مقدمه:
در جامعه ی امروزی تبلیغات جزء لاینفک اقتصاد و فروش به حساب می آید و هر دستگاه سازمانی که از آن به نحوه احسن استفاده برد به نتایج غیر قابل مقایسه ای با رقبایی که از آن بی بهره اند دست خواهد یافت. پس امروزه در جامعه یی که به سمت مردمی شدن پیش می رود لازم است هنرمند از برج عاج خویش به زیر آید و ابائی نداشته باشد که اثری مثلاٌ با سوژه یک مغازه قصابی نیز خلق کند . بلکه این موارد لازمه ای زندگی امروزی و نیاز جامعه است. لازم است هنرمند جنبه های خیالپردازانه صرف را رها کند و در میان سایر انسانها به انسانی فعال تبدیل شود و از فنون ، مواد و روشهای کار امروزی آگاه باشد وبدون رها کردن حس ذاتی زیبایی شناسی خود، با فروتنی و قدرت و کارآیی، پاسخگوی مسائلی باشد که در پیرامونش مطرح می شود و کاملاٌ روشن است تا زمانی که هر نسبت به مسایل زندگی بیگانه باشد به ناچار علاقمندان انگشت شماری نیز خواهد داشت.
جلوهی نمایان این امر در هنر گرافیک و تبلیغات آشکار می شود که رابطه ای بین اقتصاد و وسایل مورد نیاز مردم و هنری که این اطلاعات را به مردم می رساند به وجود آورده است در هر کاری جنبه های تبلیغاتی قوی باشد چه در فروش محصول ، چه در ارایه خدمات و ... و بر اصول علمی و اثبات شده ی هنر گرافیک، ارتباط شناسی ، روانشناسی، سواد بصری ، جامعه شناسی و در موارد مربوط به جنبه های خاص خود ، متکی باشد ، آن امر موفقیت بارز و آشکار در مقایسه با اموری که از این صنعت استفاده نکرده اند خواهد داشت در واقع تبلیغات فلشی دو طرفه است که یک سوی آن به طرف مردم و استفاده کنندگان است و روی دیگر به سمت تولیدکنندگان محصول و خدمات.
فصل اول:
بخش معرفی
-1- معرفی کالا:
برای تبلیغات تجاری صدها تعریف کوتاه و بلند از طرف افراد و متخصصین بیان شده است. شاید بتوان ادعا کرد که به تعداد افراد متخصص و اساتید تبلیغات برای این موضوع هم تعریف و شرح عنوان گردیده است. کتاب لغت فارسی (فرهنگ آموزگار صفحه 182- از انتشارات کانون معرفت) تبلیغ را رساندن پیغام یا خبر و همچنین امری را به دیگران شناساندن معنی نموده و نیز عمل آن را امری خوب یا بد وانمود کردن، چیزی را زیاد از حد جلوه دادن و امثال اینها تفسیر کردهاند. گرچه این امر درست یا کم و بیش با تعبیر کتب لغت و دائرهالمعارفها یکسان است اما به طور وضوح معنی و مفهومی را که ما امروز در ذهن داریم بیان نمیکند.
در کتاب دائرهالمعارف «آمریکانا» تبلیغ یا Advertising چنین معنی شده است: «تبلیغ شامل پیامهای دیداری – گفتاری است که از طریق وسائل تبلیغاتی با پرداخت وجه، مردم را به طریقی علاقهمند و موافق یک نوع محصول، یک خدمت، یک فکر، یک نقطه نظر و یا یک مارک بخصوص مینماید.»
کاظم متولی در کتاب روابط عمومی و تبلیغات، این تعریف را بکار برده است: «فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن مؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات.» واژهها و عبارات «روشمند»، «اطلاعات مناسب» و «ترغیب و متقاعد کردن مؤثر»، همگی ناظر بر انجام برنامه ریزی در فرآیند تبلیغات است.
در جای دیگر چنین آمده که تبلیغا ت تجاری یکی از پنج عامل اساسی ارتباط است که به وسیله تجار و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم در خرج کردن پول به خاطر کالا یا خدمت به کار میرود و چهار عامل دیگر، فروش شخصی، توسعه فروش، انتشارات و وسایل توزیع ذکر شده است.
بارنر، در کتاب تبلیغ نافع مینویسد: «تبلیغ مجموعهای است که اداره فعالیتهای مختلف که به اشکال و درجات متفاوت برای عملی ساختن هدفهای تجارتی مدیران شرکتها یا صاحبان کارخانجات انجام میگیرد»
در کتاب دیگری در مورد تبلیغ چنین آمده است: «تبلیغ شامل کلیه فعالیتهایی است که به وسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده میشود تا به وسیله نفوذ در آنها، مردم را وادار به خرید کالا و یا خدمات نموده و تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاصی که مورد نظر است جلب نمائیم.»
در کتاب «موارد و متون تبلیغات» نویسنده میگوید: «تبلیغات فعالیت خاصی در بازاری کردن کالاها است که هدفش آگاه ساختن مردم از محصولات و خدماتی است که به فروش میرسد. تبلیغ در حالی که مردم را آگاه میسازد و کالا را مشهور میکند، آنان را نیز به امری ترغیب مینماید»
در کتب بازاریابی تعریف تبلیغات جنبه وسیعتری پیدا کرد. ویلیام.جی شولتس میگوید: «تبلیغات به کلیه اشکال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یک محصول یا خدمت اطلاق میگردد. این تبلیغات به وسیله صاحب کالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام میشود. »
در کتاب بازاریابی و مدیریت بازار تألیف آقای دکتر پرویز زارعی تحت عنوان «تبلیغ یعنی چه؟» چنین آمده است: «به طور کلی تبلیغ یعنی دست یازیدن به اقداماتی، استفاده از راههائی و به کار بردن وسائلی به قصد جلب توجه گروههای انسانی به حقانیت آئینی یا اصالت پدیدهای و دعوت ایشان به گرویدن بدان آئین و بهره گرفتن از آن شیء که در فعالیتهای تبلیغاتی کوشش در صحت و برتری آن به عمل آمده است.»
تعریفی که به وسیله انجمن بازاریابی بینالمللی به عمل آمده به این شرح است: «تبلیغ»، معرفی غیرشخصی برای ارائه عقاید، کالاها و خدمات با پرداخت وجه از طرف یک مسئول میباشد، یکی از علل تنوع تعاریف، تغییرات عمدهای است که در امر تبلیغات به طور مداوم به وجود میآید زیرا هر تعریف پس از مدتی کهنه میشود و تبلیغ عوامل تازهتری را به خدمت میگیرد.
و بالاخره تعریفی که از نظر کلی بتواند جامع و شامل بوده و بتواند تبلیغات جاری را چنان توصیف کند که از نقطه نظر بازاریابی نیز مورد قبول اکثریت قرار گیرد، تعریفی است که در کتاب تبلیغات – Advertising – تألیف جون رایت و دانیل وارنر آمده: «تبلیغ عبارت از پیامی است که به منظور ترویج عقیده و یا کالائی از طرف یک منبع که به وسیله همان آگهی به جامعه معرفی میشود و نیز به وسیله وسائل تبلیغاتی به گروههای خاصی از جامعه منتقل گردد و برای انجام آن پول پرداخت شود.»
2-1- محل کار:
این شرکت تبلیغاتی در شهر کرمانشاه واقع می باشد. در میدان امام حسین (ع) – نبش بانک صادرات
3-1- سرمایه شرکت:
این طرح با سرمایه کل 1505840000 ریال را در بردارد که از این میان سرمایه ثابت 1224310000 ریال و سرمایه در گردش 281537801 ریال را در بردارد. برخی از هزینه های این طرح عبارتند از:
1100000000
هزینه مواد اولیه وبسته بندی
574000000
هزینه حقوق ودستمزد
28656000
هزینه انرژی(آب- برق- سوخت)
22100000
هزینه تعمیرونگهداری
86237800
هزینه پیش بینی نشده تولید
18109938
هزینه اداری وفروش
2446820
هزینه بیمه واحد تولیدی
53200000
هزینه استهلاک
24643600
هزینه استهلاک قبل از بهره برداری
4-1- مدیران:
مدیر این شرکت خود شخص اینجانب بوده و کارمندانی به عنوان طراح در این شرکت مشغول به کار می باشند.
5-1-خدمات:
این شرکت از نظر میزان و تنوع ارائه خدمات، بزرگترین نوع شرکتهای تبلیغاتی شناخته میشوند. شرکت ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی، موسسهای است که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان را به منظور اداره کلیه وظایف تبلیغاتی ارائه میکند. این وظایف عبارتند از:
· بازاریابی و برنامهریزی رسانهای
· فعالیتهای تحقیقاتی
· مفهوم سازی خلاق
· توسعه هویت و لوگو
· طراحی و تولید گرافیکی
· برنامههای هدایت بازار
· برنامهریزی وقایع خاص و ارتباطات عمومی
در نگرش سنتی شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی وظایف فوق را بصورت مجزا و تفکیک شده انجام میدادند. در نگرش نوین این شرکتها به شیوه دیگری عمل میکنند. زمانی که یک محصول جدید به چنین شرکتی واگذار میشود.این شرکت فرایند کلی زیر را از ابتدا تا انتها در دستور کار خود قرار میدهد:
1- شناسایی مسئله بازاریابی محصول
2- تدوین استراتژی و ارائه واکنش خلاقانه
3- برنامهریزی جامع و رسانهای
4- آماده کردن آگهی تجاری
5- ارائه صورت حساب و دریافت وجوه
5- ارائه صورت حساب و دریافت وجوه
6-1- شروع کار:
فصل دوم:
تحلیل صنعت
1-2- سير كسب و كار تبلیغات در جهان:
از دوران ماقبل تاريخ نوعي ارتباط در خصوص آگاهي از وجود و در دسترس بودن اجناس و كالاها وجود داشته است. برخي از تصاويري كه بر روي ديواره غارهاي اوليه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشياي ابتدايي ميباشند. بنابراين، تبليغ مقولهاي نيست كه چندان جديد باشد و مربوط به سالهاي اخير گردد بلكه ريشه در زندگي اجتماعي انسانها داشته است. با اين همه آنچه ما تحت عنوان تبليغات نو و جديد ميشناسيم، ريشه در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم دارد. تبليغات به شكل امروزي مانند بسياري از رسوم ديگر وارد تجارت و كسب و كار شد و رفته رفته توسعه يافت ، چرا كه لزوم آن احساس ميشد.
بعد از انقلاب صنعتي ، بدليل بالا رفتن حجم توليدات ديگر فروش مقوله راحتي نبود. زيرا اولاً بدليل توليد انبوه، تمايز در بين محصولات توليدي از ميان رفت و بيشتر محصولات، استاندارد و يك شكل شدند. ثانياً به علت زياد شدن فاصله بين توليد كننده و مصرف كننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختيار مصرف كنندگان قرار نميگرفت لذا نياز به كانال ارتباطي جديدي احساس شد.
با اختراع ماشين چاپ و سپس راديو، تلويزيـون، اينترنت و ديـگر رسانههاي جمعي، تبليغات رشد بيشتري يافت. رشد صنعت تبليغات تا آن حد بوده است كه امروزه بخش مهمي از فعاليتهاي سازمانها را در برگرفته و از تبليغات به عنوان يكي از عوامل كليدي موفقيت سازمانها و شركتهاي توليدي و خدماتي نام برده ميشود.
2-2- سیر کسب و کار تبلیغات در ایران:
برخی از صاحبنظران نخستین وسایل آگهی رسانی در ایران را نصب تابلو و جارچیها بیان كردهاند و معتقدند استفاده از آگهی به ادوار باستانی بازمیگردد. پیشینه آگهی در تاریخ معاصر، نخست به صورت دیواركوب و درج در نشریهها باب شد و سپس رواج پیدا كرد. دكتر محمدیان پیشینه آگهی در مطبوعات ایران را عهد ناصرالدین شاه قاجار میداند. بر این اساس نخستین آگهی كه در مطبوعات عهد ناصری درج شد، به سفارش یك تاجر فرنگی به نام "موسیو روجیاری" است كه در شماره ششم روزنامه وقایعاتفاقیه مندرج است. غیر از روزنامه ها و مجلات كه تعداد آنها در این دوره به طرز روز افزون بالا میرفت، سینماها نیز از وسایلی بودند كه باب قبول آگهی های بازرگانی را زودتر از وسایل دیگر باز كردند. به همین جهت یكی از قدیمی ترین مؤسسات تبلیغاتی كه توسط آقای معزی تاسیس گردید و بعداً آقای حمزه نعمتی آن را ادامه داد، كار خود را به نام كانون آگهی زیبا از تهیه و نمایش اسلاید (شیشه سینمایی) آغاز نمود.
آقای عباس دررودی در شماره 24 مجله پیام فردا سیر تحولات تبلیغات تجاری در ایران را مورد بررسی قرار دادهاندكه در بخشی از این مطلب آمده است: از سال 1325 خورشیدی به بعد، گهگاه طرح های جالب آگهی روزنامه ها و مجلات چاپ می شد. این طرحها از طریق مؤسسات اروپایی و آمریكایی به دست شركتهای بازرگانی واردكننده كالاهای خارجی در ایران می رسید و در ایران فقط متن آنها به فارسی برگردانیده میشد و در روزنامه ها چاپ می گردید. این قبیل كارهای تبلیغاتی را افرادی انجام میدادند كه هنوز دفتری به نام مؤسسه تبلیغاتی نداشتند و در این زمان این قبیل فعالیتهای تبلیغاتی را ضمن حرفه خبرنگاری و روزنامه نویسی خود انجام می دادند، یكی از معروف ترین این افراد آقای اسحاق فنزی بود كه بعداً یك دفتر تبیلغاتی به نام آژانس “هاواس” تاسیس كرد. این دفتر بعدها به مؤسسه تبلیغاتی “فنزی” تغییر نام داد
تا سال 1327 تعداد مؤسسات تبلیغاتی شناخته شده جمعاً 5 مؤسسه بود كه به نامهای مؤسسه تبلیغاتی زیبا، هاواس (فنزی)، شرقی، ستاره و بالاخره مؤسسه “وگا” فعالیت میكردند. میتوان گفت فعالیتهای تبلیغاتی در ایران را این 5 مؤسسه به تدریج پایهگذاری كردند. یكی دیگر از سازمانهای اولیه تبلیغات تجاری مؤسسه موسوم به "م. شریفی" بود كه از خیابان فردوسی كار خود را آغاز نمود. آقای شریفی در سرنامه خود جمله معروف "مارك تواین" را نقل كرده بود كه میگوید: “كالای معرفی نشده همچون قاطر است كه نه به سلف خود میتواند افتخار كند و نه به خلف خود”. همچنین این سازمان تبلیغاتی اولین سازمانی است كه در سرنامه خود امور و خدماتی را كه متقبل و عهدهدار میگردیده را ذكر نموده است.
پيشرفت هاي حرفه تبليغات در اين دوره شش ساله بي نهايت ناچيز بود و بيلان اين پيشرفت به شرح زير عنوان شده است:
تهيه اسلايد و نمايش آن كه خصوصاً در سينماها اوج گرفت. در طرحهاي اسلايد كه در ابتدا فقط متن تبليغاتي را تشكيل مي داد تصاوير ساده نيز وارد شد. نقاش هاي مؤسسات تبليغاتي طرح اسلايد را روي كاغذ سفيد با مركب نقاشي ميكردند و عكاسخانهاي كه در خيابان سپه نزديك چهارراه حسن آباد قرار داشت اين طرحها را روي شيشههاي مربع به سايز 6×6 سانتيمتر چاپ ميكرد و چنانچه مشتري اسلايد رنگي سفارش ميداد پس از چاپ طرح روي شيشه، نقاش مؤسسه تبليغاتي شروع به رنگ آميزي ميكرد. اين شيشه در محل نمايش اسلايد كه جداگانه در اطاق نمايش سينما نصب شده بود قرار ميگرفت و قبل از شروع فيلم سينمايي روي پرده سينما منعكس مي شد. در اين دوره جز اين تكنيك ساده تكنيك ديگري معمول نبود.
از سال 1332 تا مدتها بعد تنها تغييري كه در نمايش اسلايدهاي سينمايي به چشم ميخورد، ناطق كردن نمايش اسلايدها بود. بدين ترتيب كه گفتاري بين 15 تا 20 ثانيه براي هر اسلايد روي نوار ضبط ميگرديد و متصدي نمايش همزمان با پخش گفتار هر اسلايد، نمايش همان اسلايد را نيز شروع ميكرد.
در فاصله بين سالهاي 1327 تا 1334 تغييرات قابل توجهي در طرحهاي تبليغاتي و در نشريات صورت گرفت. در اين فاصله شركتهاي وارداتي بزرگي شروع به كار كردند و شركتهاي مختلط ايراني و اروپايي و آمريكايي در تهران يكي پس از ديگري تاسيس شدند. فرودگاه مهرآباد داراي تجهيزات مخصوص يك فرودگاه بينالمللي شد و شركتهاي بزرگ هواپيمايي فعاليتهاي پرواز از فراز ايران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان براي جلب مسافرين ايراني تبليغات وسيعي را اجرا كردند.
در اين دوره هنوز فعاليتهاي توليدي چندان رونق نيافته بود و واردات، حرفه اصلي بازرگانان ايراني را تشكيل ميداد. شركتهاي توليدكننده خارجي براي تصاحب بازار ايران بودجههاي قابل ملاحظهاي را مستقيماً از طريق مؤسسات تبليغاتي بين المللي يا توسط نمايندههاي محلي صرف تبليغات ميكردند، تبليغات تجاري در اين دوره رنگ خارجي داشت و جز در چند مورد محدود هيچ فكر و طرح ملي و ايراني ديده نميشد. بدين جهت حرفه تبليغات حرفهاي آسان و بدون نياز به اطلاعات فني لازم بود. هركس ميتوانست با در دست داشتن يك يا چند آگهي دهنده، مؤسسه تبليغاتي داير كند و نيز ميتوانست از دستمزدي كه بطور كارمزد و به آساني به دست ميآورد به اين حرفه توسعه دهد.
در اين دوره چند مؤسسه تبليغاتي با سابقه كه قبلاً به وجود آمده بودند توسعه يافتند و در حدود 50 مؤسسه تبليغاتي جديد نيز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنين در اين دوران جرايد بزرگتري رسانه تبليغات قرار گرفتند و به از آنجاكه فيلمهاي كوتاه مدت سياه و سفيد يا رنگي ممكن و با صرفه نبود و امكان خرج بودجههاي بيشتر در سينماها وجود نداشت بدين جهت حدود 70 درصد بودجه طرحهاي تبليغاتي در جرايد و بخصوص در روزنامههاي اطلاعات و كيهان خرج ميشد.
بررسيهاي تبليغاتي در كشور
در فاصله بين سالهاي 1327 تا 1334 چند بررسي تبليغاتي نسبت به بازار ايران توسط توليدكنندگان خارجي به عمل آمد و براي اولين بار ظرفيت بازار ايران در مورد لوازم بهداشتي و آرايشي تا حدودي با ارقام مشخص گرديد. شركتهاي مختلط ايراني و خارجي كه در اين دوره پايهگذاري شده بودند درصدد سرازير كردن انواع لوازم آرايشي و پودرهاي لباسشوئي ساخت خارج در بازار ايران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ايران مهمترين كاري بود كه ميبايست قبلاً انجام شود.
در اين دوره روش مراجعه به فروشندگان براي جمعآوري آمار فروش، مراجعه به منازل، جمعآوري نشريات و خواستهاي مصرفكنندگان رونق گرفت. در اين راستا در شركتهاي بازرگاني دائره بررسي بازار در كنار دائره فروش تأسيس شد و شروع به فعاليت كرد. چند شركت بازرگاني مهم كمكم شروع به تهيه آمار فروش و شناسنامه براي فروشگاههاي تهران و مراكز استانها كردند و پايه يك مركز فعال توزيع پخش محصول را پيريزي نمودند.
وسائل تبليغاتي ديگر
در اين دوره اطلاع بر اهميت فروشگاهها و تأثيري كه فروشندهها و فروشگاهها در ازدياد فروش داشتند موجب شد كه تهيه پلاكاردهاي رنگي براي نصب در داخل فروشگاهها و مراكز عمومي و همچنين تهيه انواع وسائل ثابت تبليغاتي براي نصب در ويترين مغازهها رونق گيرد. اين قبيل وسايل اكثرأ در خارج از كشور تهيه ميشد زيرا در ايران هنوز صنعت تهيه گراور رنگي و چاپ تكاملنيافته بود و شركتهاي تبليغاتي از عهده تهيه كارهاي جالب رنگي برنميآمدند.
در اين دوره تابلوهاي فلزي كم و بيش تهيه ميشد، از اين تابلوها براي نصب در سردر مغازهها و روي ديوارها استفاده ميشد، همچنين از نوع بزرگ تابلوها براي نصب در كنار جادهها استفاده ميگرديد و براي اولين بار تبليغات به شكل همهجانبه پيريزي شد.
آثاري از تولد نوزادي كه بعدها خيابانها را پر كرد بوجود آمد. اين آثار تابلوهاي نئون بود كه در اين دوره در شكل كاملاً ابتدائي خود ديده ميشد، تنها يك يا دو كارخانه با تهيه تابلوهاي نئون فعاليت خود را آغاز ميكردند و ميرفت كه اين وسيله جالب تبليغاتي تدريجاً شكل گيرد و رشد كند.
شروع به تهيه كاتالوگ و بروشورهاي تبليغاتي نيز يكي ديگر از پديدههاي اين دوره است. به خصوص واردكنندگان لوازم آرايشي ضمن كالاهاي وارداتي تعداد زيادي كاتالوگ و بروشور نيز وارد ايران كردند كه در ابتدا فقط آدرس واردكننده روي آن چاپ ميشد، ولي بعدها متن بروشورها و كاتالوگها نيز به فارسي برگردانيده شد و به صورت يك وسيله كاملاً فارسي و قابل استفاده براي مصرفكنندگان ايراني درآمد.
همچنين كاتالوگهاي شركتهاي واردكننده اتومبيل از جمله مهمترين و نفيسترين كاتالوگها بودند و بروشورهاي واردكنندگان لوازم آرايشي زيباترين نوع بروشورها را تشكيل ميدادند.
رشد مؤسسات تبليغاتي و تنوع روشهاي تبليغاتي
رونق صنعت داخلي و به وجود آمدن وسائل مؤثر و جديد تبليغاتي رشد بيسابقهاي را در تعداد مؤسسات تبليغاتي و نحوه انجام كارهاي تبليغاتي موجب شد تعداد زيادي از مؤسسات تبليغاتي با سابقه كه قدرت مالي و فني كار در شرايط جديد را نداشتند يكي پس از ديگري تعطيل شدند و تنها چند مؤسسه تبليغاتي انگشتشمار توانستند پا به مرحله جديد بگذارند. معروفترين اين مؤسسات عبارت بودند از: زيبا، وگا، سينا، آوا، زهره، فنزي.
از سال 1335 به بعد هم مؤسسات جديدي جاي مؤسسات تعطيل شده را گرفتند كه مهمترين آنها مؤسسات: فاكوپا، آوازه، گردونه، كاسپين، كسري، آآ و آوا بودند.
از سال 1335 طرحهاي تبليغاتي كمكم رنگ و بوي ايراني به خود گرفتند. اين دگرگوني از سال 1340 به بعد بيشتر به چشم ميخورد، در طرحهاي جرايد و مجلات از ضربالمثلهاي ايراني و عبارات مأنوس مردمي بيشتر استفاده شد. در اين هنگام رفتهرفته رنگ و روي فيلمهاي كوتاهمدت كه در ايران تهيه ميشد (به سود اين روش) تغيير يافت و اگرچه تكنيك اين فيلمها ضعيف بود ولي به علت ايراني بودن موضوع و آشنا بودن چهرهها در بيننده اثر بيشتري بر جاي ميگذاشت.
در اين دوره شكل تهران و شهرهاي مهم ايران در شب تغيير ميكرد و نور تابلوهاي نئون و پلاستيك، خيابانها را رنگين ميكرد، مجلات فقط به كمك آگهيهاي تمام صفحه رنگي روي جلدهاي ساده خود را به چهار رنگ تبديل كردند و تلويزيون ايران، روزنامهها و مجلات مهم فقط با بودجههاي تبليغاتي قادر به ادامه كار شدند.
از خصوصيات بارز اين دوره شروع يك نوع تبليغات پر سر و صدا و جنجالي بود كه پايهگذار اين سبك را سازمان تبليغاتي فاكوپا بايد شناخت و بعدها چند مؤسسه تبليغاتي جديد نيز اين روش را تعقيب كردند. اكثر محصولات مصرفي با استفاده از سبك پر سر و صداي تبليغاتي به بازار ميآمدند و ميتوانستند رقباي خارجي و شركتهاي محدود داخلي را كه ضعيفتر بودند و امكان صرف بودجههاي بزرگ تبليغاتي را نداشتند از ميدان خارج كنند.
يك نوع ديگر شيوه تبليغاتي مرسوم در اين دوره شيوه ساز و ضربي با استفاده از آهنگهاي روز و شعر فارسي با سبكهاي مختلف است. به طوري كه برخي از مؤسسات تبليغاتي اين شيوه را تا حد كارهاي مطرب روحوضي تنزل دادند، البته برخي ديگر در همين زمينه به خلق آثار جالب و هنرمندانه پرداختند.
شيوه استفاده از طرحهاي كوتاه ولي در تيراژ زياد در همين دوره پايهگذاري شد. به طوري كه گاهي طرح تبليغاتي يك كالا در تمامي صفحات يك روزنامه چاپ ميشد. شعار آن در فواصل كوتاه از راديو پخش ميشد و يا فيلمي بسيار كوتاه از آن، لحظه به لحظه روي صفحه تلويزيون نمايش داده ميشد. روش جايزه دادن و عنوان كردن جايزه در تبليغات نيز از خصوصيات بارز اين دوره است، در اين مورد مؤسسات تبليغاتي و توليدكنندهها گاهي، آنچنان به افراط ميگراييدند كه كالاي مورد تبليغ تحتالشعاع جايزه قرار ميگرفت.
تبليغات انتظاري يا شيوه بسته نيز در اين دوره به دفعات خيلي زياد اجرا گرديد. مثلاً براي معرفي يك كالاي جديد در اكثر موارد از شيوه انتظاري استفاده ميشد. گاهي دوران اين انتظار چند ماه طول ميكشيد و در يك مورد نظير معرفي صابون عروس بودجهاي كه صرف تبليغ انتظاري براي اين كالا در سال 1344 در مدتي معادل يكسال شد بيش از بودجهاي بود كه پس از به بازار آمدن كالا تا ده سال براي تبليغ صرف گرديد. يكي ديگر از خصوصيات اين دوره، روي آوردن تدريجي كارخانههاي توليدي به تبليغ در شهرستانهاست.
شيوه اجراي برنامه به جاي اجراي آگهي در اين دوره رونق گرفت و بخصوص تلويزيون ايران از موجدين اين شيوه بوده است. برنامه به دو نوع زنده و فيلمهاي سري اجرا ميشد و براي آماده كردن فيلمهاي سري و دوبلاژ آنها مؤسسات تبليغاتي به ناچار سازمانهاي مجهز دوبلاژ نيز تأسيس نمودند.
سازمانهاي تبليغاتي آوازه، گويا و كاسپين سازمانهايي بودند كه به تأسيس استوديوي دوبله فيلمهاي تلويزيوني اقدام نمودند.
2-2- پيشرفتهاي تكنولوژيكي صنعت تبلیغات:
صنعت تبليغات از سابقهاي بس طولاني برخوردار است. در طول ساليان دراز وقايع و رويدادهاي بسياري در اين صنعت به وقوع پيوسته است كه هر يك تاثيراتي بر روند رو به رشد اين صنعت بر جاي گذاشتهاند. در اين بخش به بررسي تقويم رويدادهاي مهم صنعت تبليغات كه پيش از قرن بيستم ميلادي رخ دادهاند ميپردازيم.
3-2-میزان صادرات و واردات:
صنعت تبلیغات چون یک صنعت خدماتی است در آن صادرات و واردات وجود دارد. به جز اینکه بعضی از شرکت های تبلیغاتی به تقلید از شرکت های خارجی طرح های آنها را کپی می زنند.
4-2- رقبای بین المللی:
برخی از شرکت های بزرگ تبلیغاتی دنیا عبارتند از:
1- معرفي شركت تبليغاتي Leo Burnett Worldwide
اين شركت تبليغاتي توسط لئو برنت، يكي از سرشناس ترين افراد صنعت تبليغات و به نام همين فرد، در سال 1935 تاسيس شد. هم اكنون اين شركت يكي از معروفترين و معتبرترين شركتهاي تبليغاتي در دنيا به حساب ميآيد.
2- آشنايي با شركت تبلیغاتی مك كنن اريكسون (McCann Erickson)
شركت "مك كنن" در سال 1902 توسط آلفرد اريكسون، مدير تبليغات شركت "مك كاچيلون" در منهتن تاسيس شد. شركت اتومبيل فيات از جمله اولين مشتريان شركت مك كنن به شمار ميآيد. در سال 1912 شركت با همكاري چهار شركت ديگر، فعاليتهاي خود را توسعه داد. شركت شعار "واقعيت، بهترين گفتني است " را براي خود برگزيد. مشتريان عمده اين شركت در اين سالها شركتهاي نفتي بوند.
در سال 1927 مك كنن دفاتري را در پاريس، برلين و لندن تاسيس نمود. در همين سالها شركت Beech-Nut از دفتر لندن شركت مك كنن درخواست نمود كه تحقيقاتي را در مورد آدامس در بازار انگلستان انجام دهد. در سال 1930 شركت مك كنن و اريكسون با يكديگر ادغام شدند. در سال 1935 شركت اولين دفاتر خود را در آمريكاي لاتين در بوينس آيرس و رئودوژانيرو افتتاح نمود. در سال 1957 شركت مك كنن، اولين شركت آمريكايي بود كه از تبليغات در تلويزيون و راديو بيش از 100 ميليون دلار درآمد كسب نمود.
3- آشنايی با شرکت تبليغاتي دنتسو: طبق گزارش مؤسسه Advertising Age شركت دنتسو با كسب درآمد 1.9 بيليون دلاري در سال 2004 ميلادي به عنوان برترين شركت تبليغاتي از نظر كسب درآمد شناخته شد.
شرکت های برتر تبلیغاتی در زیر معرفی شده است
5-2- رقبای منطقه ای و کشوری:
درزیر برخی از رقبای کشوری آمده است.
1- شرکت بازاریابی و تبلیغاتی پارسیان:
هدف حمايت از توليد كنندگان و صاحبان صنايع داخلي آغاز به كار كرده است. اين مركز با انجام نظرسنجي هاي مختلف در مورد نظرات مشتريان و ويژگي هاي محصولات مختلف در قالب تحقيقات بازار، اطلاعات ارزشمندي در اختيار سازمانها و شركتهاي ايراني قرار مي دهد.
افراد مختلف نيز مي توانند با عضويت در اين مركز از مزاياي عضويت بهره مند شودند. مركز بازارسنجي پارسيان به كليه اعضايي كه در نظرسنجي ها شركت مي كنند پاداشهايي به صورت نقدي يا غير نقدي پرداخت مي كند
2- شرکت آریا شهر
3- شرکت آریا تبلیغات
و .....
6-2- اصطلاحات و تعاریف:
1- تبلیغات:
«تبليغ شامل پيامهاي ديداري - گفتاري است كه از طريق وسائل تبليغاتي با پرداخت وجه، مردم را به طريقي علاقهمند و موافق يك نوع محصول، يك خدمت، يك فكر، يك نقطه نظر و يا يك مارك بخصوص مينمايد.»
2- بازار:
بازار عبارتست از گروهي از خريداران واقعي و بالقوة يك محصول. اين خريداران داراي نياز يا خواستههاي مشتركي هستند كه ميتوان از طريق داد و ستد آنها را برآورده ساخت بنابراين اندازه و بزرگي بازار به عوامل زير بستگي دارد: تعداد كساني كه نيازهاي خود را اعلان كنند، منابع لازم براي انجام داد و ستد و ميزان آمادگي صاحبان اين منابع براي انجام دادن معامله.
3- بازاریابی:
بازاريابي را نوعي فرآيند اجتماعي و مديريتي مي دانيم که بدان وسيله افراد و گروهها مي توانند از طريق توليد، مبادله محصولات و ارزش ها با ديگران، نيازها و خواسته هاي خود را برآورده سازند.
فصل سوم:
تجزیه و تحلیل بازار
1-3- موارد استفاده از خدمات:
این شرکت تبلیغاتی از نوع شرکت تبلیغاتی خلاق می باشد. توانایی تهیه تبلیغات برای پخش در رسانههای چاپی مانند روزنامه و مجلات، رسانههای محیطی مانند تابلوهای خیابانی، و همچنین رسانههای رادیو و تلویزیون را دارند. توجه اصلی این مؤسسات به ایجاد محصول خلاقانه متمرکز است. در این نوع مؤسسات-برخلاف شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی- فعالیتهای مربوط به خرید و برنامهریزی رسانهای و همچنین فعالیتهای تحقیقاتی مشاهده نمیشود. این مؤسسات متشکل از تعدادی از افراد خلاق و هنرمند بوده که معمولاً به صورت شراکتی با یکدیگر همکاری میکنند.
2- 3- مشخصات کالا و تمایز آن با محصولات دیگر:
«تبليغ شامل پيامهاي ديداري – گفتاري است كه از طريق وسائل تبليغاتي با پرداخت وجه، مردم را به طريقي علاقهمند و موافق يك نوع محصول، يك خدمت، يك فكر، يك نقطه نظر و يا يك مارك بخصوص مينمايد.»
برای تبلیغات های مختلف از جمله تبلیغات های روزنامه ای و کاغذی، تبلیغات های رسانه ای و تلویزیونی وجود دارد و جایگزینی جز اینها برای هر نوع تبلیغات دیگر نیز وجود دارد ولی اینکه شرکت تبلیغاتی با قبول کارهای خلاق تبلیغاتی سعی دارد تا گسترش تبلیغات در جامعه بیشتر کند.
3-3- آمار میزان واردات کالا برای 3 تا 5 سال گذشته:
در اینجا چون شرکت موردنظر خدماتی می باشد لذا صادرات و واردات در این شرکت وجود ندارد.
4-3- توزیع جغرافیایی بازار و وضع رقابتی بازار:
اکثر شرکت های تبلیغاتی کرملتشاه و یا کشور ما ایجاد می شوند در شرکت های کوچک تبلیغاتی سعی در جا ا ه در شهرنداختن تبلیغات در بین مردم دارند.
اكثر اشخاصي كه تبليغات را در دستور كار خود قرار دادهاند، انتظارات زيادي از تبليغات خود دارند. از آنجايي كه تبليغات مقولهاي چندوجهي است، به منظور اثربخشي يك برنامه تبليغاتي لازم است كه اهداف، مخاطبان و رسانههاي مورد استفاده، بطور دقيق مشخص شوند.
تبليغات تاثيرات فراواني برجاي ميگذارد. از جمله اين تاثرات ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
· ايجاد آگاهي: تبليغات ميتواند موجب شناخت و آگاهي شود. به طور كلي مردم به سر و كار داشتن با مواردي كه تاكنون نشنيدهاند و يا نديدهاند، تمايلي نشان نميدهند. در اينگونه موارد تبليغات ميتواند موثر واقع شود.
· ايجاد نگرش مثبت: تبليغات ميتواند موجب ايجاد نگرش مثبت در مورد كالا يا خدمتي خاص شود.
· ايجاد هويت براي نام تجاري: تبليغات ميتواند به ايجاد يك تصوير ذهني براي يك كالا يا خدمت كمك كند.
· جايگاهسازي محصول در بازار: در جايي كه بازار، بخشبندي شده است تبليغات ميتواند به جايگاهسازي محصول در بخش خاصي از بازار كمك كند. "رويز رويز" و "ميني ماينر" هر يك بخشهاي مختلفي از بازار را هدف گرفتهاند. نوع ارتباطات آنها كه بيانگر اين امر است نيز در جهت تقويت اين جايگاه عمل ميكند.
· حفظ روابط: تبليغات نيرويي است كه در طول زمان موجب ايجاد و تقويت رابطه بين مشتري و عرضهكننده محصول ميشود.
· اقناع: تبليغات ميتواند مشتريان را به استفاده از يک كالا يا خدمت خاص قانع كند.
· ايجاد تقاضا: به طور مثال ميتوان تبليغات "مك دونالد" را نام برد كه آن را محصولي جهاني، قابل دستيابي و مناسب معرفي ميكند و از اين طريق براي محصولات خود تقاضا ايجاد ميكند.
· ايجاد پرسش: در اكثر مواقع بين تبليغات و ميزان تماس با واحد فروش يک رابطه مستقيم وجود دارد. به اين صورت كه تبليغات در خصوص شرايط فروش، قيمت، نمونههاي رايگان محصول و ... سوالاتي در ذهن مشتريان ايجاد ميكند، كه اين خود موجبات برقراري تماس با واحد فروش شركت را فراهم ميسازد.
· حمايت از توزيعكنندگان: ممكن است توزيعكنندگان براي اينكه به راحتي بتوانند محصول خود را به فروش برسانند به حمايت شركت توليد کننده نياز داشته باشند. تبليغات از جلمه نيروهايي است كه ميتواند اين حمايت را فراهم آورد.
· حمايت از سازمان يا شركت: ممكن است شركتي به تحكيم موقعيت خود يا جايگاهسازي نيازمند باشد. تبليغات ميتواند به حفظ دوستان قديمي و يافتن دوستان جديد براي شركت كمك کرده و در اين خصوص نقش مهمي ايفا كند.
· معرفي يك محصول جديد: تبليغات اسلحهاي راهبردي براي معرفي محصولات جديد در بازار است.
· مقابله با فعاليتهاي رقبا: يكي از ويژگيهاي عصر حاضر، توسعه مفاهيم بازار و نام تجاري است. در كنار توسعه اين مفاهيم، شاهد رشد عرصه رقابت نيز هستيم. همزمان با گسترش بازار، رقابت نيز بيشتر و بيشتر شده است تا آنجاكه امروز تعداد كمي از بازارها به صورت انحصاري باقي ماندهاند. در دوره كنوني مشتريان از قدرت بيشتري برخوردار شدهاند، چرا كه عرضهكنندگان متعددي به ارائه خدمات ميپردازند و اين امر موجب تشديد رقابت شده است.
· ايجاد تمايز: هر نام تجاري نيازمند وجه تمايزي است كه آنرا متفاوت ساخته و هويتي منحصربهفرد و متفاوت براي آن فراهم سازد. اين وجه تمايز را ميتوان از طريق تبليغات ايجاد كرد.
· برقراري ارتباط: در مواردي سازمانها به ارتباط داشتن با گروهايي خاص احساس نياز ميكنند. ولي ممكن است برقراري ارتباط به صورت مستقيم، اثربخش يا اقتصادي نباشد. در اين شرايط نيز ميتوان از تبليغات استفاده كرد.
5-3- عرصه های جدید و بالقوه:
در اینجا به بررسی پیشرفت تبلیغات های تجاری در ایران می پردازیم: