فصل اول
معرفی طرح
فصل اول – معرفی طرح
1-2-مشخصات محصول
1-1-2- نام و کاربرد محصول:
ایجاد و راه اندازی شرکت خدماتی حسابداری و حسابرسی برای انجام کلیه فعالیت های حسابداری و حسابرسی در کلیه مقاطع
2-1-2-مشخصات فنی محصول
انجام فعالیت های حسابداری و حسابرسی
3-1-2-معرفی روشهای انجام فعالیت
حسابداری دولتی ، حسابداری صنعتی ، حسابداری شرکتی و ...
4-1-2-تشریح مختصر فرایند
حسابداری و حسابرسی
فصل دوم
تعیین ظرفیت
فصل دوم – تعیین ظرفیت
2-3-برآورد میزان مصرف مواد اولیه و قطعات خریدنی
ردیف |
نام ماده اولیه/ قطعات خریدنی |
مشخصات فنی |
مورد مصرف در محصول |
میزان مصرف |
مصرف سالیانه |
منبع تامین |
در محصول |
مقدار |
واحد |
داخلی |
خارجی |
1 |
نیاز های نرم افزاری |
- |
جهت حسابداری |
- |
6 |
|
* |
|
2 |
نیاز های سخت افزاری |
- |
جهت حسابداری |
|
3 |
|
* |
|
3 |
دفاتر ثبت |
- |
جهت ثبت و بایگانی اثناد |
|
3 |
|
* |
|
4 |
لوازم و امکانات دفتری |
- |
جهت فراهم نمودن دفتر شرکت |
|
6 |
|
* |
|
2-4-معرفی دستگاه ها و تجهیزات انجام فعالی
ردیف |
نام ماشین آلات/ |
مشخصات فنی |
تعداد |
منبع تامین |
تجهیزات تولید یا انجام فعالیت |
داخلی |
خارجی |
1 |
حسابداری تملک دارایی های سرمایه ای |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
2 |
حسابداری |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
3 |
اعتبارات |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
4 |
انبارداری |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
5 |
حقوق و دستمزد |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
6 |
اموال |
وزارت جهاد کشاورزی |
|
* |
|
5-معرفی تجهیزات و تاسیسات عمومی
ردیف |
عنوان تاسیسات |
به مقدار مصرف |
مقدار مصرف |
محوطه |
کارگاه |
اداری |
بنزین |
گازوییل |
1 |
برق |
|
* |
* |
|
|
2 |
آب |
|
* |
|
|
|
3 |
گاز |
|
* |
* |
|
|
4 |
تلفن |
|
|
* |
|
|
5 |
سوخت گرمایش |
|
* |
* |
|
|
شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز
فصل پنجم – شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز
شرح فعالیت های شرکت :
1 – فعالیت های حسابداری دولتی
- حسابداری تملک دارایی های سرمایه ای
- حسابداری مالی
- اعتبارات
- انبار داری
- اموال
- حقوق و دستمزد
و ...
2 – فعالیت های حسابداری شرکتی
حسابداری شرکتی – حسابداری صنعتی - انبارداری – انبارگردانی و ...
3 –حسابرسی
حسابرسی دولتی
حسابرسی شرکتی
و ...
برخی از اطلاعات فنی مورد نیاز :
یکی از مباحث اصلی و مطرح بخشهای اداری حسابداری و مالی و خدماتی اکثر موسسات ، سازمانها و شرکتها در روزهای پایان سال شلوغی و جنب و جوش است که برای انجام کارهای باقیمانده و ناتمام صورت می گیرد .
انگار که مسابقه ای در پیش است از کارکرد کارمند ساده گرفته تا مدیران و سرپرستان رده بالای در سازمان جهت رسیدن به نقطه پایان در تلاش هستند .
به راستی چرا اینگونه است ؟ و چه عواملی سبب این می شود که نتوانیم کارهایمان را در طی سال انجام دهیم ؟ عوامل فرهنگی موثرند یا عوامل اقتصادی ؟
آیا قوانین موجود کشور دارای اشکال و نقص هستند و یا عوامل محیطی و اجتماعی درون سازمانها؟
آیا از فن آوری سیستمهای اطلاعات مدیریت ( ) نتوانسته ایم بدرستی بهرهای ببریم ؟
آیا کارکنان سازمانها به موقع وظایف محوله را انجام نمی دهند ؟
و آیا مدیران از ابزارهای کنترلی مدیریتی خود به نحو مطلوب استفاده نمی کنند ؟
اینها سئوالات مطرحی هستند که می توان با حل آنها گره بسیاری از مشکلات موجود سازمانها و شرکتها باز شده و بدرستی از زمان بعنوان یک منبع محدود استفاده نمود .
بحثها و نظرات مختلفی در خصوص روزهای پایان سال با انبوه زیاد کارهای ناتمام مطرح است . عدهای از صاحبنظران بر این باورند که مدیران ما با توجه به عوامل فرهنگی و محیطی دارای ساختار مناسبی از لحاظ ترکیب زمان و شرایط آن و استفاده بهینه از وقت نمی باشند .
در این گزارش یه مسایلی در خصوص ریشه های بنیادی این مساله می پردازم و امیدوارم که بتوانم نگاه تازه ای در رفتار و کردار اجتماعی در مورد استفاده صحیح از وقت داشته باشم .
در این گزارش به عواملی از قبیل :
مهارتهای فردی و سازمانی
نقش عوامل فرهنگی و اقتصادی
عوامل درون سازمانها و برون سازمانی ،
وظایف کارکنان و نقص سیستمهای اطلاعاتی
وظایف مدیران و استفاده از ابزارهای مدیریتی
می پردازیم .
امروزه متخصصان و دست اندر کاران بحث جدیدی را تحت عنوان مدیریت اثر بخش مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند و بطوریکه در عصر حاضر کارایی و بهرهوری والاترین هدف و ارزشمندترین مقصد کلیه مدیران است . مهارت اعمال مدیریت زمان به دو مقوله کلی مهارت فردی و مهارت سازمانی قابل طرح و تقسیم بندی است از بعد مهارت سازمانی که به شش قسمت تقسیم میشود مدیریت ارتباطات مدیریت جلسات )– برنامه ریزی عملیاتی - تفویض اختیار –هدف گزاری اولویت بندی اهداف و برنامه ها و فعالیتها )و رابطه آن با مهارت فردی که آن هم با نقش وبژگیهای فرذی در موفقیت سازمانی در ارتباط است مورد بحث قرار می گیرد .
1 مهارتهای سازمانی فردی
الف - مهارت سازمانی :
بحث مهارتهای سازمانی مدیریت و سرپرستان از نقطه نظر اهداف تقریباً یکی است . شناسایی و تعیین اهداف از مباحث بسیار کلیدی می باشد . اولویت بندی این اهداف به شما کمک می کند که مطوئن تر به آنها برسید .
وقتی شما این برنامه و فعالیتها را برنامه ریزی می کنید در واقع از ابزارهای مدیریتی استفاده می کنید و چنانچه این مدیریت برنامه ریزی بصورت عملیاتی باشد شما یک مدیر عملیاتی به حساب می آیید و برای اینکه بتوانید برنامه های خود را اجرا کنید باید از مسئولیتهای اجرایی خود کم کرده و فقط نظارت و رهبری نمایند و قدرت دادن تفویض اختیار به دیگر کارکنان به شما کمک بسیاری خواهد کرد با این بینش شما دارای ارتباطات موثری با دیگر افراد خواهید بود و اینکه بتوانید از مقوله زمان هم حداکثر بهرهبرداری را بنمائید . پیتر دراکر پدر علم نوین معتقد است هرکس نتواند زمان خود را مدیریت نماید هیچ چیز دیگر را هم نمی تواند مدیریت کند .
بنابراین مهارت سازمانی مدیران موفق ارتباط بسیاری با مدیریت بهینه از زمان دارد .
ب مهارتهای فردی
کرت اوین رفتار افراد را تابعی از شخصیت انسان و محیط آنها می داند . ولی بر این اعتقاد بود که اعمال و رفتاری که از انسانها سر می زند احتمالاً هر دو عامل یعنی ویژگیهای فردی و عوامل محیطی در آن دخیل باشند .
وقتی به نظر کرت لوین در خصوص رفتار انساها تأمل می کنیم به این نتیجه می رسیم که رفتار انسان از دید خود فرد یعنی عامل اجرا و یا اینکه از دید دیگران مورد قضاوت قرار می گیرد دارای تفاوتهایی می باشد .
بر اساس تحقیقات انجام شده زمانی که فرد در موضع اقدام کننده قرار می گیرد رفتار خود را اکثراً به عوامل محیطی نسبت می دهد و عوامل شخصی و ویژگیهای فردی را نادیده می گیرد .
و بر عکس زمانی که در موضع مشاهده کننده و قضاوت کننده قرار می گیرد نقش عوامل محیطی را کمرنگ فرض نموده و بیشتر به عوامل شخصی تأکید می ورزد .
در حیطه بحث مهارتهای فردی تخصص و چگونگی نگرش به این قضیه می تواند در خور تأمل و اندیشه باشد .هر چه در انجام هر کاری فرد دارای تخصص و مهارت باشد بهتر و موثرتر میتواند در آن رشته فعالیت نماید . بی شک یکی از عوامل عقبماندگی کشورهای جهان سوم عدم وجود مردان و زنان با تخصص و با مهارت در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی می باشد .
2 نقش عوامل فرهنگی روی فعالیتهای اقتصادی مساله ای است که کارشناسان امر در مواجهه به آن به یک نکته اساسی توجه دارند و ان فرهنگ رفتاری افراد آن اجتماع می باشد .
در بیان تعریف مربوط به مسائل فرهنگی دیدگاه عالمان بطور قطع در یک راستا می باشد و ان اینست که در تعریف فرهنگ به اصول ثابتی معتقدند از انجمله مجموعه ای از ارزشها ، باورها ، اعتقادات ، هنجارها ، اخلاق ، دانش و سایر یافته ها و اکتسابات اجتماعی انسان .
در هر جامعه ای با توجه به خصوصیات فرهنگی ان مقولات ، معیارها و مفاهیمی با ارزش قلمداد می باشند وقتی از بایدها و نبایدهای یک فرهنگ حرف می زنیم از حد و حدودها و از مرزهای رفتاری آن اجتماع می گوییم به یک مجموعه از رفتارها و هنجارهای مسلم شده بر می خوریم که می تواند در پیشرفت و توسعه نقش بسزایی داشته باشد هر دوی عوامل فرهنگی و اقتصادی در مورد طرح این گزارش دارای اهمیت فوقالعاده می باشند .
نظم و ترتیب در اجتماع ، وفای به عهد ، عدم وجود فاصلههای طبقاتی ( عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی ) ، داشتن امنیت و اسایش فکری و روحی و داشتن محیطی عاری از آلودگی های صوتی و فشارهای عصبی و ............ این مسایل تاثیر زیادی روی نظم اجتماعی دارد و نظم اجتماعی سبب می شود که کارها و امور جاری اجتماع به موقع و صحیح انجام شود . برای روشن شدن این بحث کمی بیشتر صحبت میکنیم :
- نظم و ترتیب در اجتماع ( نظم اجتماعی )
نظم اجتماعی سرآمد کلیه بحثهای این گزارش می باشد . نظم اجتماعی جهت دهنده اجتماع است .
تنظیم امور و داشتن برنامه مشخص برای اهداف تعیین شده در کمک به بهبودنظم اجتماعی مفید می باشد .
آگاهی اجتماع از چنین وضعی آنها را در خطی قرار می دهد که همانا توسعه فرهنگی و در نهایت توسعه اقتصادی می باشد .
- وفای به عهد ( تعهد )
بسیاری از مشکلات مردم ما عدم وجود تعهد و وفای یه عهد و پیمان است . وقتی ریشه این مشکل را مورد ارزیابی قرار می دهیم به بحث قبلی ( نظم اجتماعی ) بر می خوریم . انجام امور بموقع و تعهد داشتن به افراد و کارها و وظایف محوله انسانها را متعهد کرده و در قبال اجتماع مسئولیتپذیر می کند .
احساس مسئولیت اجتماعی ، از مهمترین عوامل حفظ و ضمانت اجرایی عدالت اجتماعی است و لذا آگاهی عمومی به حقوق و وظایف و مراقبت در حفظ و اجرای آن و اصل انتقاد سازنده و امر بمعروف و نهی از منکر در همه مراتب و حدود آن در جامعه ضرورت دارد .
عدم وجود فاصله های طبقاتی
تا انجا که مشاهدات عینی و تجارب اجتماعی در جامعه های مختلف با نظامهای اجتماعی و اقتصادی مختلف نشان داده ، افراد اجتماع از نقطه نظر کارآیی فکری و بدنی با یکدیگر تفاوت دارند . منظور از این تفاوتها ، تفاوتی است که در سرشت آنهاست ، نه تفاوتهایی که ناشی از نابسامانیهای و بی عدالتیهای اقتصادی و اجتماعی است و با برطرف کردن آنها برطرف می شوند .
یکی از موضوعات مهم عوامل فرهنگی ، بحث وجود فاصلههای طبقاتی در اجتماع می باشد . تاثیر نگرانی افراد اجتماع از وجود فاصلههای طبقاتی بطور حتم در رفتارهای اجتماعی اثر گذار است .
موضوع قشر بندی اجتماعی ( ) در فرهنگ جامعه شناسی ، عبارت است از دیدگاهی که افراد و گروههای اجتماعی که در یک جامعه وجود دارند را بصورت لایه ها و قشرهایی تلقی می کنند که در سطوح مختلف ، و بر روی هم چیده شده اند .
مفهوم نابرابری های اجتماعی یا قشر بندی اجتماعی از یک بار ارزشی برخوردارند که افراد و گروههای خاص را فراتر از افراد و گروههای دیگر قرار داده و قلمداد می کنند .
- عدالت اجتماعی به مفهوم واقعی و بر اساس بینش اسلام در ایه زیر خلاصه می شود
( بالعدل قامت السماوات و الارض ) آسمانها و زمین بعدالت بر پاست .
3 عوامل درون سازمانی و برون سازمانی
برای روشن شدن بحث عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و ارتباط آن با این گزارش به نکاتی اشاره می شود .
الف ) دیدگاه سیستمی
قبل از بحث پیرامون دیدگاه سیستمی به تعریف سیستم می پردازم .
سیستم مجموعه ای است از اجزاء که با ارتباط و پیوند متقابل یک کل واحد را برای رسیدن به هدف مشخص و معیین تشکیل می دهند و هر کدام از اجزاء نقشی خاص را در این راستا ایفا می کنند .
دیدگاه سیستمی یک راه و روش فکر کردن ، نوعی جهان بینی و یک قالب ذهنی خاص است . این طرز فکر به مدیر سازمان چنین القاء می کند که سازمان ، سیستمی است که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و هر قسمت از ان علاوه بر هدف خاصی که برای خود دارد . در جهت تحقیق هدف کلی سازمان نیز فعالیت می کند . به این ترتیب . مدیر با شناخت کامل از سیستم سازمانی ، تصویری جامع در ذهن خود ایجاد می نماید و با دید خاصی که دارد سعی می کند وقت خود را مصرف جنبه های مهمتر سازمان کند .
بعبارت دیگر با چنین طرز تفکری ،مدیر قادر به شناخت ماهیت محیطی که در آن کار می کند خواهد بود و در نتیجه با آگاهی همه جانبه در موقعیتی شناخته شده وظایف خود را به موقع انجام خواهد داد .
ب ) سیستم سازمانی
با عنایت به آنچه درباره تعریف سیستم بیان شد ، سازمان نیز خود سیستمی است که دارای هدف خاصی است و لااقل از دو عامل ، که هدف مشترکی دارند تشکیل می شود .
در سیستم سازمان نوعی تقسیم کار در جهت نیل به هدف مشترک عوامل متشکله آن وجود دارد .
اجزای سیستم در قبال رفتار یکدیگر عکسالعمل نشان می دهند و بین خود ارتباطاتی رسمی یا غیر رسمی بر قرارمی کنند و لااقل یک جزء از سیستم ، وظیفه کنترل را بر عهده دارد و بازده سازمان را با معیارهای تعیین شده مطابقت می دهد و تعدیلات لازم را در کار سیستم بوجود می آورد . به این ترتیب ، سازمان سیستمی است با هدف خاص که از سیستمهای فرعی متعامل از قبیل تقسیم کار ، ارتباطات و کنترل تشکیل شده است .
اجرای تقسیم کار مناسب شرایط بوجود آمده در سازمان را بهینه می سازد و باعث بهبود روندکار و در نتیجه بازدهی بالا را فراهم می سازد .
ج ) ترکیب سیستم
همانطور که اشاره شد هر سیستم از اجزایمختلفی تشکیل می شود که این اجزاء هر یک نقش خاصی را در جهت تحقق اهداف سیستم ایفا می کند . ترکیب سیستم را می توان در شکل زیر نشان داد
حسابدار دولتی :
حسابدار دولتی کسی است که علاوه بر داشتن مهارت در حسابداری تکمیلی از عهده انجام امور مربوط به تشخیص حسابها ، تنظیم اسناد مالی ، بودجه ، عملیات حسابداری سپرده ها ، بانک و تهیه صورت مقادیر ، تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی ، بستن حسابها و تنظیم حسابهای نهایی ، تهیه انواع صورتهای مالی مهم در موسسات دولتی ، انجام عملیات مالی طرحهای عمرانی ، ادارات دولتی شهرستانها ، شهرداریها و تهیه لایحه تفریق بودجه برآید .
حسابدار دولتی کسی است که علاوه بر داشتن مهارت در حسابداری تکمیلی از عهده انجام امور مربوط به تشخیص حسابها ، تنظیم اسناد مالی ، بودجه ، عملیات حسابداری سپرده ها ، بانک و تهیه صورت مقادیر ، تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی ، بستن حسابها و تنظیم حسابهای نهایی ، تهیه انواع صورتهای مالی مهم در موسسات دولتی ، انجام عملیات مالی طرحهای عمرانی ، ادارات دولتی شهرستانها ، شهرداریها و تهیه لایحه تفریق بودجه برآید .
نمونه وظايف
1. توانایی تشخیص حسابها در حسابداری دولتی و مقایسه آن با حسابداری بازرگانی
2. توانایی تنظیم اسناد مالی
3. توانایی تهیه، تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه
4. توانایی تهیه، تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه
5. توانایی عملیات حسابداری پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین
6. توانایی عملیات حسابداری سپرده ها
7. توانایی عملیات حسابداری بانک و تهیه صورت مقایرت بانک
8. توانایی تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی
9. توانایی بستن حسابها و تنظیم حسابهای نهایی
10. توانایی تهیه انواع صورتهای مالی طرحهای عمرانی
11. توانایی انجام عملیات مالی ادارات دولتی شهرستانها در ارتباط یا ادارات ذیحسابی
12. توانایی انجام عملیات مالی و حسابداری شهرداریها
13. توانایی تهیه لایحه تفریغ بودجه
14. توانایی تشخیص حسابها در حسابداری دولتی و مقایسه آن با حسابداری دولتی و مقایسه آن با حسابداری بازرگانی
15. آشنایی با تعریف حسابداری
16. آشنایی با تعریف دفترداری
17. آشنایی با خصوصیات حسابداری دولتی
18. آشنایی با اصول و موازین حسابداری بطور اخص
19. آشنایی با روشهای حسابداری دولتی
20. شناسایی اصول تشخیص حسابها و تنظیم سند حسابداری
21. توانایی تنظیم اسناد مالی
22. آشنایی با اسنادی که در خارج از واحدهای مالی تنظیم می شوند
23. آشنایی با اسنادی که در داخل واحد مالی تنظیم می شود
24. آشنایی با دفاتر مالی
دفتر صدور برگه
دفتر روزنامه
دفتر روزنامه عمومی
دفتر روزنامه دریافتی صندوق
دفتر روزنامه پرداختی صندوق
دفتر ثبت اسناد هزینه
25. شناسایی اصول ثبت فعالیتهای مالی در دفاتر
26. شناسایی وصول تنخواه گردان حسابداری
27. برقراری تنخواه گردان پرداخت
28. عملیات حسابداری مربوط به ثبت رقم تنخواه گردان دردفاتر
29. شناسایی اصول پرداخت های علی الحساب و پیش پرداخت
30. شناسایی اصول پرداخت بهای کالای خریداری شده
31. شناسایی پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
32. شناسایی اصول واریز اسناد تنخواه گردان پرداخت
33. شناسایی اصول درخواست وجه به خزانه
34. شناسایی اصول واریز اسناد تنخواه گردان پرداخت
35. آشنایی با دفتر معین
36. آشنایی با انواع فرمهای دفاتر معین
ابزار و وسايل
1. کتاب حسابداری دولتی
2. اسناد حسابداری مربوطه
3. انواع اسناد حسابداری و انبار
4. فاکتور
5. ماشین حساب
شرايط ارتقاء شغل
شرایط ارتقاء شغل حسابداری دولتی می پردازد و مشغول است تابع میزان تحصیلات و تجربه وی است و حقوق وی طبق جدول تنظیم از طرف سازمان امور استخدامی کشور تعیین می شود.
ويژگي هاي شخصيتي
به جهت حجم بالای حساب های دولتی، حسابداری دولتی اهمیت دو چندان پیدا می کند.
اگر در این شغل تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی، تهیه ،تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه، عملیات حسابداری سپرده ها، عملیات مالی طرح های عمرانی و عملیات مالی و حسابداری سازمان ها و ادارات و شهرداری ها را جزئی از توانایی های حسابداری دولتی بدانیم می بینیم که امانتداری اعتماد به نفس بالا، معلومات و دانش فراوان، دقت و مدیریت توانمند و انضباط و نظم رفتاری و نوشتاری بسیار مهم و کارگشا است
بودجه عملياتي
روشهاي بودجه ریزی:
بودجه متداول (سنتي)
بودجه ريزي افزايشي
بودجه برنامهاي
بودجه ريزي بر مبناي صفر
در بودجه ريزي عملياتي علاوه بر تفکيک اعتبارات به وظايف، برنامهها، فعاليتها، طرحها و حجم عمليات، هزينههاي اجراي عمليات دولتي و دستگاههاي دولتي طبق روشهاي علمي مانند حسابداري قيمت تمام شده و روش اندازه گيري کار، محاسبه و اندازه گيري ميشود.
بودجه عملياتي بر پايه چهار اصل استوار است:
حسابداري قيمت تمام شده
روش اندازه گيري کار
استفاده از فرم ها
استفاده از استانداردها
در بودجه ريزي عملياتي منابع بر اساس اولويت امور و نتايج قابل اندازه گيري تخصيص داده ميشوند. يک بودجه عملياتي علاوه بر تخصيص هزينههاي فعاليت، همه فعاليتهاي مورد نياز براي پشتيباني يک برنامه را تعريف و تعيين ميکند.
تفاوت بودجه عملياتي با بودجه سنتي و برنامه اي:
در بودجه ريزي سنتي نوع و ماهيت هزينهها نشان داده ميشوند ولي مشخص نميگردد که هر هزينه براي کدام هدف و منظور و يا اجراي کدام برنامه يا فعاليت خاص، تخصیص داده شده به عبارت ديگر توجه عمده روي Inputها ميباشد.
ولي به دليل سادگي، عدم انجام و توانايي کنترل هزينهها در مقايسه با سالهاي قبل مورد استفاده قرار ميگيرد.
بودجه برنامهاي بيشتر به طبقات بالاتر سلسله مراتب سازمانها مربوط ميباشد در حاليکه بودجه عملياتي حدود فعاليت و عمليات طبقات پايين سلسله مراتب را نيز موردبررسي و پيش بيني بودجهاي قرار ميدهد.
در تنظيم بودجه برنامهاي ممکن است بدون محاسبه دقيق مخارج هر واحد از فعاليت دولتي، هزينهها را فقط بر اساس سياست کلي مالي دولت پيشبيني کرد. در صورتي که شرط اساسي براي تهيه بودجه عملياتي اين است که حجم و مقدار فعاليت سازمانهاي دولتي، تعيين و هزينه هر واحد از فعاليتها محاسبه ميشود.
اهداف بودجه عملياتي:
ارائه بهترين ابزار ممکن بر اساس نتايج
ايجاد ارتباط بين بودجه و نتايج عملکرد برنامه
تمرکز فرايند تصميم گيري روي مهم ترين مسائل
ارائه اطلاعات قابل سنجش براي قواي مجريه، مقننه و قضائيه
ارائه مشوقهایي براي مديريت عملکرد بر مبناي بهبود مستمر
ايجاد يک فرايند منطقي براي تصميم گيري در خصوص بودجه
ارائه مبنايي براي پاسخ گويي بيشتر در قبال استفاده از منابع کشور
ارائه مبناي صحيح براي اتخاذ تصميم در خصوص تخصيص منابع
تعيين نتايج قابل سنجش و مورد انتظار که از يک تخصيص بودجه خاص قابل وصول است
مزاياي بودجه عملياتی:
شفاف سازي فرايند بودجه ريزي
افزايش کارايي و اثر بخشي عملکرد دولت و سازمانها از طريق تمرکز منابع در جهت ضروريترين و مهمترين نتايج
اصلاح و بهبود تصميم گيري در مورد مؤثرترين راه براي استفاده از منابع محدود کشور
بهبود عملکرد از طريق پيوند دادن بودجه و عملکرد برنامه
مسئوليتپذير ساختن مديران در قبال تصميماتي که روی نتايج بودجه تاثير ميگذارد.
حمايت بهتر مديريت توسط پيوند نتايج بودجه و سنجش عملکرد بودجه با سنجش عملکرد برنامه در فرآيند کنترل و گزارش نتايج.
ارائه سيستم و فرايندي که در آن تصميم گيريهاي مربوط به بودجه اساساً بر پايه نتايج قابل سنجش و اهداف داراي اولويت صورت ميگيرد.
روش هاي اجراي بودجه عملياتي:
تنظيم بودجه ريزي عملياتي طبق حسابداري قيمت تمام شده
طبقه بندي عمليات
انتخاب واحد اندازه گيري
بر آورد هزينه يک واحد کار
پيش بيني حجم عمليات
محاسبه هزينه عمليات
تنظيم بودجه ريزي عملياتي طبق حسابداري قيمت تمام شده (روش کامل)
اجراي آن محتاج يک نظام استوار حسابداري مالي و قيمت تمام شده پيشرفته است.
انتخاب حوزه کار
انتخاب واحد کار (براي اندازه گيري مقدار محصول هر يک از حوزههاي کار، تهيه گزارشهاي آماري صحيح درباره مقدار محصولي که در هر يک از حوزه هاي کار در فواصل معين بدست آمده و مدت زمان مصروفه)
انتخاب هنجارها براي عمليات در هر حوزه کار
پيش بيني تعداد کارکنان مورد لزوم و برآورد هزينههاي پرسنلي
روش هاي هزينه يابي بر مبناي فعاليت ABC:
ويژگيها: توجه به پديدههاي نوين و اثرات تکنولوژي حاکم بر فعاليتهاي خدماتي امروزي:
بدليل استفاده از مبناهاي تسهيم، هزينه متناسب با هر فعاليت براحتي قادر به محاسبه و سنجش تاثير روشهاي نوين در محاسبه بهاي قيمت تمام شده خدمات ميباشد.
مکانيزم عملکرد سيستم ABC:
در سيستمهاي هزينهيابي سنتي عموماً از طريق ايجاد مراکز هزينه، کليه هزينههاي دواير عملياتي و پشتياني و حجم خدمات ارائه شده تقسيم ميگردد تا از اين طريق بهاي تمام شده خدمات تعيين شود. در اين گونه سيستمها هيچ گونه ارتباط مستقيمي بين فعاليتهاي لازم جهت اجراي خدمات و ميزان استفاده از منابع وجود ندارد.
مراحل طراحي و پياده سازي سيستم ABC:
تشکيل تيم طراحي سيستم
تعريف مراکز فعاليت
تفکيک مراکز فعاليت بر حسب عمليات
مراکز فعاليت عملياتي
مراکز فعاليت تشخيصي
تعيين خروجي و برونداد هر مرکز فعاليت
عمليات هزينهيابي بر اساس هر مرکز فعاليت
هزينه نيروي انساني
هزينه مواد و ملزومات مصرفي
هزينههاي استهلاک
نسبت دادن هزينههاي مرکز فعاليت به مراکز هزينه نهايي
محاسبه بهاي تمام شده بر حسب هر خروجي
حسابداری دولتی :
دفتر داري و تنظيم حسابها
در مجموعه سيستمهاي كنترل بودجهاي و گزارشگري مالي، سيستم دفترداري و تنظيم حسابها از جايگاه ويژهاي برخوردار بوده و مسئوليت نگهداري و كنترل حسابها و گزارشگري وضعيت و نتايج عمليات كليه منابع مالي تحت كنترل دستگاههاي اجرايي را بر عهده دارد. به بيان ديگر، اطلاعات مربوط به همه رويدادهاي مالي هر يك از منابع مالي از طريق سند حسابداري به اين سيستم وارد ميشود تا پس از پردازش بيدرنگ، نيازهاي اطلاعاتي مالي قانوني و مديريتي را از طريق گزارشهاي مالي اساسي و تفصيلي در اختيار كاربران قرار دهد. اين بخش از نرمافزار كه بر اساس تحليلي بنيادي از دستورالعملهاي صادرهي وزارت امور اقتصادي و دارايي طراحي گرديده است، كليهي عمليات حسابداري موضوع دستورالعملهاي مذكور را پوشش ميدهد.
تامین اعتبار و کنترل بودجه :
اعمال مديريت صحيح بر مصرف بهينهي اعتبارات هزينهاي، اختصاصي، تملك داراييهاي سرمايهاي و ساير منابع مالي، مستلزم استفاده از ابزارهاي لازم براي هدايت و كنترل مصرف اعتبارات به سوي اهداف تعيين شده و پيشگيري از تجاوز هزينه و ساير پرداختها از اعتبارات مصوب تخصيص يافته در كليه سطوح طبقه بندي قانوني است. به بيان ديگر، كنترل بودجهاي به عنوان بخشي از مسئوليت پاسخگويي مالي دستگاههاي اجرايي، يكي از مهمترين وظايف مديريت مالي محسوب ميشود و از حجم عمليات قابل ملاحظهاي نيز برخوردار است. بي ترديد، سيستمهاي تامين اعتبار و كنترل بودجهاي سنتي نه تنها قادر به ايفاي مسئوليت پاسخگويي مالي ذيحسابان در قبال تامين اعتبار و كنترل بودجهاي نيست، بلكه مقامات مسئول دستگاههاي اجرايي را نيز از استفادهي بهينه تمام اعتبارات مصوب تخصيص يافتهي دوره مالي تا حدودي محروم ميسازد.
سيستم تامين اعتبار و كنترل بودجه براساس ويژگيهاي محيطي وزارتخانه، موسسات و شركتهاي دولتي و به نحوي طراحي شده است كه ضمن هدايت و كنترل مصرف اعتبارات مصوب تخصيص يافته و پيشگيري از تجاوز هزينه و ساير پرداختها از اعتبارات يادشده، شرايط لازم را براي رهگيري اعتبارات تامين شده و اعمال مديريت صحيح بر آنها فراهم آورد. به بيان ديگر، نرمافزار تامين اعتبار و كنترل بودجه به عنوان بخشي ازسيستم يكپارچهي حسابداري و كنترلهاي مالي و بودجهاي، فرايند ابلاغ و اجراي بودجه را به صورت كامل پوشش ميدهد و كليهي نيازهاي اطلاعاتي قانوني و مديريتي را در تمام سطوح سازماني و به ويژه در حوزهي اداري و مالي و ذيحسابي فراهم خواهد ساخت.
دریافت و پرداخت :
مديريت بر وجوه نقد و اتخاذ تدابير لازم به منظور انجام به موقع پرداختها و وصول و انتقال به هنگام درآمد و ساير دريافتها از وظايف اساسي ذيحسابان و مديران امور مالي دستگاههاي اجرايي و مقامات مسئول اين قبيل دستگاهها محسوب ميشود. حجم در خور ملاحظهي دريافتها و پرداختها و تسريع در انجام آنها از يك سو، اعمال نظارت و كنترل و جلوگيري از هر گونه سو استفاده از وجوه نقد از ديگر سو، استفاده از نرمافزارهاي هوشمند و پيشرفته را به امري اجتنابناپذير تبديل ساخته است. گروه شركتهاي همكاران سيستم افتخار دارد كه بخشي از سيستم حسابداري و كنترلهاي مالي و بودجهاي دستگاههاي اجرايي كشور را به مديريت وجوه نقد با عنوان سيستم دريافت و پرداخت، اختصاص داده است
حسابداری صنعتی :
روشهاي حسابداري صنعتي که به شش دسته تقسيم مي شوند عبارتند از :
۱- هزينه يابي جذبي
۲- هزينه يابي مستقيم
۳- هزينه يابي برآوردي يا تخميني
۴- هزينه يابي سفارش کار
۵- هزينه يابي مراحل توليد يا مرحله اي
۶- هزينه يابي استاندارد
هر يک از اين روشها خود داراي توضيحات کاملي است که من در اينجا به توضيح مختصري از هر کدام اين روشها اکتفا ميکنم .
۱- هزينه يابي جذبي يا کامل : شيوه اي از هزينه يابي که در آن جمع هزينه هاي مستقيم ( به تحقيق ) و هزينه هاي ثابت ( به تقريب ) در بهاي تمام شده کالاي ساخته منظور مي شود . بر عکس در هزينه يابي مستقيم ، فقط هزينه هاي متغير ( از جمله سربار متغير ) جزء بهاي تمام شده محسوب مي گردد و هزينه هاي سربار ثابت ( به عنوان هزينه هاي دوره ) جداگانه در حساب سود و زيان همان دوره اي که هزينه به عمل آمده است منظور مي شود .
۲- هزينه يابي مستقيم يا نهايي : اين اصطلاح آمريکايي و مترادف آن در انگلستان Marginal Costing معمول و به معني اين است که جمع هزينه هاي متغير محصول را مهمترين مقياس هزينه توليد آن محصول محسوب کنند . به اين استدلال که هزينه هاي متغير با ميزان توليد و افزايش و کاهش آن ، بالا و پائين مي رود .
۳- هزينه يابي برآوردي يا تخميني : الف - هزينه اي که براي يک قرارداد يا تصميم خاص پيش بيني شده است .
ب - مخارجي که پس از فروش ايجاد مي شود .
مختصری در باره سه نوع از حسابداری
حسابداری صنعتی
اين حسابداری که به تدريج و پس از انقلاب صنعتی روی داد در جهت نياز به دانستن بهای تمام شده محصولات توليدی بود . دراين نوع از حسابداری هدف اصلی سيستم دانستن ، بهای تمام شده يک واحد از نظر تمامی عوامل هزينه می باشد .
همزمان و همراه با تکامل ابزارها و شيوه های توليد ، در سده های بعد ، روشها و شيوه های هزينه يابی پيشرفته ای ابداع و بکار گرفته شد که هزينه عمليات را به درستی شناسايی نمايد .
حسابداری صنعتی امروزه که ثمره اين فرآيند شتاب آميز تکاملی است اصولاْ همان هدف اندازه گيری و گزارش بهای تمام شده محصولات ، خدمات و فعاليت ها را دنبال می کند .
حسابداری مالی
اين نوع از حسابداری را ميتوان حسابداری گزارش نيز ناميد . زيرا هدف اصلی در اين نوع از حسابدری ، تهيه صورتهای مالی اساسی می باشد که مورد نياز استفاده کننده گان از اين صورتهای مالی است .
شايد بتوان گفت که دليل اصلی پيدايش اين نوع از حسابداری ، اصل تفکيک شخصيت می باشد . اين اصل امکان مشارکت صاحبان سرمايه ای را که به تجارت نمی پراختند ممکن ساخت و به اين شکل باعث رشد و توسعه بنگاه های تجاری شد . اين نوع از مشارکت باعث پيدايش سهام و بازار بورس شد . البته دليل اصلی ايجاد بازار بورس را می توان ، افزايش شمار شرکتهای سهامی دانست .
يکی ديگر از موضوعات اصلی که در اين دوران تأثير اساسی بر رشته حسابداری گذاشت برقراری ماليات بر درآمد بود . اين نوع از ماليات که در اغلب کشورهای صنعتی اروپا وسيله ای برای تأمين عدالت اقتصادی است از اوايل قرن نوزدهم ايجاد و به تدريج جزيی از نظام مالياتی کشورها شد . تعيين ماليات بر درآمد مستلزم شناخت دقيق سود خالص بود و لازمه اين شناخت نگهداری حسابها و دفاتر منظم و تهيه صورتهای مالی که ميزان سود را به درستی نشان دهد . به اين ترتيب دولت ها به صورت يکی از اصلی ترين استفاده کنندگان از صورتهای مالی موسسات درآمدند .
ديگر استفاده کنندگان از اين صورتهای مالی عبارتند از : بانکها ، اعتبار دهندگان ، بستانکاران بلند مدت و کوتاه مدت ، فروشندگان ، مشتريان ، کارکنان ، سرمايه گذاران بالقوه ، کارگزاران بازار سرمايه ، جامعه و مديريت موسسه .
حسابداری حرفه ای و حسابرسی
در مورد اين نوع از حسابداری در مطالب بعدی به طور کامل صحبت خواهيم کرد .
محاسبات دفاتر حسابداری :
دفتر روزنامه
دفتر روزنامه یکی از دفاتر قانونی و مورد نیاز حسابداران است. این دفتر در انواع مختلفی وجود دارد که با نام های دو ستونی، چهار ستونی و مانند آن شناخته میشوند.
کلیه رویدادهای مالی به ترتیب تاریخ وقوع باید در این دفتر ثبت و سپس به دفتر کل انتقال یابد. در واقع تأثیر مبادلات بر حسابداری را در این دفتر یادداشت میکنند. این دفتر دارای ستونهایی برای شرح، نوشتن اعداد بدهکار، بستانکار و ... است. این دفاتر در حسابداری دستی مورد عمل میباشد.
دفتر كل:
عبارت است از مجموعه حساب هايي كه براي ثبت و خلاصه كردن اطلاعات مربوط به رويدادهاي مالي يک واحد اقتصادي استفاده مي شود. نوشتن دفتر كل بعد از رويدادهاي مالي در دفتر روزنامه انجام مي گيرد.
براي ثبت رويدادهاي مالي در دفتر كل ابتدا رويداد مالي ثبت شده در دفتر روزنامه مشخص و سپس مراحل انتقال به ترتيب زير انجام مي شود:
۱- پيدا كردن صفحه حسابي كه در دفتر روزنامه بدهكار شده است.
۲- نوشتن شماره رويداد مالي (شماره روزنامه) در ستون مربوطه در حساب دفتر كل
۳- ثبت تاريخ رويداد مالي در ستون تاريخ
٤- درج مبلغ بدهكار در ستون بدهكار
٥- نوشتن شرح مختصري از رويداد مالي در ستون شرح
۶- نوشتن شماره صفحه دفتر روزنامه در ستون عطف حساب
۷- درج شماره صفحه اي از دفتر كل كه رديف بدهكار رويداد مالي در آن نوشته شده، در ستون عطف دفتر روزنامه
۸- محاسبه و نوشتن مانده حساب در ستون مربوط
۹- تعيين نوع مانده حساب در ستون تشخيص با نوشتن كلمه «بد» به جاي بدهكار يا «بس» به جاي بستانكار نمونه اي از انتقال رويداد مالي مؤسسه دانا به حسابهاي دفتر كل شرح داده شده.