طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما

تعداد صفحات: 49 فرمت فایل: word کد فایل: 4329
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۱۰,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما

    خلاصه طرح 


    (جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسیهای بیشتر از تیرماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایهگذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسی های فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکانسنجی مقدماتی اقدام نمایند.

     

    در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید اتوماتیک راهنما خودرو میباشد با توجه به وابستگی کامل تولید این قطعه به تولید خودرو پیشنهاد میگردد تا از طریق مذاکره با شرکتهای تولیدکننده خودروساز جهت مشارکت در سرمایه گذاری حداقل بخشی از بازار تولید این قطعه را با این سرمایهگذاری مشترک تامین نمود.

     

    با این حال به دلیل آنکه عنوان این طرح مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید اتوماتیک راهنما میباشد لذا این مهندسین مشاور در این گزارش به بررسی مطالعات بازار و امکانات مورد نیاز جهت تاسیس واحد تولید این قطعه اقدام نموده است و البته سرمایهگذار محترم بایستی تولیدات خود را با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در تولید قطعات جانبی وسایل نقلیه و یا سایر قطعات الکتریکی متنوع نماید. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.

    ١‐ معرفی محصول

     

    با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، طرح حاضر مربوط به تولید اتوماتیک راهنمای خودرو می باشد

    ‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

     

     

    با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای ملی موجود درسایت اینترنتی موسسه استاندارد ملی ایران شماره استانداردی جهت محصول مورد مطالعه استخراج نشد اما اتوماتیک راهنمای خودرو در فهرست کالاهای با مدت آزمون طولانی در موسسه استاندارد ایران قرار دارد.

     

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

     

     

    جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگانهای ذیل می باشد.

     

    نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان)، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...

    بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان.

     

    لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب می شوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی، فروشندگان و واسطهها تعیین میگردد

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول

     

    اتوماتیک راهنما که وظیفه تنظیم زمان قطع و وصل جریان در چراغ های خودرو را دارد نوعی رله محسوب میگردد و رله ها یک سوئیچ الکتریکی قابل کنترل هستند که می توانند بنا به دستور یک جریان کوچک یا بزرگ را قطع و وصل نماید. رله ها بر اساس نوع کاربرد، قطع و وصل جریان را برای کسب یکی از دو اصل حفاظت و یا کنترل انجام میدهند.

    رله ها بر اساس دو پارامتر دسته بندی می شوند. اولین پارامتر ولتاﮊ تحریک یا ولتاﮊی که در آن بوبین تحریک میشود که در این مورد اغلب رله های موجود در خودروها ١٢ ولت میباشند و دیگری حداکثر میزان آمپری که میتوان از پایه های آن عبور داد.

     

    از موارد دیگر استفاده از رله در خودرو میتوان بوق خودرو را اشاره نمود. رله ها شامل سیم پیچ, هسته آهنی و صفحه پلاتین است. هنگامی که جریان نسبتا ضعیفی وارد سیم پیچ می شود سیم پیچ وهسته آهنی تبدیل به آهنربا میگردد و پس از غلبه بر فنریت صفحه پلاتین آنرا به سمت هسته سیم پیچ حرکت داده و باعث اتصال کنتاکت ها به یکدیگر وعبور جریان اصلی می شود. در مدار بوق یا چراغهای جلو خودرو از رله استفاده میشود که در این صورت با وصل نمودن کلید بوق یا چراغهای جلو رله ای وصل می گردد و این رله برق مورد نیاز بوق یا چراغهای جلو را ازطریق مدار شارﮊ یا باتری تامین می کند. ملاحظه می شود که رله با جریان برق ضعیفی فعال می گردد و از این رو جریان زیادی از کلید بوق یا کلید چراغهای جلو عبور نمی کند و از سوختن یا جرقه زدن در کلید بوق یا کلید چراغهای جلو, جلوگیری می شود.

     

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

     

     

    با توجه به کاربرد اتوماتیک راهنما به عنوان رله در سیستم الکترونیکی و چراغ راهنمای خودرو که از جمله ابزارالات کمکی برای اعلام مسیر راننده محسوب میگردند نمیتوان کالای جایگزینی برای آن معرفی نمود. تعویض بی مورد و بدون توجه به آمپر مجاز رله های مورد مصرف می تواند باعث سوختن رله ها شود. استفاده از این ابزار مهم به عنوان تجهیزات الحاقی به دسته راهنما و عملکرد صحیح آن در مواقع نیاز باعث افزایش ایمنی ترافیک خواهد شد.

     

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

     

    قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این محصولات خود بعنوان کالای واسطهای در تولید انواع خودرو مورد استفاده قرار میگیرند از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه هر کشور برشمرد.

     

    در دنیای امروز و با توجه به اینکه صنعت خودروسازی و تولید قطعات آن منحصر به کشور خاصی نیست و کشورهای صنعتی تولیدکننده هر نوع خودرو، خود درصدد تولید قطعات جانبی و لوازم یدکی آن میباشند لذا تولید قطعات خودرو منحصر و در اختیار شرکتهای تولیدکننده آنهاست و کشورهای دیگر بدون دریافت مجوز از آن شرکت مجاز به تولید آن نمیباشند. تکنولوﮊی تولید این قطعات منحصر به کشور خاصی نبوده و اکثر کشورها با فرآیند تولید آن و کاربرد آن آشنا میباشند. مزیت های نسبی کشورها از قبیل بازار، انرﮊی، هزینه، موقعیت از نظر حمل ونقل و سایر قابلیت های صنعتی همانند نیروی انسانی آموزش دیده به همراه قابلیت مالکیت و توسعه دانش فنی و تکنولوﮊی باعث ایجاد و شکلگیری زمینه های صنعت خودرو در مناطق مختلف جهان هستند.

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................ ................................................................................................

    ١‐ معرفی محصول ................................................................................................ ................................................................................................

    ١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣) ................................................................ .................................................................................................................

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................ ................................................................................................................................

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................ ............................................................................................................................

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................ ....................................................................................................................

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول .................................................................................................

    ١‐٥‐١‐ مروری بر قیمتهای داخلی ................................ ........................................................................................................................................

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................ ..................................................................................................................................

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ................................ ...............................................................................................................................

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول ....................................................................................................

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................ ..............................................................................................................

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ...................................................................................................................................

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول ................................ .......................................................................................................................................

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................ ....................................................................................................................................

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته ......................................................................................................................

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................ ................................................................................................................................

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور ....................................................................................................................

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصولات طرح در کشور ............................................................................................................................

    ٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................................................................................................................

    ٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ...............................................................

    ٢‐١‐٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول .........................................................................

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................ ...........................................................................................................

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................ ...................................................................................................................

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................ .............................................................................................................

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................ ..................................................................................................................................

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف طی ٥ سال گذشته ................................ ............................................................................................................................

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................ ...........................................................................................................................

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در ٥ سال آینده ................................ .................................................................................................................

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی سالهای آتی ............................................................................................................................

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................ ....................................................................................................................

    ٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................ .............................................................................................................

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................

    ٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................ .............................................................................................................................

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان .....................................................................................................................

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول .....................................................................................................................

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................ ........................ ٢٩

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................ ................................ ٢٩

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................ ................................ ٣٠

    ٥‐٤‐ ماشین آلات تولیدی ................................................................ ................................ ٣٠

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................ ................................................................ ٣١

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................ ................................................................ ٣٢

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................ ................................................................ ٣٢

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................ ................................................................ ٣٣

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................ ................................................................................................ ٣٣

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................ .................................................................................................................. ٣٤

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................ ........................................................................................................................... ٣٤

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................ ................................................................................................................... ٣٤

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................................................................................... ٣٦

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها .................................................................................................................................. ٣٦

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................ .............................................................................................................. ٣٧

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در      .........................................................................................گذشتهوآینده ٣٧

    ٧‐پیشنهاد منطقه مناسب جهت اجرای طرح ................................ ................................................................................................................................ ٣٩

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................ ................................................................................................................... ٣٩

    ٧‐٢‐ بازار تأمین مواد اولیه ................................................................ ............................................................................................................................. ٣٩

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................ .............................................................................................................................. ٣٩

    ٧‐٤‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................ ......................................................................................................................................... ٣٩

    ٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................ ............................................................................................................................ ٤٢

    ٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................ ................................................................................................................ ٤٣

    ٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ........................................................................................................................ ٤٣

    ٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................ .......................................................................................................................... ٤٣

    ٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن .................................................................................................................................... ٤٤

    ٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ......................................................................................................................................... ٤٤

    ٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................ ............................................................................................................................. ٤٥

    ٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................ ....................................................................................................................... ٤٥

    ٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................ ....................................................................................................................................... ٤٥

    ١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................ .............................................................................................................................. ٤٦

    ١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی .................................................................................................................... ٤٦

    ١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................ ............................................................................................................................... ٤٦

    ١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث      ...................................................................................واحدهایجدید ٤٧

    ١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................................................

    ١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................................

    ١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................................................................................

    ١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................................................

    ١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................................................

    ١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................................................

    ١٢‐ منابع و ماخذ ..................................................................................................................................................................................................................

     

    منبع:

     

    ١)  کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦.

     

    ٢)  سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران .(www.isiri.org)

     

    ٣)  لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧.

     

    ٤)  کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦.

     

    ٥)  سایتهای اینترنتی www.istgah.com و. www.ketabemarja.com

     

    ٦)  سایت سازمان شهرکهای صنعتی استانها.

     

    ٧)  سایتهای

     

    www.Twenga.co.uk/offer

     

    www.Sapco.com

     

    www.Isaco.com

    www.Danasazeh.com

    www.iranecar.com

     

    www.automotix.net

    www.sadrasanaat.com

     

    ٨) سایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ٩) استعلام قیمت از شرکتهای بازرگانی ستاره جنوب، صدرا صنعت و بهرام الکترونیک گستر.

     

    ١٠) روزنامه دنیای اقتصاد.

     

    ١١) ماهنامه خبری، تحلیلی قطعه سازان خودرو.

     

طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما, طرح کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما, طرح توجیهی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما, پروژه کارآفرینی طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما, Business plan با موضوع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید اتوماتیک راهنما
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت