دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی

تعداد صفحات: 81 فرمت فایل: word کد فایل: 3219
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع برق و الکترونیک
قیمت قدیم:۲۱,۰۱۰ تومان
قیمت: ۱۷,۰۱۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی

    فصل اول

    اداره مالی اداری

    اداره مالی اداری ضمن ارائه خدمات به متقاضیان و مشترکین تلفنی بصورت قبول تقاضا و اشتراک تلفن و تشکیل پرو.نده و رسیدگی به امور قبوض مشترکین و محاسبه در آمد و هزینه‌ها ، خدمات تدارکاتی و پرسنلی و حقوقی کلیه پرسنل و کارکنان مخابرات شهرستان را به عهده‌دارد که اگر فعالیت و تدارکات و پشتیبانی به موقع این اداره نباشد شاید بتوان گفت به فعالیت بقیه واحدهای ادارات مختلف این مجموعه بی‌نتیجه و یا متوقف می‌ماند .

     

    امور متقاضیان و امور مشترکین

    با انتشار اگهی قبول تقاضای تلفن نسبت به ثبت نام متقاضیان تلفن و فروش فیش به آنان اقدام می‌شود این ثبت نام و فروش فیش بایستی در محدوده مرز خدمات تلفنی که در طرح ایجاد امکانات مخابراتی است بایستی صورت پذیرد پس از فراهم شدن امکانات فنی ، توسط واحد مذکور جهت کلی متقاضیان ردیف ودیعه تعیین و طی دعوتنامه ای از متقاضی نسبت به تکمیل پرونده اقدام می‌شود و جهت هر یک با رعایت حق تقدیم فرم سیمک شی صادر و به واحد مربوطه ارسال می‌نمایند . پس از عودت فرم مذکور از واحد زیربط به امور متقاضیان نصبت به صدور فرم دایری تلفن و ارسال آن به واحد‌های مربوطه نسبت به بر قراری ارتباط مشترکین اقدام می‌شود و پرونده مربوطه نیز از امور متقاضیان به امور مشترکین جهت استقرار در فایل مربوطه و بایگانی می‌گردد .

    پس از دایری هر تلفن کلیه تغییرها و درخواستهای مشترکین در واحد امور مشترکین صورت می‌پذیرد که اهم آن بشرح ذیل می‌باشد .

    1-تغییر نام فیش بکلی ممنوع است مگر بصورت درجا به غیر فقط با تغییر مالک در صوتیکه خریدار ملک ، خریدار فیش مذکور باشد و یا اینکه متقاضی تلفن فوت نموده باشد واگذاری نوبت به احدی از ورّاث با اجازه سایر ورثه طبق گواهی مربوطه ملامانع است .

    2-تعویض آدرس فیش که با اخذ هزینه مربوطه و ارائه مدارک لازم و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت صورت می‌گیرد . چون نرخ هزینه تعویض آدرس فیش در سه دوره مورد مطالعه یعنی سالهای 68و70و72 تغییر نکرده است لذا تفاوت‌ها در در آمدهایی که در زیل آمده‌است فقط بخاط تغییرات  می‌باشد که اشاره می‌شود .

     

    سال تعداد تعویض آدرس فیش در آمد بریال نرخ بریال
    سال 68 5217 2608500 500
    سال 70 13189 6594500 500
    سال 72 24221 1.2E+07 500

     

    تفاوت در آمد تعویض آدرس فیش در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 3986000 ریال بوده است .

    تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 9502000 ریال بوده است .

    تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 5516000 ریال بوده است .

    3-تغییر نام تلفن که با تنظیم فرم مربوطه و رعایت آئین نامه و مقررات مربوطه بلامانع است در محاسبات بعمل آمده چون نرخ هزینه تغییر نام تلفن نیز طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته نداشته است لذا تفاوتها در درآمد به به شرح ذیل می‌باشد.

     

     

    سال تعداد تعویض آدرس فیش در آمد بریال نرخ بریال
    سال 68 219 109500 500
    سال 70 658 329000 500
    سال 72 113 556500 500

     

    تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 219500 ریال بوده است .

    تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 227500 ریال بوده است .

    تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 44700 ریال بوده است .

    4-تغییر مکان تلفن که با درخواست مشترک همراه است با در نظر گرفتن امکانات فنی و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت بلامانع است .

    5-تعویض شماره تلفن با در خواست کتبی صاحب امتیاز تلفن با ذکر دلیلی مزاحمت یا آزاد نشدن به موقع و یا نیاز به پی در پی نمودن شماره و امثال آن در صورت وجود امکانات فنی و یا بنا به نیاز شرکت مخابرات به شماره مذکور و تعویض آن به شماره دیگر انجام می‌شود . توسط امور مشترکین مخابرات دکتر حسابی و به درخواست مشترکین در سال 72 هشتاد و پنج مورد و در سال 73 یکصد و نود و دو مورد تعویض شماره انجام شده است .

    6-قطع و وصل تلافن با تقاضای کتبی صاحب امتیاز آن و یا قائم مقام قانونی وی با تکنیل فرم‌های مربوطه پس از تسویه حساب و پرداخت بدهیهای معوقه و هزینه قطع و وصل انجام خواهد شد و یا اینکه قطع ارتباط صاحب امتیاز بعلت عدم پرداخت بدهی و یا دخالت غیر مجاز در سیمکشی و تغییر مکان و منصوبات تلفن صورت می‌گیرد .

    با بررسی بعمل آمده چون نرخ هزینه قطع و وصل تلف در طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته است لذا فقط به اعلام تغییرات در آمدها اکتفا میگردد 

    تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 372000 ریال بوده است .

    تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 56098750 ریال بوده است .

    تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 56470750

    ریال بوده است .

    7-مزاحمت‌های تلفنی ، در صورا تایجاد مزاحمت تلفنی ، شاکی با در خواست کتبی خود و ارائه آن به امور مشترکین اقدام می‌نمایند واحد مذکور با صدور فرم کشف مزاحمت نسبت به درخواست وذکور رسیدگی و پس از کشف مزاحم طبق قانون با خاطی برخورد می‌نمایند .

    که در سال 72 به تعداد 1272 مورد و در سال 73 1540 مورد کشف مزاحم شده که با تمامی‌آنان طبق مقررات برخورد گردیده است .

    با توجه به اینکه با مزاحمین تلفی طبق آئینامه شرکت مزاحمت ایران برای مزاحت بار اول ارتباط تلفنی مشترک به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی و برای بار دوم بمدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع می‌گردد . در مزاحمت بار دوم وصل مجدد تلفن پس از خاتمه سه ماه مجازات مقرر موکود به اخذ تعهد کتبی از مشترک یا قائم مقام قانونی وی می‌باشد .

    در مزاحمت بار سوم ارتباط تلفنی مشترک موقتاً قطع و پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون رسیدگی به مزاحمت‌های تلفنی احاطه می‌گردد تا در صورت تائید وقوع سه بار مزاحمت ، تلفن مزاحم سلب امتیاز می‌گردد (1) .

    وصل مجدد تلفن مشترک در مزاحمت‌های بار اول و دوم مستلزم اخذ هزینه وصل طبق تعرفه مقرر و مصوب جاری شرکت مخابرات می‌باشد .

    لذا با توجه به هزینه دریافتی از مزاحمین تلفنی جهت قطع و وصل تلفن ( 1500-1000 ریال )(2) در مقایسه با در آمدی که شرکت مخابرات به علت قطع تلفن در مدت‌های یاد شده از دست می‌دهد بسیار نا چیز می‌باشد ولی به لحاظ ارائه خدمات مطلوب و سالم و برخورد با مزاحمین تلفنی و ایجاد محیط امن و آرامش جهت کلیه مشترکین ، خود را ملزم به رعایت مفاد مذکور می‌باشد .

    واحد آبونمان

    پس از واگذاری امتیاز خط تلفن به مشترک ابتدا دائری تلفن به واحد آبونما ارسال می‌گردد تا این واحد مشخصات دائری از قبیل نام ، نام خانوادگی ،‌آدرس ، شماره کنتور ، تاریخ دائری را به مرکز کامپیوتر اعلام یا نسبت به صدور قبض تلفن و ارسال صورت حساب کارکرد اقدام شود . صورت حساب کارکرد تلفن‌ها در هر دوره دو ماهه صادر و ارسال می‌گردد ،  کنتر برداری قبوض در ابتدای هر سیکل دو ماهه انجام و به مرکز کامپیوتر ارسال می‌کردد تا با توجه به کنتر قبلی کارکرد تلفن مشخص گردد، ‌پس از محاسبه کارکرد و صدور قبوض صورت حساب ، قبوض به واحد آبونمان ارسال می‌گردد تا پس از اصلاحات مقدماتی به اداره پست جهت توضیع ارسال  گردد.

    قبوض صورتحساب تلفن قبل از تعویض به اداره پست جهت توضیع تحویل پاسخگویان آبونمان داده می‌شود تا با توجه به اطلاعات موجود ، مشترکین مقرض به کارکرد و هزینه تلفن را نسبت به آن اگاه سازند و چنانچه اشکالی از قبیل اشتباه پانچیست در پانچ اطلاعات کنتور و غیره بود رفع و اصلاح نمایند .

    پس از پرداخت مبالغ کارکرد تلفن‌ها طی قبوض صادره توسط مشترکین به بانک ، هر روزه وصولیهای قبوض تحویل کارکنان حسابدار این واحد می‌گردد تا با حسابرسی‌های خود و صدور سند مربوطه آن را آماده و جهت ثبت در مرکز کامپیوتر دسته بندی و ارسال نمایند . مشترکینی  که در مهلت مقرر نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام ننمایند توسط مرکز کامپیوتر لیستی تهیه و به واحد آبونمان جهت قطع تلفن‌های بدهکار داده می‌شود که این واحد پس از بررسی تلفن‌ها به مرکز مربوطه جهت اجرا ارسال می‌دارد و پس از مراجعه مشترکین بدهکار جهت پرداخت بدهیها پس از وصول بدهی نسبت به وصل مجدد تلفن‌های مذکور اقدام می‌نمایند .

    چنانچه مشترکی بخواهد تلفن خود را از محلی به محل دیگر انتقال دهد چون آدرس تلفن مذکور می‌بایستی تغییر نماید از طریق امور مشترکین فرم تغییر مکان صادر و پس از اقدامات لازم اصلاحیه آدرس به این واحد ارسال می‌گردد تا این واحد مقدمات کار و تغییر آدرس در قبوض را برای انجام به مرکز کامپیوتر انجام دهد.

    چنانچه مشترکی نسبت به کارکرد تلفن خود اعراض داشته باشد فرم مخصوصی برای تلفن مذکور تهیه و به مرکز تلفن مربوطه ارسال می‌گردد تا نسبت به کنترل کنتور تلفن مذکور اقدام نمایند و نتیجه سالم و یا معیوب بودن کنتر مشخص و به واحد آبونمان ارسال تا نتیجه به مشترک معترض اعلام شود .

    با توجه به استفاده از تکنولوژی و تعدیل نیروی انسانی در این واحد نکاتی چند ضروری بنظر می‌رسد چون روزبروز کامپیوتر در زندگی انسان‌ها تاثیر بسزائی را به جا می‌گذارد و مردم با تکیه بر سرعت و افزایش حجم کارها و تعدد وظایف خود بیشتر به این ماشین روی می‌آورند لذا باعث گردیده که امروزه ادارات ، شرکتها و مؤسسات دولتی به جای نیروی کار انسانی رو به کامپیوتر نموده تا جائیکه امکان دارد از آن برای انجام فعالیت‌های خود کمال استفاده را بنمایند این قائده برای شرکت مخابرات نیز مستثناء نبوده و باعث تعدیل نیروی انسانی در این شرکت هم گردیده که دارای فوائد و مضراتی بوده که مختصرا توضیح داده می‌شود .

    با توجه به استفاده از تكنولوژي و تعديل نيروي انساني در اين واحد نكاتي چند ضروري بنظر مي‌رسد چون روزبروز كامپيوتر در زندگي انسان‌ها تاثير بسزائي را به جا مي‌گذارد و مردم با تكيه بر سرعت و افزايش حجم كارها و تعدد وظايف خود بيشتر به اين ماشين روي مي‌آورند لذا باعث گرديده كه امروزه ادارات ، شركتها و مؤسسات دولتي به جاي نيروي كار انساني رو به كامپيوتر نموده تا جائيكه امكان دارد از آن براي انجام فعاليت‌هاي خود كمال استفاده را بنمايند اين قائده براي شركت مخابرات نيز مستثناء نبوده و باعث تعديل نيروي انساني در اين شركت هم گرديده كه داراي فوائد و مضراتي بوده كه مختصرا توضيح داده مي‌شود .

    فوائد و مضرات استفاده از كامپيوتر در آبونمان :

    از فوائد اين طرح افزايش سرعت كار و كارائي فعاليت‌ها و سرعت گردش كار ،‌ارائه سريع ليست‌هاي مورد نياز ، ارائه آمارهاي لازم و ضروري جهت مديران به منظور دستيابي به اهداف شركت و همچنين استفاده از كامپيوتر باعث گرديده تا كاركنان با اين تكنيك نوين آشنا و ايجاد تخصص جديدي در بين كاركنان با دادن آموزشهاي لازم گردد .

    از جهاتي سيستم‌هاي كامپيوتري باعث كاهش هزينه‌هاي پرسنلي به خاطر تعديل نيروي انساني بوده در حاليكه در كوتاه مدت شركت متحمل هزينه‌هاي سنگيني جهت خريد كامپوترهاي مورد نياز و آموزش پرسنل گرديده است ولي دراز مدت مقرون بصرفه مي‌باشد . ولي از طرفي با بكار گيري سيستم‌هاي كامپيوتري انجام بسياري از كاهايي كه تا قبل از بكار گيري توسط نيروي انساني مذكور به بيكاري جامعه افزوده شده و عدة بسياري براي امرار معاش خود با مشكل مواجه مي‌گردند كه جذب اينگونه افراد مستلزم ايجاد مشاغل جديدي و سرمايه گذاري زيادي در كل كشور مي‌گردد كه اين امر اجتناب نا پذير است و تا حصول نتيجه بايستي سياستي اعمال گردد كه اين مشكل به نحوي كه كمترين صدمه را داشته باشد حل گردد .

    يكي ديگر از مضرات آن اين است كه چنانچه اشكالي در ارسال اطلاعات به مركز اطلاعات پيش آيد مي‌بايست تا دوره بعد ( دوره دو ماهه هر سيكل ) صبر نمود تا بتوان اشكال را بر طرف نمود در صورتيكه در سيستم دستي قبل از كامپيوتري شدن اين كار به راحتي در همان روز انجام مي‌گرفت و راحت‌تر اشكالات بر طرف گرديد .

    چون نرخهاي آمونمان تلفن‌هاي خود كار ، در آمد حق الفاظه ، در آمد خارج از مرز تلفن ، در آمد عوارض شهرداري ،‌ در آمد اجاره خط ، در سه دوره مورد مطالعه در سالهاي 68و70و72 تغييري نكرده است فقط به كل تغييرات در آمد هر يك اشاره مي‌شود .

    فصل دوم

    تشكيلات و روابط سازماني

    در اين فصل براي شناخت اوليه سيستم مورد بحث ، تشكيلات و روابط سازماني واحدهاي مختلف و موقعيت مخابرات دكتر حسابي به عنوان معاونت اداره كل مخابرات استان تهران شهرستان كرج در اين ساختار و موقعيت سه اداره مالي اداري ، اداره نگهداري و بهره‌برداري ارتباطات شهري ، اداره نگهداري و بهره‌برداري ارتباطات راه دور به عنوان هسته‌هاي اجرايي فعاليتهاي اين معاونت مورد بررسي قرار مي‌گيرد .

    چارت سازماني

    مخابرات دكتر حسابي يكي از ادارات تابعه كل مخابرات استان تهران است كه بصورت معاونت اداره كل مخابرات استان تهران – شهرستان كرج ،‌اداره مي‌گردد كه سه اداره مالي اداري ، اداره نگهداري بهره‌برداري ارتباطات شهري ، اداره نگهداري بهره‌برداري ارتباطات راه دور و مراكز واحد‌هاي مخابرات تابعه را تحت نظارت و سرپرستي خود دارد . ( شكل 5 )

    1-ساختار تشكيلاتي اداره شامل سه قسمت به شرح زير مي‌باشد ( شكل 6 ) .

    الف:بخش حسابداري و آبونمان كه كليه عمليات مالي و كنترل دريافت‌ها و پرداخت‌ها را به عهده‌دارد .

    ب:بخش خدمات عمومي‌كه كليه عملياتي اداري و دفتري و خدماتي ، تداركاتي را به عهده‌دارد .

    كه شرح مفصل فعاليت بندهاي الف و پ در فصل «4» ارائه خواهد شد .

    2-ساختار تشكيلاتي اداره نگهداري بهره‌برداري ارتبطات شهري به شرح زير مي‌باشد ( شكل 7 )

    الف:مراكز تلفن شهري كه وظيفه نگهداري و بهره‌برداري سوئيچ شهري و تأمين ارتباط مشتركين را به عهده‌دارد .

    ب:اطلاعات تلفن 118 كه وظيفه دادن اطلاعات در خصوص شماره مشتركين اعم از خصوصي و دولتي به درخواست كنندگان را به عهده‌دارد .

    ج:نگهداري و پشتيباني فني نيرو كه وظيفه نگهداري و تأمين نيرو مورد نياز مراكز فني ، سيستم‌هاي مخابرتي را به عهده‌دارد .

    ح:پشتيباني فني شبكه كابل و هوايي وظيفه پشتيباني و تهيه و تداركات لوازم مورد نياز شبكه‌هاي كابل و هوايي مراكز تلفني را به عهده‌دارد .

    خ:واگذاري خطوط كه وظيفه بررسي و واگذاري خطوط تبفني را جهت برقراري تلفن متقاضيان و مشتركين به عهده‌دارد .

    د:پشتيباني فني مراكز الكترونيك كه وظيفه پشتيباني و تهية‌ لوازم و قطعات مورد نياز مراكز را به عهده‌دارد .

    ذ:كنترل و نظارت بر تلفن‌هاي همگاني .

    3-ساختار تشكيلاتي اداره نگهداري و بهره‌برداري ارتباطات بين شهري به شرح زير مي‌باشد . ( شكل 8 )

    الف:مركز نگهداري سوئيچ راه دور كه وظيفه تأمين و برقراري ارتباط بين شهري و بين‌الملل مشتركين تلفن خودكار را به عهده‌دارد .

    ب:تلفن راه دور كه وظيفة تأمين و برقراري ارتباط بين شهري و بين‌الملل متقاضيان فاقد تلفن در شهرها و روستا‌ها را به عهده‌دارد .

    پ:واحد تلگراف كه وظيفه مخابره و ارسال تلگراف متقاضيان را به اقصي نقاط دنيا به عهده‌دارد .

    ح:واحد خطوط راه دور كه وظيفه كه وظيفه نگهداري خطوط بين شهري را به عهده‌دارد .

    خ:كنترل و نظارت بر واحدهاي مخابراتي كه وظيفة كنترل و نظارت و تأمين ارتباط واحدهاي مخابراتي در محدوده حوزة مربوطه را به عهده‌دارد .

    كه شرح مفصل فعاليت بنديهاي الف ، ب و خ در فصل «6» ارائه خواهد شد .

    از آنجائيكه تعيين چارت سازماني هر اداره اي توسط امور تشكيلات و بهبود روش‌هاي شركت مخابرات ايران در تهران بر اساس اگوهايي كه در اختيار دارند صورت مي‌گيرد نمي‌تواند در برگيرنده همه نيازهاي سازماني باشد .

    به عنوان مثال : تعداد نفراتي كه جهت واحد نگهداري و نوسازي خطوط در نظر گرفته مي‌شود بر اساس ميزان كيلومتر خطوطي است كه بايستي نگهداري و نوسازي شود . در صورتيكه جهت تعيين تعداد نفرات با باكس سازماني واحد مذكور در هر شهرستاني بايستي با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي و مسيرهاي خطوطي كه بايستي نگهداري شوند تعيين گردد .

    ساختار تشكيلاتي معاونت اداره كل مخابرات استان تهران - مخابرات دكتر حسابي(1)

    مدير اداره كل مخابرات استان تهران

    (شكل-5)

    معاون اداره كل و رئيس مخابرات دكتر حسابي

    (شكل-6)

    معاون اداره كل و رئيس مخابرات حسابي

    (شكل 7)

    (شكل 8)(1)

    فصل سوم

    معاونت اداره كل مخابرات استان تهران – مخابرات دكتر حسابي

    مخابرات دكتر حسابي كه تا تاريخ 4/9/71 بصورت يك اداره مستقل زير نظر اداره كل مخابرات استان تهران فعاليت مي‌نمود به لحاظ حجم و گستردگي سطح فعاليت و موقعيت شهرستان كرج از نظر جغرافيايي ، جمعيتي و سياسي ، اجتماعي و … از تاريخ مذكور بر اساس گزارش شماره 2469 – 1/7/71 و تصويب آن در تاريخ 13/7/71 توسط هيئت مديره مخابرات ايران به معاونت اداره كل مخابرات استان تهران – دكتر حسابي ارتقاء پيدا نمود .

    با توجه به رشد سريع شهر و شهرك‌هاي همجوار و افزايش سرسام آور جمعيت در اين شهر ييلاقي نزديك تهران ، طالب ارائه خدمات بيشتر و تأمين نيازمنديهاي شهر بود فلذا جهت تأمين و ارائه خدمات مي‌بايستي فعاليت‌ها سرعت بيشتري به خود مي‌گرفت و بدون وقفه ادامه مي‌يافت ولي باز پاسخگوي نيازمنديهاي شهرستان نبود لذا مسئولين مربوطه شهر را به آن داشت تا فكر اساسي جهت رفع اين مشكل بنمايند كه با نظر موافق مقام محترم رياست جمهوري و دستور رسيدگي ايشان به سازمان امور استخدامي‌كشور مقرر گرديد كه با همكاري و هماهنگي سازمانها و وزارت خانه‌هاي مربوطه ، چارت سازماني اين نهادها در شهرستان كرج مورد بررسي و تجديد نظر قرار گيرد و در ساختار سازماني آنها تغييراتي داده شود كه در اين راستا تعدادي از ادارات به اداره كل ارتقاء پيدا نمودند ولي بعضي از سازمانها به علت مخالفت‌هاي درون سازماني از تغير در ساختار سازمان و تشكيلات ادارات خود در شهرستان كرج امتناء‌ نموده و يا اينكه به اداره‌ آنها بصورت معاونت اداره كل تن دادند كه مخابرات شهرستان كرج نيز از آن نمونه است .

    در صورتيكه شهرستان كرج هم از نظر جمعيت بالغ بر 647/031/1 (1) و هم از نظر تعداد شماره تلفن‌هاي منصوبه 92656 (2) شماره و هم از نظر تعداد متقاضيان تلفن و هم از نظر تعداد پرسنل 581 نفر (3) و … در مقايسه با بسياري از ادارات كل مستقر در تهران و استانها در ردة بالاتري قرار دارند و استحقاق بيشتري براي ادارة كل شدن را دارا مي‌باشد و اين حجم فعاليت‌ها ايجاب مي‌نمايد كه با ارتقاء سطح اداره و تعويض اختيار و داشتن اختيارات مشابه ادارات كل ، بتوان پاسخگوي نيازهاي شهر شد .

    در صورتيكه شهرستان مخابرات با ارتقاء سيستم سازمان مخابرات دكتر حسابي مخالفت نموده و بالاجبار جهت ادارة آن بصورت معاونت ادارة كل مخابرات استان تهران تن داده اند آن هم معاونتي كه حتي به اندازه معاونت‌هاي ديگر اداره كل اختيارات ندارد و يا اينكه معاونت مذكور از اختيارات خود استفاده نمي‌نمايد و بصورت يك كارمند معاونت‌هاي ديگر و بصورت زير مجموعة آنها با اختيارات محدودتر نسبت به هدايت زير مجموعة‌خود ادامه مي‌دهد و در نتيجه بازده كار نسبت به گذشته كمتر شده و در صورتيكه توقع و انتظارات مردم و شهر نسبت به حالت گذشته بيشتر شده است كه اين تضاد موجب نگراني و نارضايتي مردم و مسئولين شهر گشته است .

    با توجه به اينكه مسئولين هر شهر كه از نزديك با نيازمندي‌ها و مشكلات و تجهيزاتي كه در اختيار دارند آشنايي بيشتري نسبت به مسئولين رده بالاتر خود كه در مركز مستقر هستند دارند در چنين شرايطي مديران يكه قويترند و با فن مديريت اشنايي كامل دارند و با اعمال فشار و با استفاده از اختيارات قانوني خود و گرفتن اختيارات بيشتر از رده‌هاي بالاتر سازمان جهت پيش برد اهداف سازمان و ارائه خدمات بيشتر و جلب رضايت مردم موفقيت بيشتري را نسبت به مديري كه آشنايي با سيستم مديريت ندارد و يا حتي نمي‌تواند از اختيارات قانوني خود هم استفاده نمايد كسب كند كه اين امر ممكن است با يك نگاه به نمودار فعاليت‌هاي مخابرات دكتر حسابي كه در بخشهاي مختلف ارائه مي‌شود در مقاطع مختلف مشهود مي‌باشند . لذا با دادن توضيحي انجام يك مديريت صحيح در زير ارائه مي‌شود .

    امروزه شايد بيش از هميشه توليد كنندگان و مصرف كنندگان سرويس‌هاي مخابراتي و سياست گزاران دولت‌ها مجزوم رشد سرسام آور سرويسها و و تسهيلات مخابراتي گرديده اند . در حاليكه بهاي واحد (قيمت تمام شده ) براي تأمين سرويس‌ها و در نتيجه‌ توسعة غير قابل تصور تكنولوژي ، پائين آمده ، تقاضا براي سرويس خيلي بيش از كل سرماية‌ لازم براي اين بخش كه رو به افزايش مي‌باشد رشد داشته است . از طرف ديگر ، سرويسهاي جديدي ايجاد شده كه مشتركين بدون در نظر گرفتن موقعيت جغرافيائي خود متقاضي اين سرويسها مي‌باشند چون اموزه در تكنولوژي مخابرات فاصله و دوري راه ، ديگر مانعي بحساب نمي‌آيد . دشوارترين انتخاب براي سياست گذاران مخابرات در كشور قبل از آنكه قادر باشند سرويسهاي ابتدائي ضروري را براي اكثريت مردم خود فراهم نمايند با تقاضاي مشتركين بزرگ براي سرويسهاي پيچيده و متنوع روبرو هستند .

    به عنوان نمونه اين سرويسها عبارتند از پيچينگ ، موبايل ، امكان كنفرانس چند نفره با تلفن و فيچرهاي مختلف .

    اين وظيفه شركت مخابرات است كه موازنة صحيحي را كه براي كشورمان و محيطمان مناسب باشد ايجاد نمايد .

    مناسب بودن سيستم مديريت متخذ و شدت عمل آن كليد اصلي فراهم ساختن سرويس سوردمند و رضايتبخش مي‌باشد .

    در حقيقت ، سودمندي و كارايي در مديريت براي توليد سرويس رضايتبخش به همان مهم است كه دسترسي به منابع براي سرمايه گذاري . بهر حال شركت مخابرات براي پاسخگويي به نيازهاي مشتركين خود بايد معمولاً توجه خود را به «نوع مديريت» معطوف سازد براي مثال ، تمايلي آشكار براي تغيير مخابرات از «‌شكل يك اداره مركزي دولتي» به يك نهال مستقل و خود مختار ولي در مالكيت دولت وجود دارد . مي‌دانيم كه ادارهة يك شبكة مخابراتي تا چه حد پيچيده است و براي اينكار بايد تكنولوژي ، امور مالي برنامه ريزي ،‌تداركات ،‌امور پرسنلي و‌آموزش را در نظر داشت كه البته اينها فقط چند مورد از موارد قابل ذكر است . اگر بخواهند مخابرات را بصورت يك شركت مستقل خود كفاء داير و بصورت انتفاعي مورد بهره‌برداري قرار دهند تجربه نشان مي‌دهد كه بالاخره مديريت بهره‌برداري و مالي و يا ساير وظايف و مسئوليتهاي مشابه آن بايد كاملاً جدا از ساختار و ابزار مالي دولت مركزي باشد . دولت بايد دخالت خود را بيشتر به موضوعات استراتژيك دراز مدت محدود نمايند . مثلاً اينكه آيا بهره‌برداري شركت مخابرات فقط بايد در حد برابري و توزان بين دخل و خرج باشد يا اينكه جنبة انتفاعي هم داشته باشد ؟ و در حالت دوم ميزان سود و نرخ رشد سيستم چه بايد باشد . براي مثال : از جنبة اقتصادي كلان ، دولت ممكنست بخواهد معياري را براي سرمايه گذاري در مخابرات تصريح نمايد وبدليل اقتصاد اجتماعي ، دولت ممكنست بخواهد در مناطق دورافتاده تر نيز مخابرات توسعه داشته باشد .

    اين قبيل سياستها هر جا كه مصلحت ايجاب كند بايد به وضوح تعريف شده و از سوي دولت و نه از طرف شركت مخابرات به آگاهي عموم رسانده شود . و اگر مخابرات از نظر مالي به عنوان يك شركت مستقل تلقي شود اينگونه مطالب بصورت اطلاعيه‌هاي درست و منظم به آگاهي عموم رسانده شود .

    برنامه ريزي

    مديريت يك شركت مخابراتي بايد همة عوامل را در نظر داشته و دخالت دهد براي مثل نرخ رشد برنامه ريزي شده براي شبكه و بهبود سيستم‌ها بايد با برنامه‌هاي مربوط به تأمين سرمايه‌هاي لازم ، و استخدام و آموزش كارمند اضافي لازم مطابقت داشته باشد . باين دليل است كه شركت بهره‌برداري كننده بايد برنامة جامعي براي بهره‌برداري‌ها ، در آمدها ، قيمت‌ها ، هزينه‌هاي بهره‌برداري ، رشد شبكه و. تعداد خطوط و ارتباطات ، قابليت سودرساني ، سرمايه ثابت ، نيروي انساني ، نيازهاي آموزشي و غيره و غيره بطور جمعي تهيه و تنظيم نمايند .

    اين برنامه‌هاي براي اينكه از ارزش واقعي برخوردار باشند بايد يك برنامة سرمايه گذاري مثلاً 5 تا 7 ساله و يك برنامه دراز مدت مثلاً 15 تا 20 ساله را شامل شود .

    البته هر دو اين برنامه‌ها مي‌بايد به طور مرتب بازنگري شوند . اين بازنگري اجازه خواهد داد كه در بخشهائي از فعاليت كه عواملي تكنولوژي قيمت ، يا تقاضا تغيير كرده و يا از حالت تعادل خارج شده تجديد نظر به عمل ايد و هر نوع تغييري در خطمشي دولت نيز بايد در چنين مواقعي مورد توجه قرار گيرد .

    اين برنامه براي كار هر متخصصي در رابطه با كاري كه بايد در آينده انجام دهد سرمشقي تعيين مي‌كند .

    برنامه ريزان نيروي انساني بايد بدانند كه چند كارمند استخدام كنند ، مديران آموزش بايد بدانند كه چند كارمند را بايد آموزش دهند ،‌برنامه ريزان شبكه بايد بدانند كه چه ظرفيتي را بايد پيش‌بيني كرده و تدارك ببينند ، برنامه ريزان مالي بايد بدانند كه چقدر سرمايه بايد فراهم كنند و غيره .

    بسيار حائز اهميت است كه همة اين مراحل بتوانند همگام و پابپاي هم عمل شوند و اين عمل توسط مديران هر شهر كه به مسائل اشراف كامل دارند امكان پذير است نه مديران سطوح بالاتر كه در مراكز استانها و شركت مستقر هستند و فقط مديران سطوح بالاتر و در نهايت بالاترين مقام مديريت بتواند بر چگونگي آنها نظارت و كنترل داشته باشد .

    قوانين عمومي‌مديريت

    همة مديران در هر سطحي از سازمان بايد تعريف كاملي از مسئوليت‌هاي خد داشته و بطور سيستماتيك مسئول و پاسخگوئي عملكرد خود بحساب آيند . اطلاعات آماري تهيه شده توسط سيستم اطلاعاتي مديريت در هر جا كه ممكن باشد بايد براي تعيين اهداف كمي‌متغيرهاي كليدي مورد استفاده مديران تا زير اولين ردة سطح سوپروايزري قرار مي‌گيرد . بايد رسماً از مديران خواسته شود كه در آخر هر سال پاسخگوئي عملكرد خود در قبال اين اهداف باشند . در صورت وجود كمبودهايي نسبت به اين اهداف ، مدير مربوطه بايد وادار شود كه دلايل را تجزيه و تحليل كرده و با كمك و پشتيباني متخصصين ادارات مركزي اين كمبودها را بر طرف سازد . براي خرابي‌هاي دائمي‌بايد فكري شود و براي كمبودها و نقايص دائمي‌ بايد تنبيه‌هايي در نظر گرفته شود هم چنانكه براي عملكردهاي بالاتر از حد تعيين شده مي‌بايد پاداش‌هايي منظور گردد .

    به عنوان يك مثال واقعي ، تأسيسات خارج از مراكز ( يعني كابلها ، خطوط هوايي و غيره كه مراكز را به مشتركين متصل مي‌سازند ) در بسياري از شهرها ، قديمي‌و يا معيوب مي‌باشند . از هر مديري كه مسئول نگهداري و تعمير چنين تأسيساتي مي‌باشد بايد خواسته شود كه در پايان هر سال در خصوص فركانسي كه در ناحيه مربوط به وي ، خرابي خطوط را باعي شده و سرعت عملي كه موجب برگرداندن سرويس به حالت اوليه گرديده گزارش دهد . متخصصان اداره مركزي بايد روشهائي را براي شناسائي علل زير ابداع ن مايند : نصب و اتصال اولية كابلها بصورت بد و نامطلوب ، خرابي ناشي از عمر تأسيسات ، خرابيهاي فيزيكي ناشي از كارهاي ساختماني مقاطعه كاران و غيره .

    مسائل پرسنلي

    اگرچه مخابرات يك سرمايه گذاري مي‌باشد وليكن نقش برنامه ريزي و روشهاي صحيح پرسنلي براي اداره آن بصورت خوب و كارآمد ، غير قابل انكار است .

    هر سازماني الزماً متكي به مهارت و استعداد مديران خود مي‌باشد ، انتصاب و بكار گيري تعداد كافي از مديران كه داراي كه از استعداد خوبي برخوردار هستند بايد در داخل سازمان شناسائي شده و بطور شايسته ارتقاء يابند . اگر مديران و يا كارشناسان اجرائي خوب را نشود در داخل سازمان پيدا كرد در آن صورت بايد از خارج از سازمان آورده شوند .

    سازمان مخابرات بايد آماده باشد تا با ايجاد انگيزه‌هاي كافي ( مثل حقوق ، شرايط كاري ، و غيره ) موجبات جذب و حفظ مديران و متخصصين اجرائي با صلاحيت را بصورت نيروي دائمي‌فراهم نمايد اهميت استعداد براي اولين و دومين ردة سوپروايزري به همان اندازه است كه اهميت آن براي مديريترده بالاتر يكي از ممشخصه‌هاي مخابرات ، متكي بودن به عمليات تعداد زيادي از پرسنل مي‌باشد كه در گروههاي كوچك و اغلب سيار در نقاط مختلف پراكنده شده و كيفيت و سودمندي كار آنها در سطح وسيعي تعيين كننده موفقيت شركت مي‌باشد. در چنين شرايطي ، اولين ردة‌ سوپروايزرسي ، شغلي را به عهده‌دارد كه انجام آن مشكل و از اهميت ويژه اي برخوردار است انتخاب سوپروايزرها نه تنها بايد بر اساس مهارت آنها در تخصصهاي لازم براي انجام كاري باشد كه سوپروايزري آنرا به عهده‌دارند بلكه بايد استعداد ذاتي آنها براي رهبري و سازماندهي كارها نيز در نظر گرفته شود . در اوضاع و احوال كنوني كه شركت در حال توسعه مي‌باشد ، وجود تسهيلات كاملاً مناسب و كافي براي آموزش هر سطحي از كاركنان در كاري كه عهده‌دار انجامش هستند ضروري مي‌باشد . مديران لازمست كه نسبت به تكنيك‌هاي كاري مهم مدرن ، توانائيهاي بالقوة اين تكنيك‌ها ، و دامنة بسياري وسيع مسائلي كه از آنها ناشي مي‌شود بصيرت كامل داشته باشند .

    سوپروايزرها بايد مهارت‌هاي مديريت و سازماندهي را فراگيرند ، پرسنل فني بايد در زمينة تخصصهائي آموزش ببيند كه متناسب با نوع كاري باشد كه آنها عهده‌دار انجامش خواهند بود (مثل نگهداري دستگاههاي با تكنولوژي پيشرفته ، نصب و نگهداري خطوط انتقال و غيره ).

    مطلب مهم اينست كه نرخ افزايش تعداد كاركنان بايد پايين از نرخ رشد كار نگهداشته شود بطوريكه نيروي توليد پوسته در جهت بهبود باشد . هزينه‌هاي پرسنلي بخش وسيعي از مخارج بهره‌برداري مخابرات را تشكيل مي‌دهد . و اگر مخابرات بخواهد كه به خوبي اداره شود و موجوديت و توسعه مالي و اقتصاديش حفظ شود بايد كه نيروي توليد به عنوان هدف اساسي خطمشي تلقي شود .

    بايستي با استفاده از تكنولوژي و اتوماسيون ميزان كارايي و بازده كار و حجم فعاليت را بالا برد و با كاهش نيروي انساني و بكار گيري پرسنل در فعاليت‌هاي ديگر و كاهش هزينه‌هاي پرسنلي و بهه برداري نسبت به افزايش و توسعه اقتصادي و مالي شركت اقدام نمود كه اين عمل در شركت مخابرات در دست اجرا است ولي متاسفانه با مقاومت پرسنلي مواجه است از اين تعديل نيرووي انساني به كندي در حال انجام است .

    در پايان ليست هزينه‌هاي بهره‌برداري ، مالي اداري و هزينه‌هاي پرسنلي مالي اداري، بهره‌برداري در سالهاي 68،70،72 جهت مقايسه و درصد افزايش آنها جهت اطلاع ارائه مي‌گردد .

    شماره گذاري و اجراي پروژه

    هدف دراز مدت شركت مخابرات نه تنها خود كفائي مالي بوده بلكه ايجاد در امدي معقول و عادلانه نسبت به سرمايه نيز مي‌باشد . براي نيل به اين هدف ، منابع سرمايه گذاري و و شرايط وابسته به آنها بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد . در انتخاب سرمايه ( كه ترجيحاً مي‌بايستي متنوع و تركيبي از منابع مختلف باشد ) هميشه بايد منابع شربكت در دراز مدت در نظر گرفته شود .

    شركت مخابرات بايد يك خطمشي قيمت گذاري و تعرفه بندي اتخاذ نمايد كه منطبق بر اهداف ملي مقرره توسط دولت بوده و با هزينة تأمين سرويس مطابقت داشته باشد . طبيعي است كه درآمد حاصله از بخشي از شبكه بايد به رفع كمبودهائي كمك كند كه ممكن است در ساير بخشها ( مثل مناطق زوستايي ) پيش آيد . بعلاوه ، وجود مكانيسمها براي تشخيص نياز به پروژه‌هاي سرمايه گذاري ، ارزيابي آنها ، پيش‌بيني صحيح هزينه اي كه در بر خواهند داشت ، و تعيين الويت آنها براي اجرا ضروري مي‌باشد . براي اجراي يك پروژه بايد برنامه اي تهيه و بر اجراي ان از نزديك نظارت شود تا پيشرفت مراحل پروژه در ظرف مدت تعيين شده ودر حيطة منابع مقرره مير گردد . در مواردي كه كار توسط پيمانكاران اجرا مي‌شود ، مخابرات بايد تعداد كافي از كاركنان آموزش ديده را براي پيگيري و نظارت بر پيشرفت كار در اختيار داشته باشد . اين افراد در ارتباط با پيمانكاران مي‌توانند مراقب باشند كه كار به درستي اجرا و استانداردهاي كاري به خوبي رعايت شود . به هرحال به عنوان يك خطمشي ، حداقل برخي از پروژه‌هاي اصلي بايد توسط كاركنان خود مخابرات به اجرا در آيد چون اين بهترين راه براي آموزش كاركنان بوده و ضمناً نگهداري صحيح سيستم را در آينده فراهم مي‌نمايد . به عبارتي ديگر ، بايد شيوه‌هاي مناسبي وجود داشته باشد تا تمام شدن پروژه ، امكان ادعاي خسارت از پيمانمكار در صورت عدم اجراي صحيح و به موقع كار ، يا امكان اعمال فشار بر كاركنان خود شركت در صورت عدم اجراي صحيح كار را تظمين مي‌نمايد .

  • فهرست و منابع دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    بولتن گزارش فعالیت‌های مخابرات ( تاریخچه مخابرات کشور )

    تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی تالیف جیمز – آ – سن

    مصوبات هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران

    نگرشی بر تلاش پانزده ساله مخابرات استان تهران

    آمار سر شماری جمعیت سازمان آمار ایران

    چارت سازمانی مخابرات دکتر حسابی

    صورتحساب‌های مالی ، ترازنامه و صورتحسابهای سود و زیان مخابرات دکتر حسابی

    مجموعه مقررات و آئین نامه‌ها و دستور العمل‌ها و تعرفه‌های خدمات مخابراتی کشور

    دفاتر واحد واگزاری خطوط مخابرات دکتر حسابی

    10- مدارک و اطلاعات موجود در واحدهای مختلف مخابرات دکتر حسابی . 

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی, پروژه کارآفرینی درباره دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی, نمونه طرح کسب و کار دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی, Business plan با موضوع دانلود طرح کسب و کار بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت