارند. در ادامه بادر نظر گرفتن رویکرد فوق، میزان مصرف فیلتر هوا در سالهاي گذشته بررسی خواهد شد.

    پیشتر اشاره شد که میزان پنج درصد از خودروهاي تولید داخل، مصارف قطعات خود را از خارج کشور تأمین میشود. از اینرو با در نظر گرفتن درصد فوق و میزان تولید خودرو مطابق جدول بالا، میزان مصرف انواع فیلتر هوا در سالهاي گذشته به صورت جدول زیر جمع بندي شده است:

    برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو

    همانطورکه پیشترنیز اشاره گردید فیلتر هوا یک قطعه تند مصرف (Fast Move) در خودرو است و لذا سالانه مقادیر انبوهی از این قطعه در دوران بهرهبرداري خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. ضریب مصرف این قطعه در هر خودرو )دوران بهرهبرداري( معادل 6 است . یعنی اینکه هرخودرو در طول سال شش بار اقدام به تعویض فیلتر هوا میکند. بنابراین براي برآورد مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو، لازم است تعداد خودروهاي ترددي و فعال در کشور شناسایی و با در نظر گرفتن ضریب مصرف فوق الذکر، حجم مصرف تعیین گردد . در جدول زیر مطالب فوق خلاصه شده است.

    بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال 1385

    فیلتر هوا یک قطعه مصرفی در خودرو است. از اینرو کلیه کشورهاي جهان مصرف کننده این قطعه می باشند. بنابراین بازار این قطعه در سطح جهان از رونق بسیار خوبی برخوردار است. در حال حاضر حدود یک سیصد میلیون خودرو در سطح جهان در حال تردد است 5 و با در نظر گرفتن ضریب مصرف شش، میزان نیاز بازار حدود 1800 میلیون عدد در سال برآورد میگردد و لذا شرکت هاي بسیار زیادي در سطح جهان در حال تولید و عرضه انواع فیلتر هوا هستند. کشور ما در صادرات و کسب سهم بازار جهانی از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست و سالانه تنها درصد بسیار کمی از نیاز بازارهاي جهانی از طریق تولیدات کشورمان تأمین میگردد. براي بررسی میزان صادرات کشورمان، به آمار وزارت بازرگانی مراجعه شده است ولی نتیجه گیري شده است که این وزارتخانه شماره تعرفه مستقلی براي فیلتر هوا ندارد و لذا نمیتوان آمار مستندي در خصوص میزان صادرات ارائه کرد. بنابراین براي تخمین حجم صادرات به آمار ارائه شده در جراید و نشریات تخصصی کشور استناد شده است 6 که در آن میزان صادرات به شرح زیر تخمین زده شده است.

    فیلتر هوا در ردیف قطعات تند مصرف خودرو قرار دارد که در جدول بالا میزان صادرات آن ارائه شده است . لیکن بعلت نبود آمار دقیق امکان تفکیک فیلتر هوا از کل صادرات قطعات تند مصرف وجود ندارد ولی مطابق اظهار برخی دست اندرکاران صنعت و بازار ، میزان حدود 5درصد از کل صادرات قطعات تند مصرف را می توان بعنوان صادرات فیلترها تلقی کرد .

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم

    در جدول شماره 19 میزان مصرف داخلی در سالهاي گذشته آورده شده است. بنابراین با استفاده از آن می توان تقاضا در آینده را پیش بینی کرد.

    الف ( پیش بینی تقاضا در بازار خودروسازان

    مطابق سیاست هاي اعلام شده خودروسازان، تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در سالهاي آینده حفظ خواهد شد. از اینرو با فرض آنکه همچنان پنج درصد از خودروهاي تولید داخل قطعات خود را از خارج کشور تأمین خواهند نمود، بدین ترتیب در سالهاي آتی سالیانه 950,000 عدد فیلتر هوا براي بازار خودروسازان کشور تقاضا وجود خواهد داشت.

    ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو

    مطابق شرایط موجود کشورمان، سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به بازار وارد شده و در عوض تنها حداکثر پنج درصد از آن در حال خارج شدن است از اینرو با عنایت بر وضعیت فوق، میزان خودروهاي ترددي و نیاز آنها به فیلتر هوا در جدول ذیل جمع بندي گردیده است.

    جمع بندي پیش بینی تقاضاي بازار داخل در آینده

    با جمع بندي تقاضاي بازار خودروسازان و بازار AM پیش بینی تقاضاي بازار داخل در آینده به شرح جدول زیر آمده است :

    جمع بندي و نتیجه گیري مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهاي جدید از نگاه توجیه پذیري بازار

    از موازنه جداول شماره 10 و 15 و 22 نشان داده می شود که هر چند در دو سال 87و 86 کمبود عرضه نسبت به تقاضاي بازار وجود خواهد داشت ، لیکن در سالهاي با با بهره برداري ار طرح هاي در حال ایجاد نه تنها کمبود بر طرف خواهد شد بلکه مازاد عرضه نیز بوجود خواهد آمد و بنابراین به راحتی قابل نتیجه گیري است که در شرایط عادي ایجاد واحدهاي جدید براي تولید فیلتر هوا به لحاظ بازار توجیه پذیر نمی باشد. لیکن در صورتی که نگاه عمیق به واحدهاي در حال ایجاد و همچنین واحدهاي فعال کشور در تولید فیلتر هوا انداخته شود و همچنین در صورتی که مزیت هاي رقابتی کشورمان از نگاه اقتصاد کلان مورد کنکاش قرار گیرد در این صورت پیشنهادات زیر براي متقاضیان ایجاد و واحدهاي جدید تولید فیلتر هوا قابل ارائه خواهد بود.

    -1 با بررسی میزان سرمایه ثابت طرحهاي فعال و همچنین طرحهاي در حال ایجاد میتوان گفت که بسیاري از این واحدها از سطح تکنولوژي پایین در تولید برخوردار هستند. بنابراین هر چند به لحاظ موازنه عرضه و تقاضا بازار از مازاد عرضه برخوردار است، لیکن به لحاظ قیمت و کیفیت میتوان بااستفاده از تکنولوژي بالا، تعداد زیادي از تولیدکنندگان موجود یا تولیدکنندگانی که در آینده وارد بازار خواهند شد، از بازار خارج ساخته و سهم مناسب از بازار را به دست آورد.

    2- سیاستهاي دولت در جهت افزایش صادرات غیرنفتی قراردارد که قطعات خودرو بخصوص قطعات تند مصرف نیز در فهرست صادرات فوق الذکر قرار دارد. بنابراین با عنایت بر پتانسیل بالاي بازار جهانی و همچنین با تکیه بر مزیت هاي رقابتی تولید در کشور، امکان توسعه صادرات وجود داشته و لذا در صورت استفاده از تکنولوژي بالا، طرح هاي جدید قابلیت ورود به بازارهاي جهانی را دارا هستند.

    نتیجه گیري نهایی امکان پذیري ایجاد واحدهاي جدید از نگاه توجیه پذیري بازار

    با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیري میشود که احداث واحدهاي جدید تولید فیلتر هوا، تنها در شرایط زیر توجیه پذیر خواهد بود:

    استفاده از تکنولوژي بالا و تولید محصول با کیفیت جهانی و قیمتهاي رقابتی

    برخورداري از توان مهندسی، بازاریابی و فروش در بازارهاي جهانی

    آشنایی کامل مجري طرح از اصول و قوانین تجارت بینالملل

    ایجاد قابلیت انعطاف لازم در تولید محصول با تنوع هاي مورد نیاز بازار

    بررسی اجمالی تکنولوژي و روشهاي تولید وعرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها

    نگاهی به روش تولید فیلترهاي هوا

    مجموعه فیلترهاي مورد استفاده در صنعت خودرو به دو گروه عمده تقسیم میگردند :

    فیلترهاي پلاستیکی

    فیلترهاي فلزي

    فیلترهاي پلاستیکی در خودروهاي سبک و فیلترهاي فلزي در کلیه خودروهاي سبک، نیمه سنگین و سنگین کاربرد دارند. کیفیت فیلتر و ظرفیت آن عواملی میباشند که در انتخاب نوع پلاستیکی یا فلزي فیلتر، به عنوان معیارهاي انتخاب محسوب می گردند. بنابراین براي تعریف تکنولوژي مورد استفاده، لازم است مطالعات از دو دیدگاه فوق انجام گیرد.

    روش تولید فیلترهاي پلاستیکی

    روش تولید فیلترهاي پلاستیکی را میتوان به صورت فرایند زیر نمایش داد :

    شرح هر کدام از مراحل تولید را میتوان به صورت زیر ارائه کرد :

    آماده سازي مواد اولیه پلیمري (رزین (

    پلیمر ( رزین ( مورد استفاده در فیلتر، از ترکیب چند ماده پلاستیکی حاصل میشود. این مواد به طور دقیق توزین و در داخل ماشین تزریق قرار داده می شوند. اضافه کردن رنگ یکی دیگر از مراحل فرایند آماده سازي مواد اولیه محسوب میگردد.

    برش کاغذ به اندازه مورد نیاز

    هر فیلتر بر حسب اندازه و ابعاد آن ، نیازمند مقدار مشخصی کاغذ می باشد. لذا ابتدا کاغذ به اندازه مناسب فیلتر برش و آماده میشود.

    رم دهی کاغذ به شکل کنگره

    عامل اصلی در تصفیه هوا به وسیله فیلترها، نوعی کاغذ آغشته به مواد شیمیایی چرب میباشد. به طوري که هوا در هنگام عبور از منفذهاي بسیار ریز کاغذ، کلیه ناخالصی ها و آلودگیها به وسیله این کاغذ جذب شده و هواي تمیز از آن عبور و وارد موتور خودرو میشود.

    در زمان ساخت فیلتر به منظور افزایش ظرفیت و طول مدت کار فیلتر، لازم است سطح مناسبی از کاغذ تهیه و در فیلتر استفاده شود. از طرف دیگر اندازه فیزیکی فیلتر باید در حدي تهیه شود که با توجه به محدودیت فضا در روي موتور، امکان استفاده از آن فراهم گردد. لذا با توجه به عوامل فوقالذکر، کاغذ مورد استفاده به شکل کنگرهاي شکل داده شده و پس از برش و تعیین اندازه دقیق، در داخل فیلتر مونتاژ می گردد. این عملیات به وسیله ماشین مخصوص صورت میگیرد.

    فرم دهی کاغذ کنگره شده به شکل رول

    کاغذ کنگره شده به شکل رول )شکل نهایی فیلتر ( تبدیل و در داخل قالب تزریق پلاستیک قرار داده می شود. لازم به ذکر است که قالب فوق الذکر متفاوت از قالب هاي مورد استفاده در ماشین هاي تزریق پلاستیک است. عملیات فرم دهی و قرار دادن کاغذ در داخل قالب به دو شکل اتوماتیک و دستی صورت می گیرد که در طرح حاضر شکل دستی آن مورد نظر است.

    تزریق مواد پلیمري در قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ کنگره و رول شده

    قسمت فوقانی و تحتانی هر فیلتر را دو قطعه پلاستیکی تشکیل داده است که این قطعات علاوه بر ایجاد سازه فیلتر، قطعه نگهدارنده کاغذ رول شده نیز میباشد. این قطعات به طور کامل به کاغذ چسبیده و مانع باز شدن کاغذ می شوند. شیوه تولید این قطعات بدین صورت است که مواد پلاستیکی مایع )رزین( روي قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ رول شده تزریق و فیلتر آماده می شود.

    روش تولید فیلترهاي فلزي

    روش تولید فیلترهاي فلزي را میتوان به صورت فرایند زیر نمایش داد :

    با توجه به نمودار بالا، هر کدام از فعالیت هاي اجرایی فرایند تولید به شرح زیر قابل تعریف است.

    برش ورق فلزي 

  • فهرست و منابع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 7

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 8

    کلیات........................................................................................................................................................................... 8

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 9

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 9

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 9

    مشخصات متقاضیان :............................................................................................................................................... 10

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................. 10

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :................................................................................................................................... 11

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :............................................................................................................................... 11

    نام و کد محصولات.................................................................................................................................................. 11

    در اشکال زیر چند نمونه از فیلترهای هوا نشان داده شده است........................................................................... 12

    دسته بندی محصول.................................................................................................................................................. 12

    در حالت کلی فیلترهای هوا به چهار گروه عمده زیر تقسیم بندی میشوند :......................................................... 12

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 13

    شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 14

    بازار OEM.............................................................................................................................................................. 14

    بازار OES............................................................................................................................................................... 14

    بازار AM................................................................................................................................................................ 15

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 15

    بررسی قیمتهای داخلی............................................................................................................................................ 15

    در طرح حاضر قیمت متوسط انواع فیلتر بهصورت زیر در نظر گرفته شده است :.............................................. 16

    بررسی قیمت های جهانی فیلترهوا......................................................................................................................... 16

    معرفی موارد مصرف وکاربرد................................................................................................................................... 17

    در جدول زیر جمع بندی موارد کاربرد این محصول خلاصه شده است............................................................... 18

    همانطوربکه پبشتر نبز اشاره گردبد بازار قطعات خودرو که فیلتر هوا نیز در آن جای دارد خود به گروه های زیر تقسیم بندی میگردد:     18

    بازار OEM :........................................................................................................................................................... 19

    بازار OES :.............................................................................................................................................................. 19

    بازار AM :............................................................................................................................................................... 19

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 20

    -1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول.................................................................................. 20

    -1-9-1 کشورهای عمده مصرف کننده................................................................................................................. 20

    در جدول بالا برای برآورد حجم مصرف به شیوه زیر رفتار شده است :.............................................................. 21

    بازار OE :............................................................................................................................................................... 21

    بازار AM :............................................................................................................................................................... 21

    کشورها ی عمده تولیدکننده..................................................................................................................................... 21

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 22

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 23

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 23

    بررسی ظرفیت های بهره برداری............................................................................................................................ 23

    با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، ظرفیت بهره برداری در سطح کشور به صورت جدول زیر جمع بندی شده است: 23

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید فیلتر هوا در کشور..................................................................................... 24

    با توجه به جدول فوق و بااستناد بر تاریخ بهره برداری از واحدهای فعال کشور، روند ظرفیت نصب شده کشور درجدول زیر جمع بندی شده است:......................................................................................................................................................................... 24

    بررسی روند تولید واقعی فیلتر هوا در کشور.......................................................................................................... 25

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 26

    فیلترهای مورد استفاده در انواع خودروها به گروه های زیر تقسیم بندی میشوند :............................................... 26

    نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی ( در واحدهای فعال..................................................... 26

    کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید........................................................................ 27

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا...................................................................... 27

    وضعیت کل طرحهای در حال ایجاد تولید فیلتر هوا در کشور............................................................................... 28

    بررسی وضعیت طرحهایی که دارای پیشرفت بیش ازصفر هستند......................................................................... 29

    پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 30

    الف ( پیشبینی عرضه واحدهای فعال...................................................................................................................... 30

    ب ( پیشبینی عرضه واحدهای در حال ایجاد.......................................................................................................... 30

    با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیشبینی است :....................................................................................................................................................................... 31

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال 1385................................................................... 31

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون........................................................................................... 32

    برآورد میزان مصرف درصنایع خودروسازی........................................................................................................... 32

    برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو.................................................................................. 34

    بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال 1385............................................................................. 34

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم................................................................ 36

    الف ( پیش بینی تقاضا در بازار خودروسازان......................................................................................................... 36

    ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................................................. 36

    جمع بندی پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده................................................................................................ 37

    با جمع بندی تقاضای بازار خودروسازان و بازار AM  پیش بینی تقاضای بازار داخل در آینده  به شرح جدول زیر آمده است : 37

    جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار  37

    نتیجه گیری نهایی امکان پذیری ایجاد واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار.............................................. 38

    با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیری میشود که احداث واحدهای جدید تولید فیلتر هوا، تنها در شرایط زیر توجیه پذیر خواهد بود:.................................................................................................................................................................................. 38

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید وعرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها................... 39

    نگاهی به روش تولید فیلترهای هوا......................................................................................................................... 39

    مجموعه فیلترهای مورد استفاده در صنعت خودرو به دو گروه عمده تقسیم میگردند :........................................ 39

    روش تولید فیلترهای پلاستیکی............................................................................................................................... 39

    روش تولید فیلترهای پلاستیکی را میتوان به صورت فرایند زیر نمایش داد :........................................................ 39

    شرح هر کدام از مراحل تولید را میتوان به صورت زیر ارائه کرد :........................................................................ 40

    آماده سازی مواد اولیه پلیمری (رزین (.................................................................................................................... 40

    برش کاغذ به اندازه مورد نیاز.................................................................................................................................. 40

    رم دهی کاغذ به شکل کنگره................................................................................................................................... 40

    فرم دهی کاغذ کنگره شده به شکل رول................................................................................................................. 41

    تزریق مواد پلیمری در قسمت فوقانی و تحتانی کاغذ کنگره و رول شده.............................................................. 41

    روش تولید فیلترهای فلزی...................................................................................................................................... 42

    روش تولید فیلترهای فلزی را میتوان به صورت فرایند زیر نمایش داد :............................................................... 42

    برش ورق فلزی  ..................................................................................................................................................... 42

    فرم دهی ورق بریده شده به وسیله قالب و تولید رول فیلتر................................................................................... 43

    جوشکاری ورق یا درزکوبی آن............................................................................................................................... 43

    پانچ و فرمدهی قطعه بالا و پایین فیلتر.................................................................................................................... 43

    تزریق قطعات پلاستیکی........................................................................................................................................... 43

    فرم دهی کاغذ.......................................................................................................................................................... 44

    مونتاژ فیلتر............................................................................................................................................................... 44

    نگاهی به سطح تکنولوژی مورد استفاده در تولید فیلتر هوا.................................................................................... 44

    الف(  فیلتر خودروهای سبک.................................................................................................................................. 45

    در این گروه از فیلترسازی دو تکنولوژی مورد استفاده قرار میگیرد :.................................................................... 45

    تکنولوژی تمام اتوماتیک........................................................................................................................................... 45

    تکنولوژی سنتی........................................................................................................................................................ 45

    ب ( فیلتر خودروهای سنگین.................................................................................................................................. 45

    ج ( فیلتر خودروهای صنعتی................................................................................................................................... 45

    تکنولوژی بالا............................................................................................................................................................ 46

    تکنولوژی متوسط..................................................................................................................................................... 46

    تکنولوژی پایین......................................................................................................................................................... 46

    معیار مهم در تعیین سطح تکنولوژی مورد استفاده در ساخت فیلترهای هوا را میتوان به شرح زیر دسته بندی کرد :     47

    مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................ 47

    روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد :............... 47

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید........................................................................................ 48

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 49

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 49

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 49

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 49

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 50

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 50

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 50

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 51

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 51

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 52

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 52

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 53

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 53

    الف – ظرفیت اسمی................................................................................................................................................ 53

    ب – ظرفیت عملی.................................................................................................................................................. 54

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 55

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 55

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 56

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 56

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 57

    روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان................................................................................................ 58

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 59

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 59

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 60

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 60

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 60

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 61

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 61

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 62

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 63

    هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 63

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 63

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 63

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 64

    هزینه های پیشبینی نشده......................................................................................................................................... 64

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 64

    مواد اولیه مورد نیاز :................................................................................................................................................ 65

    برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و منابع تأمین آن...................................................................................... 65

    معرفی نوع و میزان مواد اولیه عمده......................................................................................................................... 65

    در جدول زیر مواد اولیه عمده مصرفی در فیلترها آورده شده است...................................................................... 65

    معرفی منابع تأمین مواد اولیه.................................................................................................................................... 65

    برآورد قیمت های مواد اولیه مصرفی....................................................................................................................... 66

    بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 66

    رزین ها..................................................................................................................................................................... 66

    فولادها...................................................................................................................................................................... 67

    کاغذ صافی............................................................................................................................................................... 69

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 69

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد :....................................... 69

    بازارهای فروش حصول........................................................................................................................................... 69

    الف ( بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 70

    ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................................................. 70

    بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 71

    احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح.................................................................................................................... 72

    امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 72

    حمایت های خاصدولتی........................................................................................................................................... 72

    با جمع بندی مطالعات مکانیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.............................. 73

    بررسی و تعیین میزان آب ، برق ، سوخت ، امکانات مخابراتی و ارتباطی............................................................ 73

    برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن............................................................................................................. 73

    برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن.............................................................................................................. 74

    برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن......................................................................................... 74

    برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تأمین آن.............................................................................. 74

    برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز.......................................................................................................................... 74

    نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد :................................................................... 75

    عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول................................................................................................. 75

    عبور و مرور کارکنان................................................................................................................................................ 75

    سایر امکانات مانند راهآهن، فرودگاه و بندر........................................................................................................... 75

    وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 75

    حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................................. 75

    حمایتهای مالی.......................................................................................................................................................... 76

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 77

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 77

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 78

    عوامل مزیت رقابتی که در صنعت قطعه سازی امکان ایجاد آنها وجود دارد به شرح زیر است:........................... 80

     

    منبع:

    ندارد.

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو, پروژه کارآفرینی درباره دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو, نمونه طرح کسب و کار دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو, Business plan با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت