دانلود مقاله کارآفرینی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 3721
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: سایر موضوعات
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود مقاله کارآفرینی

    مقدمه

     

    روند تغییر و تحولات در جامعه امروزی آنچنان سریع و شتابان شده است که پیشبینی آینده مقدور نیست .

    حرکت کشور ها به سوی یکپارچگی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و پدیده جهانی شدن ، بر اقتصاد و الگوهای کسب و کار در سرتاسر دنیا تآثیر گذاشته است ..

    در سایه این تغییر و تحولات ، روند استخدام و معیارهای آن نیز در کشورها در حال تغییر است ؛ به طوریکه افراد مثل گذشته به دنبال استخدام مدام العمر و دائمی در یک شغل نیستند .

    همچنین در شرکت ها و سازمان ها نیز دیگر چنین فرصت هایی وجود ندارد .

    ماهیت تغییر و تحولات در دنیای مشاغل و حرفه ها طوری است که نیاز مستمر به کسب دانش و مهارت جدید در هر شغلی ضروری به نظر می رسد . از طرف دیگر ، جهانی شدن و انتشار سریع دانش و اطلاعات در عرصه اقتصاد موجب رقابت بیشتر بین شرکت ها شده است . بهمین دلیل ، دولت ها به این نتیجه رسیده اند که برای کسب موفقییت اقتصادی در عرصه ء ملی و بین المللی در عرضهء خدمات و تولید محصولات در سازمان ها و شرکت ها نیاز مبرم به توسعه کارآفرینی است که بعنوان عامل اصلی تغییر و محرک اصلی توسعه ، یعنی لوکوموتیوران توسعه ، حرکت ها یی را آغاز کند که منجر به خلاقیت و نوآوری مستمر شود .

    این نوآوری ها بوجود نخواهد آمد ، مگر آنکه نهادهای  مختلف ، زمینه و بستر آن را فراهم آورند .

    کارآفرینی فرایندی است که با نگاه فرصت گرایانه ء کارافرین آغاز می شود و نتیجه آن عرضهء خدمات و محصولات جدید و ایجاد اشتغال و رفاه در سطح جامعه و در واقع ، ایجاد یک چیز ارزشمند از هیچ چیز است.

    برای افزایش میزان کارافرینی در افراد جامعه می توان آگاهی ها و توانائی های آنان را در این زمینه بالا برد.

    به این ترتیب ، راه اندازی کسب و کارهای تازه نیز رونق خواهد گرفت . یکی از عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی ، توجه خاص به تقویت نظام آموزشی است .

    امروزه تقریباً در تمام پایه های تحصیلی همهء کشور های توسعه یافته و در حال توسعه ، آموزش و ترویج کارآفرینی جای ویژه ای دارد .

     

     

                                                       

      فصل اول                                                                             (شناخت افراد موفق ، مفهوم موفقیت ، هدفگذاری به سوی موفقیت )

     

    شناخت افراد موفق؛ افراد بشر را که در مسابقه زندگی شرکت دارند می توان به سه گروه تقسیم کرد :

    1)     گروه اول :که در اکثریت اند ، تماشاچیان این مسابقه را تشکیل می دهند . آنان فقط نظاره کنندگان حوادث اند و از بیم ضربه های احتمالی ، خود را کنار می کشند و فقط به کف زدن برای بازیکنان اکتفا می کنند .

    2)     گروه دوم : که اینان نیز قشر وسیعی از افراد را تشکیل میدهند بازندگان این مسابقه اند . البته منظور از بازندگان تنها میلیونها انسان فقیر و بینوا نیستند ، بلکه آنان هم که از رفاه اجتماعی نسبی برخوردارند ، از بازندگان محسوب می شوند زیرا این گروه فقط به گذراندن روزمرهء زندگی ، یعنی پوشیدن لباس خوب ، برخورداری از تفریح مناسب ، خانه و درآمد متوسط قانع اند .

    3)     گروه سوم : این گروه را برندگان و افراد موفق تشکیل می دهند . تعداد این افراد در زندگی کم است و آنچه را که اراده کنند ، به دست می آورند . آنها برای خود اهداف مهمی را تعیین می کنند و به آنها نیز می رسند و در نتیجه ء رسیدن به این اهداف ، به خود و دیگران بهره می رسانند .

    حال تصمیم با شماست می خواهید جزء کدام گروه باشید ؟

     

    معنی و مفهوم موفقیت :

    تعریف زیادی موجود است که مهم ترین آنها عبارتند از :

    1)     با لفعل کردن استعدادهای نهانی که در وجود هر کس نهفته است ، آدمی با این استعدادها به دنیا می آید ، بزرگ می شود و باید آنها را تمام و کمال در راه هدف و منظوری که او را شاد و خرسند می کند ، به کار ببرد .

    2)     دستیابی به هدفی که در نظر انسان است و با رسیدن به آن هدف ، برای خود موقعیت و اعتباری کسب می کند .

    3)     رسیدن فرد به مقام چهارم در صورتی که پیش از ان در مقام پنجم باشد .

    4)     شیوه درست فکر کردن و زندگی کردن است .

    اما به طور کلی می توان گفت که فرد موفق ، کسی است که به آرزوهای خود برسد و در درون ، رضایت خاطر احساس کند که این امر، خود حاصل تلاش و کوشش مداوم در زندگی است .

     

    در کل موفقیت را می توان در دو بعد بررسی کرد :

    1)     بعد فردی : یعنی این که شخص به تنهایی و بدون در نظر گرفتن عوامل بیرونی به برتری هایی برسد . عامل این نوع موفقیت بیشتر تلاش و کوشش خود فرد است .

    2)     بعد سازمانی : کمی پیچیده تر از موفقیت فردی است . عامل این نوع موفقیت تنها تلاش خود فرد نیست بلکه علاوه بر کوشش او اطرافیان و همکارانش در موفقیت او سهیم اند . شاید بتوان گفت در این بعد عامل اصلی موفقیت یک نفر است اما نتیجه این موفقیت تنها به خود فرد بر نمی گردد ، بلکه متوجه همکاران یا سازمان او نیز می شود .

    چگونگی تعیین هدف : رسیدن به هدف یکی از معیارهای اصلی موفقیت به شمار می آید .

    منظور از هدف همان نقطه و موقعیتی است که می خواهیم به آن برسیم . انسان بی هدف کاملاً تابع حوادث و پیشامد هاست . کسی که هدف روشنی در زندگی دارد ، پس از رسیدن به کامیابی ، احساس خوشبختی و آرامش می کند .

    اما افرادی که هدف معینی ندارند ، به هر مقامی که برسند ، باز هم ناراضی اند .

    پس از تعیین اهداف مهمی برای خود ، برای رسیدن به آنها طراحی و برنامه ریزی کنید .

    برنامه ریزی بدان معناست که راهها و روشهای ممکن را برای رسیدن به اهداف مشخص کنید و بدانید که به چه ابزار یا امکاناتی در این راه نیاز دارید .

    برای رسیدن به موفقیت ، نکات زیر را رعایت کنید :

    1)     الگو برداری از افراد موفق

    2)     تعیین اهداف بزرگ

    3)     پرورش خلاقیت : برای پرورش و افزایش خلاقیت ، راهها و روشهای مختلفی وجود دارد :

    الف ) آگاه بودن از مجموعه ء موقعیت کنونی

     ب  ) در نظر گرفتن تمام راه حل های جایگزین

    4) حداکثر استفاده از زمان

    5) اشتیاق ، نقطه ء شروع همه ء فعالیتها

    6) پشتکار

    7) اعتماد به نفس

    8) نهایت استفاده از هوش و استعداد

    9 ) استفاده از فرصت ها

    10) خواستن ، رمز موفقیت

    11) راضی نبودن به وضع موجود

                     *** ساعت زندگی فقط یک بار کوک می شود ***

        

     فصل دوم

                                                                                      (ضرورت تعین اهداف شغلی ، کارآفرینی به عنوان یک شغل ، مسائل راه اندازی کسب و کار)

    (ضرورت تعين اهداف شغلي ، كارآفريني به عنوان يك شغل ، مسائل راه اندازي كسب و كار)

    ضرورت تعيين اهداف شغلي :

    گامي هوشمندانه به سوي موفقيت است . در واقع هدف نهايي تمام فعاليتهايي است كه شما در حال حاضر به آنها دست مي زنيد .

    با توجه به تغيير و تحولاتي كه در دنياي امروز به وقوع مي پيوندد ، شغلي را انتخاب كنيد كه در آن موفق باشيد و بتوانيد از تمام مهارت ها و توانا يي هايتان استفاده كنيد .

    كارآفريني به عنوان يك شغل :

    امروزه مشاغل مختلفي در جامعه وجود دارد و با نگاهي به گذشته متوجه مي شويم كه بسياري از شغلهايي كه در قديم وجود داشتند ، امروزه وجود ندارند و به جاي آنها مشاغل جديدي ايجاد شده اند. به خاطر تغيير و تحولات و انتشار سريع اطلاعات ، عصر حاضر به اطلاعات و جامعه ء اطلاعاتي معروف شده و مشاغلي نيز متناسب با آن به وجود آمده است .

    تغيير و تحولات مشاغل درجدول ذيل نمايش داده شده است :

    مسائلي كه در راه اندازي كسب و كار بايد به آنها توجه كنيد :

    ممكن است براي سودآوري در كسب و كار تازه راه اندازي شده ، به زمان زيادي نياز داشته باشيد و درآمدتان در سالهاي اول كم باشد . همچنين ممكن است درآمدتان در نوسان و متغير باشد .

    اگر در راه اندازي كسب و كارتان اشتباهي مرتكب شويد ، كس ديگري مسئوليت آن را بر عهده نمي گيرد و تمام مسئوليتها متوجه صاحب كسب و كار است .

    به طور كلي صاحبان كسب و كار ( به خصوص كسب و كارهاي جديد ) در مقايسه با صاحبان ديگر مشاغل ، بايد زمان بيشتري را به كار خويش اختصاص دهند . اكثر كارآفرينان اين مورد را عامل اصلي موفقيتشان خوانده اند .

    با رشد و توسعه ء كسب و كارتان ، بايد ياد بگيريد بخشي از مسئوليتها و وظايفتان را به ديگران بسپاريد ، زيرا اداره تمام امور به كسب و كار توسعه يافته براي يك نفر مقدور نيست .

    ***عاقل ترين مردم كسي است كه به آيندهء كارها بينديشد .***

    (امام علي ع)

    فصل سوم

    ( كسب و كار خانگي ، كسب و كار اينترنتي )

    كسب و كار خانگي :

    به هر نوع فعاليت اقتصادي در محل سكونت شخصي كه با استفاده از وسايل و امكانات منزل راه اندازي شود ، كسب و كار خانگي مي گويند .

    دلايل انتخاب كسب و كار خانگي :

    1)      بالا بردن كيفيت زندگي

    2)      توسعه فن آوري

    مزاياي كسب و كار خانگي نسبت به ديگر كسب و كارها :

    1)     آزادي و استقلال عمل بيشتر

    2)     ساعات كاري انعطاف پذير

    3)     ايجاد تعادل و موازنهء بيشتر بين كار و زندگي

    4)     پائين بودن هزينهء راه اندازي

    5)     پائين بودن ميزان ريسك

    6)     امكان كار كردن پاره وقت

    7)     راحت تربودن تربيت بچه ها

    8)     داشتن فرصت و زمان بيشتر

    9)     تناسب با ويژگيهاي جسمي افراد معلول و كم توان

    10) احتمال موفقيت بيشتر

    11) تناسب با فشار مختلف

    12) احساس راحتي بيشتر

    13) عدم نياز به مجوز

    براي راه اندازي كسب و كار در منزل ، موارد زير را در نظر بگيريد :

    1-     دربارهء كسب و كارتان تحقيق كنيد .

    2-     دربارهء بازار محصول يا خدمتتان نيز اطلاعات كسب كنيد .

    3-     محل كار خود را تعيين كنيد .

    4-     مشاركت ديگر اعضاي خانواده را جلب كنيد .

    5-     اسم خوبي براي كسب و كارتان انتخاب كنيد .

    6-     اسباب و تجهيزات مناسبي براي كسب و كارتان تهيه كنيد .

    7-     پوشش مناسب و در خور براي كسب و كارتان فراهم كنيد .

    8-     يك صندوق پستي به كسب و كارتان اختصاص دهيد .

    9-     با دوستان و همسايگانتان رك و صادق باشيد .

    10- حساب بانكي براي كسب و كارتان باز كنيد .

    11- ارتباطات بيشتري با افراد و گروههاي مختلف برقرار كنيد.

    12- از داشتن كسب و كار در منزل خجالت و واهمه اي نداشته باشيد ، بلكه به آن افتخار كنيد .

    كسب و كار اينترنتي چيست ؟

    به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته مي شود . اين نوع كسب و كار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت كرده است .

    راه اندازي سايت اينترنتي

    موارد زير را در طراحي موفقيت آميز سايت در نظر بگيريد :

    1-     سايت تان به سادگي در دسترس باشد

    2-    مطالب و محتواي سايت تان را سود مند كنيد

    3-    امكان ارتباط دو طرفه را با مخاطبان فراهم آوريد

    ***خواستن واقعي +تصميم قطعي +عمل = نتيجه***

    فصل چهارم

    ( تعريف ، ويژگي هاي كارآفرين ، انواع كارآفريني )

    تعريف :

    كارآفرين فردي است داراي ايده و فكر جديد كه از طريق فرايند ايجاد كسب و كار( كسب و كار خانگي ، كسب و كار مجازي ، كسب و كار در مغازه يا شركت يا سازمان )توام با بسيج منابع و مخاطره مالي و اجتماعي ، محصول يا خدمت جديدي به بازار عرضه مي كند .

    در اين تعريف ، سه نكته اهميت دارد :

    1)     كارآفرين كسب و كار جديدي را راه اندازي مي كند . اصولاً كارآفرينان با كسب و كارهاي تازه و نوشناخته مي شوند .

    اين تازگي ممكن است در اين زمينه ها باشد :

    ·        عرضه محصول تازه يا محصولي با كيفيت جديد

    ارائه روشي جديد براي توليد يك محصول

    گشايش بازار تازه

    تهيهء منابع و روش جديد براي تامين مواد اوليه يا اجزاي تشكيل دهندهء يك محصول

    سازمان دهي مجدد يك صنعت

    2)     راه اندازي كسب و كار با خلاقيت و نوآوري همراه است .

    3)     فرد كارآفرين خطر مي كند . به اين دليل كه كارآفرين راهها و روشهايي را طي مي كند كه ديگران آن را تجربه نكرده اند ، در راه رسيدن به هدفش ريسكهاي مختلفي را مي پذيرد .

    كارآفرين چه كارهايي مي كند ؟

    ·        سرمايه اش را با ريسك مواجه مي كند .

    امور مربوط به خودش را شخصاً سازماندهي مي كند .

    تصميم گيرندهء كارش خودش است .

    مجبور است براي ادامهء فعاليت ، مشتريانش را خودش پيدا كند .

    همزمان به فعاليت هاي متفاوتي مي پردازند .

    ويژگي هاي كارآفرين :

    ·        نياز به موفقيت

    برخورداري از مركز كنترل دروني

    مخاطره پذيري

    استقلال طلبي

    خلاقيت

    تحمل ابهام

    علاوه برويژگي هايي كه براي كارآفرينان ذكر شد ، يكي از صاحبنظران مطالعاتي درباره كارآفرينان كرده است و نتايج مطالعات او نشان مي دهد كه كارآفرينان ويژگي هاي زير را دارند :

    ·        رويا

    قاطعيت

    عملگرايي

    اراده وقف

    عشق

    توجه به جزئيات

    كنترل سرنوشت

    افزايش درآمد

    توزيع ثروت

    ويژگي هاي جمعيت شناختي كارآفرينان :

    الف) تجربهء كاي

    ب) الگوي نقش

    ج) تحصيلات

    د) سن

    ه) نظام آموزشي

    و) جايگاه اجتماعي

    انواع كارآفريني :

    كارآفريني فردي : فرايندي است كه در آن كارآفرين مي كوشد تا فعاليت كارآفرينانه اي را بطورآزاد به ثمر رساند .

    كارآفريني سازماني : فرايندي است كه در آن كارآفرين مي كوشد تا فعاليت كارآفرينانه اي را در سازماني كه معمولاً سنتي و بوروكراتيك است به ثمر رساند .

    *** فرصتها را مغتنم بشماريد كه همچو ابرها در گذرند ***

    (حضرت علي ع )

    فصل پنجم

    ( راههاي تامين ايده ، تعيين شكل كسب و كار ، تعيين محل )

    يكي از راههاي يافتن ايدهء كسب و كار :

    مي توانيد خودتان ايده بسازيد :

    1-     از علايق و سرگرمي هايتان شروع كنيد .

    2-     به موانع و محدوديتهايي كه در اطرافتان بر سر راه عرضهء محصولات يا خدمات وجود دارد ، توجه كنيد .

    3-     چيزهاي مورد نياز و خواستنيهاي خويش را فهرست كنيد .

    4-     به راههاي مختلف و تازهء استفاده از محصولات موجود فكر كنيد .

    5-     به علايق اجتماعي در حال تغيير گروههاي مختلف مردم از نزديك توجه كنيد.

    6-     به تغييرات و پيشرفتهاي تكنولوژيكي دقت كنيد و ببينيد چگونه بر محصولات يا خدمات فعلي تأ ثير مي گذارند .

    7-     به كسب و كارهايي كه اكنون وجود دارند به دقت بنگريد .

    8-     به مشخصات كالاها و خدماتي كه هم اكنون در اطرافتان وجود دارند ، توجه كنيد .

    تعيين شكل كسب و كار :

    1.     كسب و كار انفرادي

    2.     كسب و كار شريكي

    3.     كسب و كار شراكتي

    ·        انتخاب نام مناسب

    افتتاح حساب بانكي

    انتخاب محل كار

    براي انتخاب محل توليد محصول يا عرضهء خدمات ، احنمالاً و به طور معمول تحت تأثير دو مورد زير قرار مي گيريد :

    الف ) نزديك بودن به مشتريان

    ب) كم بودن هزينه هاي تهيهء مكان

    با وجود اين ، در انتخاب محل كار، تحت تأ ثير عوامل مهم زير نيز خواهيد بود :

    1-     محل تامين مواد خام

    2-     نزديكي به بازار

    3-     عرضهء نيروي كار

    4-     حمل و نقل و ارتباطات

    5-     صرفه جويي ناشي از تمركز

    6-     سياست دولت

    7-     دشواري جابجايي

    8-     دلايل شخصي

    9-     شرايط آب و هوايي

    راههاي تامين منابع مالي كسب و كار :

    ·        پس انداز شخصي

    قرض از خانواده و فاميل

    قرض از دوستان

    وام از بانكها و مؤسسات اعتباري مختلف

    جلب افراد سرمايه گذار

    فروش وسايل و لوازم شخصي

    مشاغل دوران قديممشاغل دوران صنعتيمشاغل عصر اطلاعات
    مسگر ، آسيابان ، درشكه چي ، برزگر ، دامدار ،……مهندس مكانيك ، مهندس ساختمان ، مهندس نساجي ،..كارشناس بيوتكنولوژي ، مهندس كامپيوتر(با گرايشهاي مختلف ) طراح سايت ، بازارياب اينترنتي ، كارشناس جرايم اينترنتي ،…..
  • فهرست و منابع دانلود مقاله کارآفرینی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود مقاله کارآفرینی , ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود مقاله کارآفرینی , پروژه کارآفرینی درباره دانلود مقاله کارآفرینی , نمونه طرح کسب و کار دانلود مقاله کارآفرینی , جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود مقاله کارآفرینی , Business plan با موضوع دانلود مقاله کارآفرینی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت