دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: word کد فایل: 3643
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید چرخ و محور واگن میباشد. که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  چرخ و محور واگن

    دلایل انتخاب طرح :

    اهمیت صنعت حمل و نقل ریلی برای همگان روشن است. این صنعت دارای مشخصه های ویژه است که سبب ایجاد جذابیت در امور حمل و نقل میگردد که برخی از این مزیت ها به شرح زیر است :

    ظرفیت بالای حمل و نقل و امکان حمل یکجای محموله های بزرگ

    قیمت مناسب حمل در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل

    امنیت بالای حمل و نقل

    کاهش آلودگیهای زیست محیطی

    از اینرو با توجه به مزیت های حمل و نقل ریلی، امروزه در کشورهای پیشرفته این صنعت بسیار گسترش پیدا کرده است. در کشور ما نیز راه آهن همانند سایر کشورها، نقش اساسی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور برعهده دارد و روی همین امر راهآهن جمهوری اسلامی، طرح های زیادی برای توسعه این صنعت در دستور کار خود قرار داده است و لذا چشم انداز صنعت حمل و نقل ریلی کشور بسیار پررونق ارزیابی میگردد. لیکن مسئله دیگر قابل طرح در این صنعت، اهمیت نگهداری سرمایه عظیم ماشین آلات و تجهیزات میباشد. واگن ها به عنوان یکی از تجهیزات اساسی سیستم حمل و نقل ریلی محسوب میگردند. بنابراین نگهداری این تجهیزات اثر بسیار قابل توجهی در حفظ توان عملیاتی سیستم حمل و نقل ریلی ایفا مینماید و چرخ و محور به عنوان یک قطعه اساسی از واگن ها، دارای اهمیت بسیار بالا در حفظ قابلیت عملکرد واگن ها میباشند. تولید این قطعات در سالهای اخیر در کشور امکان پذیر نبوده و سالانه راه آهن جمهوری اسلامی با صرف مبالغ هنگفت ارز، اقدام به واردسازی آنها از خارج کشور مینمود ولی در سالهای گذشته تولید آن در کشور آغاز شده است که به نظر میرسد با توسعه تولید داخل، نیازمندی کشور به این قطعات کاملاً مرتفع گردد.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 29 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصول مورد مطالعه طرح حاضر تولید چرخ و محور واگن های قطار میباشد. چرخ همانطوری که از اسم آن نیز مشخص است قطعه فولادی است که زیر واگن نصب شده و سبب حرکت واگن روی ریل خطوط آهن میگردد.

    در شکل زیر نمونه ای از یک چرخ و محور نشان داده شده است.

    هر محور چرخ و محور شامل دو عدد چرخ فولادی و یک محور بین آنها است به طوری که چرخ ها از طریق پرس )جازدن( روی دو سر محور مونتاژ میشوند. نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که چرخ ها از طریق جا زدن پرسی روی محور نصب و مجموعه دو چرخ و یک محور تشکیل یک مکانیزم حرکت صلب را میدهند. بنابراین مجموعه فوق در واقع یک قطعه محسوب میگردد و هر تولید کننده لازم است مجموعه فوق را که شامل دو چرخ و یک محور است پس از تولید، مونتاژ و تست نموده و تحویل خریدار نماید .

     

    دسته بندی محصول

    چرخ و محور براساس ظرفیت و تناژ واگن مورد استفاده ، دارای وزن و ضخامت چرخ متفاوت میباشند که بر همین اساس به چرخ های لبه کوتاه ، لبه بلند، سبک، متوسط و سنگین تقسیم بندی میگردند. ولی در طرح حاضر نظر بر اینکه به لحاظ روش تولید، مواد اولیه و مکانیزم مونتاژ و غیره در مورد کلیه انواع محصول یکسان است ، لذا تمامی آنها تحت عنوان چرخ و محور نامیده خواهد شد.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    چرخ و محور واگن در طبقه بندی کالایی وزارت بازرگانی، دارای شماره تعرفه8607/ 19 است.

     

    شرایط واردات محصول

    چرخ و محور واگن صرفاً در مورد واگن قطار مورد استفاده دارد. از اینرو وزارت بازرگانی شرایط خاصی را برای آن تعیین نکرده است و تنها به ذکر حقوق ورودی که معادل چهار درصد است اکتفا شده است.

     

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

    با مراجعه به مستندات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد ملی 7199 برای چرخ و محور واگن تدوین شده است .

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    بررسی قیمتهای داخلی

    مطابق اطلاعات کسب شده از سازندگان داخلی، قیمت چرخ و محور واگن تابع نوع و وزن آن میباشد ولی به طور متوسط قیمت مجموعه چرخ و واگن معادل 15،000،000 ریال است که در اینجا لازم به ذکر است همانطور که پیشتر نیز اشاره گردید یک مجموعه چرخ و محور شامل دو عدد چرخ و یک عدد محور است که روی همدیگر از طریق جازدن پرس مونتاژ میگردند.

     

    قیمت های جهانی

    کشورهای مختلف برای چرخ و محور تولیدی خود قیمتهای نسبتاً متفاوتی ارائه مینمایند. به عنوان مثال کشور آلمان و آمریکا بیشترین قیمت و کشورهای اکراین و چین دارای قیمت های پایین تر از قیمت های مشابه کشور آمریکا و آلمان میباشند. لیکن در اینجا به منظور ارائه تصویری از قیمت جهانی، متوسط قیمتهای آنها ارائه شده است که معادل 2200 دلار برای یک مجموعه چرخ و محور میباشد.

     

    معرفی موارد مصرف وکاربرد محصولات

    همانطوری پیشتر نیز ذکر شد چرخ و محور قطعه ای از یک واگن به شمار می آیند که در زیر آن جهت حرکت واگن روی ریل آهن نصب میگردد. بنابراین در مجموع میتوان گفت که تنها مورد مصرف چرخ و محور مورد مطالعه طرح حاضر، واگن قطار میباشد.

     

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    چرخ و محور مورد استفاده در واگن قطار، کالایی منحصر به فرد هستند که دارای هیچگونه کالای جایگزین یا مشابه نمیباشند. یک واگن بدون استثناء و اجتناب ناپذیر جهت حرکت خود روی ریل، نیازمند چرخ و محور است.

     

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

    کشورهای عمده تولیدکننده :

    آمریکا

    رومانی

    روسیه

    اتریش

    اسپانیا

    چین

    سوئیس

     

    کشورهای عمده مصرف کننده :

    چرخ و محور در دو حوزه از صنعت حمل و نقل ریلی دارای کاربرد است.

    کاربرد در ساخت واگن

    کاربرد در تعمیرات و بازسازی واگن ها

    بنابراین به منظور شناخت کشورهای مطرح مصرف کننده، با استفاده از اطلاعات اداره امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت زیر عمل شده است.

    (تصاویر وجداول در فایل اصلی موجود است)

    معرفی شرایط صادرات

    بامراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است که در مورد صادرات چرخ و محور واگن هیچگونه شرایط خاصی به لحاظ قانونی و مقررات وزارت بازرگانی وجود ندارد، لیکن به لحاظ فنی و رعایت استانداردهای بین المللی ذکر موارد زیر ضروری میباشد.

     

    کیفیت محصولات تولیدی

    چرخ و محور واگن یک قطعه بسیار حساس و تخصصی میباشد. از اینرو رعایت کلیه موارد فنی در تولید آن مانند انتخاب مواد اولیه، آلیاژسازی، ریختگری، ماشینکاری، عملیات حرارتی، پرس و جازدن محور، بالانس کردن چرخ با محور و همچنین بالانس مجموعه چرخ و محور با سطح افقی و عمودی، سختی و سفتی سطح و موارد دیگر از جمله موضوعاتی میباشند که کیفیت قطعه را تشکیل میدهند. بنابراین تولیدکننده لازم است از توان فنی و مهندسی لازم برخوردار بوده و محصولات خود را که از هر نظر مطابق با استانداردهای جهانی لازم است تولید نماید.

    چرخ و محور واگن یک قطعه بسیار حساس و تخصصی میباشد. از اینرو رعایت کلیه موارد فنی در تولید آن مانند انتخاب مواد اولیه، آلیاژسازي، ریختگري، ماشینکاري، عملیات حرارتی، پرس و جازدن محور، بالانس کردن چرخ با محور و همچنین بالانس مجموعه چرخ و محور با سطح افقی و عمودي، سختی و سفتی سطح و موارد دیگر از جمله موضوعاتی میباشند که کیفیت قطعه را تشکیل میدهند. بنابراین تولیدکننده لازم است از توان فنی و مهندسی لازم برخوردار بوده و محصولات خود را که از هر نظر مطابق با استانداردهاي جهانی لازم است تولید نماید.

    سابقه قبلی تولیدکننده

    علاوه بر اینکه تولیدکننده لازم است از توان فنی و مهندسی بالا در تولید برخوردار باشد، وجود سابقه تولید و فروش مناسب نیز یکی دیگر از عوامل مطرح در انتخاب قطعه توسط مشتریان است. چرخ و محور همانطوري که پیشتر نیز ذکر شد، یک قطعه حساس در واگن است و لذا خریداران عموماً هیچگونه ریسکی را در خرید انجام نمیدهند.

    رعایت استانداردهاي کشور مقصد

    خطوط راهآهن و فاصله بین دو ریل در جهان، از سه استاندارد عمومی آمریکایی ، روسی و اروپائی تبعیت میکند، به طوري که فاصله دو ریل در استانداردهاي فوق با همدیگر متفاوت است. بنابراین تولیدکننده چرخ و محور لازم است اندازه و ابعاد چرخ و محور را کاملاً متناسب با استنانداردهاي مورد استفاده کشور مقصد صادرات طراحی و تولید نمایند.

    برخورداري تولیدکننده از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت

    ماده اولیه مورد استفاده در ساخت چرخ و محور، فولاد است و این ماده از قیمت جهانی مشخصی برخوردار میباشد. بنابراین یکی از عوامل اصلی و مهم در قیمت گذاري صادراتی، قیمت جهانی فولاد و قیمت آن در داخل کشور میباشد و لذا صادرکنندهاي میتواند در بازارهاي جهانی حضور داشته باشد که علاوه بر برخورداري از توان فنی و مهندسی بالا، قابلیت تأمین فولاد به قیمت مناسب را نیز داشته باشد.

    وضعیت عرضه و تقاضا

    بررسی ظرفیت بهره برداري و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون

    بررسی ظرفیت هاي بهره برداري

    با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، نتیجه گیري شده است که تنها یک واحد تحت عنوان شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان در شهرستان تبریز و با ظرفیت 2000 دستگاه در سال تولید کننده فعال چرخ و محور واگن میباشد که سال شروع بهره برداري این واحد نیز 1382 است.

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید چرخ و محور واگن در کشور

    در صفحه گذشته تنها واحد فعال تولیدکننده چرخ و محور که داراي سابقه در وزارت صنایع است آورده شد. همچنین ذکر گردید که واحدهاي دیگري نیز بدون سابقه در وزارت صنایع اقدام به تولید چرخ و محور می نمایند. از اینرو با توجه به ظرفیت واحدهاي با سابقه و بدون سابقه روند ظرفیت نصب شده در کشور به صورت جدول زیر برآورد شده است.

    بررسی روند تولید واقعی چرخ و محور واگن در کشور

    در جدول بالا، واحدهاي فعال و ظرفیت اسمی آنها در تولید چرخ و محور واگن آورده شد. لیکن براي بررسی روند تولید واقعی واحدهاي فوق باید گفت که این واحدها عموماً به صورت سفارشی تولید مینمایند که شیوه اخذ سفارش نیز معمولاً شرکت در مناقصه هاي راه آهن میباشد. بنابراین تولید به صورت روتین و مشخص قابل انجام نمیباشد و ما در اینجا باید به ماهیت کسب و کاري تولید سفارش، راندمان واقعی تولید را معادل هفتاد درصد ظرفیت اسمی فرض مینماییم که براساس آن روند تولید واقعی چرخ و محور واگن در سالهاي گذشته به صورت جدول شماره 4 جمع بندي گردیده است.

    نمودار زیر روند تولید واقعی را نشان داده است.

    بررسی سطح تکنولوژي تولید در واحدهاي فعال

    پیشتر اشاره شد که تجهیزات مورد مطالعه از حساسیت بالایی در صنعت حمل و نقل ریلی برخوردار میباشند. از اینرو هر تولیدکننده فعال در این صنعت لازم است کلیه موارد و الزامات این صنعت را رعایت نماید. در بخش سوم فرایند تولید چرخ و محور ارائه خواهد شد و لذا در اینجا با استناد بر آن، میتوان گفت که اجراي تک تک فعالیتهاي فرایند فوق اجتناب ناپذیر میباشد و به نوعی در صورت وجود هرگونه عدم انطباق در آنها، تولیدکننده قابلیت فروش محصول خود را نخواهد داشت. بنابراین به عبارت سادهتر میتوان گفت که سطح تکنولوژي تولید در این محصول عاملی است که به صورت مهندسی معکوس تعیین میگردد و لذا تولیدکننده نقش خاصی در آن نمیتواند ایفاء نماید و در نهایت قابل نتیجه گیري است که سطح تکنولوژي در مورد کلیه واحدهاي فعال تولیدکننده یکسان بوده و تابع مستندات فنی محصول و همچنین نتایج مهندسی معکوس فرایند تولید است که این نتایج نیز کاملاً ثابت و تعریف شده است.

    نام کشورها و شرکت هاي سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید

    بررسی وضعیت طرح هاي جدید و طرحهاي توسعه در دست اجرا با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، طرحهاي در حال ایجاد تولید چرخ و محور واگن به صورت جدول زیرجمع بندي شده است.

    پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور

    عرضه چرخ و محور واگن در آینده از طریق تولید واحدهاي فعال و طرحهاي در حال ایجاد صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

    الف ( پیشبینی عرضه واحدهاي فعال

    در جدول شماره 4 ظرفیت نصب شده کشور براي تولید چرخ و محور براي سالهاي گذشته آورده شد. از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیتهاي فوق ، عرضه این واحدها در آینده سالانه 2310 عدد پیش بینی شده است

    ب ) پیش بینی عرضه واحدهاي در حال ایجاد

    در جدول شماره 6 فهرست طرحهاي در حال ایجاد کشور آورده شد. بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرح ها ، مقاطع بهره برداري از آنها به صورت زیر فرض شده است :

    با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرح هاي در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:

    راندمان تولید واقعی طرحهاي در حال ایجاد متناسب با عرف طرحهاي صنعتی به صورت 50درصد ظرفیت اسمی در سه سال اول بهرهبرداري لحاظ شده است.

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا سال 1385

    با مراجعه به آمار منتشر شده وزارت بازرگانی ، میزان واردات چرخ و محور در سالهاي گذشته به صورت جدول زیر بوده است.

    آمار سال 1384 و 1385 تقریبی است.

    نمودار زیر روند واردات در مقایسه با تولید داخل را نشان داده است.

    نمودار مقایسهاي تولید داخل و واردات چرخ و محور واگن

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون

    موارد استفاده چرخ و محور واگن، تنها در واگنهاي قطار راهآهن بین شهري و داخل شهري میباشد. لذا براي تعیین حجم مصرف از رابطه زیر استفاده خواهد شد:

    در ادامه میزان مصرف با استفاده از رابطه بالا برآورد شده است.

    بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا آخر سال 1385

    مطابق آمار منتشره وزارت بازرگانی روند صادرات چرخ و محور واگن در سال هاي گذشته به صورت زیر بوده است.

    در نمودار زیر مقایسه صادرات و واردات محصول نشان داده شده است.

    نمودار مقایسهاي واردات و صادرات در چرخ و محور واگن

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم

    حوزههاي مصرف چرخ و محور واگن را میتوان به دو گروه عمده راه آهن جمهوري اسلامی ایران و همچنین شرکت هاي قطار شهري )مترو( تقسیم بندي کرد. از اینرو تقاضاي بازار براي محصولات مورد مطالعه در این دو حوزه وجود خواهد داشت که در ادامه مطالعات آن پیگیري شده است.

    برآورد تقاضا در راه آهن جمهوري اسلامی ایران

    چرخ و محور واگن داراي دو حوزه مصرف در راه آهن جمهوري اسلامی میباشد :

    استفاده از چرخ و محور براي تولید واگن

    استفاده از چرخ و محور براي تعمیرات و تعویضو جایگزینی چرخ و محور فرسوده واگنهاي موجود راه آهن

    در مورد استفاده از چرخ و محور در تولید واگن باید گفت که تنها تولیدکننده واگن در کشور ما، شرکت واگن سازي پارس است که این واحد خود اقدام به تولید چرخ و محور مورد نیاز نموده و لذا معمولاً تقاضایی از جانب شرکت فوق وجود ندارد. لذا تقاضاي اصلی در راهآهن جمهوري اسلامی میباشد که این مرکز به منظور بازسازي واگنها و تعویضو جایگزینی چرخ و محور فرسوده با موارد نو، متقاضی چرخ و محور واگن میباشد.

    برآورد تقاضا در قطارهاي شهري )مترو( کشور

    ماهیت فنی واگنهاي قطار شهري از لحاظ چرخ و محور تفاوت چشمگیري با موارد مشابه آن در قطارهاي بین شهري ندارد. از اینرو یک واحد تولیدکننده چرخ و محور واگن قطارهاي بین شهري توانایی تولید همان قطعات را براي واگن قطارهاي داخل شهري را نیز دارا میباشد. از اینرو در این قسمت برآوردي نیز در خصوصنیاز سالانه این واگنها صورت گرفته است.

    لازم به ذکر است که قطار شهري در شهرهاي تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز و کرمانشاه در حال فعالیت هستند که در حال حاضر تنها در شهر تهران این قطارها به بهرهبرداري رسیده و سایر شهرها در سال هاي آینده مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت لذا در برآورد تقاضاي این حوزه، تنها به شرکت قطار شهري تهران اکتفا شده است.

    برآورد تقاضا براي صادرات

    در جدول شماره 8 میزان صادرات در سالهاي گذشته آورده شده است و همانطوري که جدول فوق نشان می دهد توان صادراتی کشورمان در مورد محصولات مورد مطالعه پایین است. بنابراین با توجه به نیاز داخل و همچنین سابقه جزئی کشور در صادرات، به نظر نمیرسد که در سالهاي آینده تحول چشمگیري در این امر به وجود آید و لذا حجم صادرات همانند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد و ما در اینجا با انجام رگرسیون ارقام جدول شماره 8 میزان صادرات در گذشته اقدام به براورد حجم صادرات در آینده کردهایم.

    جمع بندي تقاضا در آینده

    با جمع بندي تقاضاي داخلی و صادرات، پیش بینی کل تقاضا در آینده به صورت جدول زیر تهیه شده است:

    جمع بندي و نتیجه گیري مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهاي جدید از نگاه توجیه پذیري بازار

    از موازنه جداول شماره 9و 17 نشان داده می شود که در سال هاي آینده بازار کشور از کمبود عرضه برخوردار خواهد بود و بنابراین به راحتی قابل نتیجه گیري است که ایجاد واحدهاي جدید براي تولید این قطعات به لحاظ بازار توجیه پذیر میباشد. با نگاهی با وضعیت عرضه و تقاضا در گذشته مشاهده می گردد که در سالیان گذشته نیز کمبود در بازار وجود داشته است و بخش عمده نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شده است .

    با عنایت بر مطالعات صورت گرفته، نتیجه گیري میشود که احداث واحدهاي جدید تولید چرخ و محور واگن در کشورتوجیه پذیر می باشد ولی لازم است به موارد زیر توجه شود :

    -1 مجري طرح لازم است از توان فنی و مهندسی لازم برخوردار باشد .

    -2 مجري طرح لازم است قابلیت انعطاف لازم در تولید محصول با تنوع هاي مورد نیاز بازار را در طرح خود ایجاد نماید .

    -3 توجیه پذیري طرح از نگاه بازار با توجه به موازنه عرضه و تقاضا که بخش عمده آن از طریق واردات انجام می شود ، نتیجه گیري شده است . لذا با نگرش تولید داخل با هدف جایگزین واردات ، اجراي طرح بیش از پیش توجیه ارزیابی می گردد.

    مجوز های قانونی :

    تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

    مراحل صدور جواز تاسیس :

    1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .

    2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .

    3-  تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .

    4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی  و ارجاع  پرونده  به  مديريت .

    5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

    شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس

    1-   اشخاص حقيقی

    -   تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران

    -   حداقل سن 18 سال تمام

    -   دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

    2-   اشخاص حقوقی

    -   اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )

    -   ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

    مدارك مورد نياز:

    1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.

    2-  اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن

    3-  تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی

    4-  تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست

    5-  يك قطعه عكس از هريك از شركاء

    6-  تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی

    7-  پوشه فنردار

    8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

    اصلاحیه جواز تاسیس :

    1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

    2-  دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.

    3-  دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

    4-  اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

    5-  دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

    تعریف:

    پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات  ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

    صدور پروانه بهره برداری :

    1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.

    4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.

    5-  تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.

    6-  صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

    مراحل صدور توسعه طرح :

    1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.

    4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.

    5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.

    6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

    فصل دوم

    روش انجام کار

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

    ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

    روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان

    در زمینه جذب مشتریان می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر .

    فرایند تولید :

    با توجه به فرایند تعریف شده، شرح فرایند به صورت زیر قابل تعریف است:

    الف – تولید چرخ

    انتخاب مواد اولیه

    مواد اولیه مورد استفاده در تولید چرخ و محور را فولاد آلیاژي تشکیل میدهند. آنالیز دقیق مواد اولیه در خصوصیات مکانیکی و فنی قطعه نهایی بسیار نقش مهمی را ایفا می نماید از اینرو انتخاب مواد اولیه )نوع ترکیب آلیاژ فولاد( اولین مرحله فرایند تولید محسوب میگردد.

    ذوب شمش فولاد

    فولاد مورد استفاده در ساخت چرخ بصورت شمشتهیه شده و در کوره هاي القائی ذوب و جهت ریختگري آماده می گردد .

    ریختگري چرخ

    مذاب فولاد آلیاژي در داخل قالبهاي ماسه اي ریختگري می گردد . فرایند ریختگري از لحاظ آهنگ ریختگري و خنک کاري از اهمیت و حساسیت بالائی برخوردار می باشد .

    در آوردن چرخ منجمد شده از قالب و تریم آن

    چرخ ریختگري پس از انجماد از قالب ماسه اي خارج شده و کلیه زواید آن بریده می شود.

    ماشینکاري چرخ و رساندن آن به شکل و ابعاد نهایی

    قطعه ریختگري شده از ابعاد و صافی سطح قابل قبولی برخوردار نیست . از اینرو چرخ نیز پس از ریختگري از طریق ماشینکاري بوسیله ماشین سنگین تراش به دقت ابعادي و صافی سطح مورد نیاز رسانده می شود .

    تولید محور

    محور چرخ از طریق ماشینکاري تولید می گردد . در این فرایند میلگرد با ابعاد و آلیاژ لازم انتخاب و از طریق ماشینکاري به ابعاد لازم رسانده می شود .

    ج – مونتاژ چرخ و محور

    مونتاژ چرخ و محور بصورت جازدن پرسی گرم صورت می گیرد . در این فرایند چرخ در کوره گرم شده و سپس با فشار پرس ، محور در آن جا زده می شود .

    مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهاي جهان

    روش تولید عنوان شده در بند قبل شرح داده شد بنابراین در صورتی که این روش تولید با روش هاي تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد:

    تکنولوژي و روش تولید چرخ و محور واگن در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام میگیرد و تاکنون روش دیگري براي این کار در نقاط دیگر جهان معرفی نشده است. آنچه که در فرایند تولید ریختگري چرخ و محور داراي اهمیت است و حتی میتوان گفت که این عوامل کیفیت قطعه تولید شده را تشکیل داده و در کشورهاي صنعتی از درجه بالاتري برخوردار میباشد موارد ذیل هستند.

    کیفیت و دقت عمل قالبهاي مورد استفاده شیمیایی

    توان فنی و مهندسی در طراحی و اجراي دقیق فرایند

    توان فنی و مهندسی در اجراي دقیق عملیات حرارتی روي قطعه و تولید سختی لازم چرخ

    توان فنی و مهندسی در ماشینکاري و تولید ابعاد و اندازه هاي دقیق

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژي هاي مرسوم در تولید محصول

    با عنایت بر شرح ارائه شده تکنولوژي، نقاط قوت و ضعف آن در جدول زیر جمع بندي شده است :

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادي طرح

    حداقل ظرفیت اقتصادي یک واحد تولیدي، ظرفیتی است که در آن درآمدهاي حاصل علاوه بر پوشش دهی کلیه هزینه ها، حداقل سود قابل قبول را نیز براي سرمایه گذار ایجاد نماید. از اینرو با نگرش فوق، حداقل ظرفیت اقتصادي طرح برآورد میگردد که در اینجا ابتدا پیش فرضهاي تعیین ظرفیت اقتصادي شرح مختصري داده شده و سپس با استناد بر آنها، حداقل ظرفیت ارائه خواهد شد.

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید

    نقطه سربسر تولید، میزان تولیدي است که تحت آن درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدي تنها هزینه هاي طرح را پوشش میدهد و به عبارت دیگر در نقطه سربسر تولید هزینه ها مساوي درآمدها میباشد. بنابراین ظرفیت تولید اقتصادي لازم است بالاتر از نقطه سربسر باشد.

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار

    حداقل سود مورد انتظار یک طرح اقتصادي تابع حجم سرمایه گذاري کل آن )سرمایه ثابت + سرمایه در گردش ( میباشد. نرخ سود مورد انتظار عموماً براساس نرخ بهره تسهیلات بانکی تعیین میشود. در کشور ما سود بانکی معادل 14 درصد است . بنابراین عموماً سود مورد انتظار طرح طوري تعیین میشود که نرخ بازگشتی حدود پنجاه درصد بیش از نرخ بهره بانکی براي سرمایه گذار ایجاد نماید.

    برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن

    معرفی نوع ماده اولیه عمده

    ماده اولیه مصرفی طرح، فولاد آلیاژي است که این مواد براساس آلیاژ و آنالیز شیمیایی آنها درجه بندي میگردند. فولاد آلیاژي مصرفی بصورت شمش تهیه خواهد شد .

    معرفی منابع تأمین مواد اولیه

    فولاد مصرفی طرح از بازارهاي داخل کشور قابل تأمین است. ولی برخی کارخانه هاي بزرگ به منظور کاهش قیمت تمام شده محصولات خود ، بعضاً اقدام به واردسازي مواد از خارج کشور نیز مینمایند.

    در جدول زیر برخی شرکتهاي عرضه کننده ماده اولیه مصرفی طرح آورده شده است.

    برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه

    میزان مصرف مواد اولیه طرح به طور کامل تابع میزان تولید قطعه میباشد. از طرف دیگر بخشی از ماده اولیه به صورت پرت از آن جدا خواهد شد که لازم است این پرت به ظرفیت تولید اضافه شده و حاصل جمع به عنوان میزان مصرف سالیانه مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد. در قسمت معرفی تکنولوژي و روش تولید عنوان شد که روشتولید محصول ریختگري است و لذا پس از ریختگري توسط ماشینکاري سطح فلز ، درصدي از وزن آن برداشته میشود. از طرف دیگر در مرحله تریم نیز بخشی از مواد از قطعه جدا می شود ولی این قطعات مجددا ذوب و مورد استفاده قرار می گیرد . از اینرو تنها پرت در ماده اولیه ، پرت در مرحله ماشینکاري 7 درصد وزن قطعه نهایی در نظر گرفته می شود . - است که مقدار ان معادل 8 با توجه به مطالب ذکر شده در نهایت میتوان گفت که میزان مصرف مواد اولیه طرح به میزان 1,07 برابر ظرفیت عملی طرح لحاظ می گردد . بر اساس ظرفیت عملی تعریف شده و همچنین پرت تولید معادل هفت درصد ، میزان مصرف مواد 375 تن بر آورد می گردد .

    برآورد قیمت هاي مواد اولیه مصرفی

    ماده اولیه مصرفی طرح فولاد آلیاژي معرفی گردید. قیمت این فولادها هر کیلو معادل 16000ریال می باشد .

    بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده

    ماده اولیه مصرفی طرح فولاد می باشد. از اینرو در این قسمت تحول اساسی در بازار انواع فولاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فولاد یک کالاي اساسی و استراتژیک در جهان است که قیمت ها و شرایط تحویل آن را نیز شرایط جهانی تعیین میکند. در کشور ما نیز قیمتها کاملاً تحت تأثیر قیمت هاي جهانی است البته به لحاظ تأمین باید گفت که کارخانجات متعددي در کشور تولید کننده فولاد می باشند که این کارخانجات از مواد اولیه داخلی و بعضاً وارداتی استفاده میکنند ولی در هر صورت قیمت ها تابع قیمت هاي جهانی میباشد. در جدول زیر روند تغییرات قیمت جهانی این ماده مهم آورده شده است.

    در صورتی که روند تغییرات قیمت جهانی مورد بررسی قرار گیرد به نمودار زیر خواهیم رسید:

    به طوري که نمودار بالا نشان میدهد قیمت جهانی فولاد در سالهاي مورد مطالعه همواره در حال تغییر بوده است. این تغییرات به کشور ما هم کشیده شده و عرضه کنندگان همواره قیمت فروش خود را بر پایه قیمت جهانی قرار میدهند و لذا در آینده نیز پیش بینی میشود همین روند ادامه داشته باشد.

    پیشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح

    انتخاب محل اجراي یک طرح تولیدي عموماً براساس معیارهاي زیر صورت میگیرد :

  • فهرست و منابع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن, پروژه کارآفرینی درباره دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن, نمونه طرح کسب و کار دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن, Business plan با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید چرخ و محور واگن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت