طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: word کد فایل: 4350
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

     

    نام محصول : جارو برقی    
           
    ظرفیت پیشنهادی طرح : ١٥هزار دستگاه معادل١٥٠ تن    
           
    موارد کاربرد : نظافت محیط    
           
    عمده مواد اولیه مصرفی : الکتروموتور    
           
    اشتغال زایی (نفر) : ١٨    
           
    زمین مورد نیاز (مترمربع) : ٢٠٠٠    
           
    واردات این محصول در سال ١٣٨٦ معادل ٢.١ میلیون دستگاه بوده و طبق پیش بینی انجام شده این میزان  
    در سال ١٣٩١ به ٥.٢ میلیون دستگاه خواهد رسید لذا اجرای این طرح جهت کاهش واردات که ٥٠ درصد  
    از تقاضا در آینده را شامل میشود توجیه پذیر میباشد.    
    اداری ٢٠٠    
           
    تولیدی و انبار ٥٤٠    
       
           
    سایر ٧٥    
       
           
    جمع ٨١٥    
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی : ١٧ هزار عدد  
           
    آب ( LIT/H) ٢٢٥    
           
    برق (KW) ٣٣    
       
           
    گاز /H)٣(M ٣.٦    
           
    ارزی ‐‐‐    
    میلیون ریال ٦٠٠٠    
       
           
    جمع (میلیون ریال) ٦٠٠٠    
       
           
    استانهای پیشنهادی محل اجرای طرح با لحاظ نمودن همدان، یزد، بوشهر، خراسان شمالی و هرمزگان  

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    خاطر نشان می نماید از آنجائیکه یکی از الزامات پیشرفت و توسعه صنعت لوازم خانگی، افزایش صادرات و کاهش واردات، سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه این صنعت می باشد و به لحاظ اهمیت مصرف انرﮊی، ایمنی در ساخت لوازم خانگی و توجه به تنوع طلبی و سلایق گوناگون جامعه، بایستی به استفاده از فنآوریهای روز دنیا اقدام نمود تا در جهت رقابت با صاحبان بزرگ این صنعت امکان حیات و جذب بازار در کشور و حتی پس از کسب استانداردهای بین المللی بازارهای جهانی را نیز فراهم نمود لذا در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید جارو برقی میباشد باید به این نکته توجه لازم را مبذول داشت که با توجه به حضور شرکتهای بزرگی همچون LG در بازار ایران و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از مارکهای معتبر و شناخته شده ورود به این عرصه و رقابت در این بازار مشکل است. با توجه به این توضیحات به سرمایه گذاران محترم توصیه میشود در صورت علاقمندی جهت راه اندازی واحد تولیدی این محصول ابتدا مطالعاتی در کشورهای صاحب تکنولوﮊی تولیداین محصول انجام داده و سپس با الگوبرداری از آنها و یا عقد قرارداد با شرکتهای شناخته شده تولیدی این محصول نسبت به مونتاﮊ داخلی آن اقدام نمایند و در آینده پس از دستیابی به دانش فنی و کسب مهارت لازم نسبت به تولید قطعات آن در داخل کشور اقدام نماید.

    معرفی محصولات

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، طرح حاضر مربوط به مونتاﮊ و تولید جارو برقی می باشد.

     

    جاروی برقی از لوازم با توان مصرفی بالا است که امروزه به دلیل افزایش سطح رفاه خانواده ها جایگاه خود را به خوبی تحکیم نموده است. به طوریکه امروزه اغلب خانواده ها از این وسیله استفاده می کنند. میزان مصرف انرﮊی این وسیله بستگی بسیار زیاد به نحوه استفاده از آن دارد. از این رو رعایت یک الگوی مناسب و توجه به نکاتی که در این راهنما ارائه می شود اهمیت زیادی دارد. به صورت میانگین جاروهای برقی کوچک در حدود ١ کیلو وات و جاروهای برقی بزرگ در حدود ١٥٠٠ وات توان دارند. معمولا در هر دوره از قرائت کنتور جاروهای برقی کوچک در حدود ١٨ کیلووات ساعت و جاروهای برقی بزرگ در حدود ٣٠ کیلووات ساعت برق مصرف میکنند.

     

    ‐ سطوحی با امکان چسبندگی به موکت و سطوح پرزدار به توان بالاتری برای جداسازی خردههای اضافات نیاز دارند.

     

    برای سطوح صاف توان کمتری مورد نیاز است.

     

    ‐ برای رفع بعضی از انواع اضافات اصولاﹰ نیازی به استفاده از جاروبرقی نمیباشد. مانند قطعات بزرگ کاغذ و دستمال که باعث صرف توان بالا و فشار به دستگاه میشوند.

     

    البته لازم به ذکر است که تولید تنها این مدل از محصول به تنهایی مقرون به صرفه نخواهد بود و معمولا واحدهای تولیدی با توجه به امکانات خود در حال تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی می باشند تا از این طریق بتوانند هزینه ها را کاهش داده و سهم خود را از بازار افزایش دهند.

     

    محصول مشخصات فنی
    جاروبرقی خانگی ٥.٥ لیتر، ٨٠٠ وات، ٥٠ هرتز و ٢٢٠ ولت

     


    (جداول در فایل اصلی موجود است)
     

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

    امروزه با پیشرفت تکنولوﮊی و مدرنیزه شدن جاروی های دستی جای خود را به انواع جاروهای برقی داده اند. انواع مختلف این جاروها برای تمیزکردن سطوح مختلف از قبیل فرش و موکت، سرامیک، پارکت و سنگ به کار برده می شوند.

     

    جارو برقی هایی که امروزه در بازار لوازم خانگی یافت می شوند دارای امکانات متعددی می باشند. این امکانات در مجموع و در کنار هم شرایط مطلوبی را در زمینه پاکیزگی و نظافت در منازل فراهم می آورند. برخی از امکانات جاروبرقی های نسل جدید در ادامه ارائه شده است :

     

    ‐ سیستم کنترل میزان مکش الکترونیکی.

     

    ‐ چرخش ٣٦٠ درجه لوله خرطومی.

     

    ‐ فیلتر سه لایه هپا (ضد باکتری).

     

    ‐ محفظه مخصوص نگهداری لوازم جانبی.

     

    ‐ ریموت کنترل روی دسته.

     

    ‐ برس مخصوص پارکت.

     

    ‐ دارای فیوز محافظ جریان

    مهم ترین عامل در خرید جاروبرقی میزان قدرت آن است که در بازار اصطلاحا فروشندگان به آن »وات« می گویند. وات در حقیقت یک واحد بین المللی برای اندازه گیری میزان قدرت و توان هر وسیله یا دستگاه برقی است. قبل از هر امکان جانبی این میزان مکندگی جاروبرقی است که اهمیت بیشتری دارد. توان جاروبرقی های معمولی از ١٠٠٠ تا ٢٢٠٠ وات متغیر است. البته جاروهایی با توان ١٠٠٠ وات مدت هاست که با ورود مدل های جدید و متنوعتر با قابلیتهای گوناگون دیگر جایی در بازار ندارند. این روزها در تمام فروشگاه ها و مراکز خرید و فروش لوازم خانگی، جاروبرقی های معمولی با توانی از ١٣٠٠ تا ٢٢٠٠ وات قرار دارند.

     

    این بازه تغییر توان ها سبب تغییر قیمت این کالا شده است و براساس نوع نیاز شرایط خریداران را دچار نوسان میکند.

     

    البته بد نیست بدانید که اندازه یا کوچک و بزرگی جاروبرقی ها متناسب با میزان توان و قابلیتهای مختلف آنها تغییر میکند.

     

    به طور کلی قدرتی بین ١٣٠٠ تا ١٧٠٠ وات برای تمیزکردن و پاککردن گرد و غبار خانهها کافی است اما مسلما خانه های بزرگ تر به جاروبرقی با توان بیشتر نیاز دارند. هرچه میزان مکندگی جاروبرقی بیشتر باشد، سرعت فرسودگی فرش شما هم بیشتر میشود.

     

    انواع جدید جارو ها و همین طور جاروهای شارﮊی معمولا دارای اشکال هندسی تازه ای هستند تا کارکردن با آن ها راحتتر باشد. مثل دستههای تاشو و سریهای مستطیل یا مثلث که به خاطر داشتن زاویه، برای تمیزکردن گوشهها و جاهایی که نظافت آنها به راحتی و با استفاده از جاروبرقی های معمولی امکانپذیر نیست مناسب هستند.

     

    سر چندضلعی این جاروها در هر زاویه مجهز به یک برس کوچک است که کار تمیزکردن را راحتتر میکند. از طرفی این سرهای مستطیل یا مثلثی با امکان چرخش ٣٦٠ درجه تمیزی بهتر و بیشتری را به همراه دارند.

    جاروبرقی های بی صدا که در بازار ایران هم چندان در دسترس نیستند توسط ٢ یا چند شرکت محدود خارجی تولید میشوند و هنوز به بازار بسیاری از کشورها نرسیدهاند.

     

    این جاروبرقیها دارای یک مخزن پر از آب برای موتور دستگاه هستند. به این ترتیب موتور این جاروبرقیها مانند یک توربین آبی در داخل آب کار کرده و صدای بسیار کمتری در مقایسه با انواع معمولی جاروبرقیها تولید میکند.

     

    اما عیب اصلی جاروهای شارﮊی مربوط به باتری آنهاست که معمولا عمر مفیدش کوتاه است. این باتری ها در اغلب مدلهای خارجی تا یکسال عمر مفید دارد و این مدت برای ایرانی کمتر است.

     

    نکته دیگر در مورد جاروهای شارﮊی توجه به حجم مخزن و ابعاد دهانه مکنده آنهاست که این عوامل به موارد استفاده و نوع آنها بستگی دارد. معمولا کارهای خانگی به جاروهای شارﮊی با مخزن بزرگ تر نیاز دارند. اندازه دهانه جاروی شارﮊی هم بهتر است براساس تنگی و دور از دسترسبودن جای موردنظر برای جاروکردن، انتخاب شود.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................

    ................................

    ................................................................

    ١‐معرفی محصولات     ................................................................

    ................................

    ................................................................

    ١‐١‐ نام و کد محصولات (آیسیک ٣) ................................

    ................................

    .............................................................................................................

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................

    ................................

    ................................................................................................

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................

    ................................

    ............................................................................................

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................

     

    ....................................................................................................................

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول .................................................................................................

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی ................................

    ................................

    ........................................................................................................

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................

    ................................

    ..................................................................................................

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ................................

    ................................

    ...............................................................................................

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ....................................................................................................

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................

     

    ..............................................................................................................

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................

    ...................................................................................................

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول ................................

    ................................

    .......................................................................................................

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................

    ................................

    ....................................................................................................

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته ................................

    ......................................................................................

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................

    ................................

    ................................................................................................

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور ................................

    ....................................................................................

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصولات طرح در کشور ................................

    ............................................................................................

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................

    ................................................................................................

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ...............................................................

    ٢‐١‐٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .........................................................................

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................

     

    ...........................................................................................................

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................

    ................................

    ...................................................................................

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................

     

    .............................................................................................................

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................

    ................................

    ..................................................................................................

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف طی ٥ سال گذشته ................................

    ................................

    ............................................................................................

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................

    ................................

    ...........................................................................................

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در ٥ سال آینده ................................

     

    .................................................................................................................

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سالهای آتی ................................

    ............................................................................................

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................

    ................................

    ....................................................................................

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................

     

    .............................................................................................................

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................

    ................................

    .............................................................................................

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ................................

    .....................................................................................

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ................................

    .....................................................................................

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ...................................................................

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

    ................................

    ........................................................................................

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................

    ................................

    .........................................................................................................

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

    ................................

    ................................................................................................

     

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................................................................................

    ........................................................ ٣٤

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................................................................................

    ...................................................... ٣٤

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................................................

    ............................................................................ ٣٤

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................................................................................

    ................................................ ٣٥

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................................................................................

    .................................................. ٣٥

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................................................................................

    ........................................................... ٣٥

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................................................................................

    ................................................... ٣٥

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................

    ................................................................... ٣٧

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................................................

    .................................................................. ٣٧

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................................................................................

    .............................................. ٣٨

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................

    ......................................................... ٣٨

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................................................................................

    .................................................................. ٣٩

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................................................................................

    ................................................... ٣٩

    ٧‐٢‐ بازار تأمین مواد اولیه ................................................................................................................................

    ............................................................. ٣٩

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................................................................................

    .............................................................. ٣٩

    ٧‐٤‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................................................................................

    ......................................................................... ٣٩

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................................................................................

    ............................................................ ٤٢

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................................................................................

    ................................................ ٤٣

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................

    ........................................................ ٤٣

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................................................................................

    .......................................................... ٤٣

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    .................................................................... ٤٤

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    ......................................................................... ٤٤

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................................................................................

    ............................................................. ٤٥

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................................................................................

    ....................................................... ٤٥

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................................................................................

    ....................................................................... ٤٦

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................................................................................

    .............................................................. ٤٧

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................................................

    .................................................... ٤٧

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................................................................................

    ............................................................... ٤٧

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................

    ................................................... ٤٨

    ١١‐١‐بررسی بازار محصول ................................................................................................................................

    ............................................................ ٤٨

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................................................................................

    ....................................................................... ٤٨

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................................................................

    ................................................. ٤٨

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................................................................................

    ................................................................. ٤٨

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................................................

    .................................................. ٤٨

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................

    ........................................................................... ٤٩

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................

    ................................................ ٤٩

    ١٢‐ منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................

    .................................................. ٥٠

    منبع:

    کتاب صادرات و واردات ایران،سال١٣٨٦‐ ١٣٨٣

     

    ٢‐سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( (www.isiri.org

     

    ٣‐لوح فشرده واحدهای فعال و در دست اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤‐ کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦

     

    ٥‐سایت های اینترنتی www.ketabe,marja.comو www.istgah.comوwww.nextag.com

     

    ٦‐سایت سازمان شهرک های صنعتی استانها ٧‐سایت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

     

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح مونتاﮊ جارو برقی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت