طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا

تعداد صفحات: 61 فرمت فایل: word کد فایل: 3030
سال: نامشخص مقطع: کشاورزی و دامپروری دسته بندی: شیلات-دامداری-دامپروری- طیور
قیمت قدیم:۱۳,۱۵۰ تومان
قیمت: ۹,۱۵۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا

    مقدمه :

    با توجه به جمعیت جهان که بطور دائم در حال افزایش می‌باشد و رشد آن در هیچ زمانی متوقف نمی‌شود بدون شک صنایع غذایی فعلی جهان پاسخگوی نیازها نخواهد بود و انسان باید به فکر منابع غذایی ویژه منابع پروتئینی جدید باشد .

    یکی از راه های تأمین نیاز روز افزون به پروتئین . تولید آبزیان ، از جمله آبزیان پروتئینی است برای مثال : در نواحی که از شرایط محیطی و آب مناسب برخوردار است می‌توان اقدام به پرورش ماهیان سردابی از جمله ماهی قزل آلا نمود . این ماهی که گوشت آن طعم بسیار مطلوبی دارد می‌تواند به خوبی یکی از منابع پروتئین حیوانی جمعیت کشور ما ( به خصوص در مناطق روستایی ) باشد .

    با توجه به دوره به نسبت طولانی پرورش ماهی قزل الا که در اکثرر مناطق کشور حدود 9 تا 10 ماه می‌باشد باید از طولانی بودن این دوره بیشترین برسانیم . استفاده 1 برای ایجاد شرایط مناسب جهت رشد ماهی ببریم تا وزن آنها را به  ، بالاترین ، حدممکن ، برسانیم .

    ماهی قزل آلا پرورشی برای رشد بیشتر و رسیدن به بالاترین . وزن در

    انتهای دوره پرورش ، نیاز به شرایط و زمینه های مساعد کننده معینی دارد این نکته را از یاد نبریم که با توجه به اینکه منابع ، آبی مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا محدود می‌باشد ، باید از منابع موجود بیشترین استفاده را ببریم یعنی در هر خردعه پرورش قزل آلا بیشتر از میزان ممکن ماهی را تولید کنیم تا بتوانیم به ستود اقتصادی مناسب دست یابیم . و آب وارد شده به خردعه نیز بیشترین استفاده و بهره گیری به عمل آید .

     

     

    چکیده

    این مجموعه از 5 استخر 2×20 در ارتفاع 5/1 با مساحت کل مجموعه 750 متر مربع تشکیل شده، موقعیت جغرافیایی این مجموعه در اتوبان کرج- قزوین دهداری کردان- روستای اغشت کیلومتر 3 جاده اغشت می باشد.

    بافت این منطقه هم به صورت شهری (ویلایی) و هم به صورت روستایی می باشد. آب ورودی این استخر از آب رودخانه می باشد که توسط کانال به یک حوضچه‌ی رسوبگیر با ابعاد 5×4 و ارتفاع 80/1 وارد می شود و بعد از حوضچه ی رسوبگیر توسط یک کانال کوچک به 5 ورودی تقسیم می گردد و آب وارد استخر های ما می شود.

    کارهایی که ما در این مجموعه انجام دادیم تمیز کردن استخر های ما بود که پس از تخلیه استخر جلبک ها و فزولات  و غذاهای پس مانده را برای جلگیری از تولید میکروب و انگل و بیماری های خاص انجام دادیم. پس از این مرحله آبگیری استخر های ما بود که خروجی استخر را توسط چوب و پلاستیک می بستیم و استخر ها را آبگیری می کردیم، در این مجموعه از بچه ماهیان 20 گرمی به تعداد 20 هزار قطعه استفاده شده. مبلغ هر قطعه بچه ماهی 220 تومان می باشد که از شهرستان اراک خریدار شده و گواهی سلامتی آنها را خود دکتر پورزاهدی تشخیص دادند. بعد از انتقال بچه ماهیان به استخر از غذای دستی شرکت بهپرور برای غذا دهی ماهیان استفاده شده است. طول ماهیان 20 گرمی 5/13- 9 سانتی متر بود که در این مرحله از غذای FFT(پلت) با دانه بندی 5/2 میلی متر روزانه 5 بار غذادهی استفاده می شود. در این مجموعه ماهیان ما با سیکل پرورش 6-5 ماهه به وزن پرواری 600- 500 گرم رسیدند نکته قابل توجه افزایش وزن فوق العاده ماهیان در این مجموعه بود که آن هم به خاطر وجود آب رودخانه اغشت بود که املاح طبیعی را برای رشد ماهی در خود دارد.

    خرید ماهیان را دکتر پورزاهدی 15 اسفند ماه از اراک انجام دادن و شهریور ماه به وزن پرواری گفته شده رسیدند. هم اکنون که ما در این مجموعه مشغول هستیم ماهیان به وزن پرواری گفته شده رسیده اند. از دیگر کارهای انجام شده توسط ما سورت بندی ماهیان بود که ماهیانی را که به دلایلی به وزن گفته شده نرسیده بودند سورت بندی کردیم. سورت بندی را با سورتر های 400 گرمی انجام دادیم. ما بعد از انجام این مرحله ماهیان بالای 400 گرمی را به استخر های بالایی انتقال دادیم دلیل آن هم میزان مصرف اکسیژن بیشتر برای ماهیان بزرگتر در ابتدای ورودی استخر بود و ماهیان کوچکتر را به استخر های پائینی منتقل کردیم. بعد از عمل سورت بندی و کاهش تراکم ماهی برای جلوگیری از عوامل بیماری زا همچون بیماری ایک و قارچ و ... و هم چنین کاهش استرس ماهیان از نمک طعام (kg10) در هر استخر استفاده کردیم. تعداد ماهیان مادر هر استخر حدود 900-800 قطعه می باشد. به غیر از نمک طعام از سنگ نمک هم برای جلوگیری از بیماری قارچ در ورودی استخر استفاده شد.

    بیماریهایی که ما در این مجموعه  تشخیص دادیم که آن هم اندک شمار بود . بیماریهای کاتاراکت انگلی (کدر شدن عدسی) و اگزوفتالمی (بیرون زدن یکطرفه چشم ) قارچ و از همه مهمتر بیماری ایک بود  که علائم آن یک کیست سفید رنگ روی بدن ماهی بود و از دیگر علائم نیز بی اشتهایی ماهیان بیمار می باشد که به شکر خدا با استفاده  از داروهای میکرو ویت (حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی) از جمله ویتامین A  با دوز مصرف 5 گرم در هر کیلو و همچنین پودر میکرو وت (اکسی تتراسایکلین)  برای بیماری های عفونی و انگلی همچون ایک بود که با غذای GFT3، با دوز مصرف 10 گرم در هر کیلو غذا که با غذا اسپری شد و در 2 نوبت 8 صبح و 4 بعد از ظهر به مدت 10 روز استفاده کردیم. از دیگر مشکلات این مجموعه استرس به علت تغییرا دمایی آب به هنگام سرد شدن بود. بعد از بر طرف شدن این مشکلات غذا دهی را به غذای GFT3 در 3 مرحله صبح (8 صبح)، ظهر (12 ظهر) و بعد از ظهر 5 بعد از ظهر انجام دادیم.

    (تمامی عکس ها در فایل اصلی قابل مشاهده است)

  • فهرست و منابع طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1-Sedgwick , S.D , 1990 , Trout Farming Handbook , Fifth edition , Fishing Nnews Books .

    بشارت – ابوالقاسم ، مدیریت تغذیه ماهیان سردابس ، معاونت تکثیر و پرورش آبزیان اداره کل آموزش و ترویج ، 1376 .

    کرمی‌– محمد (مترجم) ، غذا در آبزی پروری ، معاونت تکثیر و پرورش آبزیان . اداره کل آموزش و ترویح ، 1376

    گروه گرد آورندگان ، مبانی تغذیه آبزیان ، گزارش عملی دوره آموزشی با مدرس خارجی ، 1376 .

    گروه مؤلفین ، پرورش ماهیان سردابی تکمیلی ، معاونت تکثیر و پرورش آبزیان ، اداره کل آموزش و ترویج ، 1377 .

    گروه مؤلفین ، پرورش ماهیان سردابی عمومی‌، معاونت تکثیر و پرورش آبزیان ، اداره کل آموزش و ترویج ، 1377 .

    نمایندگی شیلات استان یزد ، غذا و غذادهی ماهی قزل آلای رنگین کمان (بروشور) ،‌اداره آموزش و ترویج و اداره بهداشت و تغذیه ، 1377 . 

    .

طرح توجیهی طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا, طرح کارآفرینی طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا, طرح توجیهی طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا, Business plan با موضوع طرح توجیهی پرورش ماهی قزل آلا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت