طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر

تعداد صفحات: 56 فرمت فایل: word کد فایل: 4035
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر

    خلاصه طرح 

     

    نام محصول :       عرقیات معطر
    ظرفیت پیشنهادی طرح:       500 تن
    موارد کاربرد :       خوراکی،دارویی
    مواد اولیه مصرفی عمده :       انواع گیاهان معطر و دارویی
    کمبود محصول ( سال ( 1390       -  
    اشتغال زایی ( نفر):       16 نفر
    زمین مورد نیاز ( :( m2       2500 متر
          اداری :( m 2) 100  
    زیر بنا تولیدی :( m 2) 300  
          سوله تاسیسات :( m 2) 50  
          انبار :( m2) 600  
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی : 130 تن
          آب :( m 3) 8640  
    میزان مصرف سالانه یوتیلیتی برق(:( kw 234000  
          گاز :( m 3)    
          ارزی ( یورو ) : 0  
    سرمایه گذاری ثابت ریالی ( میلیون ریال ) : 3921700  
          مجموع ( میلیون ریال): 3921700  
    محل پیشنهادی اجرای طرح :       اصفهان ،شیراز،خراسان رضوی

     

     

    مقدمه

     

    نظام صنعت نوشابه سازی در ایران بر اساس نفوذ شرکتهای تولید عصاره و کارتلهای بزرگ و پر توان نوشابه سازی شکل گیری شده است . این محصول که یکی از نشانه های نفوذ غرب در کلیه شئون اجتماعی و اقتصادی ما بوده است متاسفانه توانسته است با کوشش نمایندگان داخلی این کمپانی ها جایگزین نوشا به های مقوی محلی شده تا جائی که در پاره ای از خانواده ها جزء لاینکف غذای روزانه و جیره غذایی افراد قرار گرفته است .

     

    واقعیت آن است که تولیدات این صنعت نه تنها مفید نیست بلکه چه از نظر جسمانی و چه از نظر اقتصادی و ملی دارای مضراتی است که اغلب به آنها واقف می باشند . در حالی که از قدیم الایام از گیاهان معطر ،گلها ومیوه های محصول همین مرز وبوم عصاره ها ونوشابه هائی تهیه گردیده و صدها سال است مورد مصرف مردم قرار گرفته است که نه تنها دارای ضرر وزیان نیست بلکه هم از نظر طعم وبو هم از نظر تقویت روحی و جسمی دارای مزایای زیادی است .

     

    عرقیات حاصله از گیا هان ومیوه جات که موضوع بحث این طرح بوده وبرای سرمایه گذاری در تولید آن به روش صنعتی بجای روش سنتی پیشنها داتی عرضه گردیده است از جمله این نوشابه ها است که امروزه جهان به فایده آن پی برده به طوریکه مصرف مواد اولیه آن چه به صورت دانه ، میوه وسبزینه وچه به صورت عصاره وعرقیات میرود که جای خود را به طور جدی در سراسر نقاط جهان باز نماید.

     

    امید است که طرح حاضر مورد توجه سرمایه داران و علا قه مندان به سرمایه گذاری قرار گرفته زمینه فعالیت برای تولید اینگونه محصولات همه ساله زیادتر گردیده تا جائیکه بتواند عرقیات نیز مانند گلاب یکی از اقلام قابل توجه صادراتی گردد.

     

    -1 معرفی محصولات

     

    عرقیات گیاهی فراورده هایی هستند که از جوشانیدن یک گیاه و یا مخلوطی از گیا هان مختلف در برابر بخار آب وسرد کردن بخارات حاصله بدست آید. به عبارت دیگر عرقیات گیاهی به فراورده هائی گفته میشود که از تقطیر مواد فرار موجود در اندامهای مختلف گیاهان همراه با بخار آب بدست می آیند .

     

    این اندام ها معمولا ماکول بوده و به شکل تازه نظیر بید مشک ، نسترن و گل محمدی ویا خشک نظیر نعناع ، آویشن و غیره می باشند . این محصول به عنوان طعم دهنده به مواد غذائی،دارو ونوشیدنی مورد مصرف قرار گرفته و در پاره ای از موارد اسانس آن پس از تخلیص در ساخت شیرینی جات بکار برده میشود .

     

    ویژگیهای محصول:

     

     

    عرقیات محصولی است که از تقطیر مواد بدست می آید .لذا می بایستی دارای رنگ کاملا روشن بدون کدورت ، لرد و رسوب همراه باشد . وجود هر کدام از مشخصات ظا هری گفته شده می تواند نشان دهنده وجود یک عامل منفی در عرقیات باشد. عرقیات دارای بوی ویژه بوده و عمدتا از روی بوی عرقیات به نوع آنها پی می بر ند عرقیات از نظر خلوص به دو دسته از نظر خلوص طبقه بندی می گردند .

     

    عرقیات سنگین وعرقیات سبک :

     

    مقدار اسانس و مواد معطر وموثر موجود در عرقیات درجه خلوص آن را نشان می دهد . مقدار اسانس

     

    موجود در عرقیات از 15 تا 30 درصد متغیر بوده و تغییرات آن نشان دهنده عرقیات درجه یک و درجه دو می باشد. نا گفته نماند که اخیرا با انجام مطا لعات و بالا رفتن آگاهی مردم در مورد مصرف گیا هان داروئی ضمن آنکه مصرف عرقیات می رود در استا ن های دیگر نیز افزایش یابد ،شرکت هایی در استان های ما زندران، اصفهان و شهرستان کاشان بوجود آمده اند که اقدام به تولید اسانس برای مصارف داروئی و صنایع غذائی نموده و امید است که از این طریق مصرف عرقیات نیز که حاصل دست دوم تولید اسانس اینگونه واحد ها می باشد بتواند جای خود را در بازار باز کند .

     

    انواع عرقیات

     

    استفاده از گیا هان جوشیده از قدیم الایام و نیز شناخته شدن اثرات مثبت درمانی آنها و همچنین استفاده از گیا هان در ساخت مواد غذائی موجب گردیده است که به تدریج انواع گیا هان مصرفی و نهایتا عرقیات و اسانس آنها شناخته شده و تعدادی از افراد که اغلب بصورت توارثی این تولید را ارائه می کنند به امر تولید عرقیات بپردازند . در حال حاضر از میان آنها 12 نوع عرقیات بیش از همه مصرف داشته و مصرف کنندگان نسبت به خصو صیات آن ها آشنائی دارند عمده این عرقیات عبارتند از :

     

    -1 عرق گل محمدی یا گلاب

     

    -2 عرق بید مشک

     

    -3 عرق نسترن

     

    -4 عرق بهار نارنج

     

    -5 عرق نعنا

     

    -6 عرق آویشن

     

    -7 عرق خار شتر

     

    -8 عرق شا طره

     

    -9 عزق کاسنی

     

    -10 عرق گاو زبان

     

    -11 عرق زالزالک یا کیالک

     

    -12 عرق طارونه در میان عرقیات گفته شده عرق خار شتر بیشتر به مصرف داروئی خصوصا در مورد سنگ کلیه ، عرق

     

    نعنا و آویشن برای درمان در دهای معده و سوئ هاضمه بکار برده می شود . عرقیات دیگری نظیر عرق شوید و بید نیز تولید می گردد که حجم آن ها زیاد مورد توجه نبوده و جزئ لیست بالا نیامده است .

     

    -1-1 کد محصولات

     

    کد ISIC متعلق به این نوع محصولات که در لوح فشرده وزارت صنایع و معادن آمده است عبارتست از 24231913 مربوط به عرقیات گیاهی و کد 24231915 مربوط به گلاب می باشد.

     

    -2-1 شماره تعرفه گمرکی

     

    این محصولات بطور مجزا دارای کد تعرفه واحدی نمی باشند و . تنها در میان عرقیات گفته شده گلاب مورد مصرف کشور های عربی بوده که به عنوان معطر کننده مورد استفاده قرار گرفته و تحت تعرفه گمرکی 2202/10صادر می شود به دلیل عدم وجود تعرفه خاص در صورتیکه هر کدام از عرقیات گفته شده بخواهد صادر گردد تخت تعرفه مذکور خواهد بود

     

      کد تعرفه     شرح تعرفه  
      گمرکی      
             
    2202/10     آب،همچنین آبهای معدنی و آبهای گازدار شده که به آنها قند یا سایر مواد شیرین
            کننده یا خوشبو کننده اضافه شده باشد

     

    -1 شرایط واردات

    با توجه به این که مصرف این کالا برای کشورهای خارجی ناشناخته بوده واین کشور ها بجای آن گیا هان داخلی و اسانس های آن ها از ترکیبهای مختلف استفاده می نمایند و همچنین با توجه به این نکته که ایران خود تولید کننده اصلی این محصولات می باشد، این محصولات دارای واردات نمی باشند و شرایطی برای واردات این محصولات در نظر گرفته نشده است.

     

    -4-1 استانداردها

    همان گونه که گفته شد متاسفانه بعلت غیر رایج بودن عرقیات تا کنون باستثنا گلاب به تدوین استاندارد مدونی خاص هر کدام از عرقیات نگردیده و فقط از نظر ویژ گیهای میکرو بیو لوژیکی و شرائط تولید بهداشتی استانداردی برای اینگونه عرقیات بطور عموم تحت شماره3545 نوشته شده است .در مورد گلاب نیز استاندارد ویژ گی های شیمیا یی و فراوری آن تخت شماره 737 تهیه گردیده و مورد مصرف صاحبان این صنعت قرار می گیرد .اصولا مواد اولیه ای که برای تولید عرقیات و گلاب مورد استفاده قرار می گیرد می بایستی از نظر کیفیت از مجرای صحیحی عبور نموده تا تولید کننده آن بتواند در را بطه با مواد اولیه از جنس مصرفی مطمئن باشد لیکن از آنجا که برای عرقیات استانداردی غیر از آنچه گفته شد نوشته نشده است، لذا شناخت مواد اولیه با کیفیت تقریبا به طور عموم از طریقاستاد کاران این رشته انجام پذیرفته و به کار گاههای تولید عرقیات توصیه می شود . نا گفته نماند کهدر میان مواد اولیه تنها در مورد آب مصرفی استاندارد لازم ،تهیه گردیده است که ویژگی آن مطابق باویژ گی های آب آشا میدنی بوده وتحت شماره های 10530 و1011 می باشد بقیه مواد دارایاستاندارد خاص مواد اولیه نمی باشد .

     

    در مورد استانداردهای جهانی باید گفت که اصولا مصرف این کالا برای کشورهای خارجی ناشناخته

     

    بوده واین کشور ها بجای آن گیا هان داخلی و اسانس های آن ها از ترکیبهای مختلف استفاده می

     

    نمایند . تنها در میان عرقیات گفته شده گلاب مورد مصرف کشور های عربی بوده که به عنوان معطر

     

    کننده مورد استفاده قرار گرفته و تحت تعرفه گمرکی 2202/10 صادر می شود به دلیل عدم وجود

     

    تعرفه خاص در صورتیکه هر کدام از عرقیات گفته شده بخواهد صادر گردد تخت تعرفه مذکور خواهد

     

    بود.در زیر به عنوان نمونه ویژگی شیمیایی انواع گلاب که تحت ستاندارد 737 تهیه گردیده است ارائه می شود .

  • فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر

    فهرست:

    مقدمه 1

    -1 معرفی محصولات 2

    ویژگیهای محصول: 2

    -1-1 کد محصولات 3

    -2-1 شماره تعرفه گمرکی 3

    -3-1 شرایط واردات 4

    -4-1 استانداردها 4

    -5-1 قیمت تولید داخلی و جهانی محصول 7

    -6-1 موارد مصرف و کاربرد 9

    -7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل آن بر مصرف محصول 10

    – 8-1 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز 11

    – 9-1 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول 11

    -10-1 شرایط صادرات 11

     

     

     

     

     

    -1-2وضعیت عرضه و تقاضا 12

    -2-1 بررسی وضعیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون 12

    -2-2 بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا 16

    -2-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85 20

    -2-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه 20

    -2-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 8 21

    -2-6 بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 23

    -3 بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 27

    - 4 تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در 30

    فرآیند تولید

    – 5 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی شامل برآورد حجم سرمایه گذاری 31

    ثابت

    -1-5 زمین 33

    -2-5 محوطه سازی 34

    -3-5 ساختمانهای تولیدی واداری 34

    -4-5 ماشینآلات و تجهیزات 35

    -5-5 تاسیسات عمومی 35

     

    5ااثیه و تجهیزات اداری

     

    -7-5 وسائط حمل و نقل درون/ برون کارگاهی

     

    -8-5 برآورد میزان سرمایه در گردش

     

    -9-5 برآورد هزینه نگهداری و تعمیرات:

     

    -10-5 برآورد هزینه استهلاک

     

    – 6 میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تامین آن، قیمت و بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام مورد نیاز در گذشته و آینده – 7 پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 1-7 تحلیل های مرتبط به دسترسی به منابع نیروی انسانی 2-7 تحلیل مربوط به شرایط زیست محیطی 3-7شرایط خاص و پیشنهاد منطقه مناسب - 8 وضعیت تامین نیروی انسانی و تعداد اشتغال

     

     

     

    – 9 بررسی و تعیین میزان تامین آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی

     

    – 10 وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی و مالی

     

     

    – 11 تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحد

     

    های جدید

     

    منبع:

    ندارد.

طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر, طرح کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر, طرح توجیهی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر, پروژه کارآفرینی طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر, Business plan با موضوع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید عرقیات معطر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت