طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 4218
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع شیمیایی و پتروشیمی
قیمت قدیم:۱۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی

    مقدمه

     

    گریس یکی از محصولات پر کاربرد در روانکاری است.این محصول به دلیل خواص فیزیکی خاص و سهولت استفاده اهمیت بالایی در میان محصولات مشابه دارد.هم اکنون این محصول در انواع و اقسام بسیار متنوع در سطح جهان تولید می شود.اما به طور کلی گریس ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد .دسته اول گریس هایی هستند که برای مصارف عام تولید میشوند این نوع گریس ها خاصیت منحصر به فردی ندارند و قابل استفاده برای شرایط سخت مانند دمای بسیار پایین،دما یا فشار بسیار بالا نیستند و به دلیل سهولت تولید و کیفیت پایین قیمت بیسارپایینی دارند.این نوع گریس ها بیشتر در کشور های در حال توسعه تولید میگردند.دسته دوم گریس هایی هستند که برای مصارف خاص ساخته شده و یا خواص منحصر به فردی دارند که از این دسته میتوان به گریس های نسوز،گریس های مقاوم در برابر دمابسیار بالا وپایین و مقاوم در برابر فشار نام برد.این نوع گریس ها دارای قیمت بسیار بیشتری نسبت به دسته اول داشته و بیشتر تولید و صادرات این محصولات در اختیار کشور های توسعه یافته است.گریس گرافیتی یکی از این نوع گریس هاست که مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارد و با قیمت بالایی در سطح جهان عرضه می شود.لذا در این امکان سنجی هدف تولید این محصول در استان کرمان میباشد.

    فصل اول:

     

    ١- معرفی محصول

     

    ١-١- گریس

     

    گریس مخلوط نیمه جامدی از روغن های معدنی با یک نوع صابون ویا مخلوطی از صابونها هستند که جهت روغن کاری مصرف می گردند . و در درجه حرارت معمولی ممکن است بصورت جامد باشند . طریقه و روش کار آنها به این ترتیب بوده که در اثر درجه حرارت نرم شده و مانند یک روغن سفت عمل می کنند . معمولاﹰ درصدروغنهای معدنی در گریسها حدود % ٩٠- ٦٥ می باشد( در بعضی مواقع به گریس ها مواد جامدی مانند گرافیت نیز اضافه می شود) . گریسها پس از استفاده در اثر ماندن ، مجداﹰ سفت شده و استفاده از این خاصیت بسیار مفید است چون گریس را می توان به یاتاقها تزریق کرد تا از یاتاق مربوطه به بیرون نفوذ و سپس در اثر کارکرد،این مقدار اضافی سخت شده ومانع نفوذ گرد و غبار و رطوبت بداخل یاتاقان می شود . مهمترین انواع گریسهای روان کننده تولید شده در زمان حاضر محصولات صابونی شده ، فلزی و غیر صابونی شده هستند .

     

    ١-١-٢- گریس های غیر صابونی شده :

     

    این نوع گریسها بر پایه بنتونیتها ، پلی کربامید ، کربن سیاه ( دوده ) صنعتی و ..... همراه با روغنهای سنتتیک و روغنهای معدنی نوع پارافینیک بعنوان عامل روان کننده تولید می شوند . این نوع گریسها که در مقابل حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می دهند و دارای نقطه چکش خواری نبوده و اصلاﹰ این نقطه برای آنها قابل اندازه گیری نیست و به همین علت آنها را به عنوان گریس همه کاره به کارمی برندوبه دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت در صنایع ذوب آهن ، مس و ... استفاده می شوند ولی تحمل فشار این گریسها پائین بوده و مقاومت برشی را تحمل نمی کنند .

     

    ١-١-٣- گریسهای صابونی شده - فلزی :

     

    این گریسها را برحسب نوع صابونی که جهت تهیه از آن استفاده شده است تقسیم بندی می کنند و تقریباﹰ % ٩٠ از گریسهای متداول از این نوع می باشند . مهمترین انواع این گریسها در زیر توضیح داده شده است . جهت پائین نگاهداشتن هزینه های تولید گریس صابونی شده ( که در این طرح مورد نظر است) تاحد امکان از اسیدهای چرب استفاده می شود که نتیجاﹰ باعث روان سازی گریس نیز می شود . انواع اسیدهای مورد استفاده عبارتند از : اسیدهای روغن ماهی ، اسیدهای چرب حیوانی ، اسید چرب دانه پنبه ، استئارین ، چربی پشم ، چربی اسب ، چربی رزین ، ١٢- هیدروکسید استئاریک اسید و ....

    A گریس سدیم :

     

    در این نوع گریس صابون بکار رفته صابون سدیم می باشد حالت ظاهری این گریس به صورت جامد است ولی می توان آن را بصورت نرم نیز در آورد . از این نوع گریس می توان تا نقطه ذوب آن استفاده کرد . نظر به اینکه صابون سدیم در آب حل می شود از این نوع گریس در محل هائیکه امکان شستشوی صابون در آن وجود دارد کاربرد نداشته و به علت چسبندگی زیاد بیشتر برای روغنکاری یاتافانهائی کهاحتیاج کمتری به روغن کاری دارند استفاده می شود .

     

    (Bگریس کلسیم :

     

    در این نوع گریس که مخلوط روغن معدنی و صابون کلسیم می باشد بیشتر جهت روغن کاری در نواحی که مرطوب و یا حتی در تماس دائم با آب می باشند استفاده می شود و این به علت عدم محلول بودن آن در آب است . حالت ظاهری آن نرم ؛ و بستگی به نوع روغنی که جهت تهیه آن به کار می رود رنگ آن متفاوت است . معمولاﹰ این نوع گریسها را توسط آب پایدار می نمایند که باتوجه به نقطه جوش آب این نوع گریسها رانمی توان با درجه حرارت بیشتر از نفطه جوش آب بطور دائم استفاده نمود زیرا آب در اثر تبخیر خارج شده و صابون از روغن جدا می شود . لذا بعضی از این نوع گریسها راجهت استفاده در شرایطی با درجه حرارت بالاتر توسط ترکیبات شمیائی که دارای نقطه جوش بالاتری هستند پایدار می نمایند .

     

    (C گریس مخلوط :

     

    مخلوطی از گریسهای لیتوم و کلسیم می باشد که بیشتر مورد استفاده آن روغن کاری در شرایطی است که تغییرات درجه حرارت از ٤٠ تا ٢٦٠ درجه سانتی گراد باشد . ظاهر آن حالت نرم تری از گریس سدیم داشته و بیشتر از سایر گریسها مورد مصرف قرار میگیرد .

     

    (D گریس آلومینیم :

     

    حالت ظاهری این گریس شبیه وازلین است و به علت چسبندگی خوب آن به فلزات برای روغنکاری شاسی اتومبیل استفاده می شود . از نظر خواص عمومی شبیه گریس کلسیم بوده و در آب حل نمی گردد. در حرارت های بالاتر از ١٧٥ درجه سانتی گراد بصورت جسم سختی در آمده که خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و خاصیت روغن کاری ندارد . تولید گریس آلومینیم ( و کلاﹰ گریسهای ﮊل مانند ) چون کارائی نداشته و به قطعات اتومبیل ضرر می زنند در تعدادی از کشورها ممنوع شده است .

     

    (E گریس لیتوم :

     

    این گریس که از روغنهای معدنی و روغنهای مصنوعی تهیه می شود دارای شکل ظاهری نرم بوده و در اثر تغییر درجه حررات سفت نمی شود . در تغییرات درجه حرارت بین ٨٠ تا ٣٠٠ میتوان از آن استفاده نمود . این

     

    گریس در برابر آب مقاوم بوده ولی کمی رطوبت جذب می کند و به علت طول عمر نسبتاﹰ زیاد در گریس کاری هواپیما ها نیز کاربرد دارد.در تولید این نوع گریس از هیدرو کسید لیتیوم برای تولید صابون استفاده میشود .

     

    F گریس باریوم :

     

    این گریس از نظر شکل ظاهری و خواص شبیه مخلوط سدیم است . تنها تفاوت آن ویسکوزیته بالاتر می باشد که در اثر حرارت روان نگشته تا زمانی که در اثر حرارت بالا تجزیه شود بصورت نیمه جامد باقی می ماند . ضمناﹰ چسبندگی آن به سطح فلزات بسیار خوب است .

     

    (G گریس استرانسیوم :

     

    این گریس شبیه گریس باریوم است با این تفاوت که مقاومت آن در حرارت بیشتر از آن است و هنوز به صورت تجارتی از آن استفاده نمی شود .

     

    ١-١-٤- گریس گرافیتی:

     

    گرافیت معمولا به عنوان پر کننده(افزایش دهنده مقاومت گریس در برابر فشار) به گریس اضافه شده وخواص آنرا تحت تاثیر قرار میدهد،گرافیت را می توان به انواع گریس های پایه صابونی اضافه کرد و تولید گریس گرافیتی نمود اما معمولا گریس های گرافیتی پایه کلسیم،سدیم ولیتیوم عمومیت بیشتری دارند و سهم قابل توجهی از تولید وفروش این محصول را به خود اختصاص داده ؛ واز نظر تولید به صرفه تر بوده و خواص روان کننده گی بهتری از خود نشان میدهد.از میان گریس های گرافیتی که در ایران و جهان تولید میشود گریس گرافیت پایه کلسیم از عمومیت بیشتری برخوردار است زیرا تهیه مواد اولیه آن بخصوص در ایران راحتتر است واین گریس با وجود قیمت تمام شده کمتر ؛ خواص بسیار مطلوبی در روانکاری دارد و ماشین آلات را در برابر نفوذ آب حفظ میکند(آب بندی) از طرفی بیشتر فروش شرکت های داخلی وخارجی که این نوع گریس را تولید میکنند از نوع پایه کلسیم است بنابر این در این مطالعه سعی شده بیشتر به گریس گرافیت پایه کلسیم پرداخته شود.

    ١-١-٥-  کاربرد و تاریخچه تولید گریس

     

    گریس ها مشابه روغن ها ،برای به حداقل رساندن اصکاک و سایش بین سطوح متحرک،کاربرد دارند. در مواردی که روانساز باید به عنوان مانعی برای جلوگیری از ورود ذرات خارجی عمل کند،و یا موقعیت حرکت بین دو سطح به گونه ای است که نیاز به روانساز نیمه جامد وجود دارد،باید از گریس استفاده شود.بعلاوه از بعد عملیاتی،روانکاری با گریس عموما روانکاری در اکثر دستگاه های صنعتی و خودروها است.انجمن ملی گریس های روانکار((NLGI ،گریس را این گونه که از پراکنده کردن ماده سفت کننده در روغن پایه به دست می آید و در اکثر

    موارد به منظور ایجاد و تقویت بعضی از خواص،به آن مواد افزودنی می افزایند.به لحاظ تاریخی گریس های اولیه

    در مصر باستان در حدود ١٤٠٠ سال قبل از میلاد مسیح از مخلوط کردن روغن زیتون و آهک ساخته شدند. از این

     

    محصول در آن زمان برای روانکاری محور چرخ های ارابه های چوبی سود می بردند.

     

    نخستین گریس ها (به معنای امروز آن) در آغاز انقلاب صنعتی در اروپا در سال ١٨٧٢ با ساخت گریس سدیم به

     

    بازار مصرف عرضه گردیدند.امروزه با پیشرفت صنعت ،گریس های متنوع با کارائی هایی متفاوت تولید می شوند

     

    . به عنوان نمونه می توان از گریس هایی که در ساختار آنها از فلزات استفاده می شود و تا دمای ١١٠٠ درجه

     

    سانتیگراد کارائی دارند ،نام برد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی

    فهرست:

    مقدمه

     

    فصل اول

    صفحه

    ١-١ معرفی محصول ......................................................................................

    ....  ٦

    ١-٢- نام و کد محصول ( آیسیک ٣ ) .......................................................................

    ٩

    ١-٣- شماره تعرفه گمرکی...................................................................................

    ١٠

    ١-٤- شرایط واردات.........................................................................................

    ١١

    ١-٥- بررسی و ارائه استاندارد ( ملی یا بین المللی ) .......................................................

    ١١

    ١-٦- ویﮊگی های گریس گرافیتی............................................................................

    ١٦

    ١-٧- بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی وجهانی محصول .........................

    ١٧

    ١-٨- توضیح موارد مصرف و کاربرد گریس و اهمیت استراتﮊیک آن.....................................

    ١٨

    ١-٩- کشورهای عمده تولید کننده ومصرف کننده محصول..................................................

    ١٨

    ١-١٠- روند اجرای پروﮊه  ................................................................................

    ١٩

    فصل دوم

     

    ٢- وضعیت عرضه وتقاضا  ...............................................................................

    ٢٠

    ٢-١- بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه چهارم تا کنون و محل واحدها ، تعداد آنها

    و سطح تکنولوﮊی واحدهای موجود وظرفیت اسمی............................................................

    ٢١

     

    ٢-٢- بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا ( از نظر تعداد،ظرفیت ، محل اجراﺀ

     

    ومیزان پیشرفت فیزیکی )  ................................................................................... ٢١

     

    ٢-٣- بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه چهارم تا پایان ٨٨ ..................................... ٢٢

     

    ٢-٤- بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه چهارم تا پایان سال ٨٨  ............................. ٢٤

     

    ٢-٥- بررسی روند مصرف از آغاز برنامه  ................................................................  ٢٤

     

    ٢-٦- بررسی نیاز به محصول با الویت صادرات ..........................................................  ٢٥

     

    فصل سوم

     

    ٣-بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور .............................  ٢٨

     

    ٣-١- وضعیت عرضه مواد اولیه ...........................................................................  ٢٩

     

    ٣-٢- تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم ( به شکل اجمالی )

     

    در فرآیند تولید محصول   ..................................................................................  ٣٥

     

     

    ارزی ( با استفاده از اطلاعات واحدهای موجود ، در دست اجراﺀ  ......................................  ٣٦

     

    ٣-٤- میزان مواد اولیه و بسته بندی عمده مورد نیاز سالانه ومحل تأمین آن .............................  ٣٦

     

    ٣-٥- وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی  ......................................................  ٣٧

     

    ٣-٦- زمان بندی اجرای پروﮊه  ........................................................................  ٣٧

     

    فصل چهارم

     

    ٤- مقدمه  ................................................................................................  ٣٨

     

    ٤-١-برنامه تولید سالیانه  ................................................................................  ٣٨

     

    ٤-٢-اطلاعات مربوط به سرمایه ثابت و برآورد آن  ...................................................  ٣٩

     

    ٤-٣-هزینه های تولید ....................................................................................  ٤٧

     

    ٤-٤- جمع بندی اجرا وبرآورد سرمایه در گردش.......................................................  ٥٢

     

    ٤-٥-تفکیک هزینه های تولید  .........................................................................   ٥٤

     

    ٤-٦- تجزیه و تحلیل و ارائه جمعبندی و پیشنهاد نهائی در مورد احداث واحدهای جدید .................  ٥٦

     

    ٤-٧-- بررسی ارائه شاخصهای مالی ...................................................................  ٥٧

     

    نتایج کامفار

     

    جدول خلاصه عملکرد پروﮊه.............................................................................. ٦١

     

    هزینه های سرمایه گذاری – کل........................................................................... ٦٣

     

    مخارج پیش از تولید – کل................................................................................. ٦٤

     

    بهای تمام شده محصولات کل ،متغیر ، ثابت............................................................... ٦٥

     

    درآمد حاصل از فروش.................................................................................... ٦٨

     

    بدهی ها – کل............................................................................................. ٦٩

     

    صورت منابع و مصارف................................................................................. ٧٢

     

    دوره بازگشت سرمایه..................................................................................... ٧٤

     

    تحلیل سربسر.............................................................................................. ٧٦

     

    تحلیل حساسیت............................................................................................ ٧٧

     

    صورتحساب سود و زیان................................................................................. ٧٨

     

    ترازنامه.................................................................................................. ٨٠

     

    منبع:

    ١- پورتال وزارت صنایع و معادن www.mim.gov.ir

     

    ٢- اتاق بازر گانی و صنایع ومعادن تهران -www.tccim.ir

    ٣-پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران  www.irica.gov.ir

    ٤- پایگاه داده های علوم زمین کشور www.ngdir.ir

    ٥-راهنمای عملی روغنکاری و انتخاب روغن ها/اکبر شیر خورشیدیان/نشر طراح/١٣٨٣

     

    ٦www. icispricing.com -

     

    ٧- پایگاه اینترنتی انجمن تولید کنندگان گریس آمریکا www.NLGI.com

     

    ٨- پورتال سازمان توسعه تجارت ایران  WWW.TPO.IR

طرح توجیهی طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی , طرح کارآفرینی طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی , طرح توجیهی طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی , پروژه کارآفرینی طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی , نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی , Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید گریس گرافیتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت