چهار چوب طرح تجاری(کسب و کار)
مشخصات گروه:
نام گروه:گروه تحقیقاتی دارالفنون
نام مسئول گروه: مسعود لاکتراشی- محمد نامداریان
زمینه فعالیت گروه: طراحی ابزار آلات مورد استفاده در صنعت
تاریخ شروع فعالیت : 1/8/1386
تعداد همکاران: 2 نفر
نشانی : بجنورد – خیابان قیام-
کد پستی:
تلفن:
مشخصات اعضای گروه :
نام و نام خانوادگی |
مدرک و رشته تحصیلی |
محل تحصیل |
زمینه تحصیل |
نقش در گروه |
زمینه تخصصی |
مسعود لاکتراشی |
کاردانی مکانیک خودرو |
بجنورد |
مکانیک |
محقق و طراح |
مکانیک خودرو |
محمد نامداریان |
" |
" |
" |
" |
مکانیک خودرو |
مشخصات همکاری و مشاوران
نام و نام خانوادگی |
مدرک |
محل تحصیل |
زمینه تخصصی |
سمت |
سوابق |
قنبر نباتی |
لیسانس مکانیک خودرو |
شهید رجایی |
صنایع خودرو |
هنر آموز |
استادی دانشگاه |
علی عطایی |
لیسانس مکانیک خودرو |
شهید رجایی |
صنایع خودرو |
هنر آموز |
" |
محمود وطن دوست |
لیسانس مکانیک سیالات |
خواجه نصیر الدین |
صنایع خودرو |
هنر آموز |
" |
عنوان |
نوع طرح پروژه |
تاریخ شروع |
تاریخ پایان |
اعتبار طرح (میلیون ریال) |
وضعت طرح |
پیش بینی شده |
هزینه شده |
آچار سوپاپ جمع کن |
صنعتی |
1/8/1386 |
1/10/1386 |
150000000 |
200000 |
آماده برای تولید |
آچار طبق کش |
" |
" |
" |
" |
" |
|
« توصیف ایده»
توصیف آیده: طراحی آچار های ساده با کاربرد بیشتر و قیمت ارزانتر که در کارگاه های کوچک تعمیر و سرویس خودرو مورد استفاده قرار می گیرد . به این گونه که ابزارهای مورد استفاده در صنعت خودرو را که شکل پیچیده دارند و به صورت چند منظوره از آنها استفاده می شود با طراحی ساده و دقیق به شکل یک منظوره تولید کنیم .
فرصت ایجاد شده برای سود و دلیل سود آوری طرح با توجه به نیاز بازار:
قیمت آچارهای چند منظوره و پیچیده بالا بوده و از طرفی ایمنی آنهادر هنگام استفاده پایین است و هنچنین به صورت کامل در کارگاه های کوچک تعمیر خودرو مورد استفاده قرار نمی گیرند.
این موارد دلیل کافی برای تولید و طراحی آچارهای ساده تر است.
از آنجایی که قسمت این طرح ها پایین تر از آچارهای پیچیده است و همچنین کاربرد بیشتری در کارگاه های کوچک دارند تولید آنها مورد استقبال مصرف کنندگان می شود.
زیرا بازار آچار این گونه اقتضا می کند که آچار های تولیدی ارزان – با کیفیت- ساده و
دارای ایمنی بالا باشد. بنابراین می توان با طراحی و تولید این ابزارها به شکل ساده تر از فرصت ایجاد شده در بازار کمال استفاده را برد.
شرح مختصری از طرح: این طرح ها به صورت خیلی ساده از دو آچار پر کاربرد در تعمیر گاه های خودرو است (آچار سوپاپ جمع کن و آچار طبق کش) . این ابزارها ضمن طراحی ساده از تمام قسمت ها قابل جدا شدن بوده و در صورت معیوب شدن یک قسمت می توان آن را تعویض کرد.
مشتریان اصلی طرح و ارزش که برای آنها ایجاد می شود.
مشتریان اصلی این طرح تعمیرکاران کارگاه های کوچک هستند،و یا تعمیر گاه هایی که مخصوص تعمیر یک نوع خودرو هستند. برای اینگونه مصرف کنندگان علاوه بر هزینه کمتر در خرید ابزار سهولت و سرعت بیشتر در انجام کار و ایمنی بالاتر را نیز در بر دارد.
کاربرد طرح:
طرح سوپاپ جمع کن برای باز کردن سوپاپ از قسمت سر سیلندر به منظور تعویض یا ترانس و غیره...
طرح طبق کش: برای باز کردن پولوس چرخ در قسمت جلو بندی خودرو و در صورت شکستگی میل پولوس یا خورد کردن دنده پولوس و غیره...
« ارزش های بنیادی»
1- اصول و باورها و ارزش هایی که در برنامه ها و عملیات شرکت تاثیر دارد.
1- رعایت استاندارد های طراحی
2- استفاده از مواد اولیه مرغوب
3- رعایت حقوق مشترک
4- صداقت در تبلیغات
5- کمک به رشد اقتصادی کشور توسط تولید محصول مرغوب و پرداخت عوارض و مالیات
2- محدودیتهای که این اصول در شرکت ایجاد می کنند.
1- جلوگیری از سود جدیی کاذب
2- سوق دادن شرکت برای مفید بودن در اقتصاد جامعه
« چشم انداز و اهداف»
در صورت که تا پنج سال آینده همه چیز طبق برنامه های تعیین شده پیش برود:
می توانیم علاوه بر گسترش تولید آچارهای طراحی شده آچارهای جدیدتری را طراحی و به بازار عرضه کنیم. در این صورت علاوه بر به دست گرفتن بازار توسط محصولات جدید می توانیم ظرفیت تولید را در تمام زمینه ها بالا برده و باعث اشتغال رایی و جلوگیری از ورود ابزارهای خارجی شویم.
اهداف شرکت برای سال اول تاسیس شرکت بر حسب شاخص هایی از قبیل تعداد مشتریان – میزان سود- سهم از بازار- تعداد و تنوع محصولات و خدمات تولیدی:
مشترک
تعداد مشتریان: با تبلیغات درست و آموزش استفاده و کاربرد این ابزار شاخص تعداد مشتریان جذب شده به این صورت می باشد.
تعداد مشتريان: با تبليغات درست و آموزش استفاده و كاربرد اين ابزار شاخص تعداد مشتريان جذب شده به اين صورت مي باشد.
ميزان سود دهي:
در نيم سال اول با توجه به جديد بودن محصولات و وقت گير بودن تبليغات و آموزش سود دهي خيلي پايين و حتي امكان برابر بودن سود و هزينه وجود دارد.
ولي تا يك سال اول ميزان سود دهي به حد قابل قبولي خواهد رسيد . بنابراين شاخص به اين صورت خواهد بود.
ميزان سهم از بازار: در نيم سال اول به علت جديد بودن محصول و زمان بر بودن تبليغات و آموزش در حد محدود خواهد بود ولي تا يك سال به حد قابل قبول خواهد رسيد.
تنوع و تعداد محصولات توليدي : در يك سال اول به علت نو پا بودن شركت و تكميل نبودن شركت و همچنين هزينه و زمان بر بودن تبليغات محصولات توليدي چندان تنوع نخواهد داشت ولي تعداد آنها را مي توان از نيم سال اول تا يك سال به حد قابل قبول رسانيد .
اهداف شركت بر اساس سه سال آينده بر اساس پارامترهايي از قبيل تعداد مشتريان ميزان سود- سهم از بازار- تعداد و تنوع محصول:
تعداد مشتريان : با جا افتادن كاربرد محصول در بين مصرف كنندگان روز به روز به
تعداد مشتريان افزوده خواهد شد بگونه اي كه از يك سال تا سه سال رشد قابل توجهي خواهد كرد.
ميزان سود: ميزان سود از يك سال اول تا سال اول به علت گسترش شركت و بالا بردن تنوع و تعداد محصولات توليدي و همچنين به علت در دست گرفتن 80 تا 90 در صد مشتريان رشد قابل قبول خواهد بود.
سهم از بازار: با بدست آوردن 80 تا 90 در صد از مصرف كنندگان مي توانيم 80 تا 90 در صد بازار داخلي را بدست بگيريم. همچنين مي توانيم با صادر كردن ابزارهاي توليدي به خارج از كشور درصدي از سهم بازارهاي خارجي را نيز بدست بگيريم.
تنوع و تعداد محصولات: بعد از يك سال بسياري از مشكلات مالي و فني شركت از بين رفته و با در دست داشتن سرمايه و سود بدست آمده در طي يكسال مي توان طرح هاي جديدتري را به بازار عرضه كرد. به اين صورت كه مي توانيم با جذب متخصصان در اين زمينه تنوع طرح ها را افزايش دهيم و همچنين با گسترش شركت تعداد توليد را بيشتر كنيم چون در اين زمان بيشترين درصد سهم را از بازار داريم.
«استراتژي و بازار»
نحوه وارد شدن به بازار و جذب مشتري:
سياست شركت در اين زمينه به شرح زير خواهد بود.
ابتدا توسط تبليغات درست توسط رسانه هايي مانند تلويزيون و روزنامه ها محصولات توليد شده را معرفي مي كنيم . سپس با پخش محصول و تعيين نمايندگي هاي پخش و خدمات پس از فروش مشترك جذب خواهيم كرد. با اين استراتژي ها در مدت يك سال 40% تا 50 % و در مدت سه سال تا سقف 80 % تا 90 % مشترك جذب خواهيم كرد.
« رقبا و مزيت رقابتي»
مانند بخش هاي ديگر صنعتي در اين زمينه نيز رقباي براي شركت وجود دارند و رقابت در اين زمينه نيز شديد است- مهمترين رقبا شركت هاي داخلي و شركت هاي خارجي هستند.
كه امروزه شركت هاي داخلي جزء رقباي اصلي محسوب مي شود. چون با در دست داشتن تكنولوژي ساخت ابزار واردات ابزار كاهش يافته و بيشترين آنها در داخل توليد مي شود.
اما با وجود رقابت شديد عامل كه باعث رشد شركت مي شود يا به عبارتي مزيت محصولات توليدي ما نسبت به ساير شركت ها ايمني و سهولت استفاده بيشتر و قيمت پايين تر و كيفيت بالاتر آنهاست بنابراين با داشتن اين امتيازات شركت مي تواند در مدت كم رشد قابل توجهي داشته باشد.
پيش بيني هزينه هاي تاسيس شركت:
بر آورد سرمايه ثابت طرح (مطابق جدول قبل)
هزينه حقوق و دستمزد
(هزينه مواد اوليه مصرفي: براي هر يك آچار)
بنابراين آچار سوپاپ جمع كن 000/80 ريال و آچار طبق كش 000/140 ريال هزينه را در بر مي گيرد.
سرمايه در گردش
برآورد كل سرمايه مورد نياز