خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی
انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و
نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید پلوس خودرو میباشد. این مطالعات در قالب
متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به
طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی
در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت
ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با
استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام
سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند.
پلوس در تولید انواع خودروها و همچنین در بازار خدمات پس از فروش آن دارای کاربرد است . این
مجموعه به عنوان یکی از قسمت های اصلی سیستم انتقال قدرت و حرکت هر خودرو محسوب می گردد و
هر خودرو از پلوس مخصوص به خود برخوردار می باشد . در حال حاضر نیاز کشور از طریق تولید داخل و
بعضا واردات تامین می گردد و پیش بینی می شود با اجرای طرح حاضر و طرح های مشابه ، کشور بطور
کامل از واردات بی نیاز گردد . البته بخشی از تولیدات طرح نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است .
مواد اولیه و همچنین قطعات نیم ساخته مورد نیاز طرح بطور کامل از داخل کشور قابل تامین است . در
مورد ماشین آلات تولید نیز باید گفت که بخشهائی از ماشین آلات از داخل و بخشهائی دیگر از خارج کشور
تامین خواهد گردید . طرح نیاز به خرید تکنولوژی نداشته و توسط افراد متجرب قابل اجرا می باشد . حداقل
ظرفیت اقتصادی اجرای طرح 30000 دست در سال است که تحت آن سرمایه ثابت طرح معادل 7510
میلیون ریال و سرمایه در گردش معادل 7363 میلیون ریال می باشد که تحت این شرایط اجرای طرح توجیه
پذیر خواهد بود . مجموع فروش سالانه طرح در ظرفیت کامل معادل 26774 میلیون ریال می باشد که تحت
آن سود ناخالصی معادل 4819 میلیون ریال برای مجری طرح بوجود می آورد .
امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصول (آیسیک )
محصول مورد نظر طرح حاضر، تولید پلوس خودرو میباشد. پلوس جزئی از مکانیزم انتقال قدرت
خودرو محسوب شده و عنوان کامل آن در صنعت خودروسازی »سیستم پلوس دیفرانسیل جلو خودرو«
است.
این مجموعه در خودروهایی که در آنها مکانیزم انتقال قدرت از موتور به چرخهای جلو انجام میشود،
کاربرد دارد.
در شکل زیر جایگاه نصب پلوسها نشان داده شده است.
به طوری که از شکل بالا مشخص است حرکت مکانیکی که در موتور تولید میشود به گیربکس منتقل و
در آنجا تحت کنترل درآمده (از لحاظ سرعت و قدرت) و سپس حرکت فوق به وسیله پولس به چرخهای
جلو منتقل میشود. هر خودرو دارای دو عدد پلوس است که از دو طرف گیربکس به دو چرخ جلو نصب
مجموعه پلوس خود به عنوان یک مکانیزم مکانیکی محسوب میگردد که از قطعات مختلف تشکیل یافته
است. ذیلاً فهرست قطعات فوق آورده شده است.
o سرپلوس
o سه شاخه پلوس
o گرد گیر
o شافت پلوس
قطعات فوق پس از تولید، مونتاژ گردیده و تشکیل پلوس را میدهند
کد ISIC
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، پلوس خودرو تحت عنوان " سیستم پلوس دیفرانسیل
جلوخودرو " در مستندات وزارتخانه فوق ثبت شده و دارای کد آیسیک 34301252 می باشد .
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
شماره تعرفه گمرگی قطعات منفصله خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین می گردد و
لذا با توجه بر موارد زیر نمی توان شماره تعرفه خاصی را برای آنها تعیین کرد .
هر مدل خودرو از سیستم پلوس انحصاری خود استفاده می کنند . بعنوان مثال سیستم پلوس مورد استفاده در خودرو پژو 206 با نوع مشابه آن در سیستم خودرو پژو 405 متفاوت است . لذا با توجه بر تنوع مدل های مختلف خودروی تولیدی در کشور ، نمی توان درصد ساخت داخل ثابتی را برای این محصول محاسبه نمود .
• تعداد خودروی تولیدی در سال متفاوت است و لذا درصد ساخت داخل سیستم پلوس نیز
متفاوت است .
از اینرو در جدول زیر با توجه بر متغییر بودن نسبت ساخت داخل ، شماره تعرفه بر اساس تقسیم بندی
وزارت بازرگانی آورده شده است .
جدول شماره – 1 شماره تعرفه گمرکی و حقوق ورودی قطعات منفصله خودرو |
|
|
|
شرح قطعات |
شماره تعرفه گمرکی |
حقوق ورودی |
|
قطعات منفصله برای تولید سواری |
- |
- |
|
o با ساخت داخل کمتر از 14 درصد |
98870312 |
64 |
|
o با ساخت داخل 15 لغایت 16 درصد |
98870313 |
63 |
|
o با ساخت داخل 17 لغایت 18 درصد |
98870314 |
62 |
|
o با ساخت داخل 19 لغایت 20 درصد |
98870315 |
61 |
|
o با ساخت داخل 21 لغایت 22 درصد |
98870316 |
60 |
|
o با ساخت داخل 23 لغایت 24 درصد |
98870317 |
59 |
|
o با ساخت داخل 25 لغایت 26 درصد |
98870318 |
58 |
|
o با ساخت داخل 27 لغایت 28 درصد |
98870319 |
57 |
|
o با ساخت داخل 29 لغایت 30 درصد |
98870320 |
56 |
|
o با ساخت داخل 31 لغایت 32 درصد |
98870321 |
55 |
|
o با ساخت داخل 33 لغایت 34 درصد |
98870322 |
54 |
|
o با ساخت داخل 35 لغایت 36 درصد |
98870323 |
53 |
|
o با ساخت داخل 37 لغایت 38 درصد |
98870324 |
52 |
|
o با ساخت داخل 39 لغایت 40 درصد |
98870325 |
51 |
|
شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که محدودیت
خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد.
لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در جدول بالا ، امکان واردات وجود خواهد
داشت.
توضیح:
همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی
قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.
الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه OES2 - OEM 1 و AM3 تقسیم میگردد و شرایط
خرید این گروهها به صورت زیر است.
⌫ بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل
برای قطعهای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات
توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند)
⌫ بازار OES
OEM بازار خودروسازان – در این بازار قطعات برای ساخت خودرو تهیه می شود.
OES بازار خدمات پس از فروش خودرو متعلق به خودروسازان – در این بازار خودروسازان اقدام به تأمین قطعه جهت اجرای تعهدات خود در دوران گارانتی و وارانتی خودروها مینمایند.
AM این بازار مربوط به فروشگاههای سطح کشور و همچنین تعمیرگاههای عمومی و آزاد میباشدکه ارتباط خاصی با خودرو سازان ندارند .
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.
⌫ بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و
قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار
OEMو OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان
واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب - محصول مورد مطالعه در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقهبندی میگردند، لذا مصرف آن در
بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این
قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود.
ج - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً
واردات این قطعات امکانناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق میافتد.
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد ( ملی یا بین المللی )
محصول مورد مطالعه، سیستم پلوس خودرو است . این محصول خود به عنوان یک کالای واسطه در
تولید یا تعمیرات خودرو ها مورد استفاده داشته و در خودروهای مختلف از مشخصات متفاوتی برخوردار
می باشند . از اینرو ماهیت این قطعات ( محصول ) طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن
تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بینالمللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید
این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف خودرو سازان صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم
مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات
در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر
خودرو ساز تهیه و ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .
همچنین لازم به ذکر است که هر شرکت خودرو ساز استاندارد و الزامات فنی مخصوص به خود را دارا
است لذا قطعه ساز لازم است برای محصولات تولیدی هر خودرو ، تائیده فنی آن را از خودروساز مربوطه
اخذ نماید .