پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال )

تعداد صفحات: 40 فرمت فایل: word کد فایل: 3376
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع کشاورزی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال )

    - 1 مقدمه :

    ادوات کشاورزی در کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. این ادوات پس از ساختن ماشین آلات مورد مصرف در بخش کشاورزی نظیر تراکتور – کمباین – دروگر و ... به عنوان بخش مکمل این ماشین آلات طراحی و ساخته شده و مورد مصرف قرار گرفته اند. با توجه به اینکه بخش عمده ای از فعالیت اشتغال و اقتصاد کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد، ساخت و توسعه و تولید ادوات کشاورزی می تواند کمک مؤثری به پیشرفت بخش اقتصادی و اشتغالزایی در کشور داشته باشد. مواد اولیه مورد مصرف برای تولید ادوات کشاورزی شامل مواد اولیه نیم ساخته و نیز اجزایی است که به صورت آماده به مصرف و در مرحله مونتاژ و تولید نهایی محصولات مورد مصرف قرار می گیرد.

     

    فرایند تولید :

     

     

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید ادوات تولیدی

    محل اجرا :

     

    1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

     

    1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

    توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید ادوات تولیدی می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های تولیدی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

     

    1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

    این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

     

    1 – 6  - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 12  نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    کشاورزی به تولید مواد غذایی و کالا از راه زراعت و جنگل داری و دامداری است.کشاورزی همان چیزی است که به ظهور تمدن منجر شد. مطالعه کشاورزی به نام علم کشاورزی شناخته می شود.کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص ها و فنون ، از جمله راه هایی برای گسترش زمین های مناسب برای زراعت گیاه ،حفر کانال ها و فرم های مختلف آبیاری می باشد. در دنیای امروز با نگرانی های موجود و کمبود منابع نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار (مثلا کشاورزی ارگانیک) یا کشاورزی فشرده (مثلا صنعتی) پیش ببریم تا بتوانیم نیاز ها را در آینده برطرف نماییم.

    زراعت مدرن ، اصلاح نباتات ، سموم ،دفع آفات و کود و پیشرفت های تکنولوژیک به شدت باعث افزایش بازده محصول می شوند ولی باید در نظر داشت که این محاسن در کنار عیوبی چون آسیب گسترده زیست محیطی و اثرات منفی سلامت انسان حاصل می شوند. شیوه های مدرن در دامپروی نیز به همین گونه است یعنی با افزایش تولید گوشت ما مشکلاتی چون ستم به حیوانات و طبعات بهداشتی ناشی از آنتی بیوتیک ها ، هورمون رشد ، و سایر مواد شیمیایی که معمولا در تولید گوشت های صنعتی استفاده می شود را داریم.

    محصولات کشاورزی را می توان به صورت عمده به غذاها ، الیاف ، سوخت ، مواد اولیه ، دارو و زینت آلات تقسیم نمود. غذاهای عبارتند از غلات ، سبزیجات ، میوه ها ، و گوشت. الیاف عبارتند از پنبه ، پشم ، کنف ، ابریشم و کتان. مواد خام مانند چوب. مخدره عبارتند از تنباکو ، الکل ، تریاک ، کوکائین. از دیگر مواد مفید توسط گیاهان ، از رزین می توان نام برد. سوخت های زیستی شامل متان از زیست توده ها ، اتانول و بیودیزل.

       

    در سال ۲۰۰۷ ، حدود یک سوم از کارگران جهان در بخش کشاورزی شاغل بودند. اگرچه در سال ۲۰۰۳ تعداد کمتری در بخش کشاورزی مشغول بودند اما به دلیل آگاهی کشاورزی در سال ۲۰۰۸ این آمار به سرعت افزایش یافته. همچنین در بخش های دیگر کشاورزی مانند اقتصاد کشاورزی هم تعداد قابل ملاحظه ای مشغول به کار اند.

    با این که بیش از یک سوم جمعیت جهان در این بخش مشغول اند ولی این بخش تنها ۵٪ از سود خالص جهانی را به خود اختصاص داده است.

     

    تاریخچه

    از آنجا که قدمت کشاورزی به ۱۰،۰۰۰ سال پیش باز می گردد دارای کستره وسیعی در سراسر جهان می باشد. روشهای مختلف در کشاورزی از قبیل آبیاری ، تناوب زراعی ، کودها و سموم دفع آفات مدتها پیش توسعه داده شده بود ،اما گام های بزرگ در قرن گذشته برداشته شد.

    در جوامع اولیه افرادی که تولید کشاورزی آنها بیش از نیاز خانواده شان بود قادر بودند تا افراد دیگر را به طرف خود جذب نمایند. برخی از تاریخ دانان بر این عقیده اند که توصعه کشاورزی باعث به وجود آمدن تمدنها گردید.

     

    اهمیت کشاورزی مکانیزه

    مکانیزاسیون کشاورزی مجموعه ای از علوم و فنون کاربردی است که مطالعه، شناخت و به کارگیری انواع مختلف ماشین و ابزار نیروی محرک، در مراحل مختلف تولید و در فرآوری محصولات کشاورزی را شامل می شود.

    به عبارت دیگر مکانیزاسیون، استفاده از وسایل و ادوات مکانیکی و به عبارت کلی تر استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای افزایش بهره وری با رعایت تمام جوانب می باشد.

    مکانیزاسیون استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار است.

    معنی خاص مکانیزاسیون شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است، در حالی که معنی عام آن تمام مسائل و تجزیه و تحلیل های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آنها را شامل می شود. مقاله حاضر، به بررسی مکانیزاسیون در بخش کشاورزی ایران و تحول و اهمیت آن می پردازد.

     

    تاریخچه مکانیزاسیون در ایران

    اولین گاوآهن فلزی برگردان دار دامی در زمان ناصرالدین شاه قاجار به ایران وارد شد و در ارومیه مورد استفاده قرار گرفت. اولین نمایشگاه ماشینهای کشاورزی در سال ۱۳۰۰ شمسی در تهران برگزار گردید و نمونه هایی از ماشین های کشاورزی به نمایش گذارده شد.

    اولین تراکتور نفتی ساده به دستور رضاخان در سال ۱۳۰۸ برای مدرسه فلاحت خریداری گردید تا دانشجویان بتوانند با طرز کار آن آشنا و در مزارع استفاده کنند. با وقوع جنگ جهانی دوم و مشکلات دادوستد با کشورهای فروشنده و همچنین اثرات این جنگ در امور داخلی کشور، عملاً این طرح متوقف و بهره برداری از آن نیز مسکوت ماند. پس از جنگ، کم کم سرمایه داران و بعضی از شرکتها شروع به وارد کردن تراکتور در ایران نمودند.ابتدا روستاییان از پذیرفتن تراکتور و ماشینهای کشاورزی در مزارع خود، خودداری می کردند و اعتقاد داشتند که برکت کشاورزی در سم گاوها می باشد، ولی به تدریج که با نتایج کار آنها آشنا شدند تا حدودی ماشینها را پذیرفتند.

    در سال ۱۳۱۶ شرکت شیار و ماشینهای کشاورزی تشکیل شد. این شرکت ماشینهای کشاورزی و تراکتور های کشاورزی را وارد می نمود و با بستن قراردادهایی از طریق پیمانکاری برای صاحبان مزارع کار می کرد.

    در سال ۱۳۲۵ دولت کمک هایی برای واردکنندگان تراکتور و ماشینهای کشاورزی در نظر گرفت و بانک کشاورزی تعدادی تراکتور چرخ لاستیکی و کمباین وارد نمود و به اقساط کوتاه مدت به مالکین و صاحبان مؤسسات کشاورزی فروخت.

    آغاز فعالیت بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی از سال ۱۳۳۱ در واقع سرآغاز ماشینی کردن کشاورزی ایران به شمار می رود. این مؤسسه از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۶ خود رأساً اقدام به وارد کردن تراکتور و ماشینهای کشاورزی می نمود و آنها را به اقساط به فروش می رساند. اما از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۵ بنگاه مستقیماً اقدام به وارد کردن تراکتور نمی کرد، بلکه اعتبار وامی به اقساط ۴ تا ۶ ساله به متقاضیان خرید تراکتور می داد تا آنها مطابق سلیقه و امکانات خود اقدام به خرید تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی بنمایند.

    این طرز کار سبب شد که به تدریج مارکهای مختلف تراکتور و کمباین هرکدام به تعداد کمی وارد کشور شود و چون برای فروشندگان تأمین لوازم یدکی و تعمیرگاه های لازم مقرون به صرفه نبود، اغلب این وسایل در مدت کوتاهی از کار افتاده و بی استفاده می ماند.در سال ۱۳۴۵ قراردادی با کشور رومانی منعقد شد که طی آن مقرر گردید تعدادی تراکتور با توان ۴۰ و ۶۵ اسب بخار یونیورسال و تعداد گاو آهن، دیسک، کودپاش، بذرپاش، دروگر و سایر ادوات خریداری شده از طریق بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی توسط عاملین فروش در اختیار کشاورزان گذارده شود. طبق این قرارداد مقرر شد که در مراکز عمده فروش، اقدامات لازم برای تأسیس نمایندگی های لوازم یدکی و تعمیرگاه های ثابت و سیار به عمل آید.به موازات این قرارداد از سال ۱۳۴۶ اقدام به ساخت ساختمان کارخانه تراکتور سازی تبریز شد که از سال ۱۳۴۹ بهره برداری از آن آغاز شد و قطعات تراکتور از رومانی وارد و در آن کارخانه مونتاژ گردید. این کارخانه از سال ۱۳۵۳ اقدام به وارد کردن تراکتورهای مسی فرگوسن نمود که در حال حاضر ساخت این تراکتورها در کارخانه تراکتورسازی تبریز انجام می گیرد.

    در سال ۱۳۵۲ کارخانه جاندیر اراک به مونتاژ تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی جاندیر پرداخت که این کارخانه نیز هم اکنون به ساخت کمباین وبیلر مشغول می باشد.

    در سالهای اخیر شاهد رشدی چشمگیر در رابطه با استفاده از تراکتور و ماشینهای کشاورزی در مزارع ایران هستیم و این نوید پیشرفت و ترقی کشاورزی می باشد.

    البته لازم به ذکر است که بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی هم اینک منحل شده و مسئولیت این بنگاه به مراکز خدمات حمایتی کشاورزی سپرده شده است.در حال حاضر تولید کنندگان سختکوش ماشین های کشاورزی همراه با واردکنندگان ماشینها و ادوات کشاورزی با نظارت دستگاه های ذیربط و مراکز ارزیابی ماشینهای کشاورزی سعی در تأمین نیازهای مکانیکی مزارع دارند و در این راه قدم های مؤثری را برداشته اند.

     

    آیین نامه ایمنی ماشین ها و ادوات کشاورزی

    هدف

    به منظور تأمین و ارتقاء سطح ایمنی و حفاظت نیروی کار و همچنین صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور و پیشگیری از حوادث منجر به صدمات جانی و خسارت مالی در فعالیت های مرتبط با ماشین های کشاورزی، مقررات این آیین نامه به استناد ماده ٨٥ قانون کار جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده است.

     

     

    تعاریف

    ماشین های کشاورزی:

    به ماشین هایی اطلاق می شود که دارای موتور بوده و جهت عملیات کشاورزی و برای کارهایی نظیر آماده سازی زمین، کاشت، داشت، برداشت و جابجایی محصول بکارگرفته می شوند.

     

    ادوات کشاورزی:

    به دستگاه های فاقد موتور اطلاق میشود که به طرق مختلف (سوار، نیم هسوار و کششی) به ماشین های کشاورزی متصل شده و عملیات مختلف کاشت، داشت، برداشت و جابجایی محصول را انجام می دهند.

     

    ادوات خاک ورزی:

    دستگاه هایی هستند که عملیات آماده سازی را قبل از کشت بر روی زمین انجام می دهند مانند گاوآهن، دیسک و هرس.

    ماشین های کاشت:

    دستگاه هایی هستند که عملیات کاشت بذر، نشاء و غیره را انجام می دهند.

    ادوات داشت:

    دستگاه هایی هستند که پس از کاشتن دانه ها و سایر محصولات تا زمان برداشت محصول، عملیات نگهداری، کودپاشی و سمپاشی مزرعه را انجام می دهند مانند ماشین های تنک کن، کودپاش و سم پاش.

     

    ماشین ها و ادوات برداشت:

    دستگاه هایی هستند که عملیات برداشت محصول از سطح مزرعه، بسته بندی، خرمنکوبی و یا چند عملیات را با هم انجام می دهند. از قبیل بسته بندها، ساقه کوبها، کمبای نها، علوفه خردکن ثابت.

    تراکتور و تیلر:

    ماشین های چندمنظوره ای است که برای کشیدن ادوات، ماشین های متحرک، بکارانداختن ماشین های ساکن و یا قابل حرکت به کمک تسمه و فلکه و محور تواندهی به کار می روند.

     

    (P.T.O) محور تواندهی:

    محور گردنده مخصوصی است که نیروی محرکه لازم را از موتور تراکتور گرفته و به ماشین ها و یا ادوات کشاورزی منتقل مینماید.

     

    پین برشی

    قطعه ای است برای نگهداری اتصال خیش به گاوآهن که در صورت برخورد خیش به مانع، مقاومت خود را از دست داده و بریده شده و مانع از بلندشدن و واژگونی تراکتور می گردد.

     

     (P.T.O) سپر دوار محور اتصال

    پوششی است که روی محور انتقال دهنده نیرو قرار می گیرد تا از برخورد انسان با محور جلوگیری نماید.

     

     

    مقررات عمومی

    ماده ۱ کلیه اشخاصی که از ماشین ها و ادوات کشاورزی استفاده می نمایند باید آموزش و مهارت لازم را دیده باشند.

    ماده ۲  داشتن گواهینامه ویژه از مراجع ذیصلاح برای کار با ماشین های کشاورزی موتوری الزامی است.

    ١٣٨٨ شماره ١٨٧٠٣ /٢/ صفحه ١٦ روزنامه رسمی ٣٠ ماده ۳ کلیه قسمتهای ماشین های کشاورزی و ادوات آن باید قبل از هرگونه عملیات کشاورزی مورد بازدید قرارگیرد. ماده ۴ کلیه قسمتهای انتقال دهنده نیرو و مواد از قبیل تسمه فلکه، چر خدنده و زنجیر و مارپیچ های انتقال مواد و امثال آنها و همچنین قسم تهایی از ماشینها که امکان ایجاد حادثه برای کارگر و افراد داشته باشد باید دارای حفاظ مناسب و موثر باشد. ضمنًا رعایت مفاد ۱۳۴۰ در این زمینه الزامی می باشد. /۴/ آیین نامه حفاظت در مقابل وسایل انتقال نیرو مصوب ۲۱

    ماده ۵  قبل از انجام عملیات تعمیر، سرویس، نظافت، تنظیم، اتصال و جداسازی ادوات ماشینهای کشاورزی باید آنها را به طور اطمینان بخشی متوقف و بیحرکت نمود. ماده ۶  در ماشین ها و ادواتی که بعد از خاموش کردن ماشین محور چرخنده یا سایر اتصالات مدتی به حرکت خود ادامه می دهند باید تا توقف کامل دسترسی به قسمتهای خطرناک آن امکان پذیر نباشد. ماده ۷ عملیات بهره برداری، تعمیر، تنظیم و سرویس ماشین های کشاورزی و ادوات آن باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده و با رعایت اصول ایمنی و توسط اشخاص ماهر انجام گیرد. ماده ۸ سوارشدن افراد بر روی ماشین ها و ادوات کشاورزی، غیر از محلهای مجاز که توسط شرکت سازنده تعبیه شده، ممنوع است. ماده ۹ ماشین ها و ادوات کشاورزی را باید مطابق با کاربری و دستورالعملهای شرکت سازنده استفاده نمود. ماده ۱۰  راننده ماشین کشاورزی مکلف است قبل از شروع به کار با ماشین، از عدم وجود افراد در داخل مخازن و محفظه ها و محدوده خطر اطمینان حاصل نماید.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال ), طرح کارآفرینی پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال ), طرح توجیهی پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال ), پروژه کارآفرینی پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال ), نمونه طرح کسب و کار پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال ), Business plan با موضوع پروژه کارآفرینی تولید ادوات کشاورزی (به ظرفیت 75 تن در سال )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت