طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 4342
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک

    خلاصه مدیریتی

    سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

    طرح حاضر مطالعه امکانسنجی مقدماتی برای احداث کارخانه تولید چشم الکترونیک((Electronic Eye

    است.

    اهمیت صنایع وابسته به الکترونیک نوری، مانند چشم الکترونیکی، به دلیل تنوع محصول و کاربرد در جوامع پیشرفته بسیار زیاد بوده و درآمد حاصل از آن در سالهای گذشته افزایش یافته است. هر روز اختراع و ابداعی جدید براساس این تکنولوژی صورت میگیرد و بر کاربرد آن میافزاید. امروزه در فناوریهای دیجیتال، عکاسی، فیلمبرداری، نظامی، پزشکی و بسیاری دیگر از علوم ، از الکترونیک نوری، چشم الکترونیک و یا سلول های نوری (فوتو رسیستانس) استفاده میشود.

     

    ایجاد کارخانه تولید چشم الکترونیک مورد لزوم بسیاری از صنایع داخل کشور بوده و در شرایط فعلی با استفاده از واردات نیاز آنها تامین میشود. احداث این کارخانه با سرمایهای در حدود 17575

    میلیون ریال، اشتغالزایی حدود 20 نفر و استفاده از تسهیلات بانکها امکانپذیر است. طرح میتواند با استفاده از نوآوری و پس از رفع نیاز داخلی امکان صادرات نیز داشته باشد.

    لازم به ذکر است که تمامی محاسبات انجام گرفته در مطالعات امکانسنجی مقدماتی بر پایه دادههای ثانویه و موجود بوده و سودآوری آن نیز با توجه به برآوردهای مقدماتی فروش مورد تایید است. اما برای بررسی جامع و کامل، مطالعه دقیق نتایج سرمایهگذاری، تهیه پرفورماهای مربوطه و تماس با شرکتهای خارجی انتخابی، انجام مطالعات مشروح امکانسنجی بر پایه دادههای اولیه پیشنهاد میشود

    هدف

     

    سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

     

    هدف از این طرح مطالعات مقدماتی امکانسنجی برای احداث کارخانه تولید چشمهای الکترونیک (Electronic-Eye) میباشد. مطالعات امکانسنجی مقدماتی براساس دادههای ثانویه و با امکان خطای

     

    20 درصد برآورد میگردد. با توجه به کاربرد فراوان این محصول در بسیاری از ابزار و وسایل الکترونیکی بررسی ایجاد کارخانه برای آن میتواند مفید باشد.

    ضرورت و اهمیت

     

    سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

    امروزه هزاران وسیله و ابزار الکترونیکی در دنیا برای بهبود زندگی انسان ها تهیه شده و هر روز جهان در برابر اختراعی تازه در تکنولوژی به ویژه در زمینه وسایل الکترونیک قرار می گیرد. از جمله مواردی که در پیشبرد صنعت یک کشور موثر شناخته شده استفاده از نوآوری در جهت رقابت پذیری است که برای بقاء صنایع به ویژه برای صنایع کوچک و متوسط اهمیت فراوان دارد.

    سرمایه گذاری در صنایع الکترونیک با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات که سبب شده کاربرد آن در دنیا بسیار وسیع باشد اهمیت فراوان دارد. در جهان امروز در تمامی کشورها حتی در کشورهای در حال توسعه در غالب نزدیک به کل منازل انواع و اقسام وسایل الکتریکی موجود بوده و وابستگی بشر به آنها روز به روز زیادتر می شود. با عنایت به حجم عظیم وسایل الکتریکی و دهها هزار شرکت و کارخانه و متخصصینی که در این زمینه در جهان فعالیت می کنند، نوآوری و اختراع در ابزارها در جهت بهینهسازی کاربرد آنها نیز بسیار فراوان است .

     

    یکی از صنایعی که در قرن حاضر در دنیا اهمیت و نوآوریهای فراوان داشته ، الکترونیک نوری یا (OPTO-ELECTRONICS) است که پایه بسیاری از ابزار الکترونیک از جمله چشم الکترونیک و سلولهای نوری و غیره میباشد. کاربرد فراوان این صنعت در بسیاری از وسایل الکترونیکی از جمله دزدگیرها، بعضی از انواع لامپ ها، دوربینهای عکاسی، فیلمبرداری، تلویزیون و دهها ابزار دیگر سبب شده که توجه صنعتگران را به خود جلب نماید. مطالعه در زمینه ایجاد کارخانه چشم الکترونیکی میتواند برای شناخت این صنعت و امکان سرمایهگذاری در آن مفید باشد. لازم به ذکر است که به دلیل کاربرد بسیار زیاد و وسیع، این محصول بیشتر از بسیاری از وسایل دیگر الکترونیکی سودآور میباشد.

    معرفی محصول

     

    سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

     

    در این بخش صنعت چشم الکترونیکی معرفی و مزایای سرمایهگذاری در آن به اجمال مشخص خواهد

     

    شد.

     

    .1-4 چشم الکترونیک (Electronic Eye) و الکترونیک نوری (OPTO-ELECTRONICS)

    چشم الکترونیک با کد آیسیک (32101230) 3210 و کد تعرفه 9101200 دستگاهی است دقیق، ظریف و حساس برای کنترل حرکت و جابجایی اشیا یا افراد توسط نور. کافیست نور به مقدار لازم به سلول حساس دستگاه بتابد. به محض آن که فرد یا شیئی از مقابل دستگاه عبور کند یا جابجا شود، بطوریکه تابش نور به سلول حساس کاهش یابد و یا متوقف شود، دستگاه فوراً واکنش نشان میدهد.

     

    توصیف فوق در واقع تعریف اولیه از ابزاری است که با وجود سادگی ساختار از تکنولوژی پیشرفته الکترونیک نوری استفاده میکند.

    سال 1887 میلادی هانریش هرتز دانشمند آلمانی در حین انجام آزمایش متوجه شد که تاباندن نور با طول موج های کوتاه مانند امواج فرابنفش به کلاهک فلزی الکتروسکوپ با بار منفی باعث تخلیه الکتروسکوپ می شود وی با انجام آزمایش های بعدی نشان داد که تخلیه الکتروسکوپ بخاطر جدا شدن الکترون از سطح کلاهک فلزی آن است. این اولین قدم برای شناخت پدیده ای شد که دهها سال بعد به عنوان الکترونیک نوری مورد استفاده بشر قرار گرفت.

     

    هرچند تکنولوژی الکترونیک نوری به ده ها سال پیش بر می گردد اما چشم الکترونیک نزدیک به ساختار امروزی در دهه 1970 توسط یکی از متخصصین شرکت سونی تهیه شد . این کارشناس در ادامه تحقیقاتی که 2 نفر از متخصصین شرکت آمریکایی بل برای تهیه ابزار مورد نیاز دوربین عکاسی انجام داده و به نتایجی رسیده بودند اولین چشم الکتریک را اختراع نمود.

     

    دزد گیرها ی معمولی در و پنجره سنسورهایی هستند که به باز و بسته شدن در حساسند. این سنسورها دو تکه دارند که یکی روی چهارچوب و دیگری روی قسمت متحرک در و پنجره و درست رو به روی هم نصب میشوند. تکه ثابت حاوی یک کلید خیلی ساده فنر دار و تکه متحرک دارای یک آهن رباست. وقتی در بسته است و این دو تکه روی هم قرار دارند. نیروی آهنربا بر کشش فنر غلبه میکند و کلید را بسته نگاه میدارد . اما به محض باز شدن در و

    کنار رفتن آهنربا ، فنر قطعه متحرک کلید را بالا میکشد و اتصال را قطع میکند. جعبه کنترل که کلید به آن متصل است ، این تغییر وضعیت را احساس کرده و آژیر دزد گیر را به کار میاندازد.

     

    چشم الکتریکی ، سلول های فوتو الکتریک و سلول های نوری همه ابزاری هستند که ویژگی های الکتریکی آنان (از قبیل ولتاژ ، شدت جریان و مقاومت) با تابش نور بر آنان تغییر می کند.

     

    معمولی ترین آنان از 2 الکترود مجزای از اجسام نیمه هادی حساس به نور تشکیل شده است.

     

    معمولا دارای یک باطری یا سایر منبع الکتریسیته هستند که جریان الکتریسیته را در آنان ایجاد می کند. وقتی که نور به به جسم نیمه هادی سلول نوری (یا چشم الکتریکی ) برخورد میکند جریان در مدار بر اساس شدت نور افزایش یا کاهش پیدا میکند.

    انواع بسیار ساده چشم الکترونیک روی درب فروشگاهها و مغازهها وجود دارد. این سیستمها در واقع یک رادار ساده است که از یک فرستنده و گیرنده امواج مایکروویو (یا فراصوت)

    تشکیل شدهاند. فرستنده به طور پیوسته این امواج را تولید و در فضا منتشر میکند. این امواج به اجسام و موانع موجود در محیط برخورد میکنند و قسمتی از بازتابهایشان به طرف گیرنده باز می گردد و یک الگوی بازتاب ایجاد میکند که شکل آن به نوع و چیدمان اشیاء موجود بستگی دارد. هنگامی که افراد در معرض تابش امواج قرار میگیرند بدن آنان با انعکاس بخش جدیدی از امواج به طرف گیرنده الگوی بازتاب را تغییر میدهد. گیرنده این تغییر را حس کرده و سیگنالی به جعبه کنترل می فرستد که آژیر را به صدا در میآورد . البته انواع جدید این حس گرها به جای تابش پیوسته امواج (روش فعال) از روش منفعل بهره میبرند. چون اجسام گرم و از جمله بدن انسان به طور پیوسته از خود امواج مادون قرمز تابش می کند، بنابراین میتوان صرفاً با یک گیرنده IR الگوی امواج مادون قرمز محیط را ثبت و تغییرات آن را کنترل نمود. در این وضعیت افزایش ناگهانی و شدید امواج رسیده از یک نقطه میتواند به معنی ورود یک موجود زنده به محدوده امواج باشد. البته این سیستم کاستیهایی دارد از جمله اینکه با یک پوشش مناسب میتوان امواج مادون قرمز را تا حد زیادی را فیلتر کرده و سنسور را فریب داد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

طرح توجیهی طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک, طرح کارآفرینی طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک, طرح توجیهی طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک, Business plan با موضوع طرح توجیهی امکان سنجی مقدماتی چشم الکترونیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت