طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 4251
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع شیمیایی و پتروشیمی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول       ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد
    ویژگی محصول یا طرح       توسعه مصرف داخل    
    ظرفیت پیشنهادی طرح       3000 تن    
    موارد کاربرد       پوشش دهی فلزات فولادی برای جلوگیری از زنگ زدگی
    مواد اولیه اصلی       کرم ، مس ، مواد آبکاری    
    محل تامین مواد اولیه       داخل کشور    
    کمبود محصول در سال 1395       2823 تن    
    اشتغالزایی       28 نفر    
    زمین مورد نیاز       2500 متر مربع    
      تولیدی   800 متر مربع    
    زیر بنا اداری و سایر   220 متر مربع    
      انبار   200 متر مربع    
      آب   3500 مترمکعب    
    میزان مصرف سالانه یوتولیتی برق     800 کیلووات    
      گاز   120000 متر مکعب    
      ارزی   0     دلار
    سرمایه ثابت ریالی   9098     میلیون ریال
      مجموع   9098     میلیون ریال
    سرمایه در گردش       1870     میلیون ریال
    میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته   صفر     میلیون ریال
    پیش بینی صادرات محصول سالانه   -     میلیون ریال
    نقطه سربسر تقریبی       27 درصد    
            کلیه استان های کشور ولی استان های صنعتی کشور مانند تهران، اصفهان،
    پیشنهاد محل اجرای طرح       سمنان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی، قزوین از اولویت
           

    برخوردار می باشد.

       

     

     

    مقدمه

     

     

    مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.

     

    گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی طرح ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند.

     

    امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.

    معرفی محصول

     

     

    -1-1 نام و کد محصولات (آیسیک)

     

    محصول مورد نظر طرح حاضر، ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد می باشد که در واقع می توان طرح حاضر را یک طرح خدماتی صنعتی محسوب کرد.

     

    آبکاری با کروم یا کروماته کردن فولاد ، روکش کاری فولاد با فلز کروم است . این پوشش ها جهت جلوگیری از خورندگی روی قطعات فولادی به کار می روند که در عین حال جهت چسبندگی رنگ نیز بسیار مناسب می باشند. روکشهای لایه کروم رنگی شبیه نقره، سفید مایل به آبی دارند. قدرت انعکاس سطح کرومکاری شده و کاملا◌ً صیقلی شده در حد %65 است (برای نقره %88و نیکل (%55 در حالی که خاصیت انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان ضایع میشود، در مورد کروم تغییری حاصل نمیشود. لایههای کروم قابل جوشکاری نبوده و رنگکاری و نقاشی را نمیپذیرند. کروم در مقابل گازها، موادقلیایی و نمکها مقاوم است اما اسید سولفوریک واسید کلریدریک وسایر اسیدهای هالوژندار در تمام غلظتها ودر تمام درجه حرارتها بر روی کروم تاثیر می گذارند. به دنبال رویین شدن شیمیایی، روکشهای کروم مقاومت خوبی در اتمسفر از خود نشان میدهند و کدر نمیشوند. از این رو به تمیز کردن و یا نو نمودن توسط محلولها یا محصولات حل کننده اکسیدها را ندارند. روکشهای کروم تا 500 درجه سانتیگراد هیچ تغییری از نظر کدر شدن متحمل نمیشوند. رویین شدن حالتی است که در طی آن در سطح کروم، اکسید کروم (+3) تشکیل می شود. این عمل موجب جابهجایی پتانسیل کروم از 0.717 به 1.36 ولت می شود و کروم مثل یک فلز نجیب عمل می نماید. لایه های پوششی کروم براق با ضخامت پایین (در حدود 1

    میکرومتر) که غالبا در کرومکاری تزیینی با آن روبه رو هستیم فولاد را در مقابل خوردگی حفاظت نمیکنند کروم کاری ضخیم که در مقابل خوردگی ضمانت کافی داشته باشد فقط از طریق کرومکاری سخت امکانپذیر است. با توجه به اینکه پوششهای کروم الکترولیتی سطح مورد آبکاری را به طور کامل نمیپوشانند از این رو کرومکاری تزیینی هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمیگیرد بلکه همواره آن را به عنوان پوشش نهایی بر روی واکنشهایی که حفاظت سطح را در مقابل خوردگی ضمانت مینمایند به کار میروند. معمولا به عنوان پایه محافظ از نیکل استفاده میشود.

    کد ISIC

     

    با مراجعه به طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، نتیجه گیری شده است که ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد فاقد کد آیسیک می باشد. لذا با بررسی بیشتر در حیطه خدمات مورد بررسی، نتیجه گیری شده است که فعالیت پوشش دهی فلزات که دارای کد آیسیک 28921220 می باشد، در برگیرنده کلیه فعالیت های پوشش دهی یا آبکاری فلزات می باشد.

     

    لازم به ذکر است که آبکاری فلزات شامل انواع مختلف مانند آبکاری مس، نیکل، روی، کروماته، گالوانیزه، فسفاته و .... است که آبکاری مورد نظر طرح حاضر یکی از انواع آبکاری می باشد.

     

    -1-2 شماره تعرفه گمرکی

     

     

    از آنجائیکه ایجاد واحد آبکاری یک فعالیت خدمات صنعتی محسوب می گردد، لذا ارائه شماره تعرفه گمرکی در خصوص آن موضوعیت ندارد.

    -1-3 شرایط واردات محصول

     

     

    از آنجائیکه ایجاد واحد آبکاری یک فعالیت خدمات صنعتی محسوب می گردد، لذا ارائه شرایط واردات در مورد آن موضوعیت نمی تواند داشته باشد.

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    با مراجعه به فهرست استانداردهای ملی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد ملی زیر تحت عنوان پوشش فلزات قابل انعطاف استخراج شده که شماره آن به صورت زیر است.

    5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

    -1-5-1 بررسی قیمتهای داخلی

     

    قیمت خدمات مورد مطالعه تابع کیفیت، نوع پوشش، ضخامت پوشش، پیچیدگی قطعات، حجم و نوع عملیات مورد نیاز برای آماده سازی قطعات برای پوشش دهی و غیره دارد. بنابراین در اینجا به منظور ارائه تصویری از هزینه ها و قیمت ارائه خدمات، بر اساس تحقیقات بازار انجام شده، متوسط قیمت 3000 ریال برای هر کیلو فولاد پوشش داده شده استخراج شده است.

    2 قیمتهای جهانی محصول

     

    از آنجائیکه خدمات پوشش دهی فلزات عموما یک فعالیت داخلی محسوب می گردد، لذا ارائه قیمت های جهانی در مورد آن نمی تواند نتیجه ای در بر داشته باشد.

    -1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات

     

     

    فولاد مهمترین، پرمصرف ترین و استراتژیک ترین فلز جهان است که در جای جای صنعت مورد استفاده قرار گرفته و بدون حضور آن حتی می توان گفت که صنعت نمی تواند معنی داشته باشد. لیکن این فلز استراتژیک علی رغم برخورداری از خواص و اهمیت بالا، دارای نقطه ضعفی نیز می باشد که زنگ زدن می باشد. فولاد با تمام استحکام خود در مقابل نفوذ اکسیژن ناتوان بوده و در مجاورت آن شروع به زنگ زدن می نماید که این امر سبب کاهش کارائی فولاد و حتی در ادامه فرایند زنگ زدن سبب بلااستفاده شدن آن می گردد.

     

    به منظور جلوگیری از زنگ زدن فولاد روش های مختلفی وجود دارد که پوشش دهی آن با سایر فلزات (فلزات زنگ نزن) و یا غیر فلزات از جمله روش های فوق محسوب می گردد. کرومانه و فسفاته کردن سطح فولاد یکی از این روشها می باشد. در این عمل لایه بسیار نازکی از فلزات رنگین روی فولاد پوشش داده شده و سبب محافظت آن در برابر اکسیداسیون و زنگ زدن آن می گردد. بنابراین کاربرد خدمات طرح حاضر پوشش دهی فولاد برای جلوگیری از زنگ زدن آن می باشد

  • فهرست و منابع طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    وزارت صنایع و معادن- مرکز آمار و اطلاع رسانی ملی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران کتاب مقررات واردات و صادرات بازار فولاد تهران (مطالعات میدانی)

     

    فیش آب و برق برخی واحدهای صنعتی

طرح توجیهی طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد, طرح کارآفرینی طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد, طرح توجیهی طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد, Business plan با موضوع طرح توجیهی ایجاد واحد آبکاری کروماته براق و سیلیکون فولاد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت