طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ

صنایع
قبل از 1390
50
word
640 KB
4489
قیمت قدیم:۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول :   دیسک کلاچ خودرو  
           
    ظرفیت پیشنهادی طرح :   ٥٠ هزار عدد در سال  
           
    موارد کاربرد :
      سیستم انتقال قدرت اتومبیل  
           
    عمده مواد اولیه مصرفی عمده :   فولاد  
           
           
    واردات این محصول در سال ١٣٨٦ معادل ٢٩.١ میلیون عدد بوده و طبق پیش بینی انجام شده این میزان در سال ١٣٩١ به ٧٨.٨ میلیون عدد کاهش خواهد یافت لذا با فرض اجرای این طرح واردات در این سال معادل ٧٧.٨ میلیون عدد بوده و اجرای این طرح توجیه پذیر میباشد.      
    اشتغال زایی (نفر) : ٢٠  
           
    زمین مورد نیاز (مترمربع) : ٢٠٠٠  
           
      اداری ٢٠٠  
           
    مساحت ساختمان ها تولیدی ٦٤٨  
         
    انبار ١٠٠  
    (متر مربع) :  
         
      سایر ٧٥  
           
      جمع ١٠٢٣  
           
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی(تن) : ٢٥١  
           
      آب((LIT/H ٢٥٠  
           
    میزان مصرف انرﮊی : برق((KW ١٥٠  
           
      گاز(/H٣(M ٥.٨  
           
      ارزی  
    سرمایهگذاری ثابت طرح :      
    ریالی (میلیون ریال) ٩٨٠٠  
           
      جمع (میلیون ریال) ٩٨٠٠  
           
    استان های پیشنهادی محل اجرای طرح : هرمزگان، خراسان جنوبی، کهگیلویه وبویر احمد،  
    مرکزی، زنجان، فارس و همدان  

     

    ١‐ معرفی محصول

     

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک٣)

     

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح حاضر مربوط به دیسک کلاچ خودرو می باشد که مشخصات فنی محصول این طرح در جدول ١ ارائه شده است.

    دیسک کلاچ

    از نوع خورشیدی با ممان اینرسی٠٤٣.٠ کیلوگرم بر متر مربع و وزن

    ٩.٤ کیلوگرم و ضریب اصطکاک صفحه فشاری ٣.٠

     

    محصول مورد مطالعه طرح حاضر، دیسک کلاچ می باشد. دیسک کلاچ از قطعات فلزی (ورق و مفتول) ساخته میشود که دو قطعه آن تحت فرآیند ریختگی و فرج فرم دهی شده و به علت مقرون به صرفه بودن، این دو قطعه به صورت نیمه ساخته مصرف می شود.

     

    مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن این محصول دارای کد آیسیک به شرح جدول شماره ٢ می باشد.

     

    محصول کد آیسیک
    دیسک کلاچ #####
       

     

    ‐ شرایط واردات محصول

     

    طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی سال ١٣٨٦ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی طبق جدول شماره ٣ امکان واردات وجود دارد.

     

    همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردات قطعات خودرو وجود ندارد لیکن لازم است در این خصوص به موارد بسیار مهم زیر توجه شود.

    الف‐ بازار قطعات خودرو در کشورمان به سه گروه OEM، OES و AM تقسیم می گردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.

     

    بازار OEM

     

    این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تأمین کننده آنها اقدام به تأمین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان می نمایند .شرکت های ساپکو (تأمین کننده شرکت ایران خودرو) شرکت سازه گستر سایپا (تأمین کننده شرکت سایپا) شرکت دسکو(تأمین شرکت پارس خودرو) از شرکتهای اصلی فعال در این بازار به شمار می آیند.

     

    در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد خودروساز خود رأساﹰ اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز می نماید لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمی افتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمی کند)

     

    بازار OES

     

    این بازار خدمات پس از فروش خودروها می باشد که وابسته به شرکتهای خودروساز است. سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو)، شرکت سایپا یدک، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو و مزدا یدک از شرکت های این گروه محسوب می شوند.

     

    شرایط این بازار نیز مانند شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.

     

    بازار AM

     

    این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور می باشد که به صورت آزاد (

     

    بدون ارتباط خاص با خودرو سازان ) اقدام به فروش قطعات خودرو می نمایند.

     

    در این بازار شرایط رقابتی برقرار است لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت با موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.

    با توجه به مطالب ذکر شده می توان عنوان کرد که عملا امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM و OES

     

    تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند.

     

    ب ‐ قطعات و اجزاﺀ فورج در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقه بندی می گردند لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است، بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار

     

    OEMمصرف می شود و از این رو میزان واردات نیز در سطح پایین خواهد بود.

     

    ج ‐ با توجه به مطالب ذکر شده، قابل نتیجه گیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاﹰ واردات این قطعات امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق می افتد.

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موجود در سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، هیچ گونه شماره استانداردی جهت محصول این طرح یافت نشد.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل می باشد.

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی و فروشندگان و واسطه ها تعیین می گردد.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ

    فهرست:

    ل ................................................................................................

    ................................................................................................

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣) ................................................................

    .................................................................................................................

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................

    ................................................................................................................................

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................

    ............................................................................................................................

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................

    ....................................................................................................................

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول .................................................................................................

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی ................................

    ........................................................................................................................................

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................

    .....................................................................................................................................

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ................................

    ...............................................................................................................................

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ....................................................................................................

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................

    ..............................................................................................................

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ...................................................................................................................................

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول ................................

    .......................................................................................................................................

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................

    ....................................................................................................................................

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته ......................................................................................................................

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................

    ................................................................................................................................

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور ....................................................................................................................

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصولات طرح در کشور ............................................................................................................................

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................................................................................................................

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ...............................................................

    ٢‐١‐٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .........................................................................

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................

    ...........................................................................................................

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................

    ...................................................................................................................

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................

    .............................................................................................................

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................

    ..................................................................................................................................

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف طی ٥ سال گذشته ................................

    ............................................................................................................................

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................

    ...........................................................................................................................

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در ٥ سال آینده ................................

    .................................................................................................................

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سالهای آتی ............................................................................................................................

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................

    ....................................................................................................................

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................

    .............................................................................................................

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................

    .............................................................................................................................

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان .....................................................................................................................

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول .....................................................................................................................

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ...................................................................

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................

    ................................................................

    ........................................................ ٣٣

     

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................

    ................................................................

    ......................................................................... ٣٣

     

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................

    ................................................................

    ................................................................ ٣٤

     

    ٥‐٤‐ ماشین آلات تولیدی ................................................................

    ................................................................

    ............................................................. ٣٤

     

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................

    ................................................................

    ................................................................... ٣٦

     

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................

    ................................................................

    ........................................................ ٣٦

     

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................

    ................................................................

    ...................................................... ٣٦

     

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................

    ................................

    ............................................................................ ٣٧

     

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................

    ................................................................

    ................................................ ٣٧

     

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................

    ................................................................

    .................................................. ٣٧

     

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................

    ................................................................

    ........................................................... ٣٧

     

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................

    ................................................................

    ................................................... ٣٨

     

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................

    ................................................................... ٤٠

     

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................................................

    .................................................................. ٤٠

     

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................

    ................................................................

    .............................................. ٤١

     

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ................................

    ......................................................... ٤١

     

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب جهت اجرای طرح ................................

    ................................................................

    ................................................................ ٤٢

     

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................

    ................................................................

    ............................................................ ٤٣

     

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................

    ................................................................

    ................................................ ٤٤

     

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................

    ................................................................

    ........................................................ ٤٤

     

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................

    ................................................................

    .......................................................... ٤٤

     

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    .................................................................... ٤٥

     

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................

    ......................................................................... ٤٥

     

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................

    ................................................................

    ............................................................. ٤٦

     

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................

    ................................................................

    ....................................................... ٤٦

     

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................

    ................................................................

    ....................................................................... ٤٦

     

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................

    ................................................................

    .............................................................. ٤٧

     

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی ................................................................

    .................................................... ٤٧

     

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................

    ................................................................

    ............................................................... ٤٧

     

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................

    ................................................... ٤٨

     

    ١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................

    ................................................................

    .......................................................................... ٤٨

     

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................

    ................................................................

    ....................................................................... ٤٨

     

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................

    ................................................................

    ................................................. ٤٨

     

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................

    ................................................................

    ................................................................. ٤٨

     

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................

    ................................................................

    .................................................. ٤٨

     

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................

    ................................

    ........................................................................... ٤٩

     

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................

    ................................................................

    ................................................ ٤٩

     

    ١٢‐ منابع و ماخذ ................................................................................................

    ................................................................

    .................................................. ٥٠

     

    منبع:

     

     

     

    ١‐ کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦

     

    ٢‐ سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ٣‐ لوح فشرده واحدهای فعال و در دست اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧ ٤‐ کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦ ٥‐ سایت اینترنتی سازمان صنایع کوچک

     

    ٦‐ سایت اینترنتی سازمان شهرک های صنعتی استانها

     

    ٧‐ سایت های اینترنتی

     

    www.ketabemarja.com

     

    www.istgah.com

     

    www.niazerooz.com

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید دیسک کلاچ

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول