طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر

تعداد صفحات: 102 فرمت فایل: word کد فایل: 4054
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۹,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر

    خلاصه طرح 

    (جداول در فایل اصلی موجود است )

    مقدمه :

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن جهان به همراه تنوع فوق العاده بخصوص در تولیدانواع کالاهای مصرفی و با کیفیت گوناگون موجب شده ، گرایش مردم به سوی مصرف نوشابه هاشدیداً افزایش پیدا نماید . تنوع درتولید نوشیدنیها بسته به نوع طعم دهنده ها ( طبیعی یا مصنوعی) و گاز دار یا غیر گاز دار بودن آنها بسیار وسیع بوده و بطور کلی روزانه چند صد میلیون لیتر از اینگونه محصولات نوشیدنی در جهان مصرف می شوند و می توان گفت بعد از دخانیات پرمصرف ترین فرآورده های صنعتی محسوب می گردند .

     

    بر طبق آمار و ارقام موجود مصرف سرانه نوشابه در کشور آلمان 90 لیتر و در ایران 25 لیتر در سال می باشد. از طرفی همزمان با پیشرفت فن آوری تولید نوشابه ها ، اطلاعات ذیقیمتی در حیطه علوم زیستی و بیولوژیکی بدست آمده است که ارزش و اهمیت نوشیدنیهای طبیعی یا ساخته شده براساس مواد طبیعی و غیر سنتیتک را در مقابل نوشیدنیهای ساخته شده از مواد سنتیتک روبروز مشخص تر کرده و به عبارت دیگر مضرات و اثرات جانبی نوشابه های غیر طبیعی روی ارگانهای مختلف بدن بویژه جهاز هاضمه و کبد و همچنین ایجاد چاقی بوضوح بر همگان معلوم گردیده است . از این جهت گرایش به مصرف نوشیدنی های طبیعی از جمله ماءالشعیر و استفاده از آنها در رژیم غذایی روزانه افراد ، به منظور تأمین مواد مغذی نظیر ویتامین ها ، املاح معدنی و اسیدهای آمینه صورت گرفته و به همین لحاظ آبجو از دیر باز در کشورهای اروپایی به نان مایع معروف بوده است . اهمیت این محصول از بابت طبی علاوه بر ارزش غذایی آن خود مقوله ای است که برای مصرف کنندگان آن پوشیده نیست ولی ذکر آنها در این مقدمه مقدور نمی باشد . پی بردن به اهمیت حیاتی این محصولات و تغییر الگوی غذایی جهت برخورداری از سلامتی و حداکثر طول عمر انسانها کشورهای شرقی را بر آن داشته است که قدمهای اساسی در تولید و مصرف نوشیدنیهای طبیعی بردارند بر همین اساس مصرف سرانه آبجو ( الکلی و غیر الکلی) در کشور آلمان 150 لیتر در مقایسه با نوشابه 90 لیتر در سال می باشد . در حالیکه آمار سرانه مصرف ماءالشعیر در کشورمان از 3 لیتر فراتر نمی رود .

     

    بهرحال آگاهی جامعه ما نسبت به اهمیت موضوع در چند سال اخیر و گرایش شدید مردم جهت مصرف محصولات طبیعی و برخورداری از سلامتی و خودداری از مصرف نوشیدنیها یاکلاً محصولات مضر و زیان آور و از طرفی سیاست گذاری دولت و ارگانهای ذیربط برای حمایت های همه جانبه اینگونه پروژه ها ، این شرکت را برآن داشته است که با بهره گیری از آخرین فن آوری و دانش فنی به تولید مهمترین و با کیفیت ترین محصول و عرضه به بازار بتواند سهمی از بازار داخلی و در مراحل بعد بازار خارجی را به خود اختصاص داده و در جهت جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور قدم بردارد پروسه تولید ماءالشعیرو عصاره مالت را می توان به شکل زیر نمایش داد :

    (نمودار در فایل اصلی موجود است)

    1معرفی محصول

     

    محصولات اصلی عبارتند از : -1 تولید عصاره مالت -2 تولید ماءالشعیر

    در این بخش ابتدا به معرفی جو و مالت بعنوان مواد اولیه اصلی تولید محصولات مورد نظر پرداخته خواهد شد و سپس به بررسی مشخصات و ویژگیهای عصاره مالت و ماءالشعیر خواهیم پرداخت .

    ماده اولیه تولید مالت دانه جو است فاکتورهای کیفیت در مالت با فاکتورهای کیفیت در دانه ارتباط نزدیک دارد . لذا لازم است برای این منظور از دانه های درشت ، سالم ، تمیز و عاری از آفت زدگی و کپک زدگی استفاده شود . دانه های قهوه ای طلایی و دانه هایی که دارای انباشتگی و رسیدگی کامل هستند مناسب ترند .

     

    جو را از آن رو که اکراًث با گندم مقایسه می کنند ، باید گفت که خواص غذایی گندم بیشتر از جو می باشد ولی خواص درمانی جو بیشتر می باشد و بر خلاف گندم سبوس آن ، ماده ضد کلسیم ندارد .

     

    آنچه در مورد جو حائز اهمیت است ، مقادیر زیاد ویتامین B موجود در آن است ، مشتقات این دانه از

     

    بالا رفتن چربی خون و سفید شدن مو جلوگیری می کنند ، همچنین دانه جو دارای چند نوع آنزیم

    می باشد که می تواند نشاسته آنرا به قند جو تبدیل کند ، همچنین از دیگر مواد تشکیل دهنده جو می توان به %10 مواد ازته ، %2 چربی ، %70 مواد نشاسته ای و سلولز اشاره کرد و نیز دارای فسفر ، کلسیم ، آهن می باشد .

     

    الف - جو

     

    از آنجا که جو ماده اولیه تهیه مالت و بالطبع ماءالشعیر است ، بنابراین بهتر است بطور خلاصه به بررسی خواص جوی قابل قبول برای این منظور بپردازیم .

     

    -  ترکیبات دانه جو

     

    کربوهیدرات ها : قسمت عمده ای از ترکیبات دانه جو را تشکیل می دهند . مقدار آنها تا وزن دانه خشک می رسد و از جنس نشاسته می باشد و شامل آمیلوز و آمیلوپکتین می باشد . آمیلوز در اثر دیاستاز هیدرولیز شده مالتوز و دکسترین مید هد . بعلاوه در دانه جو مقادیری حدود %4-5 سلولز و همی سلولز و %1-2 انواع صمغ وجود دارد .

     

    مواد ازته :

     

    حدود %11 وزن جو خشک را تشکیل می دهند و هر قدر پروتئین جو بیتشر باشد برای مالت سازی از کیفیت کمتری برخوردار است .

    چربی :

     

    چربی حدود %2-3 وزن دانه خشک جو را تشکیل می دهد . - آنزیم های دانه جو :

     

    مهمترین آنزیم های دانه جو آلفا و بتاآمیلاز است در مقایسه با دانه گندم بتاآمیلاز از دانه گندم بیشتر است اما مقدار آن تابع گونه جو و شرایط کاشت ، داشت و نگهداری محصول است . در طی جوانه زدن مقداری آلفا آمیلاز از دانه بوجود می آید . آنزیم بتاآمیلاز جو شش ردیفه بیشتر از مقدار آن در جو دو ردیفه است بدیهی است طی عملیات مختلف مالت سازی تغییرات زیادی درنوع و میزان آنزیم های جو اتفاق می افتد.

     

    - نگهداری جو :

     

    برای نگهداری جو لازم است از شرایطی کم و بیش شبیه روشهای نگهداری گندم استفاده نمود . برای نگهداری طولانی مدت جو لازمست رطوبت محل نگهداری کمتر از %10 و دمای آن پایین باشد در غیر این صورت در اثر تنفس دانه ها مقداری از وزن دانه افت کرده و امکان آفت زدن آن فراهم می شود 

  • فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر

    فهرست:

    معرفی محصول 2

    الف – جو 2

    ب- مالت 3

    ب--1انواع مالت : 4

    ب - 2 – ترکیب شیمیایی و ارزش تغذیه ای مالت 4

    ب--3موارد استفاده مالت 5

    ج- عصاره مالت 6

    د- ماء الشعیر 7

    د--1خواص ماءالشعیر 8

    -1-1نام و کد محصول (آیسیک (3 8

    -2-1شماره تعرفه گمرکی 8

    -3-1شرایط واردات 9

    -4-1 : بررسی و ارائه استاندارد ( ملی یا بین المللی ) 10

    1-4-1استاندارد و و یژگی های عصاره مالت 10

    -2-4-1 استاندارد و ویژگی های ماءالشعیر 10

    -3-4-1ویژگیهای ظاهری ماءالشعیر : 11

    -4-4-1ویژگیهای شیمیایی و میکروبیولوژی ماءالشعیر : 13

    -5-4-1 نحوه بسته بندی : 14

    -5-1بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول 15

    -1-5-1 قیمت محصول در 5 سال گذشته 15

    -6-1توضیح موارد مصرف و کاربرد 16

    -7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن برمصرف محصول 17

    -8-1 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروزتولید 18

    -9-1 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول(حتی الامکان سهم 18

     

     

    -10-1 شرایط صادرات 19

    -2وضعیت عرضه و تقاضا 19

    -1-2بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون و محل واحد ها و 19

     

     

    تعداد انها و سطح تکنولوژی واحدهای موجود،ظرفیت اسمی ،عملی،علل عدم بهره برداری

    کامل از ظرفیتها،نام کشورها و شرکتهای سازنده ماشین الات مورد استفاده در تولید

    محصول

    -1-1-2 سابقه عرضه کالا 19

    -2-1-2 شرحی بر وضعیت تولید کنندگان داخلی محصول 20

    -2-2بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا(از نظر تعداد، 22

    ظرفیت،محل اجرا،میزان پیشرفت فیزیکی و سطح تکنولوژی آنها و سرمایه گذاریهای انجام

    شده اعم از ارزی و ریالی و مابقی مورد نیاز)

    -2-3بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال )85چقدر از کجا) 23

    -1-2-3 شرحی بر وضعیت گذشته و فعلی واردات محصول 23

    -2-2-3 واردات عصاره مالت 24

    -3-2-3 بررسی اجمالی رقبا و دور نمای پوشش تقاضا در سالهای آتی 25

    -4-2بررسی روند مصرف از آغاز برنامه 29

    -1-4-2مصرف ماءالشعیر 31

    -2-4-2 مصرف عصاره مالت 31

    -5-2بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 و امکان توسعه 34

    آن(چقدر به کجا)

    -1-5-2 شرحی بر وضعیت گذشته صادرات محصولات 34

    -2-5-2 صادرات ، بررسی سوابق و عوامل اصلی مؤثر در آن 34

    -3-5-2شرحی بر صادرات عصاره مالت 35

    -4-5-2 محدودیتهای دولت جهت صادرات 35

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 35

    1-6-2 نیاز به ماءالشعیر 40

    -2-6-2نیاز به محصول عصاره مالت 41

    -3بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر 41

    کشورها

    – 1- 3 روش تولید در ایران و اروپا : 42

    -1-1-3روش معمول در ایران 42

    -2-1-3روش معمول در اروپا

    -2-3 پروسه تولید مالت ( (Malting 44

    -3-3 فرآیند تولید عصاره مالت ، ماءالشعیر و واحد پرکنی  (Brew house & Filling) 53

    -1-3-3عصاره مالت : 54

    -4-3 نمودارهای O.P.C 57

    -4تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در فرایند تولید محصول 58

    -1-4 مزایای متدولوژی تولید منتخب و دلایل انتخاب آن : 58

    -2-4 چگونگی انتقال تکنولوژی 61

    -3-4 مسائل زیست محیطی مرتبط با تکنولوژی منتخب 61

    -4-4 ضایعات تولیدی تکنولوژی منتخب 62

    -5بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی شامل برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت به 63

    تفکیک ریالی و ارزی

    -1-5تعیین ظرفیت اقتصادی 64

    -2-5 محاسبه تعداد ماشین آلات مورد نیاز 65

    -1-2-5 تعداد ماشین آلات مورد نیاز بخش مالت سازی 65

    -2-2-5 تعداد ماشین آلات مورد نیاز بخش تولید عصاره مالت و ماءالشعیر 67

    -3-5 انتخاب فروشنده یا سازنده ماشین آلات 70

    -1-3-5معرفی شرکتهای برتر در صنعت ماءالشعیرسازی 70

    -4-5 سایر نیازمندیها 71

    -5-5 فضاها و ساختمانها 73

    -1-5-5 فضای مورد نیاز بخش اداری کارخانه 73

    -2-5-5 محاسبه فضای مورد نیاز تولیدی 73

    -3-5-5 فضای مورد نیاز غیر مستقیم تولید 75

    -4-5-5 فضای مورد نیاز نهارخوری و آشپزخانه 75

    -5-5-5 فضای مورد نیاز سرویس بهداشتی 76

    -6-5-5 فضای مورد نیاز انبار مواد اولیه 76

    -7-5-5 فضای مورد نیاز انبار محصول 76

    -8-5-5 خلاصه وضعیت فضاهای مورد نیاز 76

    -6 میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تأمین آن 77

    -1-6 مشخصات فنی مواد اولیه و میزان مصرف 77

    -2-6 میزان مواد اولیه ( اصلی ، کمکی و بسته بندی) مورد نیاز طرح 77

    -1-2-6 میزان مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات طرح 78

     

     

    -2-2-6 میزان مواد مصرفی کمکی و بسته بندی 79

    -7پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 80

    -8وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال 81

    -1-8 چارت سازمانی دوران بهره برداری 84

    -9 بررسی و تعیین میزان تأمین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ... 84

    -1-9برق 85

    -2-9 آب مصرفی 85

    -3-9 تأسیسات برق اضطراری 88

    -4-9 سیستم تصفیه آب 88

    -5-9 سیستم تصفیه فاضلاب 88

    -6-9 سوخت مصرفی ( گاز و گازوئیل ) 90

    -7-9 سیستم هوای فشرده 91

    -8-9 سیستم بخار مصرفی 91

    -9-9 سیستم گرمایش 92

    -10-9 سیستم سرمایش 93

    -11-9 تجهیزات اطفاء حریق 93

    -10وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی 94

    – 11 تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحد های جدید 95

     

    منبع:

    ندارد

طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر, طرح کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر, طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر, پروژه کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر, Business plan با موضوع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید ماء الشعیر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت