دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 3133
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۹,۱۲۰ تومان
قیمت: ۱۵,۱۲۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس

    پیشگفتار

    رویکرد اکثر کشورهای جهان در دهه‌های اخیر به موضوع کارآفرینی و توسعه آن، موجب گردیده‌ موجی از سیاستهای توسعه کارآفرینی در دنیا ایجاد شود. کشورهای مختلف راه حلی راکه در سه دهه گذشته برای فائق آمدن بر مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی به آن روی آورده‌اند، توسعه فرهنگ کارآفرینی، انجام حمایت‌های لازم از کارآفرینان، ارائه آموزشهای مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهشهای لازم در این زمینه بوده است. تأمل در وضعیت اقتصادی و روند مراحل پیشرفت و توسعه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که به موضوع کارآفرینی توجه نموده‌اند، نشانگر آن است که این کشورها توانسته‌اند به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی دست یابند و یا حداقل بحرانهای پیش‌آمده را به سلامت پشت سر گذاشته و بحرانهایی که وقوع آنها را در آینده پیش‌بینی می‌کردند را مهار نمایند. از جمله این کشورها می‌توان به ایالات متحده، کشورهای اتحادیه اروپایی، کشورهای جنوب شرق آسیا، چین، برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی و اقیانوسیه را نام برداز آنجا که مفاهیم مطرح در علوم انسانی همانند مفاهیم مطرح در علوم تجربی قطعی نیستند، لذا ارائه تعریف قطعی و مشخصی برای آنها دشوار یا غیر ممکن است. کارآفرینی هم که از واژه ‌های مطرح در علوم انسانی است، از این قاعده مستثنی نیست. دانشمندان و محققین علوم مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و مدیریت که در مورد کارآفرینی مطالعه و نظراتی ارائه کرده‌اند، تعاریف مختلفی از کارآفرینی مطرح نموده‌اند که تفاوت‌های گاه مغایر و متناقضی دارند. تعریفی از کارآفرینی که تقریباً شامل همه تعریفهای ارائه شده از آنان باشد، عبارت است از: «کارآفرینی فرایندی است که فرد کارآفرین با ایده‌های نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید و با بسیح منابع ،‌مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکت‌های نو، سازمانهای جدید و نوآور و رشد یابنده نموده که توأم با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه می‌گردد.»

    در دایره‌‌المعارف بریتانیکا ، کارآفرین اینگونه تعریف شده است:

    « شخصی که کسب و کار و یا موسسه اقتصادی را سازماندهی و مدیریت کرده و خطرات ناشی از آنرا می‌پذیرد» واژه کارآفرینی از قرنها پیش و قبل از آنکه به زبان امروزی مطرح شود، در زبان فرانسه متداول گردید. این واژه معادل کلمه فرانسوی Enterprendre به معنای « متعهد شدن» (معادل under Take در زبان انگلیسی) می‌باشد که در سال 1848 توسط جان استوارت میل به کار آفرینی ( Enterpreneur ) در زبان انگلیسی ترجمه شد.

     

     

    موقعیت جغرافیایی - استان فارس

     استان‌ فارس‌ با 133 هزار کیلومتر مربع‌ وسعت‌ در جنوب‌ استان‌ اصفهان‌ قرار دارد. آباده‌، استهبان‌، اقلید، بوانات‌، جهرم‌، داراب‌، سپیدان‌، شیراز، فسا، فیروز آباد، کازرون‌، لار، لامرد، مرودشت‌، ممسنی‌، نیریز شهرستانهای‌ استان‌ فارس‌ هستند و شهر زیبای‌ شیراز مرکز آن‌ می‌باشد.استان‌ فارس‌ در سال‌ 1375 حدود 3817 هزار نفر جمعیت‌ داشته‌ است‌ که‌ 7/56 درصد آن‌ شهر نشین‌، 9/41درصد روستانشین‌ و 4/1 درصد غیر ساکن‌ و عشایر بوده‌ است‌.کوههای‌ زاگرس‌ با جهت‌ شمال‌ غربی‌ - جنوب‌ شرقی‌، استان‌ فارس‌ را به‌ دو ناحیه‌ مشخص‌ طبیعی‌ شامل‌ناحیه‌ شمال‌ - شمال‌ غربی‌ و ناحیه‌ جنوب‌ - جنوب‌ شرقی‌ تقسیم‌ کرده‌ است‌. ارتفاعات‌ ناحیه‌ شمالی‌ ازکوههای‌ سمیرم‌ شروع‌ و در جهت‌ شمال‌ غربی‌ امتداد می‌یابد. ارتفاعات‌ ناحیه‌ جنوبی‌ کوههای‌ اطراف‌ شیراز وکوههای‌ مهارلو، خرمن‌ و تودج‌ را در بر می‌گیرد. ارتفاعات‌ غربی‌ در امتداد ارتفاعات‌ کهگیلویه‌ تا کوههای‌ممسنی‌ و ارتفاعات‌ جنوبی‌ مشتمل‌ بر کوههای‌ داراب‌ و ارتفاعات‌ تنگستان‌ می‌باشد.  

    آب و هوا - استان فارس

    در استان‌ فارس‌ سه‌ ناحیه‌ مشخص‌ آب‌ و هوایی‌ وجود دارد. اول‌، ناحیه‌ کوهستانی‌ شمال‌ و شمال‌غرب‌ که‌ زمستان‌های‌ سرد معتدل‌ و پوشش‌ گیاهی‌ مناسبی‌ دارد. دوم‌ ناحیه‌ مرکزی‌ که‌ در زمستان‌ها آب‌ و هوای‌نسبتاً معتدل‌ توأم‌ با بارندگی‌ و در تابستان‌ها هوایی‌ گرم‌ و خشک‌ دارد. سوم‌ ناحیه‌ جنوب‌ و جنوب‌ شرقی‌ که‌ به‌علت‌ کاهش‌ ارتفاع‌ و عرض‌ جغرافیایی‌ و نحوه‌ استقرار کوهها میزان‌ بارندگی‌ آن‌ در فصل‌ زمستان‌ نسبت‌ به‌ دو فصل‌ بهار و پائیز کمتر است‌ و هوای‌ آن‌ نیز در زمستان‌ها معتدل‌ و در تابستان‌ها بسیار گرم‌ است‌. متوسط‌ حرارت ‌شهر شیراز 8/16 درجه‌ و حداکثر و حداقل‌ مطلق‌ دمای‌ آن‌ به‌ ترتیب‌ 2/29 و 7/4 درجه‌ سانتی‌ گراد است‌.  

    تاریخ و فرهنگ - استان فارس

    استان‌ فارس‌ از قدیمی‌ترین‌ مراکز تمدن‌ بشری‌ محسوب‌ می‌شود و قرن‌ها مرکز حکومت‌ شاهنشاهی‌ایران‌ بوده‌ است‌. قبل‌ از اسلام‌ دو سردار بزرگ‌ ایرانی‌ از این‌ منطقه‌ برخاسته‌ و هر یک‌ سلسله‌ بزرگی‌ بنام‌هخامنشی‌ (کورش‌) و ساسانی‌ (اردشیر بابکان‌) تشکیل‌ داده‌اند. بعد از انقراض‌ سلسله‌ هخامنشی‌ که‌ نزدیک‌ به‌219 سال‌ در ایران‌ پادشاهی‌ کرده‌اند. اسکندر مقدونی‌ سلسله‌ سلوکیه‌ را در سال‌ 311 قبل‌ از میلاد در ایران‌تاسیس‌ و شهرهایی‌ در ناحیه‌ پارس‌ (فارس‌) بنا نهاد. در عین‌ حال‌ در قسمت‌ مرکزی‌ پارس‌ در ناحیه‌ استخر قدرت‌های‌ محلی‌ با نام‌های‌ ایرانی‌ روی‌ کار آمدند که‌ از سال‌ 250 قبل‌ از میلاد به‌ بعد بر روی‌ سکه‌های‌ آنهانوشته‌هایی‌ به‌ خط‌ پهلوی‌ و چهره‌های‌ ایرانی‌ و آتشدان‌ دیده‌ می‌شود. معذالک‌ ناحیه‌ پارس‌ تا زمان‌ آشیوخوس‌چهارم‌ جزو امپراطوری‌ سلوکی‌ بوده‌ است‌. بعد از اینکه‌ پارتیان‌ ایالت‌ مرکزی‌ دولت‌ سلوکی‌ را فتح‌ کردند. پارس‌استقلال‌ یافت‌. مسلمانان‌ نخستین‌ بار در دوره‌ خلافت‌ عمر اقدام‌ به‌ تسخیر فارس‌ نمودند. در 17 ه.ق‌ یکی‌ ازسرداران‌ علاء ابن‌ حضرمی‌، حاکم‌ بحرین‌، از حاکم‌ ایرانی‌ فارس‌ شکست‌ خورد. علیرغم‌ مقاومت‌ ایرانیان‌ در مقابل‌ مهاجمین‌ مسلمان‌، عاقبت‌ شهرهای‌ استخر، توج‌، فسا و شیراز به‌ تصرف‌ مسلمانان‌ در آمد. امّا به‌ رغم‌شورشهای‌ متعدد آخر الامر تسلیم‌ اسلام‌ شدند. وسعت‌ قلمرو فارس‌ در زمان‌ خلفا بیش‌ از پیش‌ افزایش‌ یافت‌ یزد و نواحی‌ دیگر مجاور کویر نیز به‌ استخر ملحق‌ گردید.

    در زمان‌ ضعف‌ قدرت‌ خلافت‌ در قرن‌ 3 ه.ق‌ فارس‌ به‌ تصرف‌ یعقوب‌ لیث‌، مؤسس‌ سلسله‌ صفاریان‌ درآمدو شیراز پایتخت‌ صفاریان‌ شد. و برادرش‌ مسجد جامع‌ بزرگی‌ در این‌ شهر بنا نهاد. پس‌ از آن‌ فارس‌ به‌ تصرف‌ آل‌بویه‌ در آمد. پس‌ از آل‌ بویه‌، سلجوقیان‌ بر فارس‌ مسلط‌ شدند. در زمان‌ ضعف‌ سلاجقه‌، سنقر ابن‌ مودود سلسله‌ اتابکان‌ فارس‌ را تأسیس‌ کرد و تا سال‌ 543 ه.ق‌ این‌ سلسله‌ بر فارس‌ فرمانروایی‌ یافت‌ و پس‌ از چندی‌ فارس‌ به‌دست‌ امرای‌ مغول‌ افتاد.در سال‌ 754 ه.ق‌ سلسله‌ آل‌ مظفر، فارس‌ را تصرف‌ کرد و تا سال‌ 895 ه. ق‌ بر فارس‌ فرمانروایی‌ کرد. درسال‌ 959 ه.ق‌ فارس‌ به‌ تصرف‌ شاه‌ اسماعیل‌ صفوی‌ درآمد. در زمان‌ وی‌ و جانشینانش‌، فارس‌ و مرکز آن‌ شیراز آبادی‌ و رونق‌ یافت‌. در جنگ‌ بین‌ افاغنه‌ و نادر شاه‌، شیراز و بسیاری‌ از نقاط‌ دیگر فارس‌ رو به‌ ویرانی‌ فراوان‌نهاد. در زمان‌ فرمانروایی‌ کریم‌ خان‌ زند، صلح‌ و آبادانی‌ به‌ فارس‌ بازگشت‌. از زمان‌ قاجاریه‌ به‌ بعد به‌ جز شورش‌سران‌ قشقایی‌ واقعه‌ مهمّی‌ روی‌ نداده‌ است‌. در زمان‌ سلسله‌ پهلوی‌ در فارس‌ اقدامات‌ مهّمی‌ در جهت‌ آبادانی‌رونق‌ فارس‌ و شیراز صورت‌ گرفت‌. در عصرهای‌ بعد از انقلاب‌ 1357، شهرهای‌ استان‌ فارس‌ رو به‌ آبادانی‌ وتوسعه‌ نهادند و شهر شیراز توسعه‌ فراوان‌ یافت‌.بر بستر همین‌ پیشینه‌ تاریخی‌ است‌ که‌ امروزه‌ آثار متعدد و متنوع‌ تاریخی‌ و باستانی‌ در استان‌ به‌ جا مانده‌است‌. هر یک‌ از این‌ آثار دارای‌ ارزش‌های‌ جهانی‌ و گویای‌ تاریخ‌ پر فراز و نشیب‌ این‌ خطه‌ می‌باشند.استان‌ فارس‌ به‌ علت‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ و نزدیکی‌ به‌ خلیج‌ فارس‌ از دیر باز اقامتگاه‌ اقوام‌ گوناگون‌ از جمله‌ آریایی‌، سامی‌ و ترک‌ بوده‌ است‌ که‌ تحت‌ تاثیر و نفوذ فرهنگ‌ ایرانی‌ در آمده‌اند. با وجود این‌، ایلات‌ و عشایرمنطقه‌ که‌ شامل‌ ایلات‌ قشقایی‌، ممسنی‌، خمسه‌ و کهگیلویه‌ می‌باشند، هنوز بخش‌ عمده‌ای‌ از فرهنگ‌ بومی‌خود را حفظ‌ کرده‌اند و عامل‌ موثر دیگری‌ در جذب‌ ایرانگردان‌ می‌باشند. اشاره‌ مختصر به‌ قدمت‌ تاریخی‌ ودیدنی‌های‌ شهرستان‌های‌ استان‌ سیمای‌ تاریخی‌ و امکانات‌ ایرانگردی‌ آنرا بیش‌ از پیش‌ روشن‌ می‌سازد. 

    وضعیت اقتصادی استان

    از نظر وضعیت اقتصادی استان فارس از قطب های اقتصادی کشور به خصوص در زمینه کشاورزی، صنعت و صادرات می‌باشد. بخشهای اقتصادی استان به شرح ذیل به طور خلاصه درج می‌گردد :

    1-     قابلیتها و امکانات بخش اقتصادی :

    استان فارس از نظر کشاورزی در سطح کشور دارای جایگاه ممتازی است. اراضی مورد استفاده در این بخش حدود 6/1 میلیون هکتار می‌باشد که 12% کل مساحت اراضی مورد استفاده را در سطح کشور تشکیل می‌دهد. در تولید محصولات کشاورزی این استان از نظر تولید گندم در سطح کشور مقام اول، تولید برنج مقام چهارم و تولید چغندر قند مقام دوم را دارا می‌باشد. از نظر تولید محصولات باغی استان فارس از نظر تولید انجیر مقام اول ، تولید مرکبات مقام دوم ، تولید خرما و انگور مقام سوم را در سطح کشور دارا می‌باشد. میزان جمعیت شاغل در بخش کشاورزی در استان برابر با 211482 نفر (24% جمعیت شاغل) است.

    2-     قابلیتها و امکانات بخش صنعت :

    سهم صنعت استان فارس از نظر تعداد واحدهای صنعتی، تعداد شاغلین، ارزش تولیدات و ارزش افزوده نسبت به صنایع بزرگ کشور ، 4% است . در این میان سهم صنایع شیمیایی استان در کشور بالغ بر 10% ، صنایع غذایی بالغ بر 6% و کانی های غیر فلزی حدود 4% است. این صنایع ضمن آن که بخش عمده‌ای از صنایع استان را تشکیل  می‌دهد، به لحاظ ارزش افزوده نیز نقش تعیین کننده ای در استان دارد. با توجه به وضعیت استان فارس و امکانات زیربنایی موجود از جنبه های گوناگون عمده ترین صنایعی که می‌تواند در این استان گسترش یابد عبارتند از صنایع الکترونیک، شیمیایی، غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات.

    3-     قابلیتها و مزیتهای نسبی صادرات :

    از دیر باز تاکنون استان فارس بعنوان مرکز ورود و پخش کالاهای وارداتی و مناسب‌ترین محل برای تدارک کالاهای صادراتی به خلیج فارس و بنادر آن مطرح بوده است به طوری که از فارس بعنوان مهد تجاری فلات ایران نام برده شده است. این استان از امکانات و قابلیتهای مناسبی از لحاظ تولید و صادرات محصولات کشاورزی ، صنعتی ، ساختمانی و ... برخوردار است . در این استان نیروی کار متخصص و دانشگاهی زمینهای کشاورزی گسترده و صنایع مرتبط با آن و سایر امکانات تولید برای تامین نیازهای داخلی و صادرات به دیگر استانها و خارج از کشور موجود است

    از دير باز تاكنون استان فارس بعنوان مركز ورود و پخش كالاهاي وارداتي و مناسب‌ترين محل براي تدارك كالاهاي صادراتي به خليج فارس و بنادر آن مطرح بوده است به طوري كه از فارس بعنوان مهد تجاري فلات ايران نام برده شده است. اين استان از امكانات و قابليتهاي مناسبي از لحاظ توليد و صادرات محصولات كشاورزي ، صنعتي ، ساختماني و ... برخوردار است . در اين استان نيروي كار متخصص و دانشگاهي زمينهاي كشاورزي گسترده و صنايع مرتبط با آن و ساير امكانات توليد براي تامين نيازهاي داخلي و صادرات به ديگر استانها و خارج از كشور موجود است.

    نقشه استان فارس

    نحوه بازاريابي و كسب و تجارت و افزايش سود در كار آفريني

    بازار يابي در كسب و كار امروز يك امر ضروري است ودر مو قعيت ساز مانها نقش اساسي ايفا مي كند.بازاريابي به فروش از طريق ويزيتوري يا تهيه آگهي هاي تبليغاتي محدود نمي شود و مفهوم بسيار جامع تري دارد و به همين دليل گفته مي شود تفكر بازار يابي بايد در كليه ي بخش ها و فرايند هاي سازماني نفوذ كند و مورد توجه قرار گيرد.خلق نام تجاري مناسب ، تبليغات مناسب ، توجه به تغير دائم در نيازها ودر نهايت بهره گيري ازفناوري روز از الزامات اساسي است.بازاريابي نتيجه ناگزيرو دوري ناپذير وضروري سرمايه داري است.البته اين بدان معنا نيست كه بازاريابي تنها به كشورهاي داراي نظام سرمايه داري محدود مي شود ، تكنيك هاي بازاريابي در تمام نظامهاي سياسي و بسياري از جنبه هاي زندگي كاربرد دارد.

    بازار يابي :

    بازاريابي اثر بخش به عـنوان ساختن چيـزي كه بتواند بفروشد و نه فروش آنچه كه مي توانيد بسازيد تعبيـر مي شود.

    سازمانهايي كه آنجه را كه توليد مي كنند مي فروشند محصول مدار هستند يعني ابتدا محصول را توليد مي كنند و سپس بـراي محصولات خود به دنـبـال مـشـتـري هـسـتـنـد و به بازار يابي بعـنوان وسـيله اي براي ترغيب مشتـريان به خـريــد مي نگرند. موفق ترين سازمانها آنهايي هستند كه آنجه را كه مي توانند بفروشند توليد مي كنند ، آنها مشتري مدار هستند يعني در پاسخ به نيازهاي مشتري محصولات و خدمات خود را عـرضه مي كنند.

    در نتيجه بازاريابي را مي توان ، به عنوان فعاليتي لازم براي تطبيق كالاها با نيازها و خواسته هاي بازار تعريف كرد و بازاريابي فعاليت هايي چون برنامه ريزي و قيمت گذاري و توزيع تبليغات و معرفي محصولات را شامل مي شود.

    شر كتها در زمينه بازار يابي سه دسته اند :

    1) شركت هاي پيشرو

    2) شركت هاي پيرو

    3) شركت هاي ايستا

    شركت هاي پيشرو:

    شر كتي فعال است ودرك درستي از بازار يابي دارد.در تحقيقات و رشد محصولات سرمايه گذاري مي كند و راهكارهاي بد يهي ارائه مي دهد.

    شركت هاي پيرو:

    خالي از هرگونه روحيه جسورانه است ممكن است موفق شود اما امكان موفقيت خيلي كم است چون تمايلي به خطرپذيري ندارد و ترجيح مي دهد خود را به خطر نياندازد و براي انتخاب راه منتظر بازار مي ماند.

    شركت هاي ايستا:

    همواره به يك شكل كار خود را ادامه مي دهدو دليلي براي تغير ندارد و منزوي و بي تفاوت است.

    ابزار اصلي تشكيل دهنده ي بازار يابي به چهار P معروفند :

    1) محصولات product

    2) قيمت price

    3) مكان place

    4) تبليغات promation

    يعني بازاريابي شامل طراحي و توليد محصول به شكلي كه نياز مصرف كننده را رفع كند. تعيين قيمت واقعي يعني قيمتي كه علاوه بر تضمين سود مشتري را راضي نگه دارد. عرضه محصولات در مكان مناسب (جايي كه مشتريان بتوانند محصول را بخرند).تبليغات براي تشويق مشتري ها براي خريد محصول است.اجزاي تشكيل دهنده اين آميزه در تمام سازمان ها مشابه است و تنها نسبت آنها متفاوت است.براي مثال در جايي كه قيمت براي مشتريان اهميت زيادي دارد اين قيمت است كه بر آميزه تسلط دارد.

    قيمت پايين در اغلب موارد نشانگر كيفيت پايين محصول است ومشتريان يك محصول را به دليل ارزاني آن نمي خرند آنها به خاطر نياز خود خريد مي كنند. توجه خود را به فروش مبتني بر ارزش معمطوف كنيد نه فروش بر مبناي قيمت.

    تبليغات :

    شما از چه طريقي به مردم اطلاع مي‌دهيد و تبليغات خود را انجام مي‌دهيد؟

    ما يك يا دو نفر را انتخاب مي‌كنيم تا در سرتاسر كشور برگه‌هاي تبليغاتي را پخش كنند و مردم از طريق اين برگه‌هاي تبليغاتي مي‌توانند با شماره تلفن تماس بگيرند و با مراجعه به آن برگه براي خريد عسل تخفيف بگيرند . در ضمن ما در ايام عيد نيز با پخش سر رسيد و تقويم تبليغاتي را انجام ميدهيم كه مسمر ثمر مي باشد . گاهي وقتها نيز با چاپ آگهي در روزنامه و يا مجلات اقدام به تبليغات مي كنيم . هرچند كه تبليغات از طريق راديو و تلوزيون كمي گران مي باشد ولي براي پيشرفت در كار و فروش محصولات گاهي وقتها به اين دو رسانه متوسل شده و از اين طريق به تبليغات دست مي زنيم . در مورد بازاريابي نيز از طريق روزنامه و با درج آگهي مبني بر اينكه به چند بازارياب نياز داريم اين افراد را پس از تست انتخاب كرده وآنها رابه كار مي گيريم تا هم آنها بيكار نباشند و هم محصولات ما با قيمت مناسب به فروش برسد .

    بسمه تعالي

    تقاضانامه

    خواهشمند است مطابق طرح پيشنهادي پيوست با صدور جواز تاسيس براي احداث يك شركت توليدي لبنديس موافقت فرمائيد ضمنا جزوه مقررات و گردش كار صدور مجوزها را مطالعه نموده متعهد و ملزم به رعايت كليه مفاد آن مي باشم .

    تاريخچه شركت لبنديس

    شرکت فراورده های لبندیس در سال 1375 تاسیس گردید که در موقعیت 25 کیلومتری شیراز – سپیدان قرار گرفته است که در حدود 30 نفر پرسنل دارد که حدود 23 نفر در سالن تولید مشغول به کار هستند و حدود 7 نفر مسئول کار های اداری هستند

    توليدات كارخانه و فرآيند توليد

    انواع شیر : شیر کاکائو -شیر یارانه ای -و شیر مدارس و انواع ماست که عبارتند از :

    1- ماست 750 گرمی

    2- ماست یک کیلو هشتصد گرمی ویژه

    3- پنير

    ماست موسیر 400 گرمی و خامه که در اندازه 150 گرمی اولیه می شود و همچنین خامه فله ای برای مصارف دیگر تولید می شود .

    همچمین دوغ در اندازه های 1 لیتری ،5/1 لیتری ، 2 لیتری و 4 لیتری و 5 لیتری و همچمین دوغ 300 CC تولید می شود .

    حال مروری داریم که بر کلیه قسمت کارخانه که درب ورودی کارخانه نگهبانی قرار دارد که در همان ردیف به ترتیب رختکن ، سرویس بهداشتی ، انبار ، قسمت اداری قرار دارد که این قسمت ها از سالن تولید جداست و قسمت دوم سالن تولید که در سالن تولید یک درب ورودی اصلی برای ورود و خرو ج و همچنین توزین است که به وسیله یک باسکول 2 تنی انجام می شود ولی به دلیل کند بودن و مشکل بودن این مسئله معمولا کسانی که شیر می آورند در بیرون شیر را وزن می شود ولی به دلیل کند بودن و مشکل بودن این مسئله معمولا کسانی که شیر می آورند در بیرون ازکارخانه شیر راوزن می کردند وقبض باسکول را تحویل می دادند . از قسمت توزین، شیراز طریق پمپ وارد می شود که یک صافی در صبوی آن قرار دارد که شیر معمولا به یک سه راهی می رسد که یک راه آن مستقیم به مخزن شیر خام می رود و راه دوم می تواند به پاستوریزاسون منتقل شود و راه سوم هم وارد خامه گیری می شود که به دلخواه و به صورت انتخاب عمل می شود که یک شیر که حدود 8/3 درصد چربی دارد وارد خامه گیری می شود ، خامه از یک طرف و شیر پس چرخ از طرف دیگر وارد می شود که شیر پس چرخ برای تنظیم چربی هم پاستوریزاسون و هم در تانک ذخیره خام به کار می رود.

    2 دستگاه ماست زنی به ظرفیت 40 کیلویی و 2 تنی وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط شیر هم به صورت دستی و هم به وسیله دستگاه می شود و در قسمت دیگر سالن تولید دستگاه دوغ زنی وبسته بندی آن وجود دارد . دستگاه شیر پر کنی در قسمت دیگر سالن تولید موجود است در ضمن گرمخانه وسردخانه هر دو کنارهم روبروی درورودی قرار دارد و موتور خانه در پشت سردخانه قرار دارد و آزمایشگاه در بالای سرد خانه قرار گرفته است .

    تحویل و توزین شیر :

    شیر خام و قتی وارد کارخانه می شود که اولین مرحله آزمایش شیر است که توسط آزمایشگاه انجام می شود که اگر شیر از لحاظ فیزیکی وشیمیایی در حد خوب و مناسبی بود سپس توزین می شود که معمولا قسمت توزین یک اتاق حدود 4*3 متری است که حدود 5/1 متر از سالن تولیدپائین تر از و اطراف آن به وسیله تور هایی گرفته شده است که یک درب کوچک دارد و معمولا به دلیل سهولت کار توزین ماشین های حمل شیر بیرون ازکار خانه باسکول می شوند و قبض باسکول را تحویل می دهند وشیر را تخلیه می کنند پس از تخلیه شیر بیرون از کارخانه باسکول می شوند و قبض باسکول را تحویل می دهند و شیر را تخلیه می کند پس از تخلیه شیر معمولا ماشین ها را با دست و آب و مواد شوینده می شویند .شیر تخلیه نشده در حوضچه رو باز به وسیله یک پمپ به درون سالن تولید مکش می شود که در سر راه آن شیر خام قسمت توزین بین 3 تا 9/3 درصد چربی دارد که شیر خام دارد بعد ا ز توزین وارد سالن تولید می شود که می توانداز طریق لوله ها مستقیما به تانک ذخیره خام منتقل شود ویا سیستم به دستگاه سپراتور و خامه گیر منتقل شود که پس از خامه گیری شیر پت چرخ دوباره می تواند به تانک ذخیره خام و یا به پاستوریزاتور منتقل شود و یااینکه شیر مستقیما به پاستوریزاتورمنتقل شود که دمای شیر حدود 4 درجه سانتی گراد می باشد .سپس شیر به دمای 90 درجه می رسانند و نیم ساعت در همین دما نگه می دارند سپس شیر آب سرد را باز می کنند تا دما پائین آمده و به 42 درجه برسد سپس استارتربه شیر اضافه می شود که درصد آن بسته به اینکه استارتر شیرین باشد به 2 درصد اضافه می شود سپس در همین دما شیر داد ظرف های بسته بندی پر کم از می شود که اگر اسیدته ، استاد تر بالا باشد ماست کمی ترش می شود . دیگر شل می شود و سفت می شود سپس وارد گرمخانه 42 درجه می شود و حدود 2 تا 4 ساعت در این دما باقی ماند و سپس وارد سرد خانه می شود که باید توجه داشت که شیر مود استفاده . اولین مرحله آزمایش چربی و آنتی بیوتیک می شود و در نهایت ماست هم آزمایش اسیدته می شود .

    سپراتور یا خام گیر :WESTFALIA

    شیر پس از توزین وارد دسپراتور می شود که معمولا شیر وارد پلیت کولر و پاستوریزا سیون نمی شود . و در سر راه ورودی آن یک گوئل قرار دارد که کار آن گرم کردن شیر حدود 28 تا 30 در زمستان و به 25 تا 27 درجه در تابستان می باشد. که معمولا درکوئل از وسط کوئل رد می شود وبه وسیله جهت بر عکس آب و شیر حرارت د هی انجام می شود که سپس وارد سپراتور می شود که سپراتور از یک کاسه و 66 صفحه تشکیل شده است که دو خروجی خامه که درقسمت بالا رو خروجی شیر پس چرخ که در پائین قرار دارد تشکیل شده است که به وسیله قیفی که روی آن قرار دارد شیر وارد دستگاه می شود و با چرخش صفحه ها خامه گرفته می شود که سرعت چر خش 8000 دور در دقیقه است . که خامه گیر با یک موتور الکتریکی کار می کند که ما دو نوذع خامه بر اساس میزان چربی داریم .

    1- خامه فله ای که برای تهیه کره و روغن به کار می رود که حدود 58 تا 60 درصد چربی دارد و ناروانی بالای دارد .

    خامه صبحانه که حدود 33 تا 35 درصد چربی دارد خامه صبحانه بعداز سپراتور وارد ظرف 500 کیلویی می شود و بعد وارد هموژن می شود که دمای ظرف 500 کیلویی 85 درجه سانتی گراد است و ( نباید ) به 90 درجه برسدو بعد خامه به دستگاه بسته بندی متنقل می شود .

    خط تولید ماست :

    در خط تولید ماست شیر مورد استفاده وارد پاستوریزاتور می شود و چربی آن را استاندارد می کنند و برای انواع ماست ها متفاوت است. مثلا اگر چربی زیاد داشت شیر پس چرخ وارد پاستوریزاتور می کند اگر چربی کم داشت چربی اضافه می کنید سپس شیر وارد تانک ماست می شود که 500 کیلویی 2 تنی است که ساختاردو جداره ای دابا رد که بخار آب گرم شیر را گر م می کند سپس دردمای حدود 37 درجه به شیر ماده خشک اضافه می کنند که ماده خشک ما شیر خشک است که حدود 1 در صد اضافه می شد و هم زده می شود . سپس شیر به دمای 90 درجه می رسانند . و نیم ساعت در همین دما نگه می دارد سپس شیر آب سرد را باز می کنند تا دما پائین آمده و به 42 درجه سانتی گراد برسد سپس استارتربه شیر اضافه شود که درصد ان بسته به ا اینکه استارتر ترش باشد حدود 5/1 درصد و استارتر شیرین باشد 2 درصد اضافه می شود سپس در همین دما شیر وارد ظرف های بسته بندی پر کن اتوماتیک و دستی می شود که اگر اسید یته استار تر بالا باشد ماست کمی ترش می شود ولی دیگر شل نمی شود وسفت می شود سپس وارد گرمخانه 42 درجه سانتی گراد می شود و حدود 2 تا 5/2 ساعت در این دما باقی می ماند و سپس وارد سرد خانه می شود که باید توجه داشت که شیر مورد استفاده رادر اولین مرحله آزمایش چربی و آنتی بیوتیک می شود و در نهایت ماست هم آزمایش اسیدیته می شود .

    دوغ :

    شیر مورد استفاده در تهیه دوغ نباید چربی داشته باشد که کلیه کار هایی که برای تهیه ماست انجام می شد برای دوغ در مرحله ی اولیه انجام می شود یعنی شیر در 37 درجه ماده خشک داده می شود و نیم ساعت در دمای90 درجه باقی می ماند و سپس در 42 –تا 43 درجه سانتی گراد استارتر به مقدار 2 درصد زده می شود سپس 24 ساعت دردما ی 42 تا 45 درجه نگهداری می شود که در ظرف 280 کیلوی ما 1800 گرم نمک ، 120 کیلو آب و 160 کیلو ماست استفاده می شود . سپس در تانک به وسیله همزن ، هم خورده می شود و سپس وارد دستگاه پر کن می شود که اگر در همان ما هم بزنیم گاز دار می شود .

    دستگاه دوغ پر کنی به وسیله دو لوله پلاستیکی به تانک دوغ متصل است که به وسیله پمپ باد دوغ به دستگاه مکش می شود . 2 لوله به دو عدد پیستون که اندازه سر قوطی است متصل می شود که با چرخش صفحه مدور زیرین قوطی زیر پیستون قرار گرفته و پیستون به طرف پائین می آید و شیشه پر می شود و بعد از پر شدن متوقف می شود و پیستون بالا می رود . درضمن دو شلنگ ریز دربالای پیستون قرار دارد که دوغ اضافی را دوباره به مخزن بر می گرداند بعد وارد مر حله سر بستن می شود که یک صفحه که به سه فنر متصل است . دربالا قرا ر گرفته و یک پلیت که سر درون آن قرار می گیرد به صورت عمودی متصل به صفحه بالا قرار گرفته است که برروی سر شیشه ختم می شود که با حرکت فنرها ، سر ها داخل پلیت عمودی آمده و با حرکت شیشه یک عدد سر روی آن از فاصله نزدیک می افتد .سپس پلیت دیگری در دیگر قرارگرفته سپس پلیت دی گری در جلوتر قرار گرفته که سر قرار گرفته روی شیشه ها صاف رمی کند . سپس شیشه ها زیر دو پیستو ن دیگر قرارگرفته که پیستون ها به طرف پائین رفته و دو صفحه عمود هم از زیر شیشه ها را به بالا فشار می دهد و بالاخره سر پیستون می چرخد و سر شیشه را می بندد و در انتها توسط یک پیستون افقی به بیرون رانده می شود و در جعبه های قرار داده می شود و سپس با شیر آب شسته می شود و برای بسته بندی در دستگاه اتوماتیک 6 تایی یا شیرینگ آماده می شوند . در ضمن شیشه قبل از پر کردن به وسیله دست بر چسپ و تاریخ می خورد .

    ماست موسیر :

    در تهیه ماست و موسیر چربی شیر حدود 5/0 درصد می باشد که ماست را همانند قبل تهیه می کنند سپس ماست را در ظرف 20 کیلویی به وسیله گاری به حوضچه های فلزی به نام وتر نتقل می کنند که این حوضچه ها سوراخ دار است سپس پارچه استریل کف وتر پهن می کنند و ماست را روی آن می ریزند و معمولا 24 ساعت طول می کشد تا ماست چکیده بدست آید سپس نمک و فلفل و موسیر چرخ شده اضافه می شود که معمولا برای هر 80 کیلو ماست چکیده 420 گرم نمک و 80 گرم فلفل سیاه 1 کیلو تا یک کیلو موسیر خیس چرخ شده اضافه می کنیم سپس وارد همزن می کنیم و پس از هم خوردن وارد دستگاه پر کن می شود که اگر ماست زیادترش باشد ،مقدار فلفل وموسیر را کمتر می کنیم چون فلفل و موسیر گاز تولید می کنند و ظرف باد می کند ولی اگر ماست شیرین باشد و هسته بالا نباشد همان مقدار افزوده می شود .

    شیر کاکائو :

    شیر مورد استفاده در تهیه شیر کاکائو باید چربی حدود 1 در صد داشته باشد که معمولا به وسیله اضافه کردن شیر پس چرخ به همراه شیر خام در پاستوریزاتور تهیه می شود برای تهیه شیر کاکائو بعد از اینکه چربی شیر استاندارد شد و شیراز دستگاه پاستوریزه و هموژنیزه گذشت وارد تانک 450 کیلویی می شود و کاکائو و شیر اضافه می شود که معمولا برای 450 کیلو شیر 2700 گرم کاکائو و32 کیلو شکر و 100 گرم نمک اضافه می شود و در دمای 45 درجه با هم حل می شوند سپس در دمای 85 درجه نیم ساعت باقی می ماند و سپس آب سرد باز می شود تادما پائین آید و تا درمای 1 تا 5 درجه آب چیلر باز می شود سپس به دستگاه بسته بندی شیر کاکائو وپر کن منتقل می شود . درضمن نمک اضافه شده برای این دسته که شیرینی زیادی موقع مصرف اذیت نکند .

    دستگاه پر کن شیر :

    دستگاه پر کن شیر ،شیر پاستوریزه و هموژنیزه شده رادر وزن های یک کیلویی و 280گرمی بسته بندی می کندکه ما دو دستگاه تیمو نیر فرانسوی و دستگاه مکانیکی حکمای ایرانی داریم که دستگاه تیمو نیر به وسیله باد کار می کند و شیر وارد دستگاه شده و نایلون ها از پشت دستگاه ابتدا تا ریخ خورده وسپس بیرون می آید و از بالا ابتدا یقه دار می شود . وبعد از یقه دار شدن از جلوی چشم الکتریکی می گذرد نایلون ها به وسیله غلتک ها پائین کشیده می شودو بعد وارد لوله فیلتر شده و سپس به صورت عمودی دوخته شده و بعد پائین آمده و شیر وارد آن شده و به وسیله المنت حرارتی پرس می شود که دو شلنگ آب برای خنک کردن المنت نیز وجودارد کارکرد دستگاه مکانیکی حکمایی هم به همین صورت است که معمولا برای فرمان تاریخ زدن و فرمان پرس ، چشمی در ردستگاه قرار دارد همچنین برای ضد عفونی نایلون ها به وسیله لامپ UV که در پشت دستگاه قراردارد انجام می شود که سرعت تولید دستگاه تیمونیر بیشتر از حکمایی است سپس شیر در جعبه های 20 تایی چیده شده و به سردخانه منتقل می شو دکه معمولا تا عصر تولید و شب بار گیری و فردا صبح در بازار پخش می شود .

    پاستوریزه وهموژنیزه :

    شیر خام وارد شده باید پاستوریزه شود و همچنین هموژن هم به منظور یک نواخت کردن چربی صورت می گیرد که معمولا دو نوع دستگاه پاستوراسیون لوله ای و صفحه ای داریم .

    شیر وارد پاستوریزاسیون می شود که اصطلاحا دستگاه از 3 قسمت 1 – بخار 2- شیر 3- آب سردتشکیل شده است .

    که شیر داخل صفحه ها رد شده و بخار هم از لابه لای شیر رد می شود و سپس سرد می شودکه دمای پاستوریزاسیون حدود 50 تا 60 درجه است که وارد هموژن می شودو دوباره وارد پاستوریزاسیون می شود که شیر ورو دی درمخزنی که شناور دارد قرارمی گیرد که باعث تعادل و رود شیر به بالانس شده و از سرریز شدن شیر جلوگیری می کند . همچنیندرزی در بین لوله وجود داردکه اگر شیر به دمای پاستوریزه موردنظر نرسد شیر بر می گردد و مراحل دوباره تکرار می شود .این کار توسط سنسور درز انجام می شود. و همچنین بخا ر به وسیله دیگ بخار از موتور خانه تامین می شود که به تمام قست های کار خانه می رسد . و هموژن از چند پیستون تشکیل شده است که یکنواخت کردن گویچه های چربی را بر عهده دارد که برای خامه از فشار 250r ba برای شیر 120 تا 130 barوبرای ماست 150 تا 160 bar استفاده می شود . سپس شیر پاستوریزه شده برای مصارف مختلف بع تانک ذخیره و یا ..... منتقل می شود .

    دستگاه پرکن :

    که عمل دستگاه پر کن ماست و ماست موسیر و خامه یکسان است بدین صورت است که محصول بدست آمده مثلا ماست در دمای 42 الی 43 درجه وارد پرکن می شودکه لوله مخزن استوانه ای شکل شده و از آنجا وارد لوله تخلیه می شوند در این مرحله ظرف ها روی استوانه ای دوار که جاهای ظرف در آن قراردارد گذاشته می شود ظرف به زیر لوله رفته و با برخورد ظرف با انگشتی که در زیر قراردارد ظرف پر می شود و سپس به زیر دستگاه فویل می رود و فویل روی دستگاه قرار داده می شود و سپس به زیر المنت حرار تی قرار می گیرد و پرس می شود و سپس در مرحله بعد یک پیستون از پائین به زیر ظرف زده و ظرف را با لا می آورد و به وسیله پیستون دیگر به بیرون رانده می شودکه باید توجه داشت کلیه کارهای زیر توسط فرمان که توسط انگشتی درمرحله به آن قسمت داده می شود انجام می گیرد و کلیه کارهای زیر به وسیله صفحه کلید دستی که روی دستگاه قرار دارد تنظیم می شود در ضمن حرارت المنت حد ود 135 درجه است که به وسیله هواکار می کند و در ضمن از الکل برای تمیر کردن دست استفاده می شود و بعد از مرحله دستگاه با آب و ریکا شسته می شود و هفته ای یکبار هم CiP می شود .

  • فهرست و منابع دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس, پروژه کارآفرینی درباره دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس, نمونه طرح کسب و کار دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس, Business plan با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی شرکت فراورده های لبندیس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت