پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 3561
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع چوب و سلولزی
قیمت قدیم:۱۲,۲۵۰ تومان
قیمت: ۸,۲۵۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید پلاست فوم پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    پلاستوفومها دارای اهمیت فوق العادهای در دنیای امروز هستند، بدین معنی که این محصول با توجه به اهمیت بسته بندی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. همچنین این محصول با توجه به اینکه سبک می باشد از این حیث نیز برای بسته بندی مناسب تر از بقیه محصولات مشابه مورد استفاده در بسته بندی می باشد.

    خواص پلی استایرن بر حسب بلندی و کوتاهی زنجیر ههای پلیمر و تعداد شاخه های جانبی تغییر میکند. بطور کلی افزایش طول زنجیره ها که معرف وزن ملکولی بالاتر میباشد، باعث اصلاح خواص مکانیکی میگردد، ولی در عین حال تبدیل آن را به اشکال مختلف دشوار میسازد. ساختمان پلیمری پلی استایرن دارای شبکه منظمی نبوده و بصورت آمورف )غیر کریستال( است و بدین جهت شفا فترین نوع پلاستیک میباشد. اشیاء ساخته شده از پلی استایرن شبیه شیشه بوده و ٩٠ درصد طیف مرئی را از خود عبور میدهند. این خاصیت باعث ابداع کاربردهای مفیدی برای این پلاستیک گردیده است. نوع معمولی پل یاستایرن تحت فشار شکل اصلی خود را حفظ میکند ولی در مقابل ضربه شکننده میباشد.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  پلاست فوم

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 40 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    نام محصول مورد مطالعه پلاستوفوم و کد آیسیک این محصول ٢٥٢٠١٧١٣ می باشد. پلی استایرن در برابر اکسید کننده های قوی ناپایدار است و در اکثر حلالهای آلی بجز هیدروکربنهای آلیفاتیک و الکلها حل میشود. مواد حاصل از اشتعال پلی استایرن برای چشم بسیار مضر است. جدول ١ برخی خواص فیزیکی پلی استایرن را نشان می دهد.

    چون ساختمان پلی استایرن عاری از گروههائی با خواص قطبی است، بدین جهت این پلاستیک بصورت یک عایق الکتریسیته عمل مینماید. این کیفیت با تغییر درجه حرارت و فرکانس کاهش نمییابد. به دلیل غیر قطبی بودن پلی استایرن، این ماده در مقابل محلول های رقیق اسیدی و بازی بخوبی مقاومت مینماید. ولی در مقابل حلال های کلرینه و حلقوی آسیب پذیر است.

    اشیاء ساخته شده از پلی استایرن در مدتی محدود تا ٩٠ درجه سانتیگراد بدون تغییر شکل باقی ٨٠ درجه تجاوز نمود، بدین - میمانند، ولی چنانچه حرارت برای مدتی طولانی وارد شود نبایستی از ٨٥ جهت میتوان از آن بعنوان ظروف حمل مایعات گرم استفاده نمود. پلی استایرن در مقابل حرارت مستقیم و بالا قابل اشتعال بوده و در برخی کاربردها بایستی مواد ضد اشتعال به آن افزوده گردد. پلی استایرن در مقابل اشعه ماوراء بنفش و اکسیداسیون بوسیله اکسیژن موجود در جو مقاومت چندانی ندارد، بنابراین غالباً مواد تثبیت کننده به آن افزوده میشود.

    از لحاظ بهداشتی پلی استایرن یک از بی ضررترین پلاستیک ها بشمار میرود. مضافاً نظر باینکه پلیمر استایرن از خلوص زیادی برخوردار بوده و حاوی مقدار ناچیزی مونومر استایرن و اتیل بنزن میباشد، ظروف و بسته بندی پلی استایرن برای مواد غذائی کاملاً مورد تائید قرار گرفته است. پلی استایرن ها دارای انواع زیر میباشد:

    ١ - نوع معمولی پلی استایرن که بوسیله پلیمریزاسیون مونومر استایرن بدست میآید و بنام General purpose polystyrene (GPPS) معروف است. این پلاستیک دارای خلوص بیش از ٩٩ درصد بوده و اشیاء ساخته شده از آن کاملاً شفاف میباشند. ولی بعلت کمی مقاومت در مقابل ضربه قابل استفاده در برخی کاربردها نمیباشد.

    ٢- برای افزایش مقاومت در مقابل ضربه معمولاً نوعی از لاستیک مصنوعی بر پایه بوتادین به مقدار ٣ درصد به مونومر استایرن در هنگام (پلیمریزاسیون) افزوده میشود. این ترکیب باعث بالا رفتن مقاومت مکانیکی شده ولی شفافیت و مقاومت در مقابل اکسیداسیون و اشعه ماوراء بنفش را تقلیل میدهد. نوع لاستیک اضافه شده غالباً پلی بوتادین یا استایرن بوتادین میباشد. در واقع این ترکیب یک کوپلیمریزاسیون بمعنی واقعی نیست بلکه ذرات لاستیک بصورت پراکنده در پلی استایرن باقی میمانند. عمل کوپلیمریزاسیون مابین مولکول های لاستیک و استایرن در حاشیه ذرات لاستیک صورت میگیرد ولی در داخل ذرات و لاستیک بصورت اولیه باقی میماند. با اینکه لاستیک بیش از 10-3 درصد وزن پلی استایرن را تشکیل نمیدهد ولی چون مقداری پلی استایرن در داخل ذرات لاستیک محبوس میشود، لذا حجم فاز ١٠ درصد پلاستیک میرسد. - لاستیک به  این نوع پلی استایرن بنام High Impact polystyrene (HIPS) معروف است.

    ٣- در مواردی که ترکیبی از خواص نوع GP با مقاومت مکانیکی مورد نیاز باشد مخلوطی از انواع GP و  HI بکار میرود. البته این ترکیب نوع مستقلی از پلی استایرن بشمار نمی رود.

    4- در کاربردهائیکه وزن سبک همراه با مقاومت مکانیکی مطلوب باشد از پلی استایرن قابل انبساط استفاده میشود. این نوع پلی استایرن با پلیمریزه نمودن مونومر استایرن بطریقه سوسپانسیون همراه با یک ٠ میلیمتر عرضه میشود عامل انبساطی )گاز پنتان( و بصورت دانه های کروی با قطر قبل از قالب گیری، در نتیجه حرارت پنتان تبخیر یافته و باعث ایجاد تخلخل و انبساط در پلیمر میگردد، حجم پلاستیک ممکن است تا ٦٠ برابر حجم اولیه انبساط یابد. پس از قالب گیری شکل نهائی قطعه مورد نظر حاصل میشود. این پلاستیک که اولین بار در سال ١٩٥٠ تولید شد به Expandable polystyrene (EPS) معروف است. در واقع این پلی استایرن ماده اولیه تولید پلاستوفوم میباشد و میتوان گفت که این محصول خواص پلی استایرن انبساطی را دارد.  نوع دیگری از پلی استایرن اسفنجی بنام Expanded polystyrene foam معروف است. برای تولید این نوع پل یاستایرن ابتدا پلیمر بدون ماده انبساطی در اکسترودر گرم شده و سپس ماده انبساطی به آن افزوده میشود. مقدار ماده انبساطی با توجه به محصول نهایی و وزن مخصوص آن تنظیم میشود. منافذ موجود در این نوع پلاستیک اسفنجی مانند نوع قبلی با یکدیگر ارتباط ندارند و همین امر کیفیت عایق سازی را افزایش میبخشد.

     

     

    شماره تعرفه گمرکی

    پلاستوفوم محصول حجیمی میباشد لذا کرایه حمل و نقل آن بالا میباشد و به همین علت واردات و صادرات آن زیاد رواج ندارد. همچنین فرایند تولید این محصول از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و کشورهای دارنده دانش فنی به راحتی آن را در اختیار متقاضیان قرار میدهند و این باعث کمتر شدن علاقه مصرف کنندگان به واردات و صادرات این محصول می شود. با توجه به دلایل بالا چون این محصول مراودات تجاری ندارد لذا تعرفه گمرکی خاصی هم به این محصول اختصاص داده نشده است.

     

    شرایط واردات

    عرضه و تقاضای جهانی و منطقه ای پلاستوفوم متداول نیست . در سالهای گذشته نیز پلی استایرن انبساطی برای تولید پلاستوفوم بعنوان ماده اولیه به کشور وارد شده است و در واحدهای صنعتی، پلاستوفوم تولید شده است . پیش بینی می شود با وجود مصرف رو به رشد پلاستوفوم در کشور و عدم تامین ماده اولیه در داخل کشور، واردات ماده اولیه این محصول در سالهای آینده افزایش یابد . در سالهای گذشته، واردات ماده اولیه تو لید پلاستوفوم یعنی پلی استایرن قابل انبساط به اشکال ابتدائی با تعرفه ٣٩٠٣ سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا با موافقت وزارت بازرگانی و با سود % ٤ انجام پذیرفته است.

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

    در جدول ٢ شماره تعرفه گمرکی، کد زیر تعرفه، نوع کالا و حقوق گمرکی ماده او لی ه تولی پلاستوفوم درج گردیده است

    بررسی و ارائه استاندارد

    استانداردهای مورد نیاز برای پلاستوفوم برای موارد استفاده گوناگون این محصول در جدول ٣ آمده است.

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    قیمت داخلی و جهانی محصول

    در حال حاضر شرکت های تولید کننده محصولات پلی استایرنی با توجه به نیاز بازار این محصولات را تولید می کنند. تعداد این شرکتها زیاد است ولی از معتبرترین این شرکت ها می توان به شرکتهای آبشار فوم، عقاب بال و شرکت معظمی اشاره کرد. قیمت محصولات شرکت آبشار فوم در سالهای ٨٣ و ٨٤ و ٨٥ آورده شده است.

     

    موارد مصرف و کاربرد

    پلی استایرن از رزینهای ترموپلاستیکی است ک ه به خاطر قیمت نسبی پایین و شکل دهی آسان، محصولات آن در بسیاری از زمینه ها به کار می رود. از جمله موارد مصرف پلی استایرن میتوان به کاربرد آن در ساخت ظروف یکبار مصرف، بسته بندی مواد، اسباب بازی و ظروف آشپزخانه اشاره کرد . این ماده همچنین در صنایع الکترونیک کاربرد زیادی دارد. در سال ٢٠٠٥ بالغ بر ١٥ میلیون تن پلی استایرن در جهان مصرف شده است.

     

    موارد مصرف پلی استایرن در زمینه های مختلف به قرار زیر است:

    ١- مواد بسته بندی و ظروف یکبار مصرف پلی استایرن در ساخت وسایلی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود، بخصوص ظروف یکبار مصرف کاربردهای زیادی دارد.

    ٢- ساخت وسایل پرمصرف در این بخش از پلی استایرن در ساخت وسایل پرمصرف آزمایشگاههای موسسات تحقیقاتی پزشکی و داروسازی مانند لوازم کشت بافتهای زنده برای مطالعات میکروسکوپی، همچنین برای ساخت وسایل ورزشی و تفریحی مثل لوازم ماهیگیری و وسایل منزل استفاده های زیادی می شود. لازم به ذکر است که عمده قطعات تهیه شده در این بخش به روش قالبگیری تزریقی تهیه میشوند.

     

    ساختمان سازی و وسایل خانه

    در ساختمان سازی از پلی استایرن عمدتاً برای ساخت قطعات در و پنجره استفاده میشود. عمده پلی استایرنی که در این بخش مصرف میشود به صورت ورقه است و با روشهای تزریقی شکل دهی میشود. در این بخش پلی استایرن مصرفی غالبا از نوع پلی استایرن قابل انبساط است. لازم به ذکر است که قیمت ورقه های پلی استایرن تولیدی متأثر از عواملی مثل میزان جذب رطوبت، دانسیته ورقه ها و شرایط نصب است.

     

     

     

     

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    محصولات جایگزین محصولاتی هستند که با توجه به شرایط بازار و نوع مصرف، تولید و عرضه آنها در بازار باعث کاهش تقاضای محصول مورد مطالعه می شود. محصولات جایگزین یک محصول را در دو دسته می توان مورد مطالعه قرار داد.

    ١- محصولاتی که مستقیماً رقیب محصول اصلی محسوب میشوند.

    ٢- محصولاتی که به صورت غیرمستقیم رقیب محصول اصلی محسوب میشوند.

    در بند یک چنانچه محصول به عنوان محصول نهایی باشد رقبای آن در بازار مصرف مستقیماً بررسی می شوند ولی در بند ٢ چنانچه محصول عمدتاً به عنوان محصول میانی مصرف شود رقبای مواد حاصل از آن محصول میانی مورد مطالعه قرار می گیرند.

    در صنعت بسته بندی پلی استایرن یکی از محصولات کم رقیب است و در حال حاضر بدلیل فعالیت گسترده کمپانیهای بازیابی پلی استایرن مصرف پلی استایرن در این بخش رو به رشد است و تاکنون محصول پتروشیمیایی مهمی به عنوان جایگزین این ماده شناخته نشده است.

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 8

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 8

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 12

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 12

    در جدول ٢ شماره تعرفه گمرکی، کد زیر تعرفه، نوع کالا و حقوق گمرکی ماده او لی ه تولی پلاستوفوم درج گردیده است.       13

    بررسی و ارائه استاندارد.......................................................................................................................................... 13

    قیمت داخلی و جهانی محصول............................................................................................................................... 13

    موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 14

    موارد مصرف پلی استایرن در زمینه های مختلف به قرار زیر است:...................................................................... 15

    ساختمان سازی و وسایل خانه................................................................................................................................. 15

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 16

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 16

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 17

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 18

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون و محل واحدها و تعداد............................. 18

    سازندگان داخلی...................................................................................................................................................... 19

    مخازن تحت فشار و مخازن ذخیره :....................................................................................................................... 19

    مبدلهای حرارتی :.................................................................................................................................................... 19

    دیگ بخار:................................................................................................................................................................ 19

    لوله :......................................................................................................................................................................... 19

    کمپرسور هوای فشرده :........................................................................................................................................... 20

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا....................................................................... 20

    وضعیت طرحهای جدید در دست اجرا اعم از محل اجرای طرح، درصد پیشرفت، میزان سرمایه گذاری و ظرفیت اسمی در جدول ٨ آمده است :.................................................................................................................................................................................. 20

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................. 20

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه.......................................................................................................................... 21

    صنایع بسته بندی...................................................................................................................................................... 21

    الف ) بسته بندی میوهها.......................................................................................................................................... 22

    ب ) بسته بندی ظروف و قطعات............................................................................................................................ 23

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 23

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها.................. 24

    فرآیند فیزیکی فوم شدن.......................................................................................................................................... 24

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 26

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 26

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 27

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 27

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 27

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 27

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 28

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 28

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 28

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 29

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 30

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 30

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 31

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 31

    شرح فرایند تولید..................................................................................................................................................... 32

    الف- پیش انبساط..................................................................................................................................................... 33

    ب  - پایدارسازی پف شده اولیه............................................................................................................................. 35

    ج- قالبگیری............................................................................................................................................................. 36

    چرخه قالبگیری شامل چندین مرحله است که در ذیل به هر یک از آنها پرداخته خواهد شد............................. 36

    چرخه پرکردن :(Fill cycle)................................................................................................................................. 36

    چرخه خلأ :(Vacuum cycle)........................................................................................................................... 37

    چرخه بخار دادن :(Steaming cycle)............................................................................................................... 37

    چرخه اتوکلاو :(Autoclave cycle).................................................................................................................. 37

    چرخه سرد کردن :(Cooling cycle).................................................................................................................. 38

    شکل ١١ مراحل قالبگیری بلوک پلی استایرن انبساطی را نشان میدهد................................................................. 39

    قالبگیری به شکل مورد نظر..................................................................................................................................... 40

    قالبگیری تحت خلا.................................................................................................................................................. 40

    قالبگیری انتقالی........................................................................................................................................................ 41

    ج - قالبگیری مرکب................................................................................................................................................. 41

    شکل دهی فومها....................................................................................................................................................... 42

    نقاط ضعف و قوت تکنولوژی های مرسوم.............................................................................................................. 43

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 45

    پارامترهای زیادی در تعیین محل احداث واحد نقش دارند :................................................................................. 45

    وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی.................................................................................................................. 45

    حمایت های مالی (واحدهای موجود و طرحها) بانکها و شرکتهای سرمایه گذار................................................... 46

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 48

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 48

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 49

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 49

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 49

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 50

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 50

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 50

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 51

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 51

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 51

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 52

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 52

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 53

    میزان مواد اولیه مورد نیاز سالانه و قیمت مواد اولیه............................................................................................... 53

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 57

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 57

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 58

    با توجه به بررسی های انجام شده در این گزارش بر روی این طرح نکاتی چند مطرح است که در ادامه آمده است :   58

     

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم, طرح کارآفرینی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم, طرح توجیهی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم, پروژه کارآفرینی پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم, نمونه طرح کسب و کار پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم, Business plan با موضوع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید پلاست فوم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت