خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است )
مقدمه
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی
انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار
گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار
میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید چوب مصنوعی می باشد. این مطالعات در قالب
متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه
به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه
مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در
نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد
شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و
در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات
کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.
رئوس مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -1-2 شماره تعرفه گمرکی
-1-3 شرایط واردات
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-1-8 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-1-10 معرفی شرایط صادرات
بخش اول: معرفی محصول
– 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3
چوب مصنوعی حاصل تلاش جندین ساله دانشمندان برای یافتن محصولی جایگزین چوب در جهت
حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان می بشد. این محصول با وجود مصنوع بودن رفتاری
بسیار شبیه به چوب دارد و جایگزین اصلی بسیاری از قطعات چوبی در صنعت ساختمان محسوب می
گردد.
در جهان امروزی بازیافت کالاهای استفاده شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که این امر
به واسطه توجه روز افزون مسئولین کشورها به حفظ محیط زیست و همچنین بالا رفتن هزینه های تأمین
مواد اولیه و در نهایت ارزش اقتصادی قابل توجه مواد اولیه ، نشأت گرفته است.
چوب مصنوعی یکی از محصولات با ارزش است که از محل بازیافت مواد پلاستیکی، کاغذ و چوب
از زبالهها و ضایعات شهری تولید میگردد.
این چوب که به نام های Wood Reflex و Artifical Wood در جهان مشهور میباشد از ترکیب
خرده چوب، کاغذ و پلاستیک های ضایعاتی تولید شده و از آن در ساخت مصنوعات مختلف چوبی مانند
حفاظ اطراف خیابان ها، خانه ها، تابلوهای تبلیغاتی، میز و نیمکت پارکها، نردههای معابر و غیره استفاده
می شود و به نوعی می توان گفت که چوب مصنوعی در حال جایگزین شدن برای چوب طبیعی و
همچنین بخشی از آهن و فولاد می باشد.
از خصوصیات بارز چوب مصنوعی ، استحکام بیشتر ان از چوب معمولی ، عدم نیاز به رنگ آمیزی ،
عدم تاب برداشتن ، قابلیت استفاده در محیط های کاملا مرطوب ، شکل پذیری و عدم هجوم حشرات و
موریانه ها بوده که بدین ترتیب عمر این نوع چوب در مقایسه با چوب طبیعی بالا است. از طرف دیگر
هر چند استحکام آن در حد فلزات نیست ولی به علت قیمت بسیار پایین و همچنین وزن سبک، در
برخی حوزههای مصرف بر فلزات ارجحیت دارد.
چوب مصنوعی یک کالای جدید در کشور است و هنوز مصرف داخلی قابل توجه پیدا نکرده است.
در شکل زیر نمونه ای از این نوع چوب ها آمده است
ضرورت و اهمیت چوب مصنوعی
چوب مصنوعی از دو نگاه دارای اهمیت در جوامع بشری میباشد که ذیلاً به آنها اشاره شده است.
• کاهش آلودگی زیست محیطی
وجود حجم زیاد پلاستیک و کاغذ در زبالههای شهری و الودگی که پلاستیکها به دلیل عدم زیست
سازگاری آنها در محیط ایجاد می کنند، یکی از معضلات اساسی مدیران شهرها میباشد. لذا با اجرای
طرح های تولید چوب مصنوعی، پلاستیک ها و کاغذهای ضایعاتی جمع آوری و بازیافت و تبدیل به کالای
با ارزش میگردد.
محدود بودن منابع درختی در کشور
منابع چوبی و جنگل های ایران محدود هستند و لذا با قطع درختان و استفاده از چوب آنها، این
نعمت خدادادی بزودی از بین خواهد رفت. ازاینرو لازم است مصرف بی رویه چوب کاهش داده شود که
ایجاد واحد تولید چوب مصنوعی به واسطه بازیافت چوب های ضایعاتی، یکی از روش های انجام امر فوق
تلقی میشود.
کد ISIC
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، چوب مصنوعی دارای کد آیسیک 20211236 میباشد.
–1 – 2 شماره تعرفه گمرکی
چوب مصنوعی یک کالای جدید در کشور است که هنوز مصرف آن عمومیت پیدا نکرده است.
بنابراین وزارت بازرگانی شماره تعرفه خاصی را برای آن وضع نکرده است. البته شماره تعرفه 4410 در
ارتباط با چوب های به هم فشرده و به وسیله رزین ها یا دیگر چسبانده های آلی ،MDF در فهرست
مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی قرار دارد.
لیکن این سرفصل عمداً در مورد فیبر و MDF است. علی ایحال با توجه به شباهت چوب مصنوعی
با MDF ، می توان تا حدودی این شماره تعرفه و حقوق ورودی آن را به صورت موقت برای چوب
مصنوعی نیز لحاظ کرد.
3 شرایط واردات
همانطوریکه پیشتر نیز ذکر شد، چوب مصنوعی به دلیل ناشناخته بودن در کشور، دارای شماره
تعرفه مستقلی نمی باشد. لیکن در صورتی که این کالا را در فهرست چوب های به هم فشرده قرار داده و
شماره تعرفه 4410 را برای آن لحاظ نماییم در آن صورت حقوق ورودی آن 30 درصدخواهد بود و به
جز آن شرایط دیگری برای واردات در کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی وجود ندارد.
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
چوب مصنوعی به دلیل ناشناخته بودن در کشور، هنوز دارای استاندارد ملی کشورمان نمی باشد
لیکن با مراجعه به استانداردهای جهانی، شماره ESS برای آن در کشور های اروپائی اجرا می گردد.
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
o بررسی قیمت های داخلی
چوب مصنوعی در کشور ما هنوز تولید داخل ندارد و لذا نمی توان در مورد قیمت واقعی آن اظهار
نظر کرد. ولی قیمت موارد وارداتی آن بطور متوسط 3300000 ریال برای هر متر مکعب است. از اینرو
در طرح حاضر متوسط قیمت فروش معادل 2500000 ریال برای هر متر مکعب در نظر گرفته خواهد
شد که از مشابه خارجی آن 25 درصد کمتر است.