خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارخانه تولید جای سیگاری و جای رادیو پژو 405 و RD پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
فصل اول
بررسی بازار
مطالعه و شناخت محصول
نام محصول :
محصول منورد نیاز در این پروژه ، مجموعه سیگاری و جا رادیو پژو 405 و RD می باشد .
کاربرد :
این محصول در دو نوع خودرو پژو RD و پژو 405 مورد استفاده قرار میگیرد.
تحلیل قیمت :
شایان ذکر است که قیمت این مجموعه هایی که هم اکنون تولید می شود ، در بازار مصرف حدوداً 1200000 ریال می باشد.
تولیدات این محصول نیازهای داخلی را برآورد می سازد و از نظر کیفی ، مناسب بازار داخلی است .
عمر مفید محصول :
براساس نظر خواهی بعمل آمده از تولید کنندگان و فروشندگان مجموعه ، عمر مفید محصول ، در حدود 3 تا 6 سال تخمین زده شده است .
البته با توجه به فرهنگ مصرف در ایران ، نمی توان به رقم فوق تکیه نمود به عبارت دیگر می توان عمر مفید را (کمتر/ بیش) از 8 سال در نظر گرفت . ( معمولاً عمر مفید مجموعه برابر با عمر خودرو در نظر گرفته می شود.)
فصلی بودن یا نبودن :
محصول مورد نظر در همه فصول سال مورد استفاده قرار میگیرد. توجیه این مطلب آنست که مجموعه ، در قسمت داخلی بدنه خودرو تعبیه شده است و اثرات اقلیم برآن ناچیز است.
اهمیت محصول و درجه نیاز :
با نظری اجمالی با بازار تقاضا پژو (RD و 405) در کشور در مییابیم که نیاز بازار تقریباً رو به افزایش می باشد . مواردی از این قبیل مشتریان بیش از یک سال در نوبت دریافت پژو می مانند و سرمایه خود را بدین منظور بلوکه می کنند توجیهی بر این مطلب است. البته نرخ افزایش تقاضا شاید با تغییر سیاستهای دولت در واردات خودرو ونیز تولید و یا مونتاژ خودروهای خارجی کاهش یابد. همچنین دلایل انتخاب این محصول آنست که اولاً بر طبق آمار دریافتی از وزارت صنایع و معادن ، سرمایه گذاری برای قطعات و مجموعه های داشبوردهای پیکان و پژو 405 در کارخانجات ایران خودرو به تریب بر حسب اولویتهای داشبورد ، رودری ، آفتابگیر ، زه های لاستیکی میباشد. ثانیاً محصول مورد بررسی نمود داخلی خاصی دارد و تقریباً قطعه ای لوکس و از طرفی الزامی برای خودرو به حساب میآید.
سیاستهای حمایتی یا محدودیتی دولت :
با توجه به اینکه دولت از طریق وزارت صنایع و معادن ، در راستای نیل به خودکفایی سیاستهای خاصی را در مورد تولید خودرو و در نتیجه تولید قطعات آن اتخاذ کرده است ، میتوان از تسهیلات ویژه دولت در مورد محصول مورد نظر بهره جست.
شرکت ساپکو در این پروژه نقش عمده ای را ایفا خواهد کرد و میتواند حمایتهای ویژه ای را انجام دهد.
کالای مکمل و آمار تولید آن :
کالای مکمل مجموعه ، خودروی پژو 405 و RD است و به همین دلیل ، آمار تولید پژو در روند پروژه اهمیت دارد و مبنای تعیین تقاضا را باید میزان تولید خودرو پژو در کشور در نظر گرفت .
مطالعه و شناخت تقاضا :
«خودرو پژو در میان مردم ایران به خودرویی با خصوصیات قابل قبول و مناسب بوده و جو مناسبی برای تولید آن دیده می شود و نیز جامه مصرف کننده این محصول را مصرف کنندگان داخلی و خارجی تشکیل میدهند.»
با توجه به اینکه مبنای تعیین تقاضا را باید میزان تولید خودرو پژو 405 و RD در نظر گرفت ، خواهیم داشت:
متوسط رشد تولید ، در دهه گذشته ، حدود 25 درصد بوده است . صنعت خودرو سازی کشور در سال 82، معدل 751622 دستگاه انواع خودرو تولید کرده که نسبت به سال پیش از آن ، حدود 2/41 درصد درشد داشته است . پیش بینی می شود که صنعت خودرو سازی کشور در سال 83 ، حدود 900 هزار خودرو تولید کند و نسبت به سال 82 از رشد 20 درصدی برخوردار باشد.
میزان تولید درشش ماهه نخست سال 83، حدود 404257 دستگاه بوده است که نسبت به دوره مشابه سال پیش از رشد 18.8 درصد برخوردار شده است و نسبت به برنامه تولید ، 8.8 درصد انحراف منفی داشته و حدود 69 درصد از شرفیت های موجود را نیز به کار گرفته است.
در شش ماهه نخست 83 حدود 96.36 درصد از سهم تولید خودرو در کشور به خودروهای سبک اختصاص یافته است.
سهم بازار
در شش ماهه نخست سال 83 ، 404257 دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان گروه ایران خودرو با حدود 57.23 درصد ، در صدر قرار داشته و گروه سایپا با حدود 39.15 دصد در رده دوم قرار گرفته است .
کاهش سهم بازار گروه ایران خودرو از 59.57 به 57.23 درصد در مقایسه با افزایش سهم بازار گروه سایپا از 37.75 به 39.15 درصد در شش ماهه اول سال 83 نسبت به دوره مشابه سال قبل توجه می باشد .
سهم گروههای خودرو ساز از بازار سواری
ارزش بازاری خودروهای سواری تولید داخل بین سالهای 76 تا 82 در مجموع بیش از 16.8 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان به طور متوسط 64 درصد سهم گروه این خودرو، حدود 32 دصرد سهم گروه سایپا و حدود 4 درصد سهم سایر خودرو سازان بوده است .
ارزش بازاری خودروهای سواری تولید داخل شش ماهه اول سال 83 ، حدود 3020 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 11.85 درصد رشد داشته و از این میزان ارزش حدود 63.01 درصد به گروه ایران خودرو ، 34.29 درصد به گروه سایپا و مابقی حدود 2.70 درصد به سایر خودرو سازان مربوط بوده است.
سهم انواع خودرو از تولید
در شش ماهه نخست سال 83 ، بالغ بر 348008 دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده است که حدوداً 86.09 درصد از سهم تولید خودرو را به خود اختصاص داده و نسبت به دوره مشابه سال پیش حدود 15.4 درصد رشد داشته است . در این مدت سهم گروه صنعتی ایران خودرو از 62.65 درصد در دوره مشابه سال 82 به 60.58 درصد کاهش و سهم گروه صنعتی سایپا از 35.91 درصد به 38.21 درصد افزایش یافته ، سهم کرمان خودرو از 0.76 درصد به 0.24 کاهش و سهم تولیدی بهمن نیز از 0.66 به 0.63 درصد کاهش یافته است . همچنین خودرو سازان راین نیز با تولید 600 دستگاه هیونداورنا 0.17 درصد از سهم سواری را به خود اختصاص داده اند.
سهم انواع خودرو از بازار سواری
جمع کل ارزش بازار خودرو سواری تولید داخل در شش ماهه اول سال 83، حدود 3020 میلیارد تومان بوده است به مدت مشابه سال قبل بیش از 11.85 درصد رشد داشته است . در شش ماهه اول سال 83 خودروهای پراید و پژو 405 و پیکان به ترتیب 26.33 و 15.47 و 13.13 درصد از سهم بازار سواری ، بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند و در مجموع حدود 54.93 درصد از سهم ارزشی بازار خودرو سواری را شمال شده اند. در شش ماهه نخست سال 83، تعدادکل خودروهای سواری عرضه شده در بازار داخلی ، 19 مدل بوده است که به طور متوسط 8.65 میلیون تومان ارزش داشته اند.
مقایسه شاخص قیمت خودرو و شاخص بهای مصرف کننده (تورم)
شاخص قیمت خودروها در شش ماهه نخست سال 83 ، به 117.6 رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال پیش حدود 7.08- درصد کاهش را نشان میدهد . برآورد شاخص بهای مصرف کننده ، درشش ماهه نخست سال 83 نسبت به دوره مشابه سال پیش 14.6 درصد رشد داشته است .
همچنین شاخص قیمت خودروها در شهریور ره رقم 119.03 رسید که نسبت به ماه پیش 0.2 درصد کاهش داشته است . در حالی که برآورد شاخص بهای مصرف کننده در شهریور 272.4 بود که نسبت به ماه پیش 1.3 درصد رشد داشته است .
شاخص قیمت کل خودروهای سواری تولید داخل ، از حدود 100 واحد در سال 76 به بیش از 128 واحد درسال 79 افزایش یافته ، اما از سال 79 به بعد شاهد روند نزولی شاخص قیمت خودرو سواری بوده ایم ، به نحوی که مقدار شاخص در پایان شش ماهه اول سال 83 به حدود 117.6 رسیده است .
وضعیت واردات و صادرات محصول :
میزان تولیدات محصول مورد نظر به حدی است که احتیاجات داخلی را برآورد می سازد و نیازی به واردات این محصول نداریم . در نتیجه تمام رقبای ما داخلی خواهند بود که ر مطلوب نیست .
سهم بازار قابل کسب ( درجه نفوذ به بازار ، D)
امارات متحده عربی از راه تجارت قطعات و لوازم یدکی خودرو 11 میلیارد دلار به دست آورد . در حال حاضر امارات متحده عربی تنها کشور منطقه خاورمیانه است که درآمد 11میلیارد دلاری از تجارت قطعات و لوازم یدکی خودرو کسب می کند که مسب این درآمد از مهمترین اقدامات صادراتی این کشور محسوب می شود . از سوی دیگر ، بهره گیری از نظام بانکی انعطاف پذیر ، انضباط در واردات و صادرات یر ساختهای استاندارد، رسیدن به حد کلاس جهانی و شریب امنیتی بالا از مهمترین امتیازات امارات در کسب این موافقت ارزیابی شده که این کشور را به جایگاهی مطلوب در بخش صادرات رسانده است . با توجه این کشور مالی دولت از تولیدات داخلی و نیز موارد یاد شده سعی می شود تا با بالا بردن کیفیت ف پایین آوردن هزینه تولید و ... بتوان با تخمینی حدوداً 25 درصد سهم بازار را به خود معطوف کرد.
در مورد خدمات پس از فروش ی توان به مواردی چون تعمیرات ، تعویض قطعات ، با توجه به اینکه تولید کنندگان رقیب قدرتمند و بزرگ می باشند باید برای حصول خدف عواملی چون تبلیغات ، جلب مشتری ، بازار یابی و ... را به مشتری به خوبی در نظر گرفته و رعایت نماییم.
در مورد خدمات پس از فروش ي توان به مواردي چون تعميرات ، تعويض قطعات ، با توجه به اينکه توليد کنندگان رقيب قدرتمند و بزرگ مي باشند بايد براي حصول خدف عواملي چون تبليغات ، جلب مشتري ، بازار يابي و ... را به مشتري به خوبي در نظر گرفته و رعايت نماييم.
فصل دوم
بررسي فني
بررسي فني محصول :
طبق مطالعات انجام شده محصول در بازار توليد وجود دارد و در عوض ، در شرکت مهندسي توليد و تأمين قطعات خودرو ، ساپکو ، با ارائه طرح پروژه قالبهاي ساخت را مي توان تهيه نمود.
ليست مواد اوليه تشکيل دهنده محصول :
ليست قطعات توليدي تشکيل دهنده محصول :
ليست قطعات خريدني تشکيل دهنده محصول :
بررسي و انتخاب فرآيند ساخت و تکنولوژي مناسب :
با توجه به اينکه تکنولوژي محصول در کارخانجات در داخل کشور وجود دارد، نيازي به خريد تکنولوژي و يا شراکت نيست .
بررسي ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز :
ليست ماشين آلات توليدي مورد نياز در جدول ذيل گنجانده شده است :
انتخاب روش استقرار :
يکي از عوامل مهم در تعيين روش استقرار نمودار فرايند عمليات مي باشد، که ما به شرح فرايند عمليات در مورد محصول مورد نظر مي پردازيم :
مواد اوليه از انبار مواد اويه به سمت دستگاه گاز گير مواد حمل مي شود ، موادي که در توليد نياز به گازگيري دارند عبارتند از :
ABS/PC
POM
PA66-30%GF
PC
جدول روش گازگيري در زير آمده است:
پس از اين مرحله مواد به سمت دستگاه هاي تزريق حمل مي شوند.
وزن خالص هر قطعه و مواد اوليه و نيز مشخصات ماشين تزريق مورد نياز براي هر قطعه در جدول آمده است.
در اين مرحله برخي از قطعاتي که نياز ببه رنگ کردن دارند به بخش رنگ مي روند.
در اين بخش قطعات رنگ شده ، و در سيني هاي مخصوص قرار گرفته و در خشک کن قرار ميگيرند و سپس به سالن مونتاژ حمل مي شوند.
محل استقرار بخش رنگ در توليد داراي اهميت خاصي است ، به طوري که از نظر محل استقرار بايد هم در نزديکي سالن توليد و هم سالن مونتاز قرار داشته باشد تا از صرف زمان ، نيروي انساني وصدمات حين حمل و ... و در نتيجه هزينه بيش از اندازه جلوگيري شود و همچينني فرايند توليد محصول سرعت بيشتري گيرد.
قطعاتي که نياز به رنگ کردن دارند در زير آمده اند:
» بدنه اصلي جا راديو
» درب رويي راديو
» درب رويي جا سيگاري
» بدنه بيروني کليد راديو
» بدنه بيروني سيگاري
» در اين مرحله قطعات توليد و خريداري شده از طرف سالن مونتاژ از انبار تقاضا مي شوند.
برخي از قطعات قبل از برده شدن به سالن مونتاژ تحت جوش التراسونيک قرار ميگيرند و درب رويي آنها رنگ مي شوند .
» درب سيگاري
» درب راديو
طرح مونتاژ در زير آمده است :
مجموعه پس از مونتاژ به بخش تميز کاري برده شده و سپس با نايلون بسته بندي مي شود، بدين صورت که هر مجموعه در يک نايلون قرار گرفته و درب آن بسته مي شود و به تعداد 6 عدد در هر کارتن قرار مي گيرد و تا موعد تحويل در انبار مجموعه که جنب سالن مونتاژ است انبار مي شود .
روند توليد با توجه به ايستگاههاي کاري :
ايستگاه 1 » چرخدنده مونتاژ شده + کليد راديو مونتاژ شده
استگاه 2 » بدنه سيگاري + بدنه راديو + دو بست فلزي آبکاري شده + چهار پرچ 12×4+ دو پرچ 10×4+ دو واشر پرچ آبکاري شده + دو ضربه گير درب جا راديو + دو پرچ 6×2.4 بدون ميخ
ايستگاه 3 » نصب درب سيگاري جوش شده روي بدنه اصلي + پين اتصال + فنر + نصب کليد سيگاري مونتاژ شده
ايستگاه 4 » نصب درب راديو + فنر درب راديو + دو پين اتصال
ايستگاه 5 » محفظه سيگاري مونتاژ شده + درب راديو جوش شده
ايستگاه 6 » بارگيري براي تميز کاري
ايستگاه 7 » تميز کاري
ايستگاه 8 » نايلون کشي
ايستگاه 9 » بسته بندي
استقرار ماشين آلات و تعيين بخشهاي توليدي به کمک روش استقرار :
پس از انجام بررسي لازم ، استقرار محصولي به عنوان بهترين استقرار انتخاب گرديد. ضمناً سعي شده است حتي الامکان ماشين آلات توليدي مشابه در کنار هم قرار گيرند به عبارت ديکر استقرار کارگاهي نيز مد نظر قرار گرفته است .
مساحت کل با جمع کردن مساحت هر يک از بخشها و اضافه کردن مساحت راهروها به آن به دست مي آيد .
استقرار سالن توليد
استقرار بخش با کاليت
استقرار بخش رنگ
استقرار بخش جوش التراسونيک
استقرار بخش سري تراشي
استقرار سالن مونتاژ
استقرار انبار مجموعه
استقرار انبار مواد اوليه
استقرار بخش قالبسازي
در اين شکل ، استقرار پيشنهادي بخشهاي توليدي را نشان ميدهد که در آن طول و عرض بخشها طوري در نظر گرفته شده است که اولاً مساحت هر بخش را ارائه دهد، ثانياً ارتباط لازم بين بخشها برقرار شود و ثالثاً از نظر هندسي شکل منظمي بدست آيد.
در استقرار پيشنهادي مورد نظر بخشA (توليد) و سپس F (مونتاژ) و پس از آن بخش C (رنگ) بيشترين ارتباط را با ساير بخشها دارند . بنابراين در رسم نقشه استقرار ابتدا به اين سه بخش توجه شده است .
ساير بخشها با توجه به جريان حرکت مواد به ترتيب در اطراف اين دو بخش قرار گرفته اند.
نقشه جا نمايي پيشنهادي
بخش هاي کمک توليدي و براورد مساحت آنها:
بخش نگهداري و تعميرات (نت) :
به منظور جلوگيري از بروز خرابي و از کار افتادگي ماشين آلات ، بخشي به نام نگهداري و تعميرات در نظر گرفته شده است.
بخش نت معمولاً فعاليتهاي خود را به دو صورت اضطراري و پيشگيرانه (PM) انجام ميدهد. مزاياي بخش نت تخصيص بهتر نيروي انساني به فعايتها ، کاهش درصد خرابي ماشينآلات، افزايش کارايي و برنامه ريزي توليد بهتر مي باشد.
براي اين بخش ، مساحتي برابر با 70 مترمربع در نظر گرفته شده است که بخشي از آن اختصاص به انبار لوازم يدکي دارد.
بخش کنترل کيفيت :
به منظور تطبيق محصولات ساخته شده با نيازهاي مشتري و نيز بازرسي کنترل کيفي محصولات بخشي به نام کنترل کيفيت در نظر گرفته شده است .
بخش کنترل که در کنار سالن مونتاژ در نظر گرفته مي شود که شامل ماشينهاي هيتر ، تست ضربه ، تست عملکرد و اسناد و مدارک مي شود و مساحتي برابر با 24 مترمربع براي آن در نظر گرفته شده است.
انبار :
اين بخش به سه بخش کوچکتر تقسيم مي شود که عبارتند از:
انبار مواد اوليه ( بخش دريافت ):
براي اين بخش احتي برابر 150 مترمربع در نظر گرفته شده است .
انبار کالاي در جريان ساخت :
اين بخش در بخشهاي مختلف توليد ، رنگ و ... تقسيم شده است و ني زقسمتي نيز در انبار سالن مونتاژ ذخيره ميشود.
مساحت کالاي در جريان ساخت بستگي به سيستم برنامه ريزي توليد و يا به عبارتي سيستم سفارش دهي دارد که بايد از سوي مديريت اتخاذ گردد.
مثلاً در سيستم تحول به موقع (JIT) ، هدف آنست که موجودي کالا در انبارها به حداقل ممکن کاهش يابد ( در حالنت ايده آل به صفر برسد.)
با توجه به مواد فوق مساحتي برابر 50 متر مربع را به اين انبار اختصاص مي دهيم.
انبار محصولات ( بخش ارسال) :
براي اين بخش با توجه به اينکه شرکت ساپکوهر چند هفته يکبار محصولات را دريافت ميکند ، به مساحت زبايد نياز نيست .
اگر انبار را قفسه بندي نماييم و از عامل ارتفاع هم نهايت استفاده را ببريم براي انبار کردن توليدات بطور متوسط به مساحت 55 متر مربع به ارتفاع 2 متر نياز داريم. ولي به علت برخي سياستهاي خاص از جمله احتمال کمبود در ماههاي آينده همواره ميزاني ذخيره اطمينان در نظر گرفته مي شود و در نتيجه به مساحت انبار افزوده مي گردد و با احتسابي راهروها 240 مترمربع در نظر گرفته مي شود.
بخش توسعه و تحقيق (R&D) :
اين بخش به منظور بالا بردن سطح تکنولوژي ، ارائه طرحهاي نوين و .... در نظر گرفته شده است . براي اين بخش مساحتي برابر 25 مترمربع در نظر ميگيريم .
بهتر است اين مکان در مکاني دور از صداهاي ناشي از توليد باشد.
بخش مهندسي :
براي اين بخش مساحتي برابر 16 مترمربع در ظنر گرفته شده است .
بخشهاي غير توليدي و مساحت آن :
بخش اداري :
100مترمربع براي اين بخش در نظر گرفته شده است که شامل بخش دفتري انبار و تکثير ، اتاق هيات مديره ، اتاق جلسات ، اتاق بازرگاني ، بخش دفتري مونتاژ مي شود .
غذا خوري و آشپزخانه :
با توجه به تعداد پرسنل که تقريباً 100 نفر ميباشند مساحتي برابر 15 مترمربع براي آشپزخانه و 80 متر مربع براي غذا خوري در نظر گرفته شده است .
نمازخانه :
بخش نمازهانه ، اتاقي به مساحت 5 مترمربع در نظر گرفته شده است.
سرويس بهداشتي :
توالت و سه دوش در نظر گرفته شده است که روي هم مساحتي معادل 15 مترمربع را اشغال مي کنند.
پارکينگ :
براي اين منظور از محوطه حياط کارخانه استفاده مي شود و در بدو تأسيس ، پارکينک مجزايي در نظر گرفته نمي شود.
نگهباني :
يک اتاق به مساحت 10 مترمربع در محل درب ورودي کارکنان بريا اسن قسمت در نظر گرفته شده است .
رختکن :
يک رختکن براي سالن مونتاژ به مساحت 6 مترمربع و براي ديگر کارکنان در اتاقي در محوطه به مساحت 12 مترمربع در نظر گرفته شده است .
توجه :
براي اينکه در فضاي اشغال شده توسط بخشها صرفه جويي کنيم ، مي توانيم از يک ساختمان دو سا سه طبقه که بخشهاي کمک توليدي و غيره در طبقات فوقاني قراردارند ، استفاده نماييم.
انتخاب سيستم حمل و نقل :
با توجه به ماهيت مواد اوليه و محصولات ، حمل و نقل محصولات مشکلي را به وجود نخواهد اورد.
بنابراين به وسايل چنداني نياز نخواهيم داشت. و ميتوان با استفاده از چرخ دستي هاي ساده ، قفسه ها و .... حمل و نقل را انجام داد .
البته اگر انبارها را به صورت قفسه اي در طبقات متعدد در نظر بگيريم بهتر است که از ليفتراک براي قرار دادن محصول و مواد اوليه در طبقات مختلف استفاده نماييم .
بررسي نيروي انساني :
نيروي انساني مورد نياز بخش نگهداري و تعميرات 8 نفر مي باشد که به 3 نيروي متخصص و 5 تکنسين تقسيم ميشوند.
نيروي انساني مورد نياز بخش کنترل کيفيت 2 نفر است اين تعداد شامل نيروي متخصص و تکنسين مي باشد . به همين ترتيب براي انبارها 4 نفر ، مهندسين 7 نفر ، توسعه و تحقيق 5 نفر ، نگهباني 2 نفر ، آشپزخانه 2 نفر ، امور اداري و مالي 15 نفر مورد نياز است .
و نيز براي پاکيزگي و آراستگي محيط اطراف و محوطه داخل کارخانه به يک کارگر ( باغبان) نياز است.
در جدول ذيل نيروي انساني و نيز مساحت مورد نياز هر بخش آورده شده است.
محاسبات مربوط به تعداد توليد روزانه :
ساعات کاري روزانه 24 ساعت در نظر گرفته شده و در دو شيفت ( از 7.30 تا 18 و 18 تا 7.30) که با احتساب تعطيلات کاري 310 روز به طور متوسط در نظر گرفته شده است .
بنابراين توليد روزانه به صورت ذيل محاسبه مي شود.
کل توليد ساليانه
توليد روزانه = ----------------
روزهاي کاري
توليد روزانه مجموعه پژو 405 = = 225.80
توليد روزانه مجموعه پژو RD = = 161.29
پيشنهاد :
به علت اهميت زياد سالن مونتاژ و همچنين ارتباط زياد با بخشهاي ديگر کارخانه ، ابزار حمل و نقل بين بخشهاي مرتبط و سالن مونتاژ و همچنين ارتباط زياد با بخشهاي ديگر کارخانه ، ابزار حمل و نقل بين بخشهاي مرتبط و سالن مونتاژ بايستي به دقت انتخاب شوند.
به علت محدوديت فضا و همچنين سنگيني ماشين آلات توليدي ، امکان استقرار آنها در طبقات بالا امکان پذير نمي باشد ، در نتيجه سالن توليد در طبقه دوم استقرار مييابد که باعث افزايش هزينه هاي حمل و نقلي مي شود و سرعت انتقال را کاهش ميدهد.
ابزاري که براي اين حمل و نقل مي توان بکار برد تا سرعت انتقال را افزايش دهيم يابد داراي ويژگي حمل افقي و عمودي باشند.
از ريلها و بالا برها به صورت ترکيبي مي توان استفاده کرد.
( زمان در دسترس × راندمان ماشين ) ( تعداد توليد روازنه × زمان مورد نياز براي هر توليد ) = تعداد ماشين مورد نياز
جدول ماشين آلات و توليداتشان :
1: سالن توليد
2: انبار مواد اوليه
3: قالبسازي
4: سري تراشي
5: آشپزخانه
6: باکاليت
7: جوش التراسونيک
8: CAD/CAM
9: نگهباني
10: فضاي سبز
11: انبارمواد اوليه موقت
15: انبار محصولات نيمه ساخته
16: رختکن
17: سالن رنگ
18: آشپزخانه
19: آزمايشگاه
20: بخش دفتري سالن توليد
21: سالن مونتاژ
22: بخش تکثير و دفتري انبار محصولات
23: بخش دفتري سالن مواد اوليه
24: انبار سالن مونتاژ
25: حمام
26: نمازخانه
27: ارتباط انبار مونتاژ
28: بخش دفتري انبار مونتاژ
29: بخش فروش و بازرگاني
30: محل جلسات
31: دفتر مدير عامل
فصل سوم
بررسي مالي
برآوردهاي مالي :
سرمايه گذاري طرح مورد نظر به دو بخش تقسيم ميگردد که عبارتند از:
» سرمايه ثابت
» سرمايع در گردش
سرمايه ثابت :
سرمايه ثابت شامل هزينه هاي قبل از بهره برداري طرح است که شامل موارد زير مي باشدک
الف ) زمين :
قيمت زيمن در منطقه قزوين به طور متوسط براي هر مترمربع 500000 ريال برآورد شده است .
علاوه بر قيمت زمين ، عواملي از قبيل هزينه هاي نقل و انتقال ، ماليات ، عوامل دولتي ، آمادع ساده ، جاده کشي و .... نيز دخيل هستند که تمامي عوامل فوق بطور متوسط عوامل فوق متوسط 100000 ريال به ازاي هر مترمربع ببه قيمت زمين مي افزايد.
بنابراين در کل براي هر متر مربع از زمين 600000 ريال سرمايه ثابت مورد نياز است :
کل سرمايه مورد نياز 3300 مترمربع زمين :
1980000000= 600000×3300
ب: آماده سازي زمين :
هزينه آماده سازي زمين در برآورد هزينه هاي زمين لحاظ گرديده است.
ج : ساختمان :
هزينه احداث ساختمان را مي توان درسه مورد در نظر گرفت :
هزينه بناهاي غير توليدي ( اداري ، نمازخانه ، نگهباني ، ...)
هزينه بناهاي توليدي
هزينه بناهاي کمک توليدي ( انبارها ، تأسيسات ....)
هزينه بناهاي غير توليدي به طور متوسط به ازاي هر مترمربع 400 هزار ريال ، بناهاي توليدي هر مترمربع 250 هزار ريال و بناهاي کمک توليدي 300 هزار ريال به ازاي هر مترمربع تخمين زده شده است .بنابراين با احتساب موارد فوق خواهين داشت .
سرمايه مورد نياز ساختمان :
436200000=(575×300000)+(666×250000)+(243×400000)
د: تجهيزات و ماشين آلات:
هزينه تجهيزات و ماشين آلات شامل هزينه هاي زير مي باشد:
» مشاين آلات توليدي
» تجهيزات تأسيساتي
» تجهيزات حمل و نقل
تاسيسات تهويه مطبوع
تجهيزات ارتباطي
تجهيزات آزمايشگاهي
تجهيزات خدماتي
تاسيسات جنبي
هزينه ماشين آلات توليدي مطابق جدول ذيل برآورد شده است :
هزينه تجهيزات تاسيساتي :
اين هزينه بطور متوسط برابر با 500 ميليون ريال در نظر گرفته شده است .
هزينه تجهيزات حمل و نقل :
کارخانه از يک وسيله حمل و نقل استفاده ميکند ، بدين صورت که به علت حجم پايين تقاضاها از وانت استفاده مي شود.
استفاده از اين وسيله بدين صورت است که شرکت مالک وسيله نقليه نمي باشد و به علت اينکه سفارشات در انتهاي ماه فرستاده مي شود و کرايه ماشين با هزينه کمتري مي باشد در آن زمان از دو يا چند وانت استفاده کرده و کرايه مسير به آنها داده مي شود و اگر در ان زمان کارخانه تقاضاي مواد اوليه داشته باشد همان و انتها مواد اوليه را به کارخانه حمل مي کنند و هزينه اضافي را دريافت مي کنند.
اگر شرکت بخواهد از وانتهاي خود استفاده کند قيمت آن در بازار 70000000 ريال ميباشد و براي دو وانت 140000000 برآورد مي شود.
با توجه به موارد فوق سرمايه لازم براي ماشين آلات از حاصل جمع سرمايه لازم براي ماشين آلات توليدي و سرمايه لازم براي وسايل نقليه بدست مي آيدکه اين مقدار برابر است با:
140000000+2112000000=2252000000 ريال
هزينه تجهيزات ارتباطي :
هزينه تجهيزات ارتباطي نيز معادل مبلغ 10000000 ريال برآورد شده است.
ن: هزينه اثاثيه و لوازم اداري :
اين هزينه شامل هزينه هاي خريد کاميپوتر و اولزم جانبي آن ، ميز ، صندلي ، لوازم التحرير ، فيل و .... مي باشد.
اگر براي عر نفر هزينه اي برابر 1000000 ريال در نظر بگيريم آنگاه هزينه ملزومات و لوازم اداري معادل مبلغ 30000000 ريال خواهد شد.
و: هزينه تسهيلات مالي و ساير تجهيزات :
که شامل مخارج اخذ وام ، ملزوامات توليدي، مونتاژ ، حمل و نقل داخلي ، سلف سرويس و ... مي باشد.
اين هزينه به ميزان 400000000 ريال برآورد شده است.
ه : هزينه آموزش پرسنل:
با توجه به تعداد پرسنل که تحت آموزش قرار خواهند گرفت ، محاسبه مي شود که به طور متوسط اين هزيته به ميزان 10000000ريال خواهد بود.
ي: ساير هزينه ها :
که شامل هزينه پيش بيني نشده ، آب و برق ، گاز ، تلفن و .... است.
اين هزينه 8% برابر مجموع کل هزينه هاي قبلي در نظر گرفته شده است .
ساير هزينه ها = 8% × 5478200000=438256000
با بدست آوردن مقدار ساير هزينه ها جمع کل سرمايه ثابت بدست ميآيد که بارت است از:
5478200000+438256000=5916456000 ريال
3-1-2- سرمايه در گردش :
الف : مواد اوليه :
ميزان مواد اوليه براي يک دوره احتياطي سهماهه در نظر گرفته مي شود. با توجه به اينکه هزينه مواد اوليه مورد نياز براي يک محصول با احتساب ضايعات در حدود 29000 ريال مي باشد سرمايه مورد نياز براي اين مقدار مواد اوليه که به شرح زير است:
10000×29000×3=870000000 ريال
ب : دستمزد:
مجموع هزينه دستمزد ماهيانه اپراتورها توليد 110000000 ريال و تکنسينهاي فني 20000000 ريال و کارمندان بخش اداري 24000000 ريال و مهندسين 20000000 ريال مي باشد که هزينه دستمزد براي يک دوره سه ماهه بدين ترتيب محاسبه مي شود:
ريال 522000000=3×(110000000+20000000+24000000+20000000)
ج : تنخواه گردان:
براي اين منظور مبلغ 6000000 ريال در نظر گرفته شده است .
سرمايه در گردش از جمع مواد اوليه ، دستمزدها و تنخواه گردان بديت مي آيد که به صورت زير است:
1398000000=6000000+522000000+870000000= جمع سرمايه در گردش ( ريال)
کل سرمايه مورد نياز :
سرمايه مورد نياز کل از جمع سرمايه ثابت و سرمايه در گردش بدست ميآيد:
7314456000=1398000000+5916456000=سرمايه مورد نياز(ريال)
ترکيب مالي سرمايه گذاري :
آورده متقاضي
با توجه به اينکه بانک 80% سرمايه را بصورت وام در اختياز ما قرار مي گذارد، پس لازم است که 20% مابقي سرمايه را متقاضي اجراي طرح بعنوان آورده متقاضي تقبل نمايد پس داريم :
1462891200=7314456000×20%
وام بانکي
همانطوريکه در بالا بدان اشاره شد سهم وام بانکي از سرمايه لازم به ترتيب زير محاسبه ميگردد:
محاسبه سود و زيان :
برآورد هزينه ساليانه:
هزينه هاي خريد مواد اوليه براي سال اول :
ريال 1740000000=870000000*4*50%
هزينه هاي خريد مواد اوليه براي سال دوم:
ريال 2784000000=870000000*4*80%
هزينه هاي خريد مواد اوليه براي سال سوم :
ريال 3480000000=87000000×4×100%
هزينه نيروي انساني براي يکسال :
522000000×4=2088000000 ريال
هزينه استهلاک:
با توجه به اينکه استهلاک براي ماشين آلات معمولاً 10 ساله ، وسايل نقليه 5 ساله و ساختمان 15 ساله در نظر گرفته مي شود استهلاک بصورت زير محاسبه مي شود:
274580000=(2112000000×10/1) + (140000000×5/1) +(436200000×15/1)
-هزينه لازم براي نگهداري و تعميرات:
اين هزينه عمئماً بصورت درصدي از دارييهاي ثابت در نظر گرفته مي شود که اين مقدار براي ساختمان 2% براي تاسيسات 4% و براي ماشين آلات 6% سرمايه لازم براي داراييهاي ثابت مي باشد که به صورت زير محاسبه مي شود:
436200000×2% + 500000000×4% + 2252000000×6%=163844000
هزينه هاي متفرقه:
حق بيمه پرسنل :
هزينه حق بيمه پرسنل 27% هزينه ساليانه مورد نياز براي نيروي انساني مي باشد که به شرح زير است:
ريال 563760000=27% × 2088000000
هزينه بهره وام :
وام 20 ساله با بهره 15% است . هزينه بهره وام مذکور بهص ورت زير محاسبه ميگردد.
ريال 877734720=15%×5851564800
هزينه هاي پش بيني نشده :
اين مورد براي يکسال حدود 10000000 ريال در نظر گرفته مي شود.
ريال 1451494720=563760000+877734720+10000000
محاسبه قيمت تمام شده محصول در سال اول :
قيمت تمام شده محصول = (120000×50%)/5620718720=93678
محاسبه قيمت تمام شده محصول در سال سوم :
قيمت تمام شده محصول =(120000×80%)/6664718720=44431
محاسبه قيمت تمام شده محصول در سال سوم :
قيمت تمام شده محصول = 120000/6241853470=52015
تعيين قيمت فروش :
براي تعيين قيمت فروش ، دو ملاک وجود دارد:
- قيمت بازار
- درصد سود مشخص
از بين دو ملاک فوق ملاک اول اهميت بيشتري دارد. با توجه به اينکه قيمت بازار حدود 120000 ريال براي هر محصول است ، قيمت فروش برابر 90000 ريال در نظر گرفته مي شود که هم درصد سود قابل توجهي را داراست و هم در مقايسه با قيمت رايج بازار پايين تر ميباشد.