طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی

تعداد صفحات: 44 فرمت فایل: word کد فایل: 4370
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی

    خلاصه مطالعات امکانسنجی طرح

     

    نام محصول : ترانس مهتابی    
           
    حداقل ظرفیت پیشنهادی طرح : ٣٩٠ هزار عدد    
           
    موارد کاربرد : مدارلامپ های مهتابی    
           
    عمده مواد اولیه مصرفی : فولاد سیلیس دار، آهن ریزه و سیم لاکی    
           
    اشتغال زایی( نفر) : ٢٦    
           
    زمین مورد نیاز(متر مربع) : ٢٠٠٠    
           
           
    مصرف این قطعه در سال ١٣٨٦ معادل ٩٥٥٦ هزار عدد بوده و طبق پیش بینی انجام شده این میزان در سال ١٣٩١ به ١٥٤٦٤ هزار عدد افزایش مییابد. اما با توجه به مازاد بودن عرضه این محصول و روند رو به کاهش واردات و همچنین به دلیل ورود لامپهای کم مصرف و ورود بالاست الکترونیکی در سالهای اخیر احداث واحدهای تولیدی جدید بازار توجیه پذیر نمی باشد.      
      اداری ٢٠٠  
           
      تولیدی ٥٤٠  
           
    مساحت ساختمانها(متر مربع) : انبار ٣٠  
           
      سایر ٧٥  
           
      جمع ٨٤٥  
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی(تن) : ١٨٧  
           
      آب((LIT/H ٣٢٥  
    میزان مصرف انرﮊی :      
    برق((KW ١٥١  
           
      گاز(/H٣(M ٢.٤  
           
      ارزی  
           
    سرمایهگذاری ثابت طرح : ریالی(میلیون ریال) ٦٤٨٠  
           
      مجموع(میلیون ریال) ٦٤٨٠  
           
    استانهای پیشنهادی محل اجرای طرح :  

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار میگیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکان سنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینه های تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید "ترانس القایی" یا "چوک" لامپ مهتابی میباشد باید اذعان نمود که این مطالعات بدون در نظر گرفتن ورود دو محصول جدید به صنایع الکترونیک به نام بالاست الکترونیکی لامپ مهتابی و لامپهای کم مصرف و تاثیر آنها در روند مصرف و تولید ترانس مهتابی صورت گرفته است. بالاست الکترونیکی قطعهای است که بجای ترانس و استارتر در لامپهای مهتابی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به پیشبینی متخصصان و تولیدکنندگان صنایع الکترونیک طی سالهای آینده بالاست های الکترونیکی جایگزین ترانس های مهتابی میگردد چراکه این بالاست ها دارای مزایای بیشتری نسبت به ترانسهای القایی می باشند.

     

    باید اذعان نمود که در سالهای اخیر نیز برخی از تولیدکنندگان این محصول نسبت به تولید بالاست های الکترونیکی لامپ های مهتابی اقدام نمودهاند و تولیدکنندگان لامپ های مهتابی که اغلب خود تولید کننده ترانس های مهتابی نیز می باشند درصدد جایگزینی بالاست های الکترونیکی بجای ترانس های القایی هستند.

     

    لامپهای کم مصرف نیز که در سالهای اخیر به بازار عرضه شدهاند در واقع یک نوع لامپ فلورسنت با فناوری جدیدتر هستند که این فناوری روی ظاهر لامپ و بازدهی آن تاثیرگذار بوده است و در راستای سیاستهای دولت در کاهش مصرف انرﮊی طی سالهای اخیر تولید و واردات این لامپ ها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است بطوریکه طبق آمار سازمان بهره وری انرﮊی ایران (سابا) رقم تولید لامپهای کم مصرف توسط وزارت نیرو سالانه حدود شش میلیون عدد بوده که با تدابیر انجام شده از سوی این وزارتخانه با حمایت و تجهیز تولیدکنندگان داخلی تولید سالانه به ۰٥ میلیون عدد افزایش خواهد یافت. این روند تولید به خودی خود کاهش مصرف لامپ های مهتابی (فلورسنت)

     

    را در پی خواهد داشت چرا که این لامپها به دلیل فرم لولهای دو محدویت مهم دارند:

     

    ١‐ امکان نصب آنها را در همه فضاها وجود ندارد.

     

    ٢‐ از لحاظ ظاهری زیبایی و تنوع لامپ های رشته ای را ندارند

     

    لامپ های کم مصرف که دارای تنوع خوبی در شکل ظاهری و اندازه هستند جایگزین مناسبی برای لامپ های مهتابی بوده و به تدریج در سالهای آتی با کاهش مصرف لامپ های مهتابی مواجه خواهیم بود. البته باید خاطر نشان کرد که این مسئله به مفهوم منسوخ شدن کلی لامپ مهتابی نبوده و تنها به معنای کاهش مصرف لامپ مهتابی و در نهایت اجزای مختلف آن ازقبیل ترانس و استارتر است. همچنین با جایگزین شدن بالاست به جای ترانس و استارت مهتابی می توان اذعان نمود که طی سال های آینده مصرف ترانس مهتابی نیز به شدت کاهش یافته و بطور کلی بالاست جایگزین این دو قطعه مصرفی در مهتابی ها خواهد شد.

     

    ١‐ معرفی محصول

     

    عمر کوتاه و مصرف بالای انرﮊی لامپ های رشتهای سبب گردید تا لامپهایی با کیفیت و بازدهی بالا تولید گردد که این لامپهای جدید مشکل لامپهای رشتهای را نداشتند. این لامپها با توان خروجی بالا و نور زیاد درصد بیشتری از انرﮊی الکتریکی را به نور تبدیل میکنند. امروزه این لامپها تحت عنوان لامپهای مهتابی معروف هستند.

     

    برای راه اندازی مهتابی و اصولاﹰ لامپهای فلورسنت مثل ,CFL ,UV (Ultra violet)٥T مسلما به یک مبدل Ac به Dc

     

    نیاز است و ترانس مهتابی یا چوک که در لامپ های مهتابی استفاده می شود در واقع یک افزایش دهنده ولتاﮊ به صورت لحظهای می باشد زیرا لامپ مهتابی برای اینکه در لحظه اول شروع به کار کند به ولتاﮊی بالای٢٢٠ ولت

     

    (حدود ٦٠٠ ولت) نیاز دارد..

    نام و کد محصول ( آیسیک٣ )

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به ترانس مهتابی می باشد که مشخصات فنی محصول این طرح در جدول ١ ارائه شده است

     

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    شرایط واردات محصول

     

     

    طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی طبق جدول شماره ٣ امکان واردات وجود دارد.

     

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایت این مؤسسه، شماره استاندارد ملی خاصی برای این محصول بدست نیامد.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصولات

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. در کشور ما بازارهای تعیین کننده قیمت شامل ارگانهای ذیل می باشد.

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

     

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین می شود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

     

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی

     

     

    با توجه به مطالب ذکر شده قیمت داخلی محصولات طرح حاضر به همراه مشخصات تولیدکنندگان (فروشندگان) در جداول ٤ و ٥ ارائه شده است.

     

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

     

     

     

    با توجه به مؤلفه های تأثیرگذار در قیمت جهانی که شامل کشور سازنده، کیفیت محصولات و هزینه نیروی انسانی آنها می باشد این محصول در بازار جهانی نوسان قیمت بالایی دارد بنابراین جهت دسترسی به قیمت های جهانی می بایستی کشور سازنده محصول و کیفیت دلخواه مشخص گردیده و سپس قیمت آن اخذ شود. از عوامل موثر در افزایش کیفیت این محصول به مواردی مانند بی صدا بودن، روشن شدن لامپ مهتابی بدون تاخیر، بالا بردن عمر لامپ مهتابی، عدم تاثیر بر روی ظاهر لامپ مهتابی می توان اشاره نمود.

     

    با توجه به توضیحات فوق قیمت بدست آمده از شرکتهای وارد کننده این محصول در حدود ١ الی ٢ یورو بدست آمده است.

     

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

     

    این محصول در واقع یکی از اجزائ اصلی لامپ فلورسنت یا همان لامپ مهتابی می باشد که کاربرد این لامپها در روشنایی محیط کارگاهها و کارخانجات، بیمارستانها و مراکز درمانی، مدارس و دانشگاهها، ادارات و منازل میباشد.

     

    چوک (ترانس)، استارتر و فیلمان لامپها با یکدیگر سری می باشند و استارتر کلیدی است که با عبور جریان گرم شده

     

    باز میشود. در لحظه اول استارت قطع و وصل شده و این کار باعث ایجاد افزایش لحظهای ولتاﮊ در ترانس می شود

     

    در لحظهای که ولتاﮊ بالا رفت و گاز داخل لامپ گرم شد مسیرجریان به جای عبور از استارتر از لامپ مهتابی عبور میکند و استارت از مدار خارج می شود.

     

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

     

    این محصول یکی از اجزای اصلی به کار رفته در لامپ های مهتابی است که این لامپ ها مصارف گستردهای در روشنایی منازل، ادارات، مدارس و بسیاری از محیطهای دیگر دارند. نحوه عمل این ترانس ها به صورت القایی

     

    (مغناطیسی) میباشد درحالیکه در سالهای اخیر محصول جدیدی به نام بالاست الکترونیکی به بازار عرضه گردیده که دارای عمر طولانی تر و بازدهی بیشتری نسبت به ترانس های مهتابی است. با استفاده از این نوع بالاست در لامپ های مهتابی مزایای ذیل حاصل گردیده است

     

    ترانس، استارت و خازن حذف شده است.

     

    لامپ فلورسنت بدون شوک، چشمک و شوک سریعاﹰ روشن می شود.

     

    موجب افزایش در یکنواختی و شفافیت نور لامپ مهتابی میگردد.

     

    به جای یک لامپ امکان روشن کردن چند لامپ مهتابی به طور همزمان وجود دارد.

     

    سبب افزایش ٦٠ درصدی طول عمر لامپ می گردد.

     

    وزن بسیار سبک تری نسبت به ترانس مهتابی دارد.

     

    قابلیت استفاده از ولتاﮊ ١٥٠ تا ٢٨٠ (برای مناطق ضعیف) به طور خودکار را دارد.

     

    سبب عدم ایجاد حرارت و و تأثیر در دمای محیط میگردد.

     

    موجب صرفه جویی در مصرف برق خواهد گردید.

     

     

    بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که بالاست های الکترونیکی به تدریج جایگزین ترانس های مهتابی شود.

     

    هرچند در حال حاضر نیز برخی تولید کنندگان ترانس نسبت به تولید این بالاست ها اقدام نمودهاند اما روند تولید آن هنوز محدود است.

    همچنین ورود و عرضه لامپ های کم مصرف به بازار و مزایای بالاتر آن نسبت به لامپهای مهتابی سبب کاهش مصرف لامپ مهتابی و درنتیجه کاهش مصرف قطعات جانبی آن مانند ترانس خواهد شد و لذا روند مصرف ترانس مهتابی در آینده به شکل نزولی برآورد می شود.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی

    فهرست:

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز .................................................................

    ٢٥

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................................................................................

    .......................................................

    ٢٦

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................................................................................

    ........................................................................

    ٢٦

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................................................................................

    ...............................................................

    ٢٧

    ٥‐٤‐ ماشین آلات تولیدی ................................................................................................................................

    ............................................................

    ٢٨

    ٥‐٥‐ تجهیزات اصلی (آزمایشگاه، کارگاه) ................................................................................................

    ..................................................................

    ٢٨

    ٥‐٦‐تاسیسات عمومی ................................................................................................................................

    ...................................................................

    ٢٨

    ٥‐٧‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................................................................................

    .......................................................

    ٢٩

    ٥‐٨‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................................................................................

    .....................................................

    ٢٩

    ٥‐٩‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................................................

    ...........................................................................

    ٣٠

    ٥‐١٠‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................................................

    ............................................................................

    ٣٠

    ٥‐١١‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................................................................................

    .................................................

    ٣٠

    ٥‐١١‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربه سر تولید ................................................................................................

    ....................................................

    ٣٠

    ٥‐١١‐٢‐ لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................................................................................

    ...............................................

    ٣٠

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................

    ................................................................

    ٣٢

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................................................

    ................................................................

    ٣٢

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................................................

    .............................................................................

    ٣٢

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................

    ........................................................

    ٣٢

    ٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................................................................................

    ................................................................

    ٣٤

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................................................................................

    ..........................................................

    ٣٥

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................................................

    .............................................................................

    ٣٦

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    .......................................................

    ٣٦

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    ........................................................

    ٣٦

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    ...................................................................

    ٣٧

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    ........................................................................

    ٣٧

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................................................................................

    ............................................................

    ٣٨

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................................................................................

    ......................................................

    ٣٨

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................................................................................

    ......................................................................

    ٣٩

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................................................................................

    ...........................................................

    ٤٠

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................

    ..................................................

    ٤٠

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................................................................................

    ..............................................................

    ٤٠

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................

    ................................................

    ٤١

    ١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................................................

    .........................................................................

    ٤١

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................................................................................

    .....................................................................

    ٤١

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................................................................

    ...............................................

    ٤١

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................................................................................

    ................................................................

    ٤١

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................

    ................................................................ ................. ٤١

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................

    .......................................................................... ٤٢

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................

    ............................................... ٤٢

    ١٢‐ منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................................................

    ............... ٤٣

     

     

    منبع:

    کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐١٣٨٦

     

    ٢‐ سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ٣‐ لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤‐ کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ ٥‐ سایت سازمان صنایع کوچک

     

    ٦‐ سایت سازمان شهرکهای صنعتی استانها ٧‐ سایت خبری وزارت نیرو

     

    ٨‐ پایگاه اطلاع رسانی دانش آموختگان آموزش عالی ٩‐ سایتهای

     

    www.deilamnews.com

     

    www.nextag.com

     

    www.sunalparts.com

     

    www.news.moe.org.ir

    www.fsorder.com

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید ترانس مهتابی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت