طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 4328
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار

    خلاصه طرح 

     

      نام محصول : اتو بخار
           
      ظرفیت پیشنهادی طرح : ٢٠ هزار دستگاه درسال معادل٣٠ تن
           
      موارد کاربرد : صاف کردن لباس و پارچه
           
      عمده مواد اولیه مصرفی : ورق آلومینیوم
           
      اشتغال زایی( نفر) : ٢٢
           
      زمین مورد نیاز(مترمربع) : ٢٠٠٠
           
    واردات این محصول در سال ١٣٨٦ معادل ٩١٤ هزار دستگاه بوده و طبق پیش بینی انجام شده این میزان در سال ١٣٩١ به ٧٣٣ هزار دستگاه کاهش می یابد لذا اجرای این طرح به جهت کاهش واردات که ٤٥ تا ٦٢ درصد از تقاضا در آینده را شامل میشود توجیه پذیر میباشد.      
      اداری ٢٠٠  
    مساحت ساختمانها      
    تولیدی و انبار ٥٤٠  
    (متر مربع) :      
    سایر ٧٥  
           
      جمع ٨١٥  
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی(تن) : ٢  
           
      آب ( LIT/H) ٢٧٥  
    میزان مصرف انرﮊی :      
    برق (KW) ١١٠  
           
      گاز /H)٣(M ٤.٨  
           
      ارزی ‐‐‐‐  
    سرمایهگذاری ثابت طرح :      
    ریالی (میلیون ریال) ٧٠٠٠  
           
      جمع کل (میلیون ریال) ٧٠٠٠  
           

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    خاطر نشان می نماید از آنجائیکه یکی از الزامات پیشرفت و توسعه صنعت لوازم خانگی، افزایش صادرات و کاهش واردات، سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه این صنعت می باشد و به لحاظ اهمیت مصرف انرﮊی، ایمنی در ساخت لوازم خانگی و توجه به تنوع طلبی و سلایق گوناگون جامعه، بایستی به استفاده از فنآوریهای روز دنیا اقدام نمود تا در جهت رقابت با صاحبان بزرگ این صنعت امکان حیات و جذب بازار در کشور و حتی پس از کسب استانداردهای بین المللی بازارهای جهانی را نیز فراهم نمود لذا در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید اتو بخار میباشد باید به این نکته توجه لازم را مبذول داشت که با توجه به حضور شرکتهای بزرگ در بازار ایران و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از مارکهای معتبر و شناخته شده ورود به این عرصه و رقابت در این بازار مشکل است. با توجه به این توضیحات به سرمایه گذاران محترم توصیه میشود در صورت علاقمندی جهت راه اندازی واحد تولیدی این محصول ابتدا مطالعاتی در کشورهای صاحب تکنولوﮊی تولید این محصول انجام داده و سپس با الگوبرداری از آنها و یا عقد قرارداد با شرکتهای شناخته شده تولیدی این محصول نسبت به مونتاﮊ داخلی آن اقدام نمایند و در آینده پس از دستیابی به دانش فنی و کسب مهارت لازم نسبت به تولید قطعات آن در داخل کشور اقدام نماید.

     

    ‐معرفی محصول

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، طرح حاضر مربوط به اتو بخار می باشد. البته لازم به ذکر است که تولید تنها این مدل از محصول به تنهایی مقرون به صرفه نخواهد بود و معمولا واحدهای تولیدی با توجه به امکانات، در حال تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی می باشند تا از این طریق بتوانند هزینه ها را کاهش داده و سهم خود را از بازار افزایش دهند. 


    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مربوط به سال١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی طبق جدول ٣ امکان واردات اتو بخار وجود دارد


    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

    با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد ٣‐ ١٥٦٢و١‐١٥٦٢ جهت توزیع و تولید اتو بخار در کشور بدست آمده است.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت درکشور شامل ارگانهای ذیل میباشد.

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین می شود و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

     

    اتو دستگاهی است که از آن برای صاف کردن و آهار دادن چین و چروک لباس، پارچه، پرده و غیره استفاده می شود اتو ضمن اینکه لباسها را زیبا می کند، باعث میکروبکشی آنها نیز می شود هیچ لباسی را پیدا نمیکنید که بعد از شستو شو نیاز به اتو نداشته باشد. اتو نوعی لوازم خانگی است که ارتباط تنگاتنگی با پوشاک دارد. بسیاری از مردم تصور میکنند از اتو فقط برای صاف کردن چین و چروک های لباس باید استفاده کرد. در حالی که این تصور کاملا غلط است. صاف کردن لباس یکی از کاربردهای اتو است. از اتو البته با درجه حرارت متوسط روبه بالا میتوان برای میکروبکشی لباسها (بعد از شست و شو) نیز استفاده کرد. پوشاک بسته به جنس و رنگ آنها هرکدام یک رفتار ویژه در برابر حرارت نشان می دهند. اتو میتواند به لباس ها بدون آنکه ظاهر سوختگی برجای بگذارد، آسیب برساند.

     

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    در زمانی نه چندان دور (حدود سی سال پیش) از اتوی زغالی استفاده می شد. ولی با توجه به ایجاد گاز سمی از این اتو و رشد و پیشرفت صنعت برق، اتوی زغالی کنار گذاشته شد و جای آن را اتوی برقی گرفت. اتو را نباید روی لباس، مخصوصا لباس پشمی کشید. بلکه باید آن را به آرامی روی لباس فشار داد. به همین جهت در ساختمان اتوهای

    معمولی وزنهای جهت سنگین شدن اتو تعبیه میکنند. اتوی معمولی برای صاف کردن و فرم دادن پارچه های پنبهای و کتانی مناسبتر است و برای پارچه های پشمی که نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد اتوهای بخار مناسبتر است. بخار ایجاد شده در داخل اتوی بخار سبب می شود که پارچه بهتر صاف شود و دیگر لازم نیست که برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه، وزنه یا کفه سنگینتر استفاده شود از این رو اتوهای بخار سبکتر است. اتو بخار همچنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند. امروزه اتوها را طوری می سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد. اتوی خشک برای اتو کردن پارچههای غیر پشمی مناسبتر است. این نوع اتو در مدلها و طرحهای مختلف به بازار عرضه میشود. از مزایای اتوی خشک ساختمان سادهتر، قیمت ارزان، تعمیر و بکارگیری راحتتر آن است. اتوکشی به دو روش انجام می شود

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................ ................................ ................................................................

    ١‐معرفی محصول ................................................................................................ ................................................................................................

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣) ................................................................ ................................................................................................................

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................ ................................ ...............................................................................................

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................ ................................ ...........................................................................................

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................ ...................................................................................................................

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول ................................................................................................

    ١‐٥‐١‐مروری بر قیمت های داخلی ................................ ................................ .......................................................................................................

    ١‐٥‐٢‐ مروری برقیمت های جهانی ................................ ................................ .....................................................................................................

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ................................ ................................ ................................................................................................

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول .....................................................................................................

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................ ................................................................................................................

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................ ...................................................................................................

    ١‐١٠‐ شرایط صادرات محصول ................................................................ ....................................................................................................................

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................ ................................ ....................................................................................................

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید در ٥ سال گذشته ................................ ..........................................................................................

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................ ................................ ................................................................................................

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحد های تولید اتو بخار در کشور ..............................................................................................

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی واحد های فعال در کشور ................................ ............................................................................................

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................ ................................................................................................

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ...............................................................

    ٢‐١‐٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .........................................................................

    ٢‐٢‐بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................ ............................................................................................................

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................ ...................................................................................................................

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................ .............................................................................................................

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................ ................................ ..................................................................................................

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف در ٥ سال گذشته ................................ ................................ ..............................................................................................

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................ ................................ ...........................................................................................

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات طی ٥ سال آینده ................................ ..............................................................................................................

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................ ....................................................................................................................

    ٢-٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................ ..............................................................................................................

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................ ................................ .............................................................................................

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ................................ .....................................................................................

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ................................ .....................................................................................

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ....................................................................

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................ ................................................................ ........................................................ ٢٨

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................ ................................................................ ......................................................................... ٢٩

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................ ................................................................ ................................................................. ٢٩

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................ ................................................................ ......................................................................... ٣٠

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................ ................................................................ ................................................................... ٣١

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................ ................................................................ ......................................................... ٣١

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................ ................................................................ ...................................................... ٣٢

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................ ................................ ............................................................................ ٣٢

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................ ................................................................ ................................................ ٣٢

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................ ................................................................ .................................................. ٣٢

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر ................................ ................................................................ ...................................................................... ٣٣

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................ ................................................................ ................................................... ٣٣

    ٦‐برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................ ...................................................................... ٣٥

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................................................ .................................................................. ٣٥

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................ ................................................................ .............................................. ٣٦

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................ ......................................................... ٣٦

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................ ................................................................ .................................................................... ٣٧

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................ ................................................................ ................................................... ٣٧

    ٧‐٢‐ بازار تأمین مواد اولیه ................................................................ ................................................................ ............................................................. ٣٧

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................ ................................................................ ............................................................... ٣٧

    ٧‐٤‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................ ................................................................ ......................................................................... ٣٧

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................ ................................................................ ............................................................ ٤٠

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................ ................................................................ ................................................ ٤١

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................................................ ......................................................... ٤١

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................................................ .......................................................... ٤١

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................ .................................................................... ٤٢

    ٩‐٤‐برآورد هوای فشرده مورد نیازو چگونگی تامین آن ................................ ................................ ............................................................................ ٤٢

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................ ................................................................ .............................................................. ٤٣

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................ ................................................................ ........................................................ ٤٣

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................ ................................................................ ....................................................................... ٤٣

    ١٠ ‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................ ................................................................ .............................................................. ٤٤

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................................................ .................................................... ٤٤

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................ ................................................................ ................................................................ ٤٤

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................ ................................................... ٤٥

    ١١‐١‐بررسی بازار محصول ................................................................ ................................................................ ............................................................ ٤٥

    ١١‐٢‐عرضه و تقاضا ................................................................ ................................................................ ........................................................................ ٤٥

    ١١‐٣‐هزینه های سرمایه گذاری ................................................................ ................................................................ .................................................. ٤٥

    ١١‐٤‐ظرفیت اقتصادی ................................................................................................ .................................................................................................. ٤٥

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................ .................................................................................. ٤٥

    ١١‐٦‐تولید جهت مصرف داخلی/تولید جهت صادرات ................................................................ ................................................................  ............. ٤٦

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................ ................................................ ٤٦

    ١٢‐منابع و ماخذ................................................................................................................................................................................................ .................... ٤٧

     

     

    منبع:

    ‐ کتاب صادرات و واردات ایران،سال١٣٨٦‐ ١٣٨٣

     

    ٢‐سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( (www.isiri.org

     

    ٣‐لوح فشرده واحدهای فعال و در دست اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤‐ کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦

     

    ٥‐سایت های اینترنتی www.ketabe,marja.com و www.istgah.com وwww.nextag.com

     

    ٦‐سایت سازمان شهرک های صنعتی استانها ٧‐سایت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ٨‐ فروشگاه اینترنتی ارادو

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتو بخار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت