طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو

صنایع
قبل از 1390
44
word
670 KB
4484
قیمت قدیم:۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو

    خلاصه طرح 

     

      نام محصول :   آفتابگیر، عایق سقف و رودری خودرو
             
      ظرفیت پیشنهادی طرح :   ٨٠ هزار ست کامل خودرو
             
      موارد کاربرد :   وسایل تزئینی داخل خودرو
             
      عمده مواد اولیه مصرفی :   فوم چرمی
     
           
      اشتغال زایی (نفر) :   ٢٥
             
      زمین مورد نیاز (مترمربع) :   ٢٠٠٠
             
             
    بر اساس مطالعات این مشاور و بررسی بازار محصولات مورد بررسی در این طرح کلیه نیاز داخل از طریق واحدهای تولیدکننده تامین می شود و لذا میتوان پیشبینی نمود که حتی با افزایش تقاضای این محصولات در آینده تولیدکنندگان فعلی امکان افزایش ظرفیت خود به میزان مورد نیاز را داشته و لذا با توجه به وجود شرکتهای بزرگ تامینکننده، حضور واحدهای جدید در این عرصه با مشکلاتی همراه است و واحدهای جدید شاید نتوانند بازار این محصولات را در اختیار خود قرار دهند.        
      اداری ٢٠٠    
             
    مساحت ساختمانها تولیدی ٥٤٠    
           
    انبار ٢٠٠    
    (متر مربع) :    
           
      سایر ٧٥    
             
      جمع ١٠١٥    
             
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی : ١٠٠ تن    
             
      آب((LIT/H ٣١٢    
    میزان مصرف انرﮊی :        
    برق((KW ١٨٠    
             
      گاز(/H٣(M ٩.١٦    
             
      ارزی    
    سرمایهگذاری ثابت طرح :        
    ریالی (میلیون ریال) ٨٧٠٠    
             
      جمع کل (میلیون ریال) ٨٧٠٠    
             
    استانهای پیشنهادی محل اجرای طرح با لحاظ نمودن با توجه به توجیه نداشتن اجرای طرح استانی    
    اولویت سرمایه گذاری : پیشنهاد نمی گردد.    

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایهگذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسی های فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکانسنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید عایق سقف، رودری و آفتابگیر خودرو میباشد بر اساس مطالعات این مشاور و بررسی بازار محصولات مورد بررسی در این طرح کلیه نیاز داخل از طریق واحدهای تولیدکننده تامین میشود و لذا می توان پیشبینی نمود که حتی با افزایش تقاضای این محصولات در آینده تولیدکنندگان فعلی امکان افزایش ظرفیت خود به میزان مورد نیاز را دارند و لذا با توجه به وجود شرکتهای بزرگ تامینکننده حضور واحدهای جدید در این عرصه با مشکلاتی همراه است و شاید واحدهای جدید نتوانند بازار این محصولات را در اختیار خود قرار دهند.

     

    با توجه به مطالب عنوان شده به نظر میرسد بازار اولیه فروش این تولیدکنندگان در کشور صرفا بازار قطعات یدکی بوده که با توجه به نیاز کم این بخش نیز نمیتوان به سوددهی و اقتصادی بودن این طرح امیدوار بود.

     

    بایستی مجددا اعلام نمود نتیجهگیری فوق بر اساس اطلاعات صادره از سوی وزارت صنایع و معادن میباشد که از جمله چالشهای موجود در این امر عدم وجود کد آیسیک مشخص جهت تولیدکنندگان این محصولات میباشد لذا نمیتوان بطور دقیق تولید واقعی این واحدها را برآورد نمود. با این حال این مهندسین مشاور در این گزارش به بررسی مطالعات بازار و امکانات مورد نیاز جهت تاسیس واحد تولید عایق سقف، رودری و آفتابگیر خودرو اقدام نموده است.

     

    امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.

     

     

    ‐ معرفی محصول

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، طرح حاضر مربوط به تولید آفتابگیر، عایق سقف و رودری خودرو می باشد. البته لازم به ذکر است که تولید این قطعات جهت خودرو پیکان با توجه به توقف تولید این خودرو در کشور لازم به نظر نمیرسد لذا تولید آنها برای انواع خودرو در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مشخصات فنی محصول مورد مطالعه در این طرح به شرح جدول ١ ادامه میباشد.

     

    ردیف محصول   مشخصات فنی
    ١ آفتابگیر   از فوم پلی اتیلن و روکش pvc
    ٢ رودری   از فیبر و فوم چرم مصنوعی
    ٣ عایق سقف   از فوم پلی اتیلن و روکش pvc

     

    نام و کد محصول (آیسیک ٣)

     

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن کد آیسیک که جهت این محصولات لحاظ شده به شرح جدول ٢ ادامه ارائه شده است. بایستی اعلام نمود نتیجهگیری فوق بر اساس اطلاعات صادره از سوی وزارت صنایع و معادن می باشد که از جمله چالشهای موجود در این امر عدم وجود کد آیسیک مشخص جهت تولیدکنندگان این محصولات میباشد لذا نمیتوان بطور دقیق تولید واقعی این محصولات را برآورد نمود.

     

    شماره تعرفه گمرکی

     

    محصول شماره تعرفه حقوق ورودی
    سایر اجزا و قطعات و متفرقات برای سواری، سواری کار وانت و تراکتور ##### ٢٥

     

    مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه محصول بشرح جدول ٣ ارائه شده است که شامل این محصولات نیز میباشد. به دلیل کلی بودن کد تعرفه مذکور که شامل تعداد زیادی از قطعات خودرو میگردد لذا نمیتوان آمار بازرگانی آنرا ملاک محاسبات خود قرار داد.

     

    ‐ شرایط واردات محصول

     

    طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مربوط به سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی طبق جدول ٣ امکان واردات وجود دارد.

     

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای ملی موجود در سایت اینترنتی موسسه استاندارد ملی ایران شماره استانداردی جهت بررسی این قطعات در خودرو بدست نیامد.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل می باشد.

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان.

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی، فروشندگان و واسطهها تعیین میگردد

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................ ................................................................................................ ........................................... ٦

    ١‐ معرفی محصول ................................................................................................ ................................................................................................ .................... ٧

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣) ................................................................ ................................................................................................................. ٧

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................ ................................................................................................................................ ٧

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................ ............................................................................................................................ ٨

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................ .................................................................................................................... ٨

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول ................................................................................................. ٨

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی ................................ ........................................................................................................................................ ٨

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................ ..................................................................................................................................... ٩

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ................................ ............................................................................................................................... ١٠

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول .................................................................................................... ١٠

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................ .............................................................................................................. ١٠

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................................................................................................................... ١٠

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول ................................ ....................................................................................................................................... ١١

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................ .................................................................................................................................... ١٢

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته ...................................................................................................................... ١٢

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................ ................................................................................................................................ ١٢

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور .................................................................................................................... ١٣

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصولات طرح در کشور ............................................................................................................................ ١٣

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................................................................................................................ ١٤

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ............................................................... ١٦

    ٢‐١‐٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول ......................................................................... ١٦

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................ ........................................................................................................... ١٧

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................ ................................................................................................................... ١٨

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................ ............................................................................................................. ١٩

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................ .................................................................................................................................. ٢٠

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف طی ٥ سال گذشته ................................ ............................................................................................................................ ٢٠

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................ ........................................................................................................................... ٢٤

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در ٥ سال آینده ................................ ................................................................................................................. ٢٤

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سالهای آتی ............................................................................................................................ ٢٥

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................ .................................................................................................................... ٢٥

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................ ............................................................................................................. ٢٥

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................ ٢٦

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................ ............................................................................................................................. ٢٦

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ..................................................................................................................... ٢٧

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ..................................................................................................................... ٢٧

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ................................................................... ٢٨

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................ ................................................................ ........................................................ ٢٩

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................ ................................................................ ......................................................................... ٢٩

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................ ................................................................ ................................................................ ٢٩

    ٥‐٤‐ ماشین آلات تولیدی ................................................................ ................................................................ ............................................................. ٣٠

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................ ................................................................ ................................................................... ٣١

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................ ................................................................ ........................................................ ٣١

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................ ................................................................ ...................................................... ٣١

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................ ................................ ............................................................................ ٣٢

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................ ................................................................ ................................................ ٣٢

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................ ................................................................ .................................................. ٣٢

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................ ................................................................ ........................................................... ٣٢

    ٥‐١٠‐٢‐ لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................ ................................................................ .................................................. ٣٢

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................ ................................................................... ٣٤

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................................................ .................................................................. ٣٤

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................ ................................................................ .............................................. ٣٥

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................ ......................................................... ٣٥

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب جهت اجرای طرح ................................ ................................................................ ................................................................ ٣٦

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................ ................................................................ ............................................................ ٣٧

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................ ................................................................ ................................................ ٣٨

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................................................ ........................................................ ٣٨

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................ ................................................................ .......................................................... ٣٨

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................ .................................................................... ٣٩

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................ ......................................................................... ٣٩

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................ ................................................................ ............................................................. ٤٠

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................ ................................................................ ....................................................... ٤٠

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................ ................................................................ ....................................................................... ٤٠

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................ ................................................................ .............................................................. ٤١

    ١٠‐١‐ حمایت های مالی ................................................................ ................................................................ ............................................................... ٤١

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................ ................................................... ٤٢

    ١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................ ................................................................ .......................................................................... ٤٢

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................ ................................................................ ....................................................................... ٤٢

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................ ................................................................ ................................................. ٤٢

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................ ................................................................ ................................................................. ٤٢

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................ ................................................................ .................................................. ٤٢

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................ ................................ ........................................................................... ٤٣

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................ ................................................................ ................................................ ٤٣

    ١٢‐ منابع و ماخذ ................................................................................................ ................................................................ .................................................. ٤٤

     

    منبع:

    )  کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦.

     

    ٢)  سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران .(www.isiri.org)

     

    ٣)  لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧.

     

    ٤)  کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦.

     

    ٥)  سایتهای اینترنتی www.istgah.com و. www.ketabemarja.com

     

    ٦)  سایت سازمان شهرکهای صنعتی استانها.

     

    ٧)  سایتهای

     

    www.Twenga.co.uk/offer

     

    www.Sapco.com

     

    www.Isaco.com

     

    ٨) سایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ٩) مصاحبه با شرکتهای سایپا آذین، آرا صنعت آسیا، شمال پلاستیک چابکسر.

     

    ١٠) گزارش تحلیل اجمالی بر وضعیت صنعت خودرو کشور – دفتر برنامه ریزی وزارت صنایع و معادل بهمن ماه ١٣٨٦.

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید آفتاب گیر، عایق سقف و رو دری خودرو

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول