دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 3547
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: سایر موضوعات
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید فندک آشپزخانه پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    به طور کلی خواص متنوع پلاستیک ها سبب شده که آنها در تمام صنایع بدون استثنا کاربرد فراوانی داشته باشند و این کاربردها روز به روز بیشتر و متداولتر شده و در شرایط بهتری جایگزین مواد طبیعی می شوند .

    می توان پیدایش محصولات جدید و نیز ایجاد گسترش فرهنگ استفاده از چنین پدیده ای را نتیجه مستقیم ورود پلاستیک به عرصه زندگی روزمره دانست که به دلیل خواص مناسب امکان استفاده از چنین وسایلی را برای همگان فراهم آورده است.

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  فندک آشپزخانه

    دلایل انتخاب طرح :

    امروزه در کشور ما به دلیل رونق صنعت پتروشیمی، ساخت انواع کالای مصرفی و نهایی نیز با رشد روز افزونی روبرو است. به دلیل تولید اکثر پلاستیک های پر مصرف در داخل کشور امکان تولید محصولات نهایی از این موارد فراهم شده است. به نظر  می رسد که با توجه به ضرورت عرفی استفاده از چنین وسیله ای و جای داشتن آن در فرهنگ مصرفی عده ای از افراد و طبقات جامعه میتوان به جای اقدام به ورود آن از کشورهای بیگانه و به هدر رفتن ارز مصرفی حاصل به برپایی واحد مشابه که به اندازه کافی دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد، مبادرت ورزید.

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 29 نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    فندک

    نام کالای مورد نظر فندک آشپزخانه می باشد و جزو کالاهای نهایی به حساب می آید . فندک وسیله ای است که برای تولید جرقه و شعله به کار برده می شود. کاربرد فندک عمدتا برای روشن کردن وسایل گازسوز و نفت سوز میباشد.

    طبقه بندی محصول

    طبقه بندی فندک از جهات گوناگون قابل انجام است ، از آن جمله نحوه عملکرد فندک می باشد . در این طبقه بندی فندک ها به دو دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

     برقی: این فندک ها به برق متناوب وصل می شود ، یعنی برای تولید جرقه از جریان برق استفاده میشود.

     سایشی: در این نوع فندک، نیروی مکانیکی عامل تولید جرقه می باشد، به این صورت که دو سطح که از جنس مخصوص می باشند با سرعت روی هم حرکت داده م یشوند و بنابراین جرقه تولید میشود.

     

    براساس یک نوع طبقه بندی دیگر فندک به سه دسته تقسیم میشود که در زیر توضیح داده شده است.

    گرمایی: در این نوع از فندک ها نیروی برق به گرما تبدیل شده و عملا هیچگونه جرقه و شعله وجود ندارد ، مانند فندک اتومبیل . برخی از فندک هایی که در آشپزخانه به کار می رود به طور محدود از این نوع میباشند.

    جرقه ای: فندک جرقه ای در طبقه بندی فندک های آشپزخانه شرح داده میشود.

    شعله ای : فندک شعله ای در واقع وسیله ای است که پس از ایجاد جرقه، توسط منبع سوختی که در آن تعبیه شده، شعله را به وجود می آورد.

     

     

     

     فندک های شعله ای خود به دو دسته تقسیم میشوند:

    الف- گرمایی و سوخت : در این نوع فندک گرما توسط برق شهر و یا باتری یا دینام کوچکی که در داخل فندک تعبیه شده تولید و به همراه سوخت فندک شعله ایجاد میشود.

    ب- جرقه ای و سوخت : در این نوع فندک، جر قه توسط برق، باتری یا عمل سایش ایجاد شده و باعث احتراق سوختی که در فندک قرار گرفته میشود و در نتیجه شعله به وجود می آید.

    سوختهای به کار برده شده در فندکها عبارتند از الکل، بنزین، نفت، گاز. به عنوان نمونه می توان فندکهایی را که از سوختهای مایع استفاده میکنند، در نظر گرفت . در این فندک ها جرقه ابتدایی باعث بخار شدن سوخت مایعی که در فتیله قرار دارد شده و در نتیجه فتیله گرم شده و با جرقه های بعدی سوخت بخار شده، محترق میشود و شعله به وجود می آید. تقسیم بندی های فوق در حالت کلی می باشد و در حالت خاص که فندک آشپزخانه مد نظر می باشد ، این تقسیم بندی به صورت زیر در می آید.

    برقی : از این نوع فندک ها اصطلاحا به عنوان فندک هایی که قوس الکتریکی ایجاد می کنند یاد شده، ولی در واقع هیچگونه قوسی ایجاد نمیشود بلکه همان جرقه های متناوب است که در اثر جریان برق ایجاد میشود.

    گازی جرقه ای: این فندک در طبقه بندی شعله ای شرح داده شده است.

    جرقه ای : این نوع فندک فق ط جرقه تولید کرده و تولید جرقه به دو روش سایشی و دینامی می باشد . در روش سایش دو سطح زیر در اثر حرکت با سرعت، نسبت به یکدیگر باعث ایجاد جرقه می شوند . در روش دینامی در اثر فشار دادن دسته دینام تحریک شده و جرقه به وجود می آید . فندک های تفنگی و فشاری از این نوع میباشند.

    توضیح این نکته در مورد فندکهای آشپزخانه برقی ضروری است که این فندکها جرقه متناوب را به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم از جریان برق به وجود می آورند . در حالت نخست جریان برق مستقیما باعث تولید جرقه می شود که در اصطلاح به این نوع فندک ، فندک جرقه الکتریکی با قوس می گویند. در حالت دوم که جریان حاصل شارژ خازن می باشد، برق در خازن ذخیره می شود و برق ذخیره شده در قسمت انتهایی تولید جرقه میکند.

     

    مشخصات فنی محصول

    درون فندک یک سیم پیچ جای دارد که بر روی لوله برنجی پیچیده شده و داخل لوله برنجی یک فنر وجود دارد که در بالای آن هسته آهنی قرار گرفته است . سیم پیچ آهن ربای فندک به صورت سری در مسیر میله و پایه قرار می گیرد و یک شاخه از جریان برق مستقیما به پایه متصل شده و ش اخه دیگر جریان برق نیز به صورت سری به سیم پیچ و فنر متصل می شود. زمانی که اتصال میله و پایه برقرار باشد و فندک را به جریان برق وصل کنیم، سیم پیچ آهنربا شده میله را به سمت پایین جذب می کند و در نتیجه در فاصله معینی بین پایه و میله جرقه ایجاد می شود. بلافاصله پس از جذب میله توسط سیم پیچ به سمت پایین جریان برق قطع شده و سیم پیچ خاصیت آهنربایی خود را از دست می دهد و میله آهنی توسط فنر با سختی مشخصی که به این منظور طراحی شده به سمت بالا رانده میشود. با تکرار این عمل جرقه های مکرری ایجاد میشود.

    مشخصات فنی فندک از نظر جنس، استحکام و اجزا به شرح زیر است. دسته فندک از جنس پلاستیک می باشد. پلاستیک دسته بر اساس مرغوبیت کالای تولید شده می تواند از انواع مختلف در نظر گرفته شود . با توجه به اینکه نوع جنس پلاستیک تاثیری در فرایند تولید فندک ندارد، در شیفت های مختلف کاری میتوان از جنس های مختلف برای تولید دسته فندک استفاده نمود که البته این کار هم اکنون توسط کارخانجات یا کارگاههای تولید فندک صورت می گیرد و فندکهای تولید شده با جنس های مختلف و در نتیجه قیمت های مختلف عرضه میگردد.

    از آنجایی که پوشش فلزی فندک نیرویی را تحمل نم یکند از ورق با ضخامت های مختلف برای تولید آن استفاده می شود. حتی در برخی تولیدات با توجه به شکل و جنس نمونه های مختلف به نظر می رسد که میتوان برای این قسمت از ورق های ضایعاتی استفاده نمود.

    میله فلزی به کار رفته درون سیم پیچ باید خاصیت مگنت شوندگی داشته باشد، یعنی در میدان مغناطیسی جذب آهنربا شود و در عین حال خاصیت مغناطیس را در خود نگه ندارد که برای این منظور فولادهای ساختمانی مناسب به نظر میرسد.

    از جهت فنی انتخاب ابعاد محدوده وسیعی را در بر می گیرد و تنها با توجه به اصول ارگونومی، دسته باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست جای بگیرد . به همین دلیل است که در طراحی های مختلف، ابعاد متفاوت منظور میشود که از نظر فنی هیچ برتری و تفاوتی ندارد.

    کلید باید در محلی قرار گیرد که دسترسی به آن راحت باشد . فاصله محل جرقه تا دسته پلاستیک باید به گونه ای باشد که به هنگ ام ایجاد جرقه و روشن شدن شعله به دست و نیز قسمت پلاستیکی فندک آسیبی وارد نشود. معمولا این فاصله در فندک های مختلف بین ۶ تا ۱۵ سانتیمتر متغیر است. بسته بندی مورد نظر برای این نوع فندکهای آشپزخانه به صورت قرار دادن در داخل طلق های پلاستیکی و مقواهای چاپ خورده رنگی که پشت طلق قرار میگیرد ، میباشد. از آنجایی که پوشش فلزی فندک نیرویی را تحمل نم یکند از ورق با ضخامت های مختلف برای تولید آن استفاده می شود. حتی در برخی تولیدات با توجه به شکل و جنس نمونه های مختلف به نظر می رسد که میتوان برای این قسمت از ورق های ضایعاتی استفاده نمود.

    میله فلزی به کار رفته درون سیم پیچ باید خاصیت مگنت شوندگی داشته ب اشد، یعنی در میدان مغناطیسی جذب آهنربا شود و در عین حال خاصیت مغناطیس را در خود نگه ندارد که برای این منظور فولادهای ساختمانی مناسب به نظر میرسد. از جهت فنی انتخاب ابعاد محدوده وسیعی را در بر می گیرد و تنها با توجه به اصول ارگونومی، دسته باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست جای بگیرد . به همین دلیل است که در طراحی های مختلف، ابعاد متفاوت منظور میشود که از نظر فنی هیچ برتری و تفاوتی ندارد.کلید باید در محلی قرار گیرد که دسترسی به آن راحت باشد . فاصله محل جرقه تا دسته پلاستیک باید به گونه ای باشد که به هنگ ام ایجاد جرقه و روشن شدن شعله به دست و نیز قسمت پلاستیکی فندک آسیبی وارد نشود. معمولا این فاصله در فندک های مختلف بین ۶ تا ۱۵ سانتیمتر متغیر است.

    بسته بندی مورد نظر برای این نوع فندکهای آشپزخانه به صورت قرار دادن در داخل طلق های پلاستیکی و مقواهای چاپ خورده رنگی که پشت طلق قرار میگیرد ، میباشد.

    كليد بايد در محلي قرار گيرد كه دسترسي به آن راحت باشد . فاصله محل جرقه تا دسته پلاستيك بايد به گونه اي باشد كه به هنگ ام ايجاد جرقه و روشن شدن شعله به دست و نيز قسمت پلاستيكي فندك آسيبي وارد نشود. معمولا اين فاصله در فندك هاي مختلف بين ۶ تا ۱۵ سانتيمتر متغير است. بسته بندي مورد نظر براي اين نوع فندكهاي آشپزخانه به صورت قرار دادن در داخل طلق هاي پلاستيكي و مقواهاي چاپ خورده رنگي كه پشت طلق قرار ميگيرد ، ميباشد. از آنجايي كه پوشش فلزي فندك نيرويي را تحمل نم يكند از ورق با ضخامت هاي مختلف براي توليد آن استفاده مي شود. حتي در برخي توليدات با توجه به شكل و جنس نمونه هاي مختلف به نظر مي رسد كه ميتوان براي اين قسمت از ورق هاي ضايعاتي استفاده نمود.

    ميله فلزي به كار رفته درون سيم پيچ بايد خاصيت مگنت شوندگي داشته ب اشد، يعني در ميدان مغناطيسي جذب آهنربا شود و در عين حال خاصيت مغناطيس را در خود نگه ندارد كه براي اين منظور فولادهاي ساختماني مناسب به نظر ميرسد. از جهت فني انتخاب ابعاد محدوده وسيعي را در بر مي گيرد و تنها با توجه به اصول ارگونومي، دسته بايد به گونه اي باشد كه به راحتي در دست جاي بگيرد . به همين دليل است كه در طراحي هاي مختلف، ابعاد متفاوت منظور ميشود كه از نظر فني هيچ برتري و تفاوتي ندارد.كليد بايد در محلي قرار گيرد كه دسترسي به آن راحت باشد . فاصله محل جرقه تا دسته پلاستيك بايد به گونه اي باشد كه به هنگ ام ايجاد جرقه و روشن شدن شعله به دست و نيز قسمت پلاستيكي فندك آسيبي وارد نشود. معمولا اين فاصله در فندك هاي مختلف بين ۶ تا ۱۵ سانتيمتر متغير است.

    بسته بندي مورد نظر براي اين نوع فندكهاي آشپزخانه به صورت قرار دادن در داخل طلق هاي پلاستيكي و مقواهاي چاپ خورده رنگي كه پشت طلق قرار ميگيرد ، ميباشد.

    كد محصول

    محصول بررسي شده در اين طرح فندك آشپزخانه با كد شناسايي كالا۳۶۹۹۱۲۴۱ مي باشد. بر اساس سيستم طبقه بندي آيسيك، عدد ۳۶ مربوط به ساخت مبلمان ، ۳۶۹۹ مربوط به ساير مصنوعات طبقه بندي نشده در جاي ديگر و ۳۶۹۹۱۲۴۱ شامل فندك اجاق گاز مي باشد.

    شماره تعرفه گمركي

    تعرفه گمركي براي فندك سيگار و ساير فندك ها، حتي مكانيكي يا الكتريكي و اجزا و قطعات آنها غير از سنگ و فتيله ۹۶۱۳ مي باشد كه شامل موارد زير است.

    ۹۶۱۳ ساير فندكها

    ۹۶۱۳ اجزا و قطعات

    ۹۶۱۳ مربوط به فندكهاي آشپزخانه مي باشد كه موضوع بحث اين گزارش است.

    شرايط واردات

    حقوق ورودي براي فندكهاي آشپرخانه برابر ۳۰ % و براي اجزا و قطعات برابر ۱۵ % مي باشد. حقوق پايه طبق ماده 2 قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم تو سعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، شامل حقوق گمركي، ماليات، حق ثبت سفارش كالا، انواع عوارض و ساير وجوه دريافتي از كالاهاي وارداتي مي باشد و معادل ۴% ارزش گمركي كالاها تعيين مي شود. به مجموع اين دريافتي و سود بازرگاني كه طبق قوانين مربوطه توسط هيات وزيران تعيين مي شود، حقوق ورودي اطلاق مي شود.

    بررسي و ارائه استاندارد ملي

    تاكنون هيچگونه استاندارد ملي در رابطه با انواع مختلف فندك چه فندك آشپزخانه و چه انواع ديگر تدوين نشده است. در رابطه با استانداردهاي جهاني نيز تنها استاندارد زير وجود دارد.

    ASTM F 400-87 : Standard Consumer Safety Specification For Lighters

    و در رابطه با فندك هاي آشپزخانه به طور خاص استانداردي وجود ندارد.

    بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت داخلي و جهاني محصول

    پارامترهاي مختلفي بر قيمت فروش محصول مؤثر هستند كه در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است.

    قيمت مواد اوليه مصرفي كه يكي از مهمترين هزينه هاي متغير توليد مي باشد و نقش عمده اي را در تعيين قيمت تمام شده محصول دارد.

    منطقه جغرافيايي احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسي به منابع تامين مواد اوليه و كانون هاي مصرف محصول، هزينه ها را تحت تاثير قرار خواهد داد.

    نوع تكنولوژي مورد استفاده از طريق تاثير بر سرمايه گذاري ، كيفيت محصول توليدي و ميزان ضايعات بر قيمت فروش محصول مؤثر خواهد بود.

    هزينه نيروي انساني مورد نياز تاثير مستقيم در هزينه هاي متغير توليد و قيمت تمام شده محصول دارد.

    ظرفيت توليد واحد بر روي قيمت فروش محصول مؤثر است، به اين ترتيب كه افزايش ظرفيت توليد از طريق سرشكن نمودن هزينه هاي سربار باعث كاهش قيمت تمام شده محصول ميگردد.

    با توجه به نكات فوق ، قيمت فروش محصول توليد شده علاوه بر اينكه مي بايست هزينه هاي توليد را تامين نمايد، بايد در حدي باشد كه بتوان سهمي از بازار را به دست آورد. با توجه به استعلام قيمت انجام شده، انواع فندك هاي آشپزخانه از حدود ۲۵۰۰۰ ريال تا ۵۰۰۰۰ ريال بسته به اندازه و جنس مواد اوليه مصرفي در بازار به فروش مي رسد.

    توضيح موارد مصرف و كاربرد

    اصولا در اكث ر خانه ها براي روشن كردن وسايل پخت و پز از كبريت يا فندك استفاده مي شود . با توجه به اينكه فندك هاي برقي از لحاظ ايمني خطر كمتري نسبت به كبريت دارند ، در حال حاضر بيشتر مورد توجه هستند. اما از ذكر اين نكته نيز نبايد غافل شد كه در حال حاضر عمده اجاق گازهاي تو ليدي داراي پيلوت ميباشند و نيازي به فندك يا كبريت ندارند.

    بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر محصول

    به عنوان كالاي جايگزين براي فندك مي توان كبريت را نام برد ولي به خاطر شعله مستقيم كبريت و خطرات ناشي از آتش سوزي در منزل و استفاده نامناسب از كبريت توسط كودكان و خطرات ناشي از آن، استفاده از فندكهاي الكتريكي در آشپزخانه مناسب تر مي باشد و همچنين به خاطر قيمت پايين تر و ايمني بيشتر نسبت به فندك هاي مكانيكي كه با سوخت كار مي كنند و داراي شعله مستقيم مي باشند، فندك هاي برقي مناسب تر ميباشند.

    كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

    به دليل اينكه ارائه آمار توليد فندك هاي آشپزخانه در كشورهاي مختلف مقدور نبوده است، آمار صادرات كشورهاي عمده صادركننده اين محصول مد نظر قرار گرفته است و كشورهاي عمده صادر كننده در جدول ۱ آورده شده اند.

    همانطور كه از جدول فوق پيداست، كشورهاي آسياي شرقي مانند چين، سنگاپور، تا يوان و هن گ کنگ و كشورهاي اروپايي مانند آلمان ، فرانسه و اسپانيا از توليد كنندگان عمده فندك هاي آشپزخانه در جهان به شمار ميروند.

    شرايط صادرات

    صادرات فندك آشپزخانه از هرگونه تعهد و پيمان ارزي معاف مي باشد. بر طبق قانون معافيت صادرات كالا ۱۳۷۹ ، صادرات كالا و خدمات از پرداخت هر ۲۷ گونه عوارض معاف است و هيچ يك از وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها، دستگاه هاي اجرايي، شهرداري ها و شوراهاي محلي كه بر طبق قوانين و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند، مجاز نيستند از كالاها و خدماتي كه صادر مي شوند عوارض اخذ نمايند يا مجوز اخذ آن را صادر نمايند.

    وضعيت عرضه و تقاضا

    بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد

    در حال حاضر واحد توليد فندكهاي آشپزخانه در دو واحد دركشور موجود است.

    بررسي وضعيت طرح هاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا

    در اين بخش طرح هاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا جهت توليد انواع فندك آشپزخانه ذكر شده است.

    همانطور كه در جدول مشاهده مي شود تنها يك واحد به اندازه ۵% پيشرفت داشته و مابقي واحد ها فقط مجوز از وزارت صنايع و معادن اخذ نموده اند.

    بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم

    ۹۶۱۳ به كشور وارد ميگردد. ميزان واردات اين نوع فندك در جدول فندكهاي آشپزخانه با تعرفة ۸۰ نشان داده شده است

    در نه ماه نخست سال ۱۳۸۶ معادل ۳۶۲ تن انواع فندك يكبار مصرف وارد كشور شده است . واردات سال ۸۶ عمدتا از كشورهاي امارات متحده عربي) ۶۲ (%، چين) ۲۲ )%و تركيه)۹ (%صورت گرفته است.

    بررسي روند مصرف از آغاز برنامه

    بر اساس آمار دريافتي از وزارت صنايع در حال حاضر فندك آشپزخانه در كشور توليد مي شود. با توجه به اينكه آمار واردات و صادرات براي سال ۱۳۸۶ موجود است ، برآورد مصرف فعلي براي سال ۱۳۸۶ انجام گرفته ۳ ميليون عدد فندك آشپزخانه در سه سال / است. متوسط واردات فندك يكبار مصرف در كشور تقريبا ۶ گذشته بوده است. ظرفيت موجود واحدهاي توليد فندك آشپزخانه در حال حاضر ۱۲۰۰۰۰ عدد است كه اگر فرض كنيم اين واحدها با بهره ۵۰ % فعاليت نمايند، ميزان توليد فندك آشپزخانه در كشور حدود ۳ ميليون عدد فندك آشپزخانه بوده / ۶۰۰۰۰ عدد ميباشد. در نتيجه مصرف ظاهري در سال ۱۳۸۶ برابر ۶۶ است. اكثر مصرف فندك آشپزخانه در كشور از طريق واردات تامين ميشود.

    براي برآورد مصرف آتي فندك آشپزخانه در كشور بايد به اين نكته اذعان داشت كه در حال حاضر اكثر اجاق گازهاي توليدي در كشور مجهز به شمع بوده و براي روشن كردن آنها نيازي به فندك نميباشد.

    در نتيجه به نظر ميرسد كه مصرف فندك آشپزخانه در كشور روند روبه رشدي نخواهد داشت و مصرف آتي نيز حداکثر به اندازه مصرف فعلي خواهد بود.

    بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم

    ۹۶۱۳ از كشور صادر ميگردد. ميزان صادرات اين نوع فندك در / فندك هاي آشپزخانه با تعرفة ۸۰ جدول ۶ نشان داده شده است. همانطور كه ملاحظه ميشود، در سالهاي اخير صادرات فندك آشپزخانه از ايران به مقدار ناچيز صورت گرفته است.

    بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم

    بازار هدف به ب ازاري گويند كه خارج از مرزهاي يك كشور قرار داشته ولي هنوز به فعليت نرسيده است، اما در صورت تدوين استراتژي صحيح بازار شناسي و بازاريابي بين المللي ميتوان در آن بازارها نفوذ نمود.

    امروزه كه عرضه كالاها در بازارهاي صادراتي در سطوح انبوهي صورت مي گيرد، شناسايي و تعيين بازارهاي هدف صادراتي و مشتريان خاص در بازارهاي مذكور از اهميت ويژه اي برخوردار است . امروزه به جهت آنكه شمار عرضه كنندگان كالاها و خدمات مشابه بسيار زياد شده است، اين امكان براي مشتريان فراهم شده كه بتوانند كالاهاي مورد نظر خويش را از ميان انبوهي از كالاهاي عرضه شده انتخاب نمايند . از اين حيث صادر كنندگان در رقابتي شديد قرار گرفته اند و هر يك كه بازاريابي مطلوب تري داشته باشند ، در واقع برنده خواهند شد. بر اساس نظريه هاي نوين تجارت بين الملل يكي از مراحل توسعة بازارهاي صادراتي، مطالعه و تعيين راههاي دسترسي به بازارهاي هدف صادراتي است. در جدول ۷ آمار واردات جهاني فندكهاي آشپزخانه در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ درمناطق مختلف جهان ارائه گرديده است.

    در جدول ۸ امكان كسب بازار صادراتي و سهم بازار از فندك آشپزخانه براي مناطق و كشورهاي مختلف بر اساس واردات ۲۰۰۷ ارائه گرديده است.

    امكان كسب بازار صادراتي كشور از فندك آشپزخانه حدود ۷۰۴۵۵۸۸ عدد برآورد مي گردد . در جدول ۹ جمع بندي نهايي بازار فندك آشپزخانه ارائه مي گردد.

    بررسي اجمالي تكنولوژي و روشهاي توليد و عرضه محصول در كشور

    روشهاي ساخت فندک هاي آشپزخانه الکتريکي هرچند ممکن است به ظاهر اندکي متفاوت به نظر آيند، اما در عمل ممکن است تفاوت هايي در اشکال ظاهري وجود داشته باشد . به عنوان نمونه کليد فندک که مي تواند به صورت فشاري و يا ماشه اي باشد و يا در مورد پوشش فلزي که به صورت استوانه اي يا منشوري مي تواند باشد. در نهايت اين موارد در پروسه توليد تاثير به سزايي ندارد و تنها ممکن است از نظر ابعاد قالب مورد استفاده در بعضي مراحل تفاوتهايي وجود داشته باشد.

    مجوز های قانونی :

    تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

    مراحل صدور جواز تاسیس :

    1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .

    2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .

    3-  تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .

    4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی  و ارجاع  پرونده  به  مديريت .

    5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

    شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس

    1-   اشخاص حقيقی

    -   تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران

    -   حداقل سن 18 سال تمام

    -   دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

    2-   اشخاص حقوقی

    -   اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )

    -   ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

    مدارك مورد نياز:

    1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.

    2-  اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن

    3-  تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی

    4-  تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست

    5-  يك قطعه عكس از هريك از شركاء

    6-  تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی

    7-  پوشه فنردار

    8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

    اصلاحیه جواز تاسیس :

    1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

    2-  دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.

    3-  دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

    4-  اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

    5-  دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

    تعریف:

    پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات  ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

    صدور پروانه بهره برداری :

    1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.

    4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.

    5-  تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.

    6-  صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

    مراحل صدور توسعه طرح :

    1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.

    4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.

    5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.

    6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

    فصل دوم

    روش انجام کار

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

    ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

    تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم

    تزريق پلاستيك بيشتر از هر فرايند ديگري در توليد محصولات ترموپلاستيك كاربرد دارد . بدين ترتيب به غير از ساخت قسمتهاي پلاستيكي محصول، ديگر قسمتها عمدتا از خارج كارخانه خريداري و مونتاژ ميگردد .

    بديهي است كه با توجه به سقف تعريف شده سرمايه گذاري در واحدهاي صنايع كوچك طراحي يك سيستم صد درصد اتوماتيك و يا پي ريزي واحدي كه ساخت تمامي قطعات را مد نظر داشته باشد، غير ممكن بوده و تنها در مرحله ساخت قطعات پلاستيكي مي توان بر اتوماسيون دستگاهها و سيستم هاي كنترلي تاكيد كرد . در هر صورت روش كاربردي تمامي واحدهاي مشابه تلفيقي ار ساخت قطعات پلاستيكي و مونتاژ آنها در قسمت هاي مربوط ميباشد.

    رشد و تکامل صنايع جهان تا حدود زيادي مرهون رقابت بين واحدهاي صنعتي مي باشد . در اين راستا هر واحد صنعتي با اف زايش کيفيت محصولات خود سعي در کسب سهم بيشتري از بازار دارد و اين روند به مرور زمان باعث بهبود کيفيت محصولات و در نتيجه رشد کيفي جوامع صنعتي شده است.

    بررسي و تعيين حداقل ظرفيت اقتصادي طرح

    انتخاب ظرفيت و برنامه توليد مناسب براي واحدهاي صنعتي علاوه بر بهره برداري بهينه از سرمايه گذاري انجام شده ، عاملي در جهت كسب بيشترين سود ممكن خواهد بود. نظر به اينكه احداث واحد صنعتي مستلزم سرمايه گذاري اوليه اي است كه در بعضي موارد تقريبا ثابت است، لذا انتخاب ظرفيت هاي خيلي كم سودآوري طرح را غيرممكن ميسازد. علاوه بر آن در صنايع كوچك، انتخاب ظرفيت هاي بالا سرمايه گذار را مجبور به تامين سرمايه زيادي ميكند كه در آن صورت واحد مورد نظر از چهارچوب مطالعات صنايع كوچك و احداث آن فراتر ميرود.

    حداقل ظرفيت اقتصادي توليد فندكهاي آشپزخانه بر اساس واحدهاي داراي مجوز ۱۰۰۰۰۰ عدد در سال ميباشد. در اين طرح ظرفيت توليد فندك هاي آشپزخانه برابر ۱۰۰۰۰۰ عدد در سال انتخاب شده است. در ادامه هزينه هاي سرمايه گذاري طرح آورده شده است.

    ميزان مواد اوليه مورد نياز و محل تامين آن

    در جدول ١٩ ليست مواد اوليه مصرفي به همراه محل تامين و مقدار مصرف ساليانه هر يك ارائه شده است.

    پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح

    در مورد مسئله مكان يابي احداث واحد و يا طرح، مدلها و روشهاي م تعددي وجود دارد كه پارامترهاي بسيار مهم، اساسي و مؤثر در دستيابي به محل مناسب اجراي طرح دخالت مي كنند. از مهمترين پارامترهاي موجود در اين رابطه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

    ١- نيروي انساني )جمعيت كاري و اداري مورد نياز جهت ايجاد اشتغال(

    ٣- قيمت زمين )ارزاني زمين و دستيابي به مساحت زياد و قابل تامين(

    ٣- معافيت مالياتي )جهت افزايش ميزان سوددهي طرح(

    ٥- دستيابي به منابع تامين مواد اوليه اصلي

    ٦- دسترسي به پايگاههاي جهاني )جهت صادرات محصول و واردات مواد مورد نياز(

    ٧- امكان تامين موارد تاسيساتي همچون برق و سوخت مورد نياز

    با توجه به فرايند توليد، مكان خاصي با مشخصه هاي ويژه براي اجراي طرح در مراجع توصيه نشده است. لذا اجراي طرح در ديگر مناطق محروم به علت معافيت مالياتي ده ساله توصيه مي شود . در اين پروژه چند منطقه براي احداث اين واحد در نظر گرفته شده است.

    حاشيه درياي خزر : احداث واحد در اين مناطق به جهت نزديك بودن به بازار صادراتي آسياي ميانه و كشورهاي حاشيه درياي خزر داراي مزيت نسبي است.

    استانهاي غربي كشور : احداث و احد در استانهاي كردستان ، ايلام، چهار محال و بختياري و كهكيلويه و بوير احمد ، به دليل ايجاد اشتغال در اين مناطق و نزديك بودن به بازار صادراتي كشور عراق و تركيه ، داراي مزيت نسبي است.

    بررسي و تعيين ميزان تامين آب، برق، سوخت، امكانات مخابراتي و ارتباطي

    در يك واحد توليدي، علاوه بر مواد اوليه مورد نياز جهت توليد محصول، تاسيساتي جهت راه اندازي تجهيزات و ماشين آلات موجود نيز مورد نياز مي باشد. اين قبيل ملزومات كه تحت عنوان يوتيليتي نيز شناخته مي شوند عبارتند از: برق، آب، بخار، گاز خنثي و گاز طبيعي. در اين قسمت، ميزان مصرف هر يك از اين اجزاء مورد نياز به تفکيک جزء فرايندي )مورد نياز تجهيزات توليدي( و جزء غير فرايندي )مصارف تاسيساتی و عمومي ( مشخص مي شود.

    -آب

    آب مورد نياز واحدهاي صنعتي شامل آب مورد نياز در خط توليد، تأسيسات، مصارف آشاميدني و بهداشتي و نيز آبياري فضاي سبز محوطه كارخانه مي شود. با توجه به عدم نياز فرايند توليد به آب در اين واحد ، آب مورد نياز فقط به مصرف آشاميدن، مصارف بهدشتي و آبياري محوطه خواهد رسيد.

  • فهرست و منابع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 4

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 5

    کلیات........................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 6

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 6

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 6

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 6

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 7

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 7

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 7

    فندک........................................................................................................................................................................... 7

    طبقه بندی محصول..................................................................................................................................................... 8

    براساس یک نوع طبقه بندی دیگر فندک به سه دسته تقسیم میشود که در زیر توضیح داده شده است................. 8

    فندک های شعله ای خود به دو دسته تقسیم میشوند:............................................................................................... 9

    مشخصات فنی محصول............................................................................................................................................ 10

    کد محصول............................................................................................................................................................... 14

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 14

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 15

    بررسی و ارائه استاندارد ملی................................................................................................................................... 15

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت داخلی و جهانی محصول................................................................ 16

    توضیح موارد مصرف و کاربرد................................................................................................................................. 17

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر محصول......................................................................... 17

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 17

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 18

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 19

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید.............................................................................................................. 19

    بررسی وضعیت طرح های جدید و طرح های توسعه در دست اجرا.................................................................... 19

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم................................................................................................... 20

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه.......................................................................................................................... 20

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم................................................................................................. 21

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 22

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و عرضه محصول در کشور................................................................. 24

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 24

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 25

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 25

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 25

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 25

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 26

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 26

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 27

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 27

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 28

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 29

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 29

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 30

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 30

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم................................................................................................... 31

    بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی طرح....................................................................................................... 31

    میزان مواد اولیه مورد نیاز و محل تامین آن.............................................................................................................. 33

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 34

    بررسی و تعیین میزان تامین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی...................................................... 35

    -آب........................................................................................................................................................................... 35

    -  برق....................................................................................................................................................................... 36

    الف ) برق مورد نیاز خط تولید و تأسیسات............................................................................................................ 36

    ب ) برق روشنایی ساختما نها و محوطه................................................................................................................. 36

    تأسیسات سوخت رسانی.......................................................................................................................................... 37

    وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی............................................................................................................. 37

    حمایت تعرفه گمرکی (محصولات و ماشین آلات)  و مقایسه با تعرفه های جهانی............................................... 38

    -  حمایت های مالی (واحدهای موجود و طرح ها ) بانکها و شرکتهای سرمایه گذار............................................ 39

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 40

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 40

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 41

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 41

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 41

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 42

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 42

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 43

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 43

    هزینه حق انشعاب ها :............................................................................................................................................. 44

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 44

    وسایل نقلیه :............................................................................................................................................................. 44

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 45

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 45

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 45

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 46

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 46

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 47

     

     

    منبع:

    ندارد.

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه, پروژه کارآفرینی درباره دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه, نمونه طرح کسب و کار دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه, Business plan با موضوع دانلود پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فندک آشپزخانه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت