خلاصه طرح
نام محصول |
|
مخزن CNG جهت موتورسیکلت |
ظرفیت پیشنهادی طرح |
200,000 قطعه در سال |
مواد اولیه (میلون ریال) |
29,374 |
اشتغال زایی |
|
49 |
زمین مورد نیاز |
|
5000 مترمربع |
|
اداری |
120 مترمربع |
|
سالن تولید |
1500 مترمربع |
|
انبار مواد اولیه |
200 مترمربع |
|
انبار محصول |
200 مترمربع |
زیر بنا |
آشپزخانه |
0 |
|
|
رخت کن و نماز خانه |
0 |
|
سرویس ها |
30 مترمربع |
|
ساختمان نگهبانی |
50 مترمربع |
سرمایه ثابت (میلیون ریال) |
189,625 |
سرمایه در گردش(میلیون ریال) |
82,556 |
مصرف سالانه آب ( متر مکعب) |
4000 |
مصرف سالانه برق( کیلو وات بر ساعت) |
2000 |
مصرف سالانه سوخت |
گاز( متر مکعب) |
750,000 |
|
بنزین(لیتر) |
9000 |
محل پیشنهادی برای احداث طرح |
تهران، خراسان رضوی و اصفهان |
|
|
٣ |
-1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصول
ردیف
شرح کالا
کد محصول
1
انواع کپسولهای CNG
28121176
-1 تاریخچه :CNG
تاریخچه استفاده از سوخت گاز طبیعی در جهان
تاریخچه استفاده از گاز طبیعی شاید از آغاز مطابق با ارائه نظریه دکتر ان.ا-اتو در رابطه
با سیکل ترمودینامیکی مو تورهای احتراق داخلی جرقه ای بوده که وی نظریه مربوط
به تئوری کارکرد این موتورها در سال 1876 ارائه نمود و 2 سال بعد اولین موتور
ساخته شده خود را در سال 1878 در نمایشگاه بین المللی پاریس به جهانیان معرفی
نمود.
با توسعه تکنولوژی بشر و فراهم نمودن سوخت های مایع به واسطه سهولت ذخیره
سازی انها استفاده از گاز طبیعی فشرده به بوته فراموشی کشیده شد تا اینکه در طی
بحبوحه جنگ دوم جهانی بواسطه کمبود منابع نفتی جهت به حرکت در اوردن ماشین
های جنگی المان سوخت گاز طبیعی مجددا مورد استفاده قرار گرفت.
استفاده از این گاز به واسطه فراوانی و ارزانی سوخت های مایع مجددا تا دو دهه به
تعویق افتاد ، تا اینکه به واسطه بحران نفتی 1974 دنیا استفاده از این سوخت
جایگزین بواسطه مسائل اقتصادی ، زیست محیطی و فنی و مو توری مورد توجه قرار
گرفت و امروزه به صورت گسترده به عنوان سوخت خودروها کاربرد پیدا کرده است.
٥
تاریخچه استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده در ایران
تاریخچه استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده در ایران به سال 1356 بر میگردد که در آن سال
1000 دستگاه تاکسی پیکان در شهر شیراز به این نوع سوخت مجهز شده و دو جایگاه سوختگیری
نیز ساخته شدند.
یک سال بعد در شهر مشهد 600 دستگاه تاکسی به این نوع سیستم سوخت مجهز شده و یک
جایگاه سوختگیری نیز افتتاح گردید.
پس از پیروزی انقلاب در سال 1370 شرکت واحد موتور وابسته به شرکت اتوبوسرانی تهران
تعدادی از اتوبوس های خود را به این نوع سوخت مجهز شود و سپس در سال 1378 همزمان با
تغییر الگوی سوخت کشور توسط دولت در جهت استفاده از گاز طبیعی فشرده به عنوان مناسبترین
سوخت جایگزین بنزین ، استفاده از این سوخت مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای متعددی در
زمینه تبدیل سوخت خودروهای کشور و احداث جایگاه های سوخت رسانی انجام گرفت.
CNG -2 چیست؟
گاز طبیعی به صورت گاز و یا مایعات حاوی گاز از چاه استخراج میشود . گاز طبیعی بطور عمده از
متان ( CH4 ) تشکیل شده و دارای مقادیری اتان ، پروپان ، بوتان و پنتان است . متان بی رنگ و
بی بو است و با شعله ای روشن میسوزد .
در جدول ذیل ترکیبات شیمیائی گاز طبیعی نشان داده شده است لازم بذکر است که در اغلب
موارد گاز طبیعی با مقدار رطوبت همراه بوده که این مقدار در منابع مختلف استخراج گاز طبیعی
متفاوت می باشد . به همین دلیل در ایستگاههای عرضه گاز طبیعی از دستگاههای خشک کن
استفاده میشود
گازهای تشکیل دهنده CNG |
درصد |
متان |
92/77 |
اتان |
Apr-49 |
پروپان |
Jan-35 |
بوتان |
71% |
پنتان |
35% |
هگزان |
15% |
هپتان و بالاتر |
18% |
2 وزن مخصوص
نسبت وزن ، حجم معینی از بخار به وزن همان حجم هوا را وزن مخصوص گاز نامیده که این میزان
جهت CNG برابر با 0/65 میباشد.
-2-2 نقطه جوش
نقطه جوش گاز دمایی است که در فشار 1 اتمسفر ، گاز از حالت مایع به حالت گاز در می اید.
مقدار این دما جهت CNG برابر با -160 درجه سانتیگراد بوده و جهت سوخت بنزین 35 تا 232
درجه سانتیگراد میباشد.
-3-2 نقطه ذوب
نقطه ذوب دمایی است که در ان ماده از حالت جامد به حالت مایع تبدیل میشود که برای CNG
این دما برابر با -182 درجه سانتیگراد میباشد.
٧
-4-2 ارزش حرارتی
ارزش حرارتی بنا به تعریف مقدار گرمایی است که در هنگام احتراق کامل یک واحد جرم از هر نوع
سوخت آزاد میگردد.ارزش حرارتی سوخت CNG برابر با Kcal/Kg 11954 بوده که این
میزان جهت بنزین بین Kcal/Kg 10500 تا Kcal/Kg11200 میباشد.
-5-2 حد احتراق
میزان نسبت سوخت به هوا جهت احتراق مناسب یک سوخت در فشار 1 اتمسفر بوده و دارای
محدوده خاصی میباشد. این محدوده جهت بوتان 1/8 الی 8/45 بوده و جهت سوخت بنزین بین
1/5 تا 4/7 میباشد. باید توجه داشت که احتراق متناوب زمانی صورت میگیرد که حد احتراق در
یک محدوده خاصی قرار داشته باشد. به عبارت دیگر اگر درصد حجمی بوتان کمتر از 1/8 درصد و
یا بیشتر از 8/45 درصد باشد احتراق صورت
نمی گیرد.
-6-2 سرعت اشتعال
بنا به تعریف سرعت اشتعال به سرعت انتشار شعله احتراق درون یک گاز قابل انفجار گفته میشود.
سرعت اشتعال به عواملی نظیر نوع مواد ترکیبی ، فشار و دمای گاز بستگی داشته و عموما این
سرعت با افزایش فشار و دما افزایش می یابد. سرعت اشتعال سوخت CNG برابر با 0/67 متر بر
ثانیه بوده و جهت بنزین برابر با 0/83 متر بر ثانیه میباشد که به واسطه سرعت اشتعال بیشتر
بنزین نسبت به CNG زمان جرقه در احتراق CNG باید نسبت به سوخت بنزین کمی سریعتر
باشد.
-7-2 نقطه جرقه
هنگامی که یک سوخت به تدریج تا نقطه شعله وری گرم شود ، احتراق بدون منبع جرقه میتواند
انجام شود. بنا به تعریف نقطه احتراق به پایینترین دمایی گفته میشود که در ان عمل احتراق به
خودی خود انجام میشود. نقطه احتراق بنزین 360-380 درجه سانتیگراد و نقطه احتراق CNG
٨
برابر با 680 درجه سانتیگراد بوده که به همین دلیل CNG نسبت به بنزین از ایمنی بالاتری
برخوردار است.