طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 4007
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو

    مقدمه

    امروزه با رشد روز افزون به کارگیری تولید انواع خودرو، این بخش از صنعت سهم عمده ای از فعالیت های صنعتی را به خود اختصاص داده است. در این میان صنعت خودرو سازی به صورت زنجیره ای از واحدهای صنعتی مرتبط به هم در زمینه تولید و مونتاژ اجزاء و قطعات خودرو و نیز طراحی و ارتقاء کیفیت عمل می کند و رقابت تنگاتنگی در مورد کسب سهم و نسبت بیشتری از فروش در عرضه این صنعت وجود دارد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید اگزوز خودرو میباشد که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    1 معرفی محصول

     

    -1-1 نام و کد محصولات (آیسیک(3

     

    محصول مورد بررسی این طرح اگزوز خودرو می باشد که یکی از اجزاء فراگیر در کلیه خودروها بوده و وظیفه انتقال گازهای خروجی از خودرو را دارد. اگزوز یکی از اجزاء خودرو می باشد که عملکرد آن هدایت گازهای خروجی حاصل از احتراق داخلی موتور خودرو است.

     

    اگزوز دارای دو وظیفه بسیار مهم دیگر نیز می باشد. اولین وظیفه این قطعه علاوه بر انتقال گازهای خروجی که قبلا ذکر شده تصفیه و کم کردن ذرات معلق موجود در این گازها پس از عبور از مخازن و فیلتر های نصب شده بر روی اگزوز است توجه به این نکته ضروریست که این مخازن و فیلترهای نصب شده بر روی اگزوز توانایی کاهش آلاینده ها را تا %80 دارند از اینرو با توجه به این که در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات فراروی انسانها مسائل زیست محیطی و افزایش گازهای گلخانه ای از جمله گاز Co2 است که مهمترین ماده خروجی از اگزوز خودرو می باشد بنابراین طراحی و نصب صحیح اگزوز بسیار ضروری و مهم می باشد. دومین وظیفه بسیار اگزوز خودرو که کمتر به آن توجه می شود کاهش آلودگی صوتی می باشد که این وظیفه نیز توسط منبع انبساط که در مجموعه اگزوز نصب شده است انجام می پذیرد. شایان ذکر است که در صورت عدم کاهش صدای خروجی حاصل از عملکرد و احتراق موتور عملا از این وسیله نقلیه به دلیل صدای بسیار گوش خراش و نیز خطرناک نمی توان استفاده نمود. نحوه کاهش صدای خروجی نیز بر اساس برخورد فرکانسهای خروجی از موتور خورو در منبع انبساط به یکدیگر از یک مسیر رفت و برگشتی بین دو دیواره منبع انبساط بنا شده است. جهت کاهش آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودرو نیز مبدلهای کاتالیستی استفاده می شود عمده گازهای خروجی از موتور عبارتند از:

     

    گزارش امکان

    مونوکسیدکربن :(Co) گازی سمی، بی بو، بی رنگ و به شدت خطر ناک است.

     

    هیدروکربن ها :(CnHn) این ترکیبات معمولا از باقیمانده سوختی که در عملیات احتراق مصرف نشده است و بخار می شود تولید می گردد و در معرض نور خورشید اکسیدانها تجزیه شده و با اکسید نیتروژن واکنش می دهند و تاثیرات بسیار مخربی بر لایه ازن دارند.

     

    اکسیدهای نیتروژن :(Non) این ترکیبات سبب ساز پدیده های مه دود و باران های اسیدی می باشند.

     

    جهت کاهش و ایجاد تغییرات شیمیایی در آلاینده های فوق از مبدل های کاتاسیتی فلزی و یا سرامیکی استفاده می شود که هسته اصلی آنها بر مبنای فلز و یا سرامیک صنعتی بوده و از لایه های بسیار نازک فلزات گرانبها (پلاتین، رودیوم یا پالادیوم) توسط یک لایه واسط بر سطح مجراهای این هسته ها پوشانده می شوند این مواد آلاینده های فوق الذکر را به ترکیباتی همچون آب، دی اکسید کربن و N2 تبدیل می نمایند. علی الرغم

     

    استفاده از مبدل ها، کاهش آلاینده های خروجی خودرو %100 نیست بنابراین در کشورهای مختلف استانداردهایی برای این منظور در صنایع خودرو سازی وضع می گردد در جدول ذیل استانداردهای اروپایی مورد استفاده توسط عموم خودرو سازها ارائه می گردد.

     

    ردیف نوع استاندارد Co Hc   Non
    1 Euro 1 2/72 g/Km   0/97 g/Km
    2 Euro 2 2/2 g/Km   0/5 g/Km

     

     

    بنابراین طراحی و ساخت این قطعه که نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو دارد بسیار ضروریست پروژه حاضر به منظور احداث واحد تولید انواع اگزوز خودرو بر اساس تکنولوژی روز دنیا انجام شده است.

     

    این محصول تحت شماره 34301128 و شماره 34301129 در دسته بندی کدهای معرفی آیسیک نسخه 3 با نام مجموعه اگزوز و اجزاء اگزوز دسته بندی شده اند.

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی اگزوز خودرو در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1385 تحت شماره تعرفه گمرکی

     

    870892 با نام انباره اگزوز و لوله های اگزوز با حقوق گمرکی 4 و سود بازرگانی 21 طبقه بندی شده است

     شرایط واردات محصول با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که

     

    محدودیت خاصی برای واردات قطعات صنعتی وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعات مورد مطالعه نیز در فهرست قطعات صنعتی خودرو و غیره طبقه بندی می شود از اینرو مشمول این عدم محدودیت واقع می گردد و از اینرو کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به وارد سازی این قطعات بنمایند. همانگونه که ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای وارد سازی قطعات صنعتی وجود ندارد، لیکن لازم است به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.

     

    -1 بازار قطعات خودرو در کشورمان به سه گروه OES - OEM و AM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.

     

    بازار OEM

     

    در این بازار به طور کامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و از اینرو در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعهای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به وارد سازی قطعه مورد نیاز مینماید. از اینرو واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند)

    بازار OES

    شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است با این تفاوت که این بازار متعلق به خدمات پس از فروش خودرو می باشد .

     

  • فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو

    فهرست:

    مقدمه

     

    – 1 معرفی محصول

     

    -1 -1 نام و کد محصولات (آیسیک (3

     

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی

     

    -1-3 شرایط واردات محصول

     

    -1-4 بررسی و ارائه استانداردهای موجود در محصول ( ملی یا بین المللی )

     

    -1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    -1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد

     

    -1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

    -1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

    -1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول

     

    -1-10 شرایط صادرات

     

    – 2 وضعیت عرضه و تقاضا

     

    -2-1 بررسی ظرفیت بهرهبرداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون

     

    -2-2 بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا

     

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون

     

    -2-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه توسعه سوم تا پایان سال 1385

     

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم

     

    -3 بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن

    با دیگر کشورها

     

    -4 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در فرایند تولید محصول

     

    -5 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه ثابت مورد

    انتظار

     

    -6 برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و منابع تامین آن

     

    -7 پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح

     

    -8 وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال

     

    -9 بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی

     

    -10 وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی

     

    -11 تجزیه و تحلیل و ارائه جمعبندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو, طرح کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو, طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو, پروژه کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو, Business plan با موضوع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید اگزوز در خودرو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت